آیا به دنبال ایجاد محتوای ارزشمند سئو شده هستید؟ در این صورت کار را با متخصص موضوعی آغاز کنید. در این مقاله می آموزید که چگونه متخصصان موضوعی (subject matter Experts) پیدا کنید که در حوزه فعالیت شما کارشناسان واقعی باشند.
چه به دنبال رتبه E-A-T score باشید و یا به روز رسانی های اخیرBERT، کلمات کلیدیLSI و یا مانند من به دنبال انتشار محتوای خبرساز در اینترنت، این پست وبلاگ به شما می آموزد که چگونه از ابزارهایی مانند اسلک جهت بهبود بازاریابی آنلاین استفاده کنید و در این راه متخصص موضوعی مرتبط با خود را بیابید.
بسیاری از ایده های این مقاله در انجمن های آنلاین، جوامع IRC و دیگر جوامع آنلاین کاربرد دارد. یک کمپین موفقیت آمیز سئو اغلب با ایجاد محتوای آموزشی شگفت انگیز، مفید و خوب در ارتباط است. اما نوشتن یک محتوای عالی کار آسانی نیست.
یک محتوای خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:
- دقیق
- به موقع
- نگارش خوب
- مفید (شامل تصاویر و عکس)
- قالب بندی قابل فهوم
همچنین یک محتوای خوب دارای لحن و سطح واژگان مناسب و عنوان جذاب و قانع کننده است:
اینها همان ویژگی هایی هستند که یک ناشر برای چاپ کتاب یک قرن پیش توصیه میکرد.ویراستاری مقاله و انتشار آن به اندازه کافی دشوار است، اما بدون وجود متخصص موضوعی که در خصوص محتوا به نویسنده کمک و مشاوره دهد همه این کارها بیهوده است. شما قطعاً در موضوع خاصی که به دنبال رتبه بندی بهتر آن هستید، کارشناس نیستید، مگر اینکه در کسب و کار کوچک خود دانش کافی از اصول سئو داشته باشید.
حتی اگر به دنبال درک مخاطب باشید و سعی در شناخت دنیای افرادی دارید که تصور می کنید محتوای شما برای آنها مفید است، باز هم تبحر و تخصص یک متخصص موضوعی که هم در سئو متخصص است و هم در نویسندگی و یا بازاریابی را نخواهید داشت.
اسلک (Slack) و دیگر جوامع آنلاین یکی از بهترین مکان ها برای یافتن متخصص موضوعی است، شخصی که نه تنها در امر تولید محتوا تبحر دارد، بلکه یک کارشناس واقعی در حوزه است. همچنین اسلک یکی از بهترین مکان ها برای یافتن موضوعات ترند و جالب و یافتن انواع محتوای دیگر مانند خبرنامه، پادکست، فروم ها، اینفلوئنسرها، کنفرانس ها و سخنرانی ها است.
یافتن متخصص موضوعی
برخی از محتواهای سئو شده نیاز به تخصص واقعی ندارد. به عنوان مثال، یک جمع بندی خوب از ۱۲ کامیون غذابر در دنور میتواند توسط شخصی غیر از اهل دنور نوشته شود که با استفاده از کامنت های اینستاگرام و نظرات گوگل پلاس در 12 ماه گذشته به این جمع بندی رسیده باشد. تخصص در نوشتن چنین محتوایی به تحقیق، جمع آوری داده ها و تحلیل آنها باز می گردد.
اما انواع دیگر محتوای سئو نیازمند دانش پایه در حوزه مخصوص به آن است.
به عنوان مثال:
علاقه بیشتر بازاریابان به هوش مصنوعی و ماشین یادگیری (AL/ML) در تولید محتوا، آنها بر آن داشته تا در جوامع AL/ML به دنبال متخصصان آن باشند. کاملا واضح است که چه اتفاقی می افتد وقتی یک فرد غیر متخصص برای مخاطبان متخصص خود شروع به تولید محتوا کند.
برای موفقیت در سئو از طریق محتوای آموزشی، برندها و وب سایت ها باید تلاش کنند استانداردهای مقالات خود را به حد استاندارد مجله و روزنامه برسانند. این کار با ایجاد روابط با متخصصان حوزه شروع می شود. ناگفته نماند که تمام متخصصان نمی توانند هم خط مولف باشند.
شاید شما متخصصی را استخدام کنید که صرفا به مشاوره در مورد موضوعات بپردازد، یا حقایق را چک کند و یا محقق متخصصی باشد که در پشت صحنه به فعالیت می پردازد. به طور ساده می توان گفت که استخدام یک کارشناس و انجام مصاحبه و تبدیل پاسخ های وی به محتوا می توانند یک گام درست باشد. علاوه بر آن، هدف کسب اطلاعات از کارشناس است و نباید از نام و اعتبار او استفاده شود.
چگونه با استفاده از ابزار اسلک متخصص موضوعی را بیابیم؟
اولین نکته و مهمترین نکته این است که فعالیت مان اسپم و یا تحمیل کننده باشد. ابتدا باید جوامع را پیدا کنیم، سپس، در گوشه ای بایستیم، مشاهده کنیم و بعد به آرامی وارد مکالمه شده و به بخشی از جامعه تبدیل شویم. آنگاه به دنبال تعامل با کارشناسان بپردازیم.
نکات زیر به طور کلی به شما کمک می کند تا بتوانید به جوامع مختلف چه در اسلک، ردیت و دیگر مکان ها به کارشناس موضوعی دست یابید.
1.جوامع را پیدا کنید
در ابتدا به چند جامعه مرتبط با موضوع محتوای خود دست یابید. یکی از ابزارهایی که میتواند در این زمینه به شما کمک کند Slofile است. تقریبا 2000 گروه چت در اسلک و دیگر تالارهای گفتمان جود دارد. همچنین میتوان با استفاده از جستجوی گوگل به سرچ عبارتی مانند {جوامع اسلک/ موضوع/ موقعیت مکانی/ پادکست/ ردیت/ جامعه} پرداخت.
2.بایستید و مشاهده کنید
سپس چند روز یا چند هفته در جامعه وقت بگذرانید، صحبت ها را بخوانید، لینک های ارسال شده را بررسی کنید، اکانت توییتر افراد تأثیرگذار را بررسی کنید و دریابید چه وب سایت هایی برای مخاطبان تأثیرگذارتر بوده است.
در اینجا نکته مهم این است که پیش از تعامل، احساس جامعه را به دست آورید و دریابید که نوع محتوایی در کدام انجمن جامعه پست می شود.
3.به مکالمات بپیوندید
سعی کنید کمک کننده باشید. اگر میتوانید پاسخ یک سوال را از طریق لینک ارسال کنید آن را قرار دهید، دوستانه رفتار کنید و یک یا دو سوال مطرح کنید. سپس با نیت خوب در مکالمات شرکت کرده و به تعامل بپردازید.
4.از کانال های شغل یابی و استخدام استفاده کنید.
بسیاری از جوامع اسلک دارای کانال های مشاغل استخدامی و یا نیمه وقت هستند. هر کدام از این کانال ها را بررسی کنید و یک پست به عنوان متخصص موضوعی پاره وقت قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که شما به دنبال فردی با مهارت های نوشتن نیست، بلکه به دنبال فردی هستید که حوزه موضوعی شما را بشناسد. اگر تصور می کنید کانالی برای استخدام وجود ندارد، آگاه به برخی از جوامع فرهیخته پیام مستقیم ارسال کنید.
نکاتی برای همکاری با متخصص موضوعی
به کمک نکات زیر می توانید همکاری خوبی با متخصصان موضوعی برقرار کنید:
شرایط توافق را به طور واضح بیان کنید:
از آنها چه انتظاری دارید و تا چه زمانی؟ دقیقاً با محتوا چه خواهید کرد؟ آیا منتشر شدن محتوا در وب سایت های دیگر مورد توافق است
هرگونه سرقت ادبی از مولفانی که آنها را نمی شناسید و یا اعتماد ندارید را بررسی کنید:
در این زمینه می توانید از ابزاری مانندCopyscape برای بررسی سرقت ادبی استفاده کنید. برخی از متخصصان موضوعی که دارای سابقه انتشار نیستند شاید نسبت به استانداردهای روزنامه نگاری رایج در مورد سرقت ادبی آگاهی نداشته باشند.
در ابتدای کار روابط خود را مدیریت کنید:
از پلتفرمای فریلنس مانند upwork برای مدیریت ارتباط خود استفاده کنید و به این ترتیب اعتماد و حمایت از موافقت نامه را برقرار سازید.
محتوای متخصص موضوعی را ویرایش کنید:
متخصص موضوعی نویسنده حرفهای نیست. بنابراین به محتوای تولید شده آنها مواردی مانند عناوین فرعی، بولت، تصویر و … اضافه کنید و عناوین را بهبود دهید. همچنین بازخورد کار خود را به آنان اعلام دارید و تغییراتی که لحاظ کردید را بیان کنید.
منصفانه پرداخت کنید. تولید محتوا ارزان نیست:
شما به متخصص موضوعی برای وقتی که گذاشته است پرداخت نمی کنید، شما برای زمانی پرداخت می کنید که آنها صرف کردهاند تا به یک متخصص تبدیل شوند.
روابطی توام با اعتماد ایجاد کنید:
شما به دنبال این نیستید که با تولید هر محتوای جدید به دنبال یک کارشناس جدید باشید. در عوض باید بتوانید روابط شخصی و بلند مدت با متخصصان موضوعی برقرار کنید.
به متخصص موضوعی ناشناخته کمک کنید تا به یک اینفلوئنسر تبدیل شود:
متخصص موضوعی اطلاعات زیادی راجع به موضوع دارد و شما نیز اطلاعات زیادی در مورد بازاریابی آنلاین دارید. بنابراین می توانید به یکدیگر کمک کنید.
دیگر راه های یافتن متخصص موضوعی به صورت آنلاین
HARO شاید بهترین پلتفرم برای دریافت کامنت و لینک در رسانههای اصلی و نشریات چاپی باشد، به ویژه برای افرادی که تازه شروع به کار کرده اند و دارای روابط محدودی هستند. همچنین این پلتفرم بهترین مکان برای یافتن متخصص موضوعی در حوزه خاص است.
مشکل و در برخی مواقع مزیت استفاده از پلتفرم HARO این است که افرادی که پاسخ می دهند در تلاش اند تا پیدا شوند. این بدین معنی است که شما افرادی را می یابید که آشکارا در حال تبلیغ خود هستند و تلاش می کنند تا میزان رویت خود را بهبود دهند.
شاید مکان و زمان محدودی برای این کار وجود داشته باشد، اما متخصص موضوعی که در دنیای رسانه و انتشارات تازه وارد است به دنبال ایجاد ارتباط بلند مدت با کارشناسان تولید محتوا است.
انجمن ها و تالارهای گفتمان یک مکان فوق العاده برای یافتن متخصص موضوعی است:
شاید هیچ مکانی بهتر از انجمن های اینترنتی برای یافتن مخزن اطلاعات عمومی تعمیر و نگهداری خودرو وجود نداشته باشد. ردیت (Reddit) و دیگر جوامع رسانه های اجتماعی نیز مکان های عالی برای جستجوی متخصص موضوعی است.
نتیجه گیری
اگر به دنبال ایجاد بهترین محتوای اینترنتی هستید به کمک متخصص موضوعی نیاز پیدا می کنید. یکی از بهترین و عالی ترین روش ها برای یافتن این کارشناس موضوعی این است که در جوامع آنها عضو شوید و در پلتفرم آنها به تعامل و گفتگو بپردازید.
به جای اینکه یک متخصص سئو و یا بازاریاب برای تولید محتوا استخدام کنید کارشناسی را استخدام کنید که به واقع می تواند محتوای ارزشمند تولید کند. در هنگام کار با این گونه متخصصان دست از یادگیری در موضوع حوزه خود بر ندارید. پس از طی سال ها مطالعه، یادگیری، ویرایش و نگارش شما می توانید به سطح متخصصان صنعت خود برسید.