یک چالش بزرگ برای طراحان اپلیکیشنهای موبایل و استارتاپهایی که از اپ موبایل بهره میگیرند، افزایش تعداد نصب اپلیکیشن خود در اپ استور میباشد. در واقع اولین گام بعد از طراحی و ساخت یک اپلیکیشن، استفاده از کمپینهای تبلیغاتی کارآمد جهت افزایش آمار نصب آنها میباشد.
بهینه سازی فروشگاه App (ASO) اغلب به عنوان “سئو موبایل” یا “سئو برای برنامه ها” شناخته می شود. این قیاس در درک اصل کلی بهینه سازی App Store بسیار مفید است. با این حال ، فروشگاه های برنامه و وب دو اکوسیستم بسیار متفاوت هستند ، از این رو تفاوت های زیادی بین ASO و SEO وجود دارد.
در این راهنما ، ما از تیم دیجیتال مارکتینگ پدیده تجارت ما به همه چیز در مورد چگونگی تفاوت این دو و همچنین نحوه استفاده از هر دو برای رشد خط اصلی خود خواهیم پرداخت.
در این راهنما:
Aso چیست ؟
Seo چیست ؟
تفاوت بین ASO و SEO
نحوه بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
نحوه بهینه سازی برای App Store و (ASO)
آیا باید بر روی ASO یا SEO تمرکز کنید؟
ASO چیست؟
ASO (App Store Optimization) یا همان بهینه سازی اپلیکیشن موبایل در اپ استور، یکی از بهترین روشهای مستقیم افزایش نرخ دانلود و نصب اپلیکیشنهای شما در اپ استور میباشد. نحوه عملکرد ASO به این صورت میباشد که با انجام بهینه سازی در اپ استورها، پس از جستجوی عبارات مد نظر شما توسط کاربران، اپلیکیشن شما در صدر نتایج به نمایش در بیاید. الگوریتم نتایج جستجو در اپ استورها، وجوه مشترک بسیار زیادی با موتور جستجوی گوگل دارد و با رعایت و پیادهسازی نکاتی ساده و در عین حال مهم، میتوانید از نرخ تبدیل بالایی در نصب اپلیکیشنهای خود بهرهمند شوید.
ASO در واقع یک موتور جستجوی سایت بسته است. درست مانند SEO ، به نمایه سازی صحیح ، محتوای قابل کشف و دستکاری الگوریتم های رتبه بندی فروشگاه App متکی است. اگر بتوانید کاربردهای برنامه خود را چه با فروشگاه و چه با کاربران بالقوه برقرار کنید ، پتانسیل زیادی برای افزایش دسترسی و نصب نصب وجود دارد.
Seo چیست ؟
سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که همگی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:
سئو (بهینهسازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دور زدن موتورهای جستجو با روشهای غیر قانونی و اینگونه نیست، بلکه آنها برای کمک کردن به بهبود رویت سایت و همچنین به برندسازی یک سایت تازه تاسیس کمک شایانی می کنند و همین موضوع باعث افزایش فروش در سایت شما خواهد شد.
افزایش بازدید در موتورهای جستجو یک هدف بسیار مهم و ارزشمند برای یک وبسایت به شمار می آید. به عبارتی دیگر تاثیر سئو بر افزایش فروش در اینجا به خوبی درک خواهد شد. یعنی اگر شما بازدید بسیار خوبی در موتورهای جستجو داشته باشید این افزایش صعودی بازدید رفته رفته به کیفیت و قدرت سایت شما افزوده شده و همچنین فروش بیشتری نیز حاصل خواهد شد.
بیشتر بخوانید : تاثیر سئو بر افزایش فروش
بیشتر بخوانید : سئو در صفحه چیست؟
تفاوت بین ASO و SEO
تفاوت SEO و ASO چیست؟
تفاوت اصلی بین SEO و ASO چیزی است که افراد جستجو می کنند. دانستن اینکه چه نوع جستجوهایی در وب (SEO)در مقابل در App Store / Google Play (ASO) انجام می شود ، به این معنی است که شما می توانید مناسب ترین کلمات کلیدی را در هر یک بهینه کنید.
موتورهای جستجو دسترسی سازمان یافته ای به وب را دارند که در کنار محتوای بی نهایت است. به همین دلیل بسیاری از جستجوها بصورت آنلاین در قالب یک سوال انجام می شود و معمولاً بیشتر مشخص می شوند. مواردی مانند نحوه دستیابی به مقالات یا لیست های برتر جستجوهای رایج آنلاین هستند زیرا منجر به محتوایی می شوند که می توانید بخوانید و نه برنامه ای که می توانید از آنها استفاده کنید.
افراد معمولاً وقتی با مشکلی روبرو می شوند به App Store و Google Play می آیند. به همین دلیل جستجوها معمولاً شامل نام برنامه یا تمرکز بر ویژگی یا مزیت بسیار خاصی هستند. این می تواند نیاز به یک برنامه برای نشان دادن اخبار ، یک پازل برای کمک به آنها برای گذراندن وقت یا یک برنامه تجاری برای کمک به آنها در پیگیری فاکتورها باشد. همه اینها ویژگی ها یا مشکلاتی است که یک برنامه می تواند به شما کمک کند.
به همین دلیل نباید از کلمات کلیدی مشابه برای SEO و ASO استفاده کنید. درعوض ، زمانی را اختصاص دهید تا بین سوالات و ویژگیهای حوزه خاص خود تفاوت قائل شوید و لیستی از کلمات کلیدی را درست کنید که آنها را به درستی هدف قرار دهد.
به عنوان مثال ، اگر یک برنامه تمرینی دارید ، کلمات کلیدی ASO شما می تواند شامل “تمرین” و “ورزش” باشد در حالی که وب سایت شما باید دارای محتوایی مانند “چگونه متناسب شوید” یا “4 تمرین برای دریافت بسته 6 تایی”.
نکاتی برای بهینه سازی
علاوه بر آنچه مردم جستجو می کنند ، ASO و SEO در مواردی که می توانید بهینه کنید متفاوت هستند.
با بهینه سازی موتور جستجو ، وب سایت شما در بوم شما قرار دارد. شما می توانید به همان اندازه که می خواهید محتوا ایجاد کنید و بر تمام متن و تصویری که در آن قرار دارد کنترل کامل داشته باشید. این امر بهینه سازی برای وب را آسان تر می کند ، اما در عین حال ، اگر بتوانید این کار را انجام دهید ، همه می توانند ، بنابراین همچنین رقابت بیشتری دارند.
از طرف دیگر ، بهینه سازی فروشگاه App یک زمینه برای بهینه سازی دارد: صفحه جزئیات برنامه. این فرصت ها را محدود می کند و زمینه بازی را برای همه فراهم می کند. در جاهایی که در وب هستند ، شرکتهای بزرگتر می توانند محتوای بیشتری بنویسند ، در فروشگاه ، همه شرکتها ، صرف نظر از اندازه ، تعداد مناطق دقیقاً یکسانی را برای بهینه سازی دارند: این امر دستیابی به نتایج با ASO را بیشتر می کند.
گرچه به نظر کوچک می رسند ، اما این تفاوت ها به این معنی نیست که شما به استراتژی های مختلفی نیاز دارید بلکه باید انتظارات متفاوتی را برای نتایج تعیین کنید.
نحوه بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
بهینه سازی موتور جستجو حول وب سایت برنامه شما می چرخد. اگر فقط یک صفحه فرود ساده برای برنامه خود دارید یا اصلاً وب سایتی ندارید ، ترافیک بالقوه موتورهای جستجو را از دست می دهید. ساخت یک وب سایت در سال 2020 بسیار آسان است.
. محتوا می تواند یک صفحه مقصد برای منافع خاصی باشد که برنامه شما ارائه می دهد ، مقاله ای است که مربوط به آنچه برنامه شما انجام می دهد یا حتی آموزش نحوه استفاده از برنامه است. نکته اصلی این است که مطمئن شوید محتوا دارای کلمات کلیدی مورد نظر شما برای رتبه بندی محتوا است.
هنگامی که لیست کلمات کلیدی خود را پیدا کردید ، باید آنها را در عناصر زیر در محتوای خود کار کنید:
عنوان عنوان – موتورهای جستجو به عنوان نگاه می کنند تا بفهمند محتوای شما چیست ، بنابراین مهمترین کلمات کلیدی خود را در اینجا استفاده کنید. به خاطر داشته باشید ، این همان چیزی است که افراد در نتایج جستجو مشاهده می کنند ، بنابراین مطمئن شوید که قابل خواندن است.
سرصفحه ها – موتورهای جستجو نیز مطالب را می خوانند و به متن سرصفحه ای که انتخاب می کنید توجه می کنند. استفاده از کلمات کلیدی در اینجا به متقاعد کردن الگوریتم در مورد محتوای اصلی کمک می کند. می توانید از هر تعداد سرصفحه مورد نظر خود استفاده کنید ، اما ما پیشنهاد می کنیم فقط از مواردی که برای محتوای شما منطقی است استفاده کنید ، در غیر این صورت ممکن است الگوریتم فکر کند که می خواهید آن را اسپم کنید. شما این را نمی خواهید.
متن پررنگ – بخشهای پررنگ متن خوانندگان – و موتورهای جستجو – را به سمت بیتهای مهم سوق می دهد. ما توصیه می کنیم متن پررنگ که شامل کلمات کلیدی اصلی شما است ، اما باز هم این نکته را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که مردم این مطالب را می خوانند ، بنابراین شما می خواهید آن را خوانا نگه دارید.
بیشتر بخوانید :معرفی ابزار آنالیز سئو یک سایت
بیشتر بخوانید :تکنیک های سئو داخلی وب سایت
نحوه بهینه سازی برای App Store و Google Play (ASO)
App Store Optimization بر استفاده از تعداد محدودی از کلمات کلیدی در سراسر فراداده برنامه به روشی کاملاً متمرکز تمرکز دارد.
ASO با شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با برنامه شما شروع کرده و سپس آنها را در فراداده برنامه شما کار می کند. برای App Store ، این بدان معنی است که آن را در نام برنامه ، زیرنویس و لیست کلمات کلیدی کار کنید. برای Google Play ، این بدان معنی است که آن را با نام برنامه و توضیحات کوتاه و طولانی کار کنید.
بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این عناصر بیندازیم:
فروشگاه برنامه
نام – این مهمترین عنصر برای بهینه سازی است. الگوریتم اپل از کلمات کلیدی موجود در این نام به عنوان یک نکته قوی برای مکان بندی برنامه استفاده می کند. نام برنامه از نظر تعداد نویسه محدود است ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که از مهمترین کلمات کلیدی خود در اینجا استفاده کنید و با تکرار هیچ فضایی را هدر ندهید. الگوریتم تکرارها را نادیده می گیرد.
زیرنویس – زیرنویس دومین عنصر مهم برای بهینه سازی است. وزن آن کمی کمتر از نام برنامه است ، اما الگوریتم این دو را ترکیب می کند ، بنابراین یکی باید دیگری را گسترش دهد. در اینجا تکرار نمی شود الگوریتم آنها را نادیده می گیرد.
لیست کلمات کلیدی – لیست کلمات کلیدی از اهمیت کمتری نسبت به نام و زیرنویس برخوردار است ، اما هنوز تأثیر زیادی دارد. از نظر نویسه محدود است اما با نام و زیرنویس ترکیب می شود ، بنابراین باید کلمات کلیدی را با هم ترکیب کنید. علاوه بر این ، چند بهینه سازی دیگر وجود دارد که باید در لیست کلمات کلیدی اعمال کنید ، که می توانید در این راهنما پیدا کنید.
آیا باید بر روی ASO یا SEO تمرکز کنید؟
آره. شما باید روی هر دو تمرکز کنید.
بهینه سازی فروشگاه App و بهینه سازی موتور جستجو ابزاری عالی برای رشد بارگیری بدون نیاز به صرف هزینه برای تبلیغات پولی هستند. و هنگامی که به درستی انجام شد ، هر دو افرادی را که به دنبال آنچه برنامه شما می تواند ارائه دهد ، می رانند ، این بدان معناست که این فقط ترافیک نیست بلکه ترافیک مربوطه است.
به جای اینکه بپرسید روی کدام یک تمرکز کنید ، واقعاً باید بپرسید که چقدر باید برای هر دو وقت صرف کنید. ،باید این زمان را اختصاص دهید تا هم حضور برنامه خود را در App Store و Google Play و بهینه کنید هم وب سایت برنامه خود را در موتورهای جستجو