مقالات آموزشی

بررسی اجزای گوگل تگ منیجر چیست و علت استفاده از آن

مفید بود؟

گوگل آنالیتیکس سرویسی است برای جمع‌آوری داده‌های وب‌سایت و اپلیکیشن جهت تجزیه و تحلیل تجربه کاربری، در حالی‌که گوگل تگ منیجر برای تزریق اسکریپت‌های ردیابی گوگل آنالیتیکس استفاده می‌شود؛ در ضمن گوگل تگ منیجر به صورت مجزا از گوگل آنالیتیکس هم قابل استفاده می‌باشد، این مقاله اختصاص به «گوگل تگ منیجر چیست» دارد که شما را با این سرویس رایگان گوگل آشنا خواهیم کرد.

گوگل تگ منیجر چیست؟

 

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) یا (GTM) یک سیستم مدیریت برچسب رایگان است که برای مدیران سایت‌ها امکاناتی را فراهم می‌کند، مانند قرار دادن و مدیریت برچسب‌های بازاریابی در سایت خود بدون نیاز به تغییر کدها.

با مطالعه مقاله آیا گوگل آنالیتیکس در ایران قابل دسترس است میتوانید اطلاعات مفیدی بدست آورید

نحوه عملکرد گوگل تگ منیجر به این صورت است که به عنوان مثال اطلاعات وب‌سایت شما توسط GTM با یک سرویس دیگر مانند گوگل آنالیتیکس به اشتراک گذاشته می‌شود.

همچنین باید گفت که گوگل تگ منیجر زمانی سودمند است که تگ‌های فراوانی برای مدیریت داشته باشید،‌ چون‌که همه این کدها در یک مکان ذخیره می‌شوند.

اگر در استفاده از گوگل تگ منیجر دچار زیاده‌روی شوید یا از شیوه‌های نادرست به استفاده از آن بپردازید، و مفاهیم فنی درج کردن کدها و برچسب‌گذاری را به درستی یاد نگیرید، می‌تواند برای ساختار صفحات سایت شما و همچنین زمان بارگذاری آن مضر باشد.

آیا استفاده از Google Tag Manager آسان است

طبق گفته گوگل، GTM به مدیران سایت‌ها و بازاریابان اجازه می‌دهد تا برچسب‌های سایت را در یک مکان برای مدیریت بهتر برچسب‌ها مستقر کند.

همچنین طبق گفته گوگل هر کسی بدون نیاز به دانش کدنویسی و توسعه‌دهندگان وب می‌تواند از گوگل تگ منیجر استفاده نماید، که البته مقداری اغراق‌آمیز است.

چرا که شما باید حداقل از مقداری دانش فنی برخوردار باشید تا نحوه تنظیم کردن برچسب‌ها، محرک‌ها و متغیرها را بدانید.

اجزای گوگل تگ منیجر چیست

در ادامه مقاله «گوگل تگ منیجر چیست» به معرفی اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌رسیم، GTM از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

1. برچسب‌ها (Tags)

2. محرک‌ها (Triggers)

3. متغیرها (Variables)

برچسب‌ها (Tags)

 

برچسب‌ها قطعه کدهای جاوا اسکریپت هستند که به گوگل تگ منیجر می‌گویند چه کارهایی را انجام دهند، برچسب‌ها انواع مختلفی دارند که رایج‌ترین آن‌ها در GTM شامل موارد ذیل است:

• کد رهگیری گوگل آنالیتیکس یونیورسال یا کد رهگیری GA4 نسخه جدید گوگل آنالیتیکس (Google Analytics Universal tracking code or GA4 tracking code)

• کد بازاریابی ادوردز (Adwords Remarketing code)

• اسکریپت های HTML سفارشی (Custom HTML scripts)

• کد ردیابی تبدیل ادوردز (Adwords Conversion Tracking code)

محرک‌ها (Triggers)

 

فعال کردن برچسب‌هایی که تنظیم کرده‌اید توسط محرک‌ها صورت می‌گیرد، در‌واقع محرک‌ها به GTM می‌گویند که کجا، در چه زمانی و چگونه کار درخواستی شما را انجام دهند.

محرک‌های رایج در Google Tag Manager عبارتند از:

• بازدید از صفحه (Pageviews)

• فرم های ارسالی (Form submissions)

• عمق اسکرول (Scroll depth)

• رویدادهای سفارشی (Custom events)

متغیرها (Variables)

 

گوگل تگ منیجر ممکن است برای عملکرد برچسب‌ها به اطلاعات اضافی دیگری نیاز داشته باشد که این اطلاعات اضافی متغیرها هستند.

به عنوان مثال شماره UA گوگل آنالیتیکس (شماره شناسایی ردیابی) متغیری است که می‌توان در گوگل تگ منیجر ایجاد کرد.

تفاوت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس 

گوگل تگ منیجر جهت مدیریت و ذخیره کدهای شخص ثالث به کار می‌رود و هیچ نوع گزارش یا تجزیه و تحلیلی در Google Tag Manager انجام نمی‌گیرد.

اما گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیل وب است و برای گرفتن گزارش و تحلیل و بررسی استفاده می‌شود، همچنین انواع گزارش‌ها مانند گزارش‌های تعاملی، فروش، مدت زمان حضور کاربران در صفحه و … در Google Analytics صورت می‌گیرد.

مزایای گوگل تگ منیجر

پس از اینکه متوجه شدیم گوگل تگ منیجر چیست به سراغ معرفی برخی از مزایای GTM خواهیم رفت.

1. پیگیری رویدادهایی مانند بارگیری پی‌دی‌اف (PDF): بسیاری از کسب‌وکارها فایل‌های PDF مانند راهنما یا … را که قابل دانلود هستند در وب‌سایت خود در راستای اهداف بازاریابی به کاربران ارائه می‌دهند.

حال اگر ندانید این فایل‌ها توسط چه کسانی یا به چه تعدادی دانلود شده‌اند، تقریباً استراتژی بازاریابی شما چندان تاثیرگذار نبوده است، با گوگل تگ منیجر شما قادر خواهید بود دانلودهای PDF را به راحتی ردیابی و پیگیری کنید.

2. ردیابی رفتار پیمایش (اسکرول): ‌فهمیدن این موضوع که کاربران چگونه و به چه نحوی وب‌سایت شما را بازدید می‌کنند، می‌تواند درک عمیقی درباره بخش‌هایی که کاربران بیشتر با آن‌ها تعامل می‌کنند، یا قسمت‌هایی که بازدیدکنندگان اسکرول خود را در آن قسمت متوقف می‌کنند، بدهد.

در این بین Google Tag Manager به شما این امکان را می‌دهد برچسبی را اضافه نمایید که رفتار اسکرول بازدیدکننده را ردیابی و پیگیری نماید.

3. پیگیری فرم‌های ارسالی: فرم ها بخش مهمی از هر وب‌سایت تجاری را تشکیل می‌دهند از جمله:  ثبت نام در خبرنامه، تکمیل پرسش‌نامه یا ثبت نام در یک رویداد.

هر فرم عملکرد و هدف خاصی را دنبال می‌کند، GTM تضمین می کند که فرم های ارسالی با توجه به جهت‌های از پیش تعیین شده شما، ردیابی و به درستی هدایت یا پیگیری شوند.

4. ردیابی کلیک‌های لینک‌: دانستن رفتار کلیک کردن کاربر، راهنمای ارزشمندی درباره اینکه چه نوع اطلاعاتی کاربران را وادار به انجام یک اقدام یا رفتن به یک مکان خاصی می‌کند که ترافیک کلیک افزایش یافته است را ارائه می‌دهد.

5. ردیابی فعالیت‌های ویدیویی: ویدیوها یک استراتژی بازاریابی پرطرفدار می‌باشد که به طور چشم‌گیری در حال محبوب شدن هستند.

افزایش محتوای ویدیویی، نیاز به درک نحوه تعامل کاربران با محتوا را بسیار پراهمیت کرده است، که در این بین برچسب ردیابی ویدیویی گوگل تگ منیجر دیدگاهی درباره نحوه مشاهده ویدیو، مدت زمانی که صرف تماشا کردن آن شده یا چه زمانی تماشای ویدیو متوقف شده است را ارائه می‌دهد.

این اطلاعات می‌تواند راهنمایی برای شما باشد جهت نحوه تولید ویدیوهای آینده، کدام محتواها را مخاطبان بیشتر دوست دارند و یا طول زمان ویدیویی ایده‌آل برای بازدیدکنندگان سایت شما کدام است.

6. سفارشی سازی داده‌های فرستاده شده به گوگل آنالیتیکس

7. همه کدهای شخص ثالث در یک مکان مشخص مستقر هستند

8. کمک به بارگذاری سریعتر سایت با توجه به تعداد تگ‌های مورد استفاده شده

9. قابلیت کار کردن با محصولات غیر گوگل

10. به دلیل وجود حالت اشکال‌زدایی و پیش‌نمایی در گوگل تگ منیجر، می‌توان قبل از اجرا، متوجه شد که چه چیزی به صورت صحیح کار می‌کند یا چه بخشی دچار اشکال شده است.

11. پیگیری و ردیابی رها شدن سبد خرید

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم که اطلاعات کاملی درباره گوگل تگ منیجر چیست، اجزای تشکیل‌دهنده آن، نحوه کارکرد GTM و برخی از مزایای آن به شما ارائه دهیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.