هشدار تبلیغات پاپ اپ اشتباه چه زیان هایی در پی دارد
تبلیغات پاپ اپ چیست؟ زمانی که برخی از سایتها را چه فارسی زبان چه سایتهای خارجی را باز می کنید، حجم زیادی از پاپ آپ را مشاهده می کنید. ممکن است مجبور شوید چند مرتبه بر روی این پاپ اپها کلیک کنید تا موفق شوید محتوای مورد نظرتان را مشاهده کنید. نکته ی دیگری که وجود دارد این است بعضی از این تبلیغات پاپ آپ حتی دکمهای برای خروج نیز ندارند و کاربر را کلافه کرده که مجبور می شود سایت را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری برود.
با توجه به اینکه این یک روش خوب برای کسب درآمد سایتهایی است که ترافیک بالایی دارند، نمی توانیم قطعا بگوییم که این یک روش زیان بار است. اما اگر شما جزو آن دسته از سایتها هستید که رضایت کاربران برایتان در درجه ی اول قرار دارد استفاده از پنجره پاپ آپ میتواند یک روش بد یا مضر باشد.
آشنایی با تبلیغات پاپ اپ یا Pop-Over
تقریبا همه ی افرادی که با اینترنت سروکار دارند با پاپ آپ آشنایی دارند. پیش از آن که محتوای اصلی را مشاهده کنید یک لایه ی دیگر بر روی آن ظاهر شده که اغلب محتوای تبلیغاتی دارد. در صورتی که بر روی آن کلیک شود کاربر وارد یک لندینگ پیج می شود. هر تعداد کلیکی که کاربران بر روی آن می کنند و وارد سایت مقصد می شوند در ازای آن به صاحب سایت هزینه ای تعلق می گیرد.
در مورد پاپ اور هم باید بگوییم که همین عملکرد را دارد، با این تفاوت که در زمان خواندن یک لایه ی اضافی از کنار کادر ظاهر می شود که امکان دارد هر محتوایی داشته باشد. از محتوای متنی گرفته تا محتوای تبلیغاتی حتی یک پیشنهاد مقاله ی جدید باشد.
چرا تبلیغات پاپ اپ می توانند تاثیر منفی بگذارند
گوگل محتوای پنجره پاپ آپ را به عنوان محتوای اصلی سایت نمی داند. در صورتی که شما یک محتوای باکیفیت داشته باشید که از هر لحاظ بهینه باشد این امکان برای شما وجود دارد که از پاپ اپ برای پروموت کردن خدمات، محصولات و مقاصد تبلیغاتی خود استفاده کنید. تا سال 2016 میلادی سیاست گوگل در ارتباط با پاپ اپ به این شکل بود که آن ها را شناسایی کرده و در صورتی که محتوای آن ها باعث آزار کاربران می شد اقدام به پنالتی کردن سایت می کرد. این مسئله به شکل معمول باعث می شد که سایت ها از نظر رتبه دچار افت شوند.
با توجه به اینکه کسب و کارهای اینترنتی در سال های بعد مسیری متفاوت در پیش گرفتند و بیشتر از گذشته در زمینه ی مشتری محوری گام برداشتند، یعنی در این طرز فکر کاربر یا مشتری در اولویت قرار می گیرید. مارکترها به این نتیجه رسیدند که درست است تبلیغات پاپ اپ ممکن است تاثیر کمی بر روی درآمد شان داشته باشد اما باعث می شود که کاربر یا مشتری ناراضی باشد.
از این رو پلن های درآمدی دچار تغییر شده و مارکترها به سمت ارائه ی خدمات و محصولات روی آوردند. گوگل نیز برای اینکه کاربران بتوانند در فضای بهتری کسب درآمد و تبلیغات را انجام دهند سیستم Adsense را تقویت کرد.
نکته ی مهم این است که ما در ایران از لحاظ دسترسی به Adsense ها دچار محدودیت هستیم و متاسفانه سایت های ایرانی از این نظر تحریم هستند. به همین علت است که مشاهده می کنیم پلن های درآمدی همچنان فعال هستند، شما به ندرت در یک سایت باکیفیت خارجی با پنجره پاپ آپ روبرو می شوید این در حالی است که حتی اگر سایت مورد نظر از ترافیک میلیونی برخوردار باشد.
با توجه به اینکه گوگل در سال 2017 با تغییر رفتار دنیای وب پنالتی پاپ اپ را برداشته و امروزه هیچ محدودیتی برای پاپ آپ ها وجود ندارد و الگوریتم های گوگل آن ها را در رتبه بندی سایت ها لحاظ نمی کنند، با توجه به همه ی این اوصاف پاپ اپ ها همچنان به عنوان یک معضل و بلا برای سئو سایت به شمار می روند. علت این امر نیز این بوده که تاثیرات غیر مستقیم آن ها به مراتب بیشتر است.
همچنین میتوانید بخوانید: الگوریتم پاندا چیست و چه وظایفی دارند
تاثیر پاپ اپ ها بر روی فاکتورهای رتبه بندی
همان طور که قبلا اشاره کردیم گوگل پاپ اپ ها را نادیده می گیرد و افراد می توانند هر میزان پاپ اور که دوست دارند را در سایت شان استفاده کرده و از این بابت مشکلی پیش نخواهد آمد. تما این نکته را فراموش نکنید که تبلیغات پاپ اپ بر روی برخی از فاکتورها تاثیر می گذارد.
زمانی که کاربران یک سایت را باز می کنند و با پاپ آپ های زیادی روبرو می شوند در همان لحظات ابتدایی متوجه می شوند که این پاپ اپ ها بسیار مزاحم و آزار دهنده هستند بنابراین به سرعت سایت را ترک می کنند. با این رویکرد در مرحله ی نخست دو دو مورد از فاکتورهای سئو دچار آسیب می شوند. در این جا Time On Page از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که شما یک محتوای 2000 کلمه ای داشته باشید و کاربر تنها 15 ثانیه در سایت شما توقف کرده و پس از آن به سرعت سایت را ترک کند، موتورهای جستجوی گوگل به این نتیجه می رسند که محتوای شما فاقد ارزش است. در نتیجه پس از گذشت یک مدت زمان کوتاه سایت شما دچار افت رتبه خواهد شد.
فاکتور مهم دیگر Return to SERP است، این فاکتور برای زمانی است که کاربران وارد یک صفحه می شوند و مجددا به نتایج جستجو بازمی گردند. در این جا گوگل متوجه خواهد شد که سایت شما جوابگوی کاربر نبوده است و او مجبور شده برای یافتن سایت مورد نظر خود دوباره به نتایج جستجو مراجعه کند. بعضی از سئو کاران اعتقاد دارند که وجود تبلیغات پاپ اپ باعث کاهش Bounce Rate می شود. به این دلیل که کاربران بر روی دکمه ی خروج از پاپ اپ کلیک می کنند. اما باید توجه داشت که یک نکته در این جا فراموش شده است و اینکه بانس ریت به عنوان فاکتور رتبه بندی محسوب نمی شود. به این علت که گوگل هرگز برای رتبه بندی از داده های گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کند و یکی از دلایل آن نیز وجود همین پاپ اپ ها است.
تاثیر منفی پاپ اپ بر روی سرعت سایت
یکی از موارد بسیار مهم در تاثیرات منفی پاپ اپ حتی اگر از تاثیرات Time On Page و Return to SERP نیز صرف نظر کنیم باز هم باقی خواهد ماند، تاثیر منفی تبلیغات پاپ اپ بر روی سرعت سایت است. با توجه به اینکه گوگل سرعت سایت را به عنوان یک رتبه بندی اعلام می کند، اولین تاثیر پاپ اپ این است که باعث کاهش سرعت لود شدن سایت می شود. علت این امر نیز وجود لایه هایی است که کدهای جاوا اسکریپت آن در هنگام لود شدن بالا می آیند و شناسایی می شوند.
نکته ی دیگری که وجود دارند این است که پاپ اپ های تبلیغاتی دارای عکس بوده و همین مسئله باعث می شود که حجم ورودی بالا برود. در نتیجه باعث کاهش سرعت سایت می شود. از دیگر موارد منفی پاپ اپ ها که بر روی سرعت سایت تاثیر می گذارند وجود المان های گرافیکی و اکشن است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این مربوط به تمام پاپ اپ ها نیست بعضی از آن ها تاثیر چندانی بر روی سرعت سایت ندارند.
تاثیر منفی تبلیغات پاپ اپ بر روی تجربه کاربری
در صورتی که تجارت شما براساس محصولات و خدمات است همچنین اگر به دنبال جذب مشتریان دائمی و وفادار هستید. مطمئنا استفاده از پاپ اپ بر روی مشتری شما تاثیر منفی خواهد داشت. یکی از نکات مهم که در علم روانشناسی بازاریابی به آن توجه می شود First Impression است. به این معنا که از زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود تنها 3 ثانیه فرصت دارید که روی او تاثیر مثبت بگذارید تا نرخ شما افزایش پیدا کند. در صورتی که بخواهید از پاپ اپ استفاده کنید در بدترین شرایط ممکن بر روی مخاطب یا مشتری خود تاثیر خواهید گذاشت. نتیجه ی آن باعث می شود که سایت شما افت زیادی در نرخ تبدیل را تجربه کند.
چرا کاربران تبلیغات پاپ اپ را دوست ندارند
به علت اینکه بر روی تبلیغات پاپ اپ کنترل خاصی وجود نداشته امکان وجود محتوای نامناسب در آن ها است.
این بنرها به شکل اتوماتیک باز میشوند و برای کاربران ناخوشایند است، به این دلیل که هر صفحه ای از سایت را که باز می کنید امکان دارد چندین آگهی و تبلیغ بصورت پنجره پاپ آپ باز شود.
امکان دور کردن کاربر از موضوع اصلی کاربر به جای دنبال کردن مطلب خود به دنبال مطلب تبلیغات در پنجره پاپ اپ برود.