SaaS چیه؟ آیا شما تا به حال به فکر راه اندازی اون افتادین؟ روز به روز تعداد بیشتری از شرکتها در حال قبول کردن مدل نرم افزار به عنوان سرویس هستند!
در حال حاضر بیشتر از 38% شرکتها تقریباً به طور کامل در SaaS کار میکنن.
کارشناسان پیشبینی میکنن که طی دوسال آینده این آمار به 73% برسه و ارزش بازار SaaS به 76 میلیارد دلار!!!
خلاصه این که بازار SaaS یه فرصت خیلی خوب برای موفقیت شماست اما قطعاً بدون دانش نمیشه وارد این حیطه شد! شما باید کلی اطلاعات درباره پیچیدگیها و پویایی اون داشته باشین.
من قراره تو این راهنما بهتون کمک کنم که این صنعت رو درک کنین و با نحوه عملکرد اون آشنا بشین! بهتره به خوندن ادامه مطلب بپردازین:
SaaS چیست؟
نرم افزار به عنوان سرویس SaaS یه مدل توزیع نرم افزار نسبتاً جدیده که به مشتریان اجازه میده تا به جای نیاز به یه رسانه فیزیکی و نصب سفارشی، به برنامههای کاربردی از طریق اینترنت دسترسی داشته باشن. محصولات SaaS به طور مرکزی توسط یه ارائه دهنده میزبانی میشن که این ارائه دهنده، نرم افزار رو به صورت خودکار حفظ و به روز میکنه و مشتریان هم از طریق مرورگرهای وب و موبایل به اونها دسترسی پیدا کرده و ازشون استفاده میکنن.
در گذشته معرفی یه برنامه جدید به سازمان کلی دردسرساز بود. از روند فروش بگیر که کلی طول میکشید تاااا نصب پیچیده تو سایت و توسعه سفارشی و آموزشش که اگه تازه خوب خوب حساب کنیم فقط چند هفته زمان میبرد تا کارمندان بتونن از اون ابزار جدید استفاده کنن!
با این حساب SaaS به سرعت داره خودش رو توی دل صاحبان مشاغل جا میکنه و به یه الگوی تحویل برنامههای اصلی تجارت تبدیل میشه. در حقیقت حتی فروشندگان نرم افزارهای سنتی نیز در حال ساختن محصولات SaaS هستند و اغلب با دستیابی به شرکتهای بزرگتر SaaS پیشنهادات خودشون رو گسترش میدن.
منظور از شرکتهای SaaS چیه؟
یه شرکت SaaS یه نوع تجارت است که روی تولید، توسعه، میزبانی و نگهداری یه نرم افزار اختصاصی به عنوان سرویس یا محصولات تمرکز داره. مزایای اصلی اداره یه شرکت SaaS شامل دسترسی سریع و بدون محدودیت به بازار جهانی و توانایی افزایش مقیاس بدون افزایش هزینه تحویل محصول است.
درسته که معمولاً این شرکتها اسمشون شبیه به هم دیگه است ولی محصولی که تولید میکنن مشابه نیست!
یه شرکت معمولی SaaS محصول خودش رو توسعه میده و ازشون نگهداری میکنه، با این وجود بخش اعظمی از عملکردهای این شرکت نیز حول محور فروش، بازاریابی و موفقیت مشتری میچرخه.
انواع محصولات SaaS
برنامه های SaaS در اندازهها و شکلهای مختلفی ارائه میشه و اهداف متفاوتی دارن اما با این حال بیشتر اونها جز سه تا دستهای که زیر براتون نام میبرم قرار میگیرن:
SaaS بسته بندی شده
SaaS بسته بندی شده شامل محصولاتیه که به عنوان مثال میتونن فرآیند خاصی رو در سازمان مدیریت کنند و باعث بهبود تعامل کارمندان، تقویت روابط با مشتری یا تقویت اثر بخشی بازاریابی بشن.
HubSpot یه نمونه از نرم افزار به عنوان سرویس بسته پکیج شده است و ابزارهایی رو ارائه میده که شرکتها برای مدیریت فروش، بازاریابی و ارتباط با مشتری استفاده میکنن!
SaaS مشارکتی
این نوع Software as a Service به بهبود نحوه همکاری تیمها کمک میکنه و از طریق پیام رسانی و کنفرانس ویدئویی گرفته تا مشارکت در اسناد، از تلاشهای مشارکتی پشتیبانی میکنه.
مثلاً Zoom, Paper و Basecamp چند نمونه از این مدلاند!
SaaS تکنیکال
SaaS تکنیکال ابزاری برای مدیریت یا بهبود فرآیندهای توسعهای یا فنی ارائه میده.
مثلاً Cloudsponge به توسعه دهندگان اجازه میده تا کاربر بتونه فروش و تامین محصولات خودش رو بدون دردسر و زحمت مدیریت کنه!! Alogia یه API یا Application Programming Interface جستجو ارائه میده که به برنامههای دیگه کمک میکنه تا تجربه جستجو رو بهبود ببخشن!
HubSpot به شرکتها کمک میکنه تا بتونن به طور موثرتری چشم انداز مشتریان به بازار، فروش و خدمات رو بفهمن و این کار به نوبه خودش میتونه باعث رشد و درآمد بیشتری بشه.
از طرفی برنامههایی مثل Basecamp هزینهها رو کاهش میدن و نیاز به استفاده از محصولات اضافی رو برطرف میکنن.
یه سری نرم افزارهای بهرهوری هم داریم که بین دوتا نرم افزار بالایی قرار دارن و میتونن باعث افزایش درآمد و کاهش هزینهها بشن اما با این حال تاثیرشون کمتر به چشم میخوره. مثلاً Zoom.us به شرکتها اجازه میده جلسات خودشون رو از طریق اینترنت برگزار کنن. اگرچه استفاده از این محصول احتمالاً هزینهها رو کمتر کنه و بتونه بستری برای ایدههای جدید و درآمدزا ایجاد کنه ولی این نتیجه به اندازه نتایج محصولات دستههای قبلی به چشم نمیان!
برندهای SaaS چطوری باعث جذب کاربر میشن؟
برای این که یه شرکت جدید نرم افزار به عنوان سرویس وارد عمل بشه و بترکونه لازمه که افراد جدیدی پیدا، جذب و ترغیب کنه تا محصولات این شرکت رو امتحان کنن!
البته لازمه این کارها رو به سرعت انجام بده!
مطابق گزارش مک کینزی:
این سرعت رشد در مقابل کاری که این شرکتها انجام میدن و تفاوتشون با بقیه کسب و کارها، کار سختیه. میدونین چرا؟
چون تو این شرکتها شما محصولی رو تبلیغ میکنین که قابل لمس نیست! مشتری بالقوه تون نمیتونه اون رو در دستش بگیره و باتوجه به احساسش محصول رو خریداری کنه بلکه شما باید با تلاشهای بازاریابی اون رو متقاعد کنین که محصولتون کار میکنه و میتونه مشکلشون رو برطرف کنه.
بعد از این، مشتری تصمیم میگیره که آیا محصول SaaS رو میشه امتحان کرد یا نه! اونها اغلب سریعاً یه جستجوی آنلاین انجام میدن، چندتا از این محصولات رو با هم مقایسه میکنن و انتخاب خودشون رو انجام میدن و همه این کارها نهایتاً چندساعت طول میکشه.
پس بازاریابی شما باید هر مرحله از سفر مشتری رو مورد هدف قرار بده و اطلاعات مربوطه رو بهشون ارائه بده تا سرانجام یه مشتری برای آمایش محصول شما ترغیب بشه.
با این حال خیلی از مصرف کنندگان تلاش کمی برای کشف ابزار جدید انجام میدن و یه بار که از یه محصولی استفاده کنن دیگه سمتش برنمیگردن و انگار که کلاً ارزش واقعی اون برنامه رو درک نکردن، پس تلاشهای بازاریابی شما باید طوری باشه که مشتری ارزش واقعی محصول رو هم درک کنه!
استراتژی بازاریابی SaaS
همونطوری که همه شما در جریانین تو یه رویکرد فروش محور، مشتری تو بیشتر مراحل خریدش تنها میمونه به جز مرحله آخر که با یه تیم فروش همکاری میکنن تا بتونن بهترین انتخاب رو داشته باشن، البته این یه پروسه طولانیه و به منابع اضافی هم نیاز داره.
اما شرکتهای SaaS برای استراتژیهای بازاریابیشون یه سری هدف خاص دان از جمله:
جذب مخاطب مناسب
یه شرکت SaaS برای شروع کار باید با کاربران بالقوه ارتباط برقرار کنه و اونها رو به سمت سایت خودش هدایت کنه. البته اونها نباید فقط یه بازدیدکننده معمولی باشن، بلکه باید کسایی باشن که یه مشکلی دارن و هدف محصول اون شرکت رفع اون مشکله!
بنابراین اولین هدف اینه که درک کنین چه مشکل یا چالشی رو برای کاربران خودتون حل میکنین و سپس یه استراتژی تدوین کنین تا اونها شیفته و دلباخته محصولات شما بشن و مدام دنبال اطلاعات بیشتر بگردن.
ساختن رابطه با مشتریان راغب یا Leads
بازاریابان مسئول رشد و افزایش مشتریان راغب هستند و با استفاده از یه ترکیب خوب از محتوا، ایمیل و کانالهای دیگه شرکت SaaS خودشون رو به عنوان یه شرکت معتبر معرفی میکنن و سعی میکنن مشتری رو متقاعد کنن تا محصولات اونها رو تست کنه.
حذف موانع برای ثبت نام
بازاریابان اغلب در SaaS تبدیلهای مربوط به اهداف مختلف سایت رو بهبود میبخشند – از ثبت نام آزمایشی و رایگان افراد گرفته تا ثبت نامهای حمایتی و تبدیل کاربرانی به مشتریانی که دست به نقدن!
درگیر کردن کاربران
در بیشتر برنامههای SaaS کاربران اول از همه یه نسخه آزمایشی یا رایگان محصول رو دریافت میکنن و این کار برای اینه که بازاریاب تا جایی که میتونه نظر کاربر رو جلب کنه و اون رو به مشتری شرکت تبدیل کنه.
معمولاً هم بازاریاب نسخه آزمایشی رو بهینه میکنه تا به شخص کمک کنه به نقطه فعالسازی برسه، یعنی جایی که متوجه ارزش واقعی محصول میشه.
افزایش ارزش زمان حیات مشتری
منظورمون از زمان حیات مشتری، چرخه عمر اون تو شرکت SaaS است، برای بازاریابان خیلی مهمه که یه مشتری تا جایی که میتونه و حتی اگه امکانش بود تا ابدالدهر تو شرکت باقی بمونه و از محصولات استفاده کنه! استراتژیهای بازاریابی SaaS هم معمولاً با هدف افزایش این چرخه عمر مشتری و کاهش جابجایی به سمت برنامههای دیگه، توسعه داده میشه.
موثرترین کانالهای بازاریابی SaaS
شرکتهای SaaS فرصتهای زیادی برای معرفی محصولات خودش به کاربران بالقوه دارن. من براتون موثرترین کانالهای بازاریابی Software as a Service رو آماده کردم، یادتون باشه که این این کانالها میتونه به رشد اولیه شرکت کمک کنه:
بازاریابی ورودی
استراتژیهای بازاریابی ورودی قصد داره تا افراد خارجی رو به محصول شما جذب و به مشتریان جدیدتون تبدیل کنه. تو این قسمت همه چیز با محتوا شروع میشه! پستهای وبلاگ، راهنماها، منابع و انواع دیگه محتوا به جذب بازدیدکننده جدید کمک میکنن و سپس با ارزش گذاشتن به هر مرحله از سفر مشتری، مخاطب رو به خریدار تبدیل میکنن.
بهینه سازی موتور جستجو SEO
امروزه تقریباً همه افراد برای حل مشکلاتشون، چه خرید محصول چه پیدا کردن علت بیماری یا هرچیزی میان سراغ گوگل!
سئو، کاریه که بهتون کمک میکنه تا سایت و محتوا رو در مقابل کاربر بالقوه در هر مرحله از چرخه خرید قرار بدین.
بازاریابی محتوا
انتشار محتوای جذاب بهتون کمک میکنه تا نام تجاری یا محصولتون، به عنوان یه منبع معتبر و مفید در کسب و کار سر زبونها بیفته و البته که به نوبه خود باعث ایجاد ارتباطاتی میشه که میتونه مشتری احتمالی شما رو به مشتری واقعی و دست به نقد تبدیل کنه!
تبلیغات آنلاین
شرکتهای SaaS تبلیغات آنلاین رو برای جذب کاربر بالقوه برای ثبت نام، درج میکنن.
خیلی از شرکتها از تبلیغات پولی در کانالهایی مثل Google AdWords استفاده میکنن تا کاربران به سمت اونها کشیده بشن و از هر نقطهای، مثل رسانههای اجتماعی، وبسایت های دیگه و غیره وارد سایت شما بشن.
روابط عمومی
این روزها روابط عمومی چیزی بیشتر از توزیع و انتشار مطبوعات است. روابط عمومی مدرن معمولاً بر بهبود هر جنبه از مشاهده آنلاین یه برند، متمرکزه. از نتایج جستجو گرفته تا ذکر نام تجاری و بررسیهای آنلاین که باعث افزایش آگاهی و شناختهتر شدن برند میشه.
بازاریابی وایرال یا ویروسی
استراتژیهای وایرال روی تشویق مشتریان موجود برای ارجاع و تبلیغ محصول شما به دیگران تمرکز داره. این برنامهها سعی میکنن کاربران رو با دعوت دوستان، خانواده یا آشنایان جهت ثبت نام و امتحان کردن این محصول تشویق کنن. انواع متداول استراتژیهای بازاریابی ویروسی در فضای SaaS شامل ارجاع، برنامههای وابسته یا حلقههای وایرال است.
اقدامات کاربر
برای بعضی برنامهها، طبیعتاً کاربران میتونن با معرفی محصول به مشتریان خودشون، پایگاه مشتری رو گسترش بدن. مثلاً Xero کشف کرد که به طور متوسط، یه حسابدار تنها با استفاده از محصولات شرکتش میتونه 6 تا 31 کاربر جدید رو به سیستم عامل معرفی کنه.
اپ استورها، نمایندگیها و شرکتهای وابسته
برخی از شرکتهای SaaS همچنین میتونن از بازارهای برنامه مثل Apple Store, Intuit یا Google Play برای تبلیغ محصولاتشون به ملت استفاده کنن.
خیلی از نمایندگیها یا شرکتهای وابسته هم با این هدف راه اندازی میشن که هرکسی محصول اونها و یا برندشون رو تبلیغ کنه یه هدیهای بهش میدن!
نوبت شماست که دست به کار بشین!
SaaS یه فرصت باورنکردنی رو برای شما و رونق کسب و کارتون فراهم میکنه، این شرکتها دارن با سرعت فوق العادهای رشد میکنن و بازار تقاضا واقعاً گرمه! شما با جستجو و کاوش در این صنعت چند میلیارد دلاری دارین برای معرفی شرکت و بیزنس خودتون هم تلاش میکنین پس بهتره همین الان دست به کار بشین و اهداف خودتون رو با یه روش سریعتر و جدیدتر دنبال کنین!
شرکت ما هم میتونه تو این راه بهتون کمک بزرگی کنه پس اگه جایی مشکل داشتین یا دنبال مشاوره میگشتین، خوشحال میشیم ما رو انتخاب کنین ^.^