مقالات آموزشی

schema markup یا اسکیما مارک آپ چیه + نحوه افزودن اسکیما به سایت

مفید بود؟

Schema Markup چیه؟ تا حالا اسمش رو شنیدین؟ می‌دونین چه کاربردی داره؟ باید بهتون بگم که یه روش خیلی عالیه که با استفاده از اون می‌تونید یه سر و گردن بالاتر از رقیباتون بایستید! قطعاََ همتون از نظر سئو یه سری رقیب سرسخت و قدر دارین که دلتون می‌خواد بهتر از اون‌ها باشین و خب من قبول دارم که روش‌های زیادی برای بهتر شدن وجود داره که تو این وبسایت زیاد راجع بهشون حرف زدیم، ولی امروز قراره یه چیزی رو بهتون معرفی کنم که مثلش رو ندیدین!

از قرار معلوم امروز با خبرای خوبی سراغتون اومدم و می‌خوام یه روش خیلی عالی برای ارتقا سئو سایت و همینطور رسیدن به رتبه‌های خوب در موتور جستجو بهتون معرفی کنم و خب مشخصاََ پیشنهادم به شما اسکیما مارکاپ جالب و دوسداشتنیه.

بهتره این مقاله رو دنبال کنین و مطمئن باشین که از خوندنش پشیمون نمیشین!!

چرا schema markup برای سئو مهمه؟

اسکیما مارکاپ در سایت Schema.org قرار داره و یه فرمی از microdata ست. وقتی که شما یه schema markup رو به سایتتون اضافه می‍کنید، یه توضیح پیشرفته‌ای براتون به‌وجود میاد (معمولاََ به اسم ریچ اسنیپت می‌شناسیمش) که توی نتایج جستجو ظاهر میشه.

موتورهای جستجو خفنی که همیشه رقابت سختی باهم داشتن؛ مثل گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس برای اولین بار در سال 2011 باهم دیگه همکاری کردند تا Schema.org رو بسازن، پس رقیب‌ها گاهی اوقات همکار هم میشن تا بتونن به کاربرها کمک کنن!!

اسکیما مارکآپ مخصوصاََ تو زمان RankBrain و Hummingbird هم یه مورد مهم تلقی میشد، اصلاََ اینکه یه موتور جستجو تا چه حد بتونه یه کوئری رو تفسیر کنه روی نتایج جستجو تاثیر زیادی میذاره، و اسکیما مارک اپ به موتورهای جستجو کمک می‌کنه تا نتایج رو با شکل و ظاهر بهتری نشان بدن!

اکثر وب‌مسترها با تگ HTML در صفحاتشون آشنا هستن، معمولاََ تگ‌های HTML به مرورگر دستور میدن که اطلاعات داخل تگ چطوری نمایش داده بشن ولی با این‌حال هیچ اطلاعاتی راجع به معنای اون رشته جمله نمیدن!

مثال
Avatar با جای‌گذاری کد h1 به مرورگر میگه متن avatar با فرمت هدینگ ۱ نمایش داده بشه ولی با اینحال مشخص نمی‌کنه که منظورش از آواتار یه نوع پروفایله یا یه فیلم موفق ۳D! و خب این برای موتورهای جستجو یه مورد سختیه، چون باید خیلی هوشمندانه نتایج مرتبط رو مشخص کنند.

برای اینکه بفهمیم تأثیر اسکیما مارکاپ چطوریه، بهتره اول یه سری نکته رو بررسی کنیم:

1_ schema markup دقیقاََ چیه؟

اسکیما مارک آپ یه کدیه که شما اون رو روی سایتتون می‌ذارین و این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کنه که نتایج اطلاعاتی بیشتری رو برای مخاطب نشان بده. اگه تا حالا از ریچ اسنیپت ها استفاده کردین، احتمالاََ این موضوع هم براتون آشناست و به راحتی لب کلامو متوجه میشین!

مثلاََ عکس زیر رو نگاه کنین، راجع به یه هتله که تو وبسایتش از schema markup استفاده کرده:

همونطور که مشاهده می‌کنید، اسکیما مارک اپ یه اطلاعات به درد بخور راجع به قیمت هتل به ما ارائه کرده که مسلماََ به درد کاربر می‌خوره!

2_ اسکیما مارکاپ به موتورهای جستجو معنی داده شما رو میگه

یه چیز خیلی مشخص اینه که محتوای وبسایت شما فهرست بندی و به مخاطب ارائه میشه، اما با اسکیما مارک اپ، محتوای شما فهرست بندی و با یه روش متفاوتی به مخاطب ارائه میشه.

چطوری؟!!

گفتیم که اسکیما یه سری کده که اطراف اسم مورد نظرمون تو مقاله قرار میدیم، پس وقتی ما از اسم خاصی (یا هرچیز دیگه‌ای) تو مقالمون استفاده می‌کنیم و بعدش اسکیما مارکاپ رو قرار میدیم، در واقع داریم به موتور جستجو میگیم که این اسم یه معنی خاصی داره؛

مثال
وقتی اسم Neil Patel رو تو مقاله نوشتم و اسکیما مارکاپ درستی رو براش جاگذاری کردم، موتور جستجو متوجه کار من میشه و یه ووردی SERP رو با نیل پاتل تولید می‌کنه، در واقع من با این‌کارم به موتور جستجو گفتم که نیل پاتل فقط چندتا کلمه تصادفی نیست بلکه نویسنده مقاله‌ست، حالا هروقت کاربری کلمه Neil Patel رو جستجو کنه، نتایج مرتبط‎تر و کامل‌تری رو می‌بینه.

3_ schema markup از واژگان معنایی منحصربه‌فردی در فرمت microdata استفاده می‌کنه

خبر خوب اینه که لازم نیست هیچ مهارت جدید و خاصی رو در زمینه کدنویسی یاد بگیرین! صفحات وبی که اسکیما مارکاپ دارن هنوزهم از HTML ها استفاده می‌کنند و تنها تفاوتی که به‌وجود اومده اضافه شدن بیت‌های واژگان Schema.org به Microdata HTML هاست.

4_ اسکیما مارک آپ ، اختراعی برای کاربران

وقتی که وبسایتی از اسکیما مارکاپ استفاده کنه، کاربر می‌تونه در SERP ها ببینه که این صفحه راجع به چیه، اون‌ها کجا هستند، چه کاری انجام میدن، هزینه چیزها چقدره، به اضافه کلی اطلاعات دیگه، حتی یه سری از مردم یه اسم جدیدی برای schema markup انتخاب کردن “کارت بیزنس مجازی”!

حتماََ تا الان متوجه شدین که اسکیما یه ابزار برای کاربرانه، مثل موتورهای جستجو که به کاربر کمک می‌کنند تا اطلاعات موردنظرشون رو به‌دست بیارن، اسکیما مارکاپ هم یه کمک کننده خفن و جدیده و دست و دلبازانه به کاربر کمک می‌کنه تا به اطلاعات دقیق‌تر و مفیدتری دسترسی داشته باشه!

5_ schema markup و ارتقا رتبه جستجو

هیچ شواهد قطعی برای اینکه microdata ها تأثیر مستقیمی روی رتبه جستجو بذارن وجود نداره.

با این‌حال ریچ اسنیپت ها، کاری می‌کنن که صفحه شما توی SERP ها برجسته‌تر و بهتر ظاهر بشن که همین اتفاق باعث به‌وجود اومدن یه نرخ کلیک خوب میشه!

البته یه سری ادعاهای دیگه‌ای هم تو این زمینه دیده میشه، مثلاََ وبسایت هایی که از اسکیما استفاده می‌کنن نسبت به اونایی که استفاده نمی‌کنن در SERP ها رتبه بهتری به‌دست میارن! حتی یه مطالعه‌ای نشون داده وبسایت هایی با schema markup ، میانگین موقعیتشون تو فهرست، چهاربرابر بهتر از سایت های معمولیه، البته همونطور که پیش‌تر گفتم شواهد دقیقی وجود نداره که تأیید کنه این موقعیت و رتبه‌های خوب گوگل نتیجه تأثیر مستقیم اسکیما مارکاپه، ولی قطعاََ یه ربطی به schema دارن!!

همین الانشم طبق مطالعه‌ای توسط Acmqueue، کمتر از یک سوم نتایج جستجو گوگل شامل ریچ اسنیپت با مارکاپ Schema.org هستند! به‌نظرتون این تحقیق نشان دهنده چیه؟ بله نشان دهنده یه فرصت بزرگ و تقریباََ بکر برای افرادیه که هنوز از این طرح استفاده نکردن و دلشون می‌خواد کلی از رقیب‎‌هاشون جلو بیفتن، چون همونطور که می‌دونین دیگه چیزهای زیادی نمی‌تونن رتبه سئو رو سریعاََ جابه‌جا کنن ولی خب اسکیما کارشو خوب بلده و شما رو به عرش می‌رسونه!!

 موارد استفاده schema

محبوب‌ترین موارد استفاده اسکیما رو براتون می‌نویسم، البته باید بگم که خوشبختانه شما شانس این رو دارین که هر نوع داده‌ای در سایتتون با توجه به تایپ و محدوده اون داده با اسکیما مارکاپ همراه بشه!

  • بیزنس‌ها و سازمان‌ها
  • افراد
  • بیزنس‌های محلی
  • محصولات
  • مقالات
  • ویدئوها
  • رخدادها
  • دستورالعمل‌ها
  • نظرات

بریم سراغ یه سری توضیحات مختصر درباره هرکدوم از این‌ها:

1_ سازمان‌ها

schema markup در این قسمت، سازمان شما رو توضیح میده! مثلاََ شامل: لوگوی سازمان، اطلاعات تماس، آدرس و پروفایل اونه. در واقع این توضیحات به مخاطب کمک می‌کنه بدون درگیری زیاد به اطلاعاتی که لازمه دسترسی پیدا کنه و درصورت نیاز ازشون استفاده کنه.

2_ افراد

اسکیما مارکاپ مربوط به افراد، اطلاعات یه فرد رو نشون میده (همون کسی که اسمش رو سرچ کردین)، مثل اسم، تاریخ تولد، محل تولد، آدرس، تحصیلات و اعضای خانودش!

گوگل تصور می‌کنه که وقتی شما اسم شخصی رو سرچ می‌کنین در واقع دنبال یه همچین اطلاعاتی هستین. پس با استفاده از این اسکیما ، گوگل داره به شما اطلاعاتی رو تحویل میده که دنبالش هستین منتها دیگه لازم نیست روی پیجی کلیک کنین!

3_ بیزنس‌های محلی

schema markup مربوط به بیزنس محلی خیلی ایده خوبیه! اینطوری اطلاعات تماس، ساعات کاری و آدرس کسب و کارهای محلی یا اونایی که زیر شاخه یه سازمان هستند خیلی راحت‌تر پیدا میشه و مشتری می‌تونه به سرعت از این اطلاعات استفاده کنه!

4_ محصولات و پیشنهادات

این قسمت یا شامل محصولات یه شرکت / سرویس و یا پیشنهادات به خصوص راجع به یه آیتمیه که قراره به فروش برسه که درمورد هر دو به کمک اسکیما یه سری اطلاعات مثل قیمت و وضعیت ارائه میشه.

 

این امر به شما کمک می‌کنه که محصولاتتون رو بیشتر از رقیب‌هایی که از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند، در معرض دید قرار بدین و یه‌جورایی ازشون سبقت می‌گیرین!  همچنین به کاربر این امکان رو میده که محصول شما رو خیلی سریع با بقیه شرکت‌ها مقایسه کنه و تصمیم بگیره!

5_  مقالات

اسکیما مارکآپ مقالات، بیشتر برای اخبار و پست های وبلاگی استفاده میشه که به موتورهای جستجو کمک می‌کنه زمان انتشار، تصویر شاخص و حتی گاهی اوقات یه ویدئو شاخص و محتوای هدلاین رو بهتر درک کنند. البته انواع مختلفی از schema markup مقاله وجود داره که در زمینه‌های متفاوتی مثل پست وبلاگی، مقالات خبری و مقالات علمی استفاده میشه.

6_ ویدئوها

schema markup ویدئوها کمک خیلی خوبی به خزنده‌های گوگل کرده که بتونن راحت‌تر بخزه و محتویات ویدئویی وبسایت‌ ها رو فهرست بندی کنه، چون همونطور که می‌دونین این یه کار خیلی سخت برای موتورها جستجو به حساب میاد.

تازه به ویدئوتون کمک می‌کنه در قسمت گوگل ویدئو و در کنار محتویات یوتیوب ظاهر بشه!

7_ رخدادها

اسکیما مارک آپ مخصوص رخدادها یه سری اطلاعات اضافه مثل زمان برگزاری، تاریخ، مکان و غیره راجع به رخدادهای مختلف (کنسرت‌ها، کنفرانس) ارائه میده.

این چیزها به مردم کمک می‌کنه تا زودتر به جواب سوالشون برسن و اطلاعات اساسی رو به دست بیارن.

8_ دستورالعمل‌‎ها

منظورمون از این اسکیما مارکاپ ، همون دستورالعمل‌هاییه که تو وبسایت‌های رسپی به عنوان ریچ اسنیپت نشان داده میشه.

این اسکیما جدا از اینکه جستجوگرها رو گرسنه می‌کنند، می‌تونن به اون‌ها فرصتی بدن تا قبل از کلیک کردن محتوای غذا رو یه ارزیابی کلی کنند.

9_ نظرات

کیه که به نظرات کاربران قبل از خرید یه محصول یا استفاده از یه سرویس نگاه نکنه؟ البته که این یه مورد خیلی خوب برای خریداران کالاست که بتونن یه انتخاب بهتر و مطمئن‌تری داشته باشن، بدون اینکه خیلی خیلی سرچ و جستجو کنن!

مدل‌های کدنویسی Schema Markup

برای کدنویسی اسکیما فقط سه روش مختلف وجود داره که اسماشون هست: JSONLD , Microdata و RFDa. به عنوان یه وب مستر بهتره بدونین که RFDa و Microdata روش‌های قدیمی‌تری هستند.

این مدل زبانی شامل جایگذاری درست کدها در HTML هاست که البته کار سختیه و اگه اشتباه انجامش بدین ممکنه خطاهایی رو در HTML صفحتون به‌وجود بیاره و لود پیج دچار مشکل بشه!

JSONLD

روشی که بالاترین درک و راحت‌ترین پیاده سازی رو داره روش JSONLD هست، پس ترجیح من اینه که از این روش استفاده کنم! البته همه موتورهای جستجو این روش رو قبول نمی‌کنند پس مجبورین از بقیه روش‌هام استفاده کنید! این مدل معمولاََ در حوزه سئو استفاده میشه و هدفش پیاده کردن داده‌هایی با فرمت schema.org است و وقتی داده‌های سایتتون ساختار یافته شدند، موتورهای جستجو محتوای سایت شما رو راحت‌تر درک می‌کنند و اگه بقیه موارد رو رعایت کرده باشین قطعاََ رتبه خوبی به‌دست میارین.

microdata

میکرودیتاها در قسمت‌های مختلف یه سایت استفاده میشن و مشخص می‌کنن که هر قسمت حاوی چه اطلاعاتیه و یا چه موضوعی رو دنبال می‌کنه. هر میکرودیتا سه‌تا تگ داره که با این سه تگ میشه یه کد اسکیما نوشت، برای همینم هست که کدهای میکرودیتا تو سئو و بهینه سازی سایت نقش مهمی دارن.

RFDa

RFDa یه نوع کد برای Resource Descriptive Framework در نشانه‌هاست و می‌تونه به هر سندی که مبتنی بر HTML , XHTML و XML است، اضافه بشه.

و در آخر باید بگم که همه این‌ها یه کار رو انجام میدن و تنها تقاوتشون تو نحوه پیاده سازیشونه که من الان براتون توضیح میدم!

نحوه استفاده از اسکیما در وبسایت

حالا وقتشه راجع به نحوه اضافه کردن Schema markup به وبسایت صحبت کنیم، در واقع شما قراره کاری کنین که رتبه بهتری بگیرین، بهتر دیده بشین و در SERPها عملکرد بهتری نشون بدین!

برای شروع طبق مراحل زیر پیش برین:

1. وارد Google’s structured data markup شوید

2. تایپ دیتایی که قراره برچسب بشه رو مشخص کنین

چندتا گزینه لیست شده ولی این لیست کامل نیشت! برای نمونه م از مقاله استفاده می‌کنم چون که یان یه مدل رایج از انواع محتواست.

3. URL پیج یا صفحه ای که قراره نشانه‌گذاری بشه رو جایگذاری کنین

اگه فقط HTML دارین، می‌تونین به‌جای URL همون رو جایگذاری کنین. سپس روی گزینه “Start Tagging” کلیک کنین.

این صفحه در ابزاتر نشانه گذاری بارگذاری میشه و فضای کار رو برای مرحله بعدی نشانه گذاری در اختیارتون میذاره. صفحه وب خودتون رو در قسمت سمت چپ و بقیه موارد و داده‌ها رو در قسمت سمت راست مشاهده می‌کنین.

4. هر چیزی که قراره نشانه گذاری بشه رو هایلایت و انتخاب کنین

گفتیم که ما یه مقاله رو برای این‌کار انتخاب می‌کنیم، پس منم الان اسم اون رو به عنوان “Name” تو قسمت نشانه گذاری، هایلایت می‌کنم. وقتی که هایلایت کردنم تموم شد، از ابزار، گزینه Name رو انتخاب می‌کنم.

وقتی که این گزینه رو انتخاب کنم، ابزار اون رو در قسمت “Data Items” در سمت راست پنل اضافه می‌کنه.

5. هایلایت کردن مواردی که قراره نشانه گذاری بشن رو ادامه بدین

از لیست اقلام داده‌ها به عنوان یه راهنما استفاده کنین و بقیه مواردی که داخل مقاله هستند رو هایلایت کنین و سپس اون‌ها رو به لیست نشانه گذاری هاتون اضافه کنین. احتمالاََ نمی‌تونین همه موارد داخل لیست رو تگ کنین، فقط فعلاََ هر چیزی که می‌خوایین رو اضافه کنین.

6. HTML بسازین

هر وقت مرحله قبلی رو تموم کردین روی گزینه “Create HTML” کلیک کنین.

تو تصویر زیر، HTML مربوط به صفحه‌تون رو با میکرودیتاهایی که در جای موردنظرتون درج شده،می‌بینین.

7. schema markup رو به صفحتون اضافه کنین

قدم بعدی اینه که وراد قسمت CMS بشین یا اگه از CMS استفاده نمی‌کنین، وارد قسمت منبع کد بشین و اسنیپت‌های هایلایت شده رو تو جای مناسبش اضافه کنین.

نشانگر زرد رنگ رو تو اسکرولبار پیدا کنین تا کد اسکیما مارکاپ رو پیدا کنین.

یه پیشنهاد ساده، بارگیری فایل HTML تولید شده به صورت خودکار و کپی/جایگذاری اون در CMS یا کد منبع است.

وقتی روی “Finish” کلیک کردین، با یه سری از Next steps مواجه میشین.

8. از ابزار Structured Data Testing Tool استفاده کنین

از ابزار Structured Data Testing Tool استفاده کنین تا بدونین صفحه تون با نشانه گذاری چطوری میشه. من به‌جای اینکه یه صفحه وب منتشر شده رو تجزیه و تحلیل کنم، می‌خوام کدی که ابزار برای من ایجاد کرده و من دانلودش کردم رو آنالیز کنم.

به محض اینکه کد جایگذاری شد، روی “Preview” کلیک می‌کنم و ابزار تست بهم نشون میده که مقاله من تو نتایج سرچ گوگل چطوری نمایش داده میشه.

به علاوه می‌تونم هر مارکاپی که اضافه کردم رو بررسی کنم.

اگه لازم بود می‌تونم HTML رو مستقیماََ تو خود ابزار تست ادیت کنم تا دوباره نتایج پیش نمایش و طرح رو آپدیت کنم.

حرف آخر راجع به Schema Markup

برای اینکه بتونین بین رقیب‌ها نفر برتر باشین باید سراغ مواردی برین که کسی توجه زیادی بهش نمی‌کنه و قطعاََ schema markup یه روش تقریباََ بکره و هنوز کسی انقدر که باید، ازش استفاده نکرده پس؛ استاندارهای سئو و بهینه سازی سایت رو رعایت و از اسکیما مارکاپ هم استفاده کنین تا به نتیجه شگفت انگیزی تو رتبه بندی دست پیدا کنین.

هدف من از نوشتن این مقاله کمک به شما برای ارتقا سئو و رتبه سایتتون بود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.