مقالات آموزشی

آنالیز موتور های جستجو برای داشتن استراتژی­ ها و تاکتیک ­های بازاریابی موتور جستجو

مفید بود؟

آمار و ارقام استفاده و اتخاذ بازاریابی موتور جستجو برای آگاه سازی شما از استراتژی­ ها و تاکتیک ­های بازاریابی موتور جستجو

در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا در مورد آمار و ارقام موتور جستجو صحبت کنیم، آمار و ارقامی که به ما کمک می­­کنند داده‌­ها را به اطلاعات تبدیل کنیم و به ما امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه و منطقی را می­دهد و این امر دقیقا هدف این این مقاله است. ما طرفداران عظیم بازاریابی با موتور جستجو هستیم، اما هر کسی به پتانسیل آن برای رشد یک تجارت اعتقادی ندارد، چه از طریق بهینه سازی موتور جستجو و چه از طریق بازاریابی جستجوی پرداختی – که به معنای مرکز توجه بودن AdWords در بسیاری از کشورها است.

هدف این مقاله کمک کردن به شما به منظور اتخاذ تصمیمات آگاهانه­ تر در مورد اجرای بازاریابی موتور جستجو و ایجاد تجارت کسب و کار با مدل سازی مراجعات از طریق بازاریابی موتور جستجو است، این در صورتی است که شما از آنالیز شکاف موتور جستجو استفاده می­کنید تا تخمین کمّی را در مورد مراجعات بکار بگیرید. سؤالاتی که در این مقاله به آنها پاسخ می­دهیم عبارتند از:

  • سهم بازار جستجو در موتورهای جستجوی مختلف چقدر است؟
  • چه تعداد جستجو بر روی کامپیوتر خانگی در مقایسه با موبایل و تبلت انجام می­شود؟
  • ویژگی­ های SERP گوگل برحسب میزان درصد جستجوها
  • حداقل تعداد کلمه ­­ی کلیدی غیر برند گوگل چه تعداد است؟
  • میزان درصد کاربران که پس از مشاهده­ ی تبلیغ بر روی آن کلیک می­کنند، بر حسب جایگاه در AdWords

و غیره.

کدام شرکت بیشترین سهم بازار موتور جستجو را در سرتاسر جهان دارد؟

طبق Net Market Share، میزان درصد سهم بازاریابی جهانی، بر اساس استفاده از موتورهای جستجو، با حجم زیادی مربوط به گوگل در کل سال 2017 است – به طور میانگین دارای سهم خالص 74.54% است. این امر دوباره این حقیقت را تقویت می­سازد که گوگل، پیشرو در بازار است، با این حال، این آمار بیان می­کند که دیگر انواع موتور جستجو مانند یاهو، بینگ، Baidu و غیره، هنوز هم مخاطبین زیادی دارند و منطقی نیست که به راحتی آنها را نادیده بگیریم (به طور میانگین بین 5 تا 10% سهم بازار).

سهم انواع موتور جستجو در بازاریابی

نکته­ ای جالبی که به آن باید اشاره کنیم این است که با وجود اینکه گوگل بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد، خیلی آهسته و ماه به ماه از آگوست، سهم بازار آن کاهش یافته در حالی که سهم Baidu به آرامی در حال افزایش به 14.69% است. دیگر انواع موتور جستجو مانند AOL، duckduckgo و Ask، همگی سهم بازار کمتر از 1% را دارند.

کاهش آهسته سهم بازار موتور جستجو گوگل در مقایسه با افزایش آهسته­ ی سهم Baidu

با این حال، گوگل هنوز به عنوان موتور جستجو، غالب است چرا که دستگاه ­های موبایل سهم بازار بیش از 90% را در اختیار دارند. این امر با توجه به دسترسی کروم بر روی دستگاه ­های موبایل و تغییرات آن در رابطه با نمایه سازی موبایل به منظور ارائه­ی نتایج جستجوی با کیفیت­تر و طراحی UX، تعجب آور نیست.

Baidu تنها 5.44% سهم بازار را در اختیار دارد و یاهو و Bing هر کدام کمتر از 1% سهم بازار را به عنوان موتور جستجو در اختیار دارند.

چه تعداد جستجو در انواع موتور جستجو، در هر روز انجام می­گیرد؟

در سال 2017، 46.8% جمعیت جهان به اینترنت دسترسی داشتند و برنامه ریزی شده که این طرح در سال 2021 تا 53.7% نیز رشد پیدا کند.

دسترسی به اینترنت و موتور جستجو در سرتاسر جهان و پیش بینی سال 2021

تعداد افرادی که از انواع موتور جستجو استفاده می­کنند، هر سال افزایش می­یابد و تقریبا این مورد غیر قابل درک و تصور است.

به کمک نمودار بالا در رابطه با سهم بازار و داده های بدست آمده از Internet live Stats، می­توانیم تعداد جستجوهای روزانه را در موتور جستجو گوگل ببینیم – 3.5 میلیارد، که معادل 1.2 تریلیارد جستجو در هر سال در سرتاسر جهان می­باشد.

جالب است که به این مورد نیز اشاره کنیم که انواع موتور جستجو چه مسیری را طی کرده ­اند – در سال 1999، یک ماه طول کشید تا گوگل به آرامی پیشرفت کرده و 50 میلیون صفحه را نشان دهد، با این حال در سال 2012 این کار کمتر از 1 دقیقه طول کشید. اینترنت با سرعت بسیار بیشتری در حال حرکت است و همگام بودن با آن برای دیده شدن محتوای شما الزامی است.

چه تعداد جستجو روی کامپیوتر خانگی در مقایسه با موبایل و تبلت در انواع موتور جستجو انجام می­­گیرد؟

اطلاع از اینکه مخاطب هدف شما از طریق کامپیوتر یا موبایل در حال جستجو است، برای نحوه­ ی قرار دادن و تنظیم کردن صفحات فرود شما، بسیار حائز اهمیت است. اگر مایل هستید تا یک UX سازگار با موبایل برای کاربران ایجاد کنید و محتوا را برای خوانایی و سهولت دسترسی بهینه سازی کنید، طراحی تعاملی یک امر ضروری است.

جستجوهای موبایل و دسکتاپ در سالیان اخیر، در رابطه با غلبه پیدا کردن بر یکدیگر در نوسان بوده ­­اند، در یک دوره­ ای، گوگل اعلام کرد از نقطه ­ی اوج عبور کرده در حالی که تعداد جستجوهای انجام گرفته در موتور جستجو در دستگاه­ های موبایلی نسبت به آمار بیان شده در مورد کامپیوتر غلبه پیدا کرده بود…

جستجوهای انجام گرفته در موتور جستجو گوگل در 10 کشور شامل آمریکا و ژاپن، بیشتر در دستگاه ­های موبایلی صورت می­گیرد تا اینکه بر روی کامپیوترها انجام شود.

BrightEdge گزارش می­دهد که در کل جستجوی 79% کلمات کلیدی و 47% کلمات کلیدی در جایگاه­ های 1 تا 20 به شکل متفاوتی بر روی SERPهای موبایل و دسکتاپ رده بندی می­گردند.

نمودار زیر از comScore’s global mobile report سهم کل گزارشات UK را در صنعت موبایل و دسکتاپ نشان می­دهد. سلامت، اخبار و رسانه، بازی­ ها و رسانه­ های اجتماعی، بیشترین سهم گزارش موبایل را در UK دارند، در حالی که مسافرت، امور مالی، B2B و پرتال­ها، بیشترین گزارشات مربوط به سرچ در موتور جستجو در دسکتاپ را دارند.

سهم گزارش کل جستجوی هر زمینه یا پلتفرم در موتور جستجو در UK

هر سال تلفن­ های همراه، ترافیک وب­سایت بیشتری را کسب کرده ­اند – در سال 2009، تنها 0.7% ترافیک وب در سرتاسر جهان از طریق تلفن­ های همراه بدست آمدند. این امر احتمالا به دلیل سرعت اینترنت پایین و نبود سایت­ هایی که با موبایل سازگار باشند که همین امر سبب شده تا مانع تجربه ­ی کاربری راحت در موتور جستجو از طریق موبایل شود. با این حال به کمک پیشرفت ­های تکنولوژیکی و رشد شدید گوشی­ های هوشمند در طی 9 سال اخیر،  استفاده از اینترنت موبایل بسیار راحت­تر، سریع­تر و در دسترس ­تر گردیده است. در سال 2017، موبایل 50.3% تمامی ترافیک وب تولید شده در سرتاسر جهان را به خود اختصاص دادند.

سهم ترافیک وب در سال 2017 توسط موبایل برای موتور جستجو

ویژگی­های SERPهای گوگل در موتور جستجو

Moz نمودار تعاملی ویژگیِ SERP فوق العاده ­ای دارد که به شما امکان انتخاب ویژگی­ هایی از SERP را می­دهد که برای شما مهم هستند و همچنین امکان مشاهده­­ ی درصد جستجوهایی که ویژگی خاص و مد نظر شما را دارند نیز می­دهد.

به عنوان مثال، نتایج بدست آمده از موتور جستجو در رابطه با دامنه­ های HTTPS به تدریج امکان مشاهده ­ی بیشتری را بر روی SERPها داشته ­اند که تقریبا از 74% تا 75.5% در طی 30 روز گذشته می­ باشد. نمودار ویژگی SERP توسط Moz، برای چک کردن دائمی تغییرات در SERPهای گوگل بسیار عالی است. این امر همراستای با اهمیت روزافزون تغییر سایت­ها به نوع HTTPS می­باشد – گوگل اعلام کرد که امنیت مسأله ­ی بسیار مهمی برای آنان در کنار موتور جستجو است و سایت­ هایی که دارای HTTPS باشند، برای الگوریتم رتبه بندی گوگل یک سیگنال می­باشند.

تاریخچه ­ی ویژگی­ SERP برای سایت­ های با دامنه­ ی HTTPS در موتور جستجو

ویژگی­ های دیگری که در موتور جستجو اندازه گیری می­شوند شامل AdWords، سؤالات مرتبط، بازدیدها و غیره است. AdWords که در رأس SERPها نمایش داده می­شوند، برای 48.6% جستجوها در موتور جستجو نشان داده می­شود، که تأیید کننده ­ی این موضوع است که کسب و کارها باید بر روی تلاش­های گسترده ­تر خود روی تمامی جنبه­ های بازاریابی موتور جستجو و نه فقط SEO تمرکز کنند. کمپین­ های PPC و تبلیغات گوگل نیز کاربردی هستند.

فاکتورهای مد نظر گوگل برای رتبه بندی وب­سایت ­ها از طریق موتور جستجو

سیگنال­های رتبه بندی اساسی که SERPها را تحت تأثیر قرار می­دهند

SEMrush دریافته است که تعداد وب­سایت­ هایی که از طریق موتور جستجو به طور مستقیم به بازدید سایت شما می­پردازند، قطعا بر روی جایگاه ساختاری SERPهای شما اثر می­گذارند. معیارهایی که برای موتور جستجو، مشارکت بالاتری نسبت به موارد نوشته شده بر روی یک صفحه نشان می­دهند، تأثیر بیشتری روی رتبه بندی دارند. مقدار زمان سپری شده در سایت، تعداد صفحات در هر بازدید و نرخ بازگشت (یعنی افراد پس ورود به سایت فورا از آن خارج می­شوند) معیارهایی هستند که نشان دهنده­ ی کیفیت بالاتری از نتایج را به گوگل نشان داده و بنابراین در موتور جستجو اولویت بندی می­­شوند.

معیارهای کیفیت نتایج بالاتر برای موتور جستجو

رشد سالانه­ ی جستجوی پرداختی در موتور جستجو، کشور آمریکا

گزارشی که اخیرا توسط Merkel، یعنی Q4 2017 Digital Marketing report درباره ­ی تمامی پلتفرم­ های جستجوی تبلیغاتی نشان می­دهد که میزان سرمایه گذاری در ناحیه­ ی چهارم سال 2017 (از 1 اکتبر تا 31 دسامبر) به میزان 24% رشد پیدا کرد، که بالاتر از میزان 22% در ناحیه­ ی سوم سال 2017 (1 جولای تا 30 سپتامبر) بود. میزان رشد کلیک به شدت تا 9% کاهش یافت، در حالیکه هزینه به ازای هر کلیک تا 14% افزایش ناگهانی پیدا کرد.

میزان رشد پلتفرم­ های موتور جستجوی تبلیغاتی در سال 2017

فراتر از این موارد، تلفن­ها در کلیک­ های تبلیغاتی ناشی از جستجو در موتور جستجوی گوگل، در ناحیه­ ی چهارم سال 2017 سهم 55% داشت و این مورد برای کامپیوترهای خانگی، سهم 37% داشت. تبلیغات Bing بیشترین میزان کلیک را بر روی کامپیوترهای خانگی، معادل 77% داشت، با اینکه کلیک ­های تبلیغاتی روی موبایل سهم 14% داشت.

درصد میزان ورود با کلیک (CTR) در رابطه با کلمات کلیدی برندی در مقایسه با غیر برندی؟

اغلب کاربران می­دانند که چه برندی را در موتور جستجو، سرچ می­کنند – احتمالا این برندها را بر روی کانال­ها، شبکه ­های اجتماعی دیگر و تلویزیون و غیره دیده­ اند، اما آیا جستجوهای کلمات کلیدی برندی از جانب کاربرانی که سؤالی را می­پرسند و مایل به پذیرفتن این احتمال هستند که یک شرکت به آنها پاسخ بدهد، CTR بالاتری نسبت به جستجوهای کلمات کلیدی غیر برندی در موتور جستجو دارند؟

مقایسه­ ی CTR برای کلمات کلیدی برندی و غیر برندی در موتور جستجو

مطالعه ­ای که توسط Internet Marketing Ninjas صورت گرفت دریافتند که جستجوهای کلمات کلیدی برندی، CTR بالاتری در نیمه­ ی اول صفحه­ ی اول موتور جستجوی گوگل دارند. با کمال تعجب نتایج 17 و 18 نیز CTR بالاتری دارند. با این حال، جستجوهای کلمات کلیدی غیر برندی، کاهش مداومی در CTR دارند. در موتور جستجو، میانگین CTR برای اولین جایگاه، 19.30% است در حالی که دومین جایگاه CTR، 10.57% است که تقریبا نصف است.

جستجوی کلمات کلیدی غیر برندی در موتور جستجو و CTR مربوط به آن

آیا نرخ ورود با کلیک (CTR) بر اساس موقعیت کاهش می ­یابد؟

 از نوامبر سال 2017، میانگین CTR برای نتایج ایجاد شده در موتور جستجو بر روی کامپیوترهای خانگی در جایگاه اول رده بندی در یک CTR 31.52 درصدی، در مقایسه با میانگین نتایج اولین رده بندی در موتور جستجو بر روی موبایل با CTR 24.05 درصدی بالاتر بود.

مقایسه­ ی CTR برای کامپیوتر خانگی و موبایل در موتور جستجو

در واقع نرخ ورود با کلیک در موتور جستجو، SERPهای نتایجی را که در موقعیت پایین­ تری قرار دارند را کاهش می­دهد. تنها این نتایج را کاهش می­دهند، بلکه تفاوت بین موقعیت اول و پنجم، بیشترین میزان کاهش، به طور میانگین 25%، را در موتور جستجو دارد. این امر علت وجود بازاریابان موتور جستجو با اهمیت بالا را که در مکان اول در SERPها قرار بگیرند را آشکار می­سازد.  تفاوت زیادی در CTRها برای مکان اول و پنجم وجود دارد. احتمال اینکه کاربران در موتور جستجو به قسمت­های پایین­ تر برای جستجوی اطلاعات بروند، کمتر است زیرا این کار زمان بیشتری نیاز دارد – اغلب جفت نتایج اول به طور کامل مورد اعتماد هستند زیرا گوگل آنها را نسبت به نتایجی که می­توان در صفحه­ ی سوم پیدا کرد، بالاتر قرار داده است.

حداقل تعداد کلمه ­­ی کلیدی پیشنهادی غیر برند گوگل در موتور جستجو

اینکه بدانید تا چه میزان حداکثر هزینه­ به ازای هر کلیک را نسبت به امتیاز مرتبط با تبلیغ شما، بالا تنظیم کنید، در درک موقعیت تبلیغ خود بر روی SERPها بسیار مهم است. DMR نشان می­دهد که حداقل پیشنهاد برای کلمات کلیدی غیر برندی در موتور جستجو، با افزایش شدید 23 درصدی همراه بوده است تا در صفحه ­ی اول بازدید کسب کند. آنها بیان می­کنند که:

این برآوردها در ماه می 2017، به میزان قابل توجهی، بیشتر شروع به ترند شدن کرد، مطابق با زمان بندی تغییر گوگل به سمت جایگاه تبلیغ بود و به شدت در سرتاسر دوره­ ی چهارم سال 2017 افزایش یافت.

میزان تخمین­ های انجام شده در مورد حداقل پیشنهاد در موتور جستجو

نرخ ورود با کلیک (CTR) برای پرداخت به ازای کلیک در هر صنعت

Wordstream مجموعه­ای از اینفوگرافیک­ ها را بر پایه­ ی میانگین ­های مرتبط با معیارهای AdWords در موتور جستجو، مانند میانگین CTR، هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، میانگین نرخ تبدیل (CVR) و هزینه­ ی هر عمل (CPA) در بین 20 صنعت، تولید کرده ­اند.

­­گزارش منتشر شده توسط WordStream در رابطه با معیارهای AdWords

این گزارش نشان می­دهد که جهان دوستیابی در موتور جستجو یک سر و شانه بالاتر از بقیه (3.4%)، در مقایسه با موارد بلند پرواز دیگر شامل مالی (2.65%)، تجارت به تجارت (2.55%)، خدمات مصرف کننده (2.40%) و تکنولوژی (2.38%) در موتور جستجو می­باشد.

برخی از صنایع مقداری در موتور جستجو کاهش یافته ­اند مانند لایک ­های خدمات قانونی (1.35% CTR)، تجارت الکترونیک (1.66%) و خدمات صنایع (1.40%). مشاهده­ ی اینکه تجارت الکترونیک در مورد CTR تا این اندازه پایین باشد جالب توجه است، با این حال، این اتفاق می­ تواند ناشی از میزان رقابت و تعداد محض راه اندازی ضعیف فروشگاه­ های تجارت الکترونیک باشد.

ADI دریافت که نرخ ورود با کلیک (CTR) در موتور جستجو به طور سالیانه افزایش یافته ­اند، با 20% برتر که از دیگر صنایع فاصله می­گیرد، به جز در مورد خدمات مالی که نسبت به صنایع بالا دستی پیشروی می­کنند. اگر شما در حال تأمین بودجه هستید، زمان آن رسیده که با PPC موافقت کنید، به نظر می­رسد که پیشرفت بزرگی در تبلیغات پولی باشد.

اینفوگرافیک بعدی که توسط WordStream ایجاد شده، میانگین نرخ تبدیل را نشان می­دهد.

گزارش منتشر شده توسط Wordstream در رابطه با نرخ تبدیل

جالب است که صنعت مالی و بیمه که بهترین نرخ تبدیل را دارند، با درصد بسیار بالای CVR به میزان 7.19% در موتور جستجو، افزایش ناگهانی ایجاد علاقه نسبت به PPC در صنعت مالی را منطقی نشان می­دهد.

جالب است که به این مورد نیز اشاره کنیم که صنعت دوستیابی پایین تر میزان CPA را در موتور جستجو و یکی از پایین ترین موارد در معرض نمایش می­باشد. موارد قانونی، پزشکی و استخدام نیز تاکنون بیشترین میزان CPA را در موتور جستجو دارند اما این مورد با ارزش زمان زندگی مصرف کنندگان / مشتریان مهم­تر گردید.

گزارش منتشر شده توسط Wordstream در رابطه با پرداخت هر عمل (CPA)

اگر آمارهای بیشتری وجود دارند که مایل به دانستن آنها هستید، با ملحق شدن به member’s Facebook group یا توئیت کردن سؤال خود به ما اطلاع دهید – ما بهترین منابع را می­شناسیم.

نوشته شده توسط Carolanne Mangles

Carolanne Mangles مدیر بازاریابی دیجیتال برای عضویت در مشاغل در Smart Insights می­باشد. او روی کانال­های متعددی در مورد سرتاسر چرخه ­ی زندگی کامل مصرف کننده شامل، بازاریابی موتور جستجو، رسانه ­های اجتماعی، توالی­های مشارکتی مبتنی بر ایمیل، CRO و کمپین­ های کاملا یکپارچه­ ی مدیریت و طرح ریزی شده به منظور ارتقای کسب مشتری جدید و حفظ عضویت جدید پژوهش انجام داده است. او همچنین در مورد بازاریابی موتور جستجو و بازاریابی محتوا در B2B Expo در لندن صحبت کرده جایی که کلاس­ های فوق العاده ­ای در زمینه ی تحول رسانه­ های اجتماعی و تحول بازاریابی جستجو انجام داد. زمانی که او در اداره نیست، او را در حال قدم زدن با سگ خود برای خسته کردن او مشاهده می­کنید که با این کار می­تواند از لیوان شراب قرمز خود لذت ببرد. در لینکدین با او ارتباط برقرار کنید یا او را در توئیتر دنبال کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.