آمار و ارقام استفاده و اتخاذ بازاریابی موتور جستجو برای آگاه سازی شما از استراتژی ها و تاکتیک های بازاریابی موتور جستجو
در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا در مورد آمار و ارقام موتور جستجو صحبت کنیم، آمار و ارقامی که به ما کمک میکنند دادهها را به اطلاعات تبدیل کنیم و به ما امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه و منطقی را میدهد و این امر دقیقا هدف این این مقاله است. ما طرفداران عظیم بازاریابی با موتور جستجو هستیم، اما هر کسی به پتانسیل آن برای رشد یک تجارت اعتقادی ندارد، چه از طریق بهینه سازی موتور جستجو و چه از طریق بازاریابی جستجوی پرداختی – که به معنای مرکز توجه بودن AdWords در بسیاری از کشورها است.
هدف این مقاله کمک کردن به شما به منظور اتخاذ تصمیمات آگاهانه تر در مورد اجرای بازاریابی موتور جستجو و ایجاد تجارت کسب و کار با مدل سازی مراجعات از طریق بازاریابی موتور جستجو است، این در صورتی است که شما از آنالیز شکاف موتور جستجو استفاده میکنید تا تخمین کمّی را در مورد مراجعات بکار بگیرید. سؤالاتی که در این مقاله به آنها پاسخ میدهیم عبارتند از:
- سهم بازار جستجو در موتورهای جستجوی مختلف چقدر است؟
- چه تعداد جستجو بر روی کامپیوتر خانگی در مقایسه با موبایل و تبلت انجام میشود؟
- ویژگی های SERP گوگل برحسب میزان درصد جستجوها
- حداقل تعداد کلمه ی کلیدی غیر برند گوگل چه تعداد است؟
- میزان درصد کاربران که پس از مشاهده ی تبلیغ بر روی آن کلیک میکنند، بر حسب جایگاه در AdWords
و غیره.
کدام شرکت بیشترین سهم بازار موتور جستجو را در سرتاسر جهان دارد؟
طبق Net Market Share، میزان درصد سهم بازاریابی جهانی، بر اساس استفاده از موتورهای جستجو، با حجم زیادی مربوط به گوگل در کل سال 2017 است – به طور میانگین دارای سهم خالص 74.54% است. این امر دوباره این حقیقت را تقویت میسازد که گوگل، پیشرو در بازار است، با این حال، این آمار بیان میکند که دیگر انواع موتور جستجو مانند یاهو، بینگ، Baidu و غیره، هنوز هم مخاطبین زیادی دارند و منطقی نیست که به راحتی آنها را نادیده بگیریم (به طور میانگین بین 5 تا 10% سهم بازار).
سهم انواع موتور جستجو در بازاریابی
نکته ای جالبی که به آن باید اشاره کنیم این است که با وجود اینکه گوگل بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد، خیلی آهسته و ماه به ماه از آگوست، سهم بازار آن کاهش یافته در حالی که سهم Baidu به آرامی در حال افزایش به 14.69% است. دیگر انواع موتور جستجو مانند AOL، duckduckgo و Ask، همگی سهم بازار کمتر از 1% را دارند.
کاهش آهسته سهم بازار موتور جستجو گوگل در مقایسه با افزایش آهسته ی سهم Baidu
با این حال، گوگل هنوز به عنوان موتور جستجو، غالب است چرا که دستگاه های موبایل سهم بازار بیش از 90% را در اختیار دارند. این امر با توجه به دسترسی کروم بر روی دستگاه های موبایل و تغییرات آن در رابطه با نمایه سازی موبایل به منظور ارائهی نتایج جستجوی با کیفیتتر و طراحی UX، تعجب آور نیست.
Baidu تنها 5.44% سهم بازار را در اختیار دارد و یاهو و Bing هر کدام کمتر از 1% سهم بازار را به عنوان موتور جستجو در اختیار دارند.
چه تعداد جستجو در انواع موتور جستجو، در هر روز انجام میگیرد؟
در سال 2017، 46.8% جمعیت جهان به اینترنت دسترسی داشتند و برنامه ریزی شده که این طرح در سال 2021 تا 53.7% نیز رشد پیدا کند.
دسترسی به اینترنت و موتور جستجو در سرتاسر جهان و پیش بینی سال 2021
تعداد افرادی که از انواع موتور جستجو استفاده میکنند، هر سال افزایش مییابد و تقریبا این مورد غیر قابل درک و تصور است.
به کمک نمودار بالا در رابطه با سهم بازار و داده های بدست آمده از Internet live Stats، میتوانیم تعداد جستجوهای روزانه را در موتور جستجو گوگل ببینیم – 3.5 میلیارد، که معادل 1.2 تریلیارد جستجو در هر سال در سرتاسر جهان میباشد.
جالب است که به این مورد نیز اشاره کنیم که انواع موتور جستجو چه مسیری را طی کرده اند – در سال 1999، یک ماه طول کشید تا گوگل به آرامی پیشرفت کرده و 50 میلیون صفحه را نشان دهد، با این حال در سال 2012 این کار کمتر از 1 دقیقه طول کشید. اینترنت با سرعت بسیار بیشتری در حال حرکت است و همگام بودن با آن برای دیده شدن محتوای شما الزامی است.
چه تعداد جستجو روی کامپیوتر خانگی در مقایسه با موبایل و تبلت در انواع موتور جستجو انجام میگیرد؟
اطلاع از اینکه مخاطب هدف شما از طریق کامپیوتر یا موبایل در حال جستجو است، برای نحوه ی قرار دادن و تنظیم کردن صفحات فرود شما، بسیار حائز اهمیت است. اگر مایل هستید تا یک UX سازگار با موبایل برای کاربران ایجاد کنید و محتوا را برای خوانایی و سهولت دسترسی بهینه سازی کنید، طراحی تعاملی یک امر ضروری است.
جستجوهای موبایل و دسکتاپ در سالیان اخیر، در رابطه با غلبه پیدا کردن بر یکدیگر در نوسان بوده اند، در یک دوره ای، گوگل اعلام کرد از نقطه ی اوج عبور کرده در حالی که تعداد جستجوهای انجام گرفته در موتور جستجو در دستگاه های موبایلی نسبت به آمار بیان شده در مورد کامپیوتر غلبه پیدا کرده بود…
جستجوهای انجام گرفته در موتور جستجو گوگل در 10 کشور شامل آمریکا و ژاپن، بیشتر در دستگاه های موبایلی صورت میگیرد تا اینکه بر روی کامپیوترها انجام شود.
BrightEdge گزارش میدهد که در کل جستجوی 79% کلمات کلیدی و 47% کلمات کلیدی در جایگاه های 1 تا 20 به شکل متفاوتی بر روی SERPهای موبایل و دسکتاپ رده بندی میگردند.
نمودار زیر از comScore’s global mobile report سهم کل گزارشات UK را در صنعت موبایل و دسکتاپ نشان میدهد. سلامت، اخبار و رسانه، بازی ها و رسانه های اجتماعی، بیشترین سهم گزارش موبایل را در UK دارند، در حالی که مسافرت، امور مالی، B2B و پرتالها، بیشترین گزارشات مربوط به سرچ در موتور جستجو در دسکتاپ را دارند.
سهم گزارش کل جستجوی هر زمینه یا پلتفرم در موتور جستجو در UK
هر سال تلفن های همراه، ترافیک وبسایت بیشتری را کسب کرده اند – در سال 2009، تنها 0.7% ترافیک وب در سرتاسر جهان از طریق تلفن های همراه بدست آمدند. این امر احتمالا به دلیل سرعت اینترنت پایین و نبود سایت هایی که با موبایل سازگار باشند که همین امر سبب شده تا مانع تجربه ی کاربری راحت در موتور جستجو از طریق موبایل شود. با این حال به کمک پیشرفت های تکنولوژیکی و رشد شدید گوشی های هوشمند در طی 9 سال اخیر، استفاده از اینترنت موبایل بسیار راحتتر، سریعتر و در دسترس تر گردیده است. در سال 2017، موبایل 50.3% تمامی ترافیک وب تولید شده در سرتاسر جهان را به خود اختصاص دادند.
سهم ترافیک وب در سال 2017 توسط موبایل برای موتور جستجو
ویژگیهای SERPهای گوگل در موتور جستجو
Moz نمودار تعاملی ویژگیِ SERP فوق العاده ای دارد که به شما امکان انتخاب ویژگی هایی از SERP را میدهد که برای شما مهم هستند و همچنین امکان مشاهده ی درصد جستجوهایی که ویژگی خاص و مد نظر شما را دارند نیز میدهد.
به عنوان مثال، نتایج بدست آمده از موتور جستجو در رابطه با دامنه های HTTPS به تدریج امکان مشاهده ی بیشتری را بر روی SERPها داشته اند که تقریبا از 74% تا 75.5% در طی 30 روز گذشته می باشد. نمودار ویژگی SERP توسط Moz، برای چک کردن دائمی تغییرات در SERPهای گوگل بسیار عالی است. این امر همراستای با اهمیت روزافزون تغییر سایتها به نوع HTTPS میباشد – گوگل اعلام کرد که امنیت مسأله ی بسیار مهمی برای آنان در کنار موتور جستجو است و سایت هایی که دارای HTTPS باشند، برای الگوریتم رتبه بندی گوگل یک سیگنال میباشند.
تاریخچه ی ویژگی SERP برای سایت های با دامنه ی HTTPS در موتور جستجو
ویژگی های دیگری که در موتور جستجو اندازه گیری میشوند شامل AdWords، سؤالات مرتبط، بازدیدها و غیره است. AdWords که در رأس SERPها نمایش داده میشوند، برای 48.6% جستجوها در موتور جستجو نشان داده میشود، که تأیید کننده ی این موضوع است که کسب و کارها باید بر روی تلاشهای گسترده تر خود روی تمامی جنبه های بازاریابی موتور جستجو و نه فقط SEO تمرکز کنند. کمپین های PPC و تبلیغات گوگل نیز کاربردی هستند.
فاکتورهای مد نظر گوگل برای رتبه بندی وبسایت ها از طریق موتور جستجو
سیگنالهای رتبه بندی اساسی که SERPها را تحت تأثیر قرار میدهند
SEMrush دریافته است که تعداد وبسایت هایی که از طریق موتور جستجو به طور مستقیم به بازدید سایت شما میپردازند، قطعا بر روی جایگاه ساختاری SERPهای شما اثر میگذارند. معیارهایی که برای موتور جستجو، مشارکت بالاتری نسبت به موارد نوشته شده بر روی یک صفحه نشان میدهند، تأثیر بیشتری روی رتبه بندی دارند. مقدار زمان سپری شده در سایت، تعداد صفحات در هر بازدید و نرخ بازگشت (یعنی افراد پس ورود به سایت فورا از آن خارج میشوند) معیارهایی هستند که نشان دهنده ی کیفیت بالاتری از نتایج را به گوگل نشان داده و بنابراین در موتور جستجو اولویت بندی میشوند.
معیارهای کیفیت نتایج بالاتر برای موتور جستجو
رشد سالانه ی جستجوی پرداختی در موتور جستجو، کشور آمریکا
گزارشی که اخیرا توسط Merkel، یعنی Q4 2017 Digital Marketing report درباره ی تمامی پلتفرم های جستجوی تبلیغاتی نشان میدهد که میزان سرمایه گذاری در ناحیه ی چهارم سال 2017 (از 1 اکتبر تا 31 دسامبر) به میزان 24% رشد پیدا کرد، که بالاتر از میزان 22% در ناحیه ی سوم سال 2017 (1 جولای تا 30 سپتامبر) بود. میزان رشد کلیک به شدت تا 9% کاهش یافت، در حالیکه هزینه به ازای هر کلیک تا 14% افزایش ناگهانی پیدا کرد.
میزان رشد پلتفرم های موتور جستجوی تبلیغاتی در سال 2017
فراتر از این موارد، تلفنها در کلیک های تبلیغاتی ناشی از جستجو در موتور جستجوی گوگل، در ناحیه ی چهارم سال 2017 سهم 55% داشت و این مورد برای کامپیوترهای خانگی، سهم 37% داشت. تبلیغات Bing بیشترین میزان کلیک را بر روی کامپیوترهای خانگی، معادل 77% داشت، با اینکه کلیک های تبلیغاتی روی موبایل سهم 14% داشت.
درصد میزان ورود با کلیک (CTR) در رابطه با کلمات کلیدی برندی در مقایسه با غیر برندی؟
اغلب کاربران میدانند که چه برندی را در موتور جستجو، سرچ میکنند – احتمالا این برندها را بر روی کانالها، شبکه های اجتماعی دیگر و تلویزیون و غیره دیده اند، اما آیا جستجوهای کلمات کلیدی برندی از جانب کاربرانی که سؤالی را میپرسند و مایل به پذیرفتن این احتمال هستند که یک شرکت به آنها پاسخ بدهد، CTR بالاتری نسبت به جستجوهای کلمات کلیدی غیر برندی در موتور جستجو دارند؟
مقایسه ی CTR برای کلمات کلیدی برندی و غیر برندی در موتور جستجو
مطالعه ای که توسط Internet Marketing Ninjas صورت گرفت دریافتند که جستجوهای کلمات کلیدی برندی، CTR بالاتری در نیمه ی اول صفحه ی اول موتور جستجوی گوگل دارند. با کمال تعجب نتایج 17 و 18 نیز CTR بالاتری دارند. با این حال، جستجوهای کلمات کلیدی غیر برندی، کاهش مداومی در CTR دارند. در موتور جستجو، میانگین CTR برای اولین جایگاه، 19.30% است در حالی که دومین جایگاه CTR، 10.57% است که تقریبا نصف است.
جستجوی کلمات کلیدی غیر برندی در موتور جستجو و CTR مربوط به آن
آیا نرخ ورود با کلیک (CTR) بر اساس موقعیت کاهش می یابد؟
از نوامبر سال 2017، میانگین CTR برای نتایج ایجاد شده در موتور جستجو بر روی کامپیوترهای خانگی در جایگاه اول رده بندی در یک CTR 31.52 درصدی، در مقایسه با میانگین نتایج اولین رده بندی در موتور جستجو بر روی موبایل با CTR 24.05 درصدی بالاتر بود.
مقایسه ی CTR برای کامپیوتر خانگی و موبایل در موتور جستجو
در واقع نرخ ورود با کلیک در موتور جستجو، SERPهای نتایجی را که در موقعیت پایین تری قرار دارند را کاهش میدهد. تنها این نتایج را کاهش میدهند، بلکه تفاوت بین موقعیت اول و پنجم، بیشترین میزان کاهش، به طور میانگین 25%، را در موتور جستجو دارد. این امر علت وجود بازاریابان موتور جستجو با اهمیت بالا را که در مکان اول در SERPها قرار بگیرند را آشکار میسازد. تفاوت زیادی در CTRها برای مکان اول و پنجم وجود دارد. احتمال اینکه کاربران در موتور جستجو به قسمتهای پایین تر برای جستجوی اطلاعات بروند، کمتر است زیرا این کار زمان بیشتری نیاز دارد – اغلب جفت نتایج اول به طور کامل مورد اعتماد هستند زیرا گوگل آنها را نسبت به نتایجی که میتوان در صفحه ی سوم پیدا کرد، بالاتر قرار داده است.
حداقل تعداد کلمه ی کلیدی پیشنهادی غیر برند گوگل در موتور جستجو
اینکه بدانید تا چه میزان حداکثر هزینه به ازای هر کلیک را نسبت به امتیاز مرتبط با تبلیغ شما، بالا تنظیم کنید، در درک موقعیت تبلیغ خود بر روی SERPها بسیار مهم است. DMR نشان میدهد که حداقل پیشنهاد برای کلمات کلیدی غیر برندی در موتور جستجو، با افزایش شدید 23 درصدی همراه بوده است تا در صفحه ی اول بازدید کسب کند. آنها بیان میکنند که:
این برآوردها در ماه می 2017، به میزان قابل توجهی، بیشتر شروع به ترند شدن کرد، مطابق با زمان بندی تغییر گوگل به سمت جایگاه تبلیغ بود و به شدت در سرتاسر دوره ی چهارم سال 2017 افزایش یافت.
میزان تخمین های انجام شده در مورد حداقل پیشنهاد در موتور جستجو
نرخ ورود با کلیک (CTR) برای پرداخت به ازای کلیک در هر صنعت
Wordstream مجموعهای از اینفوگرافیک ها را بر پایه ی میانگین های مرتبط با معیارهای AdWords در موتور جستجو، مانند میانگین CTR، هزینه به ازای هر کلیک (CPC)، میانگین نرخ تبدیل (CVR) و هزینه ی هر عمل (CPA) در بین 20 صنعت، تولید کرده اند.
گزارش منتشر شده توسط WordStream در رابطه با معیارهای AdWords
این گزارش نشان میدهد که جهان دوستیابی در موتور جستجو یک سر و شانه بالاتر از بقیه (3.4%)، در مقایسه با موارد بلند پرواز دیگر شامل مالی (2.65%)، تجارت به تجارت (2.55%)، خدمات مصرف کننده (2.40%) و تکنولوژی (2.38%) در موتور جستجو میباشد.
برخی از صنایع مقداری در موتور جستجو کاهش یافته اند مانند لایک های خدمات قانونی (1.35% CTR)، تجارت الکترونیک (1.66%) و خدمات صنایع (1.40%). مشاهده ی اینکه تجارت الکترونیک در مورد CTR تا این اندازه پایین باشد جالب توجه است، با این حال، این اتفاق می تواند ناشی از میزان رقابت و تعداد محض راه اندازی ضعیف فروشگاه های تجارت الکترونیک باشد.
ADI دریافت که نرخ ورود با کلیک (CTR) در موتور جستجو به طور سالیانه افزایش یافته اند، با 20% برتر که از دیگر صنایع فاصله میگیرد، به جز در مورد خدمات مالی که نسبت به صنایع بالا دستی پیشروی میکنند. اگر شما در حال تأمین بودجه هستید، زمان آن رسیده که با PPC موافقت کنید، به نظر میرسد که پیشرفت بزرگی در تبلیغات پولی باشد.
اینفوگرافیک بعدی که توسط WordStream ایجاد شده، میانگین نرخ تبدیل را نشان میدهد.
گزارش منتشر شده توسط Wordstream در رابطه با نرخ تبدیل
جالب است که صنعت مالی و بیمه که بهترین نرخ تبدیل را دارند، با درصد بسیار بالای CVR به میزان 7.19% در موتور جستجو، افزایش ناگهانی ایجاد علاقه نسبت به PPC در صنعت مالی را منطقی نشان میدهد.
جالب است که به این مورد نیز اشاره کنیم که صنعت دوستیابی پایین تر میزان CPA را در موتور جستجو و یکی از پایین ترین موارد در معرض نمایش میباشد. موارد قانونی، پزشکی و استخدام نیز تاکنون بیشترین میزان CPA را در موتور جستجو دارند اما این مورد با ارزش زمان زندگی مصرف کنندگان / مشتریان مهمتر گردید.
گزارش منتشر شده توسط Wordstream در رابطه با پرداخت هر عمل (CPA)
اگر آمارهای بیشتری وجود دارند که مایل به دانستن آنها هستید، با ملحق شدن به member’s Facebook group یا توئیت کردن سؤال خود به ما اطلاع دهید – ما بهترین منابع را میشناسیم.
نوشته شده توسط Carolanne Mangles
Carolanne Mangles مدیر بازاریابی دیجیتال برای عضویت در مشاغل در Smart Insights میباشد. او روی کانالهای متعددی در مورد سرتاسر چرخه ی زندگی کامل مصرف کننده شامل، بازاریابی موتور جستجو، رسانه های اجتماعی، توالیهای مشارکتی مبتنی بر ایمیل، CRO و کمپین های کاملا یکپارچه ی مدیریت و طرح ریزی شده به منظور ارتقای کسب مشتری جدید و حفظ عضویت جدید پژوهش انجام داده است. او همچنین در مورد بازاریابی موتور جستجو و بازاریابی محتوا در B2B Expo در لندن صحبت کرده جایی که کلاس های فوق العاده ای در زمینه ی تحول رسانه های اجتماعی و تحول بازاریابی جستجو انجام داد. زمانی که او در اداره نیست، او را در حال قدم زدن با سگ خود برای خسته کردن او مشاهده میکنید که با این کار میتواند از لیوان شراب قرمز خود لذت ببرد. در لینکدین با او ارتباط برقرار کنید یا او را در توئیتر دنبال کنید.