سئو چیست و چرا باید به سئو اهمیت بدهیم؟ امروزه روش های زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده است. دیجیتال مارکتینگ سعی می کند تا روش های بازاریابی و تبلیغات را بر بستر اینترنت یا فضای مجازی به مخاطبان ارائه بدهد. امروزه خیلی از افراد نیازها، محصولات و خدمات خود را در فضای مجازی جستجو می کنند. شبکه های اجتماعی نیز به عنوان مکمل موتورهای جستجو، از جمله ابزارهایی هستند که خیلی از افراد نیازهای خود را در آنجا جستجو می کنند. یکی از زیرمجموعه های دیجیتال مارکتینگ که باعث می شود یک کسب و کار بهتر به مخاطبان و جامعه هدف خود شناسانده شود، سئو است.
اهمیت سئو
شما به عنوان مدیر یا صاحب یک کسب و کار، خواسته یا ناخواسته باید تکنیک های سئو را برای افزایش فروش و درآمد اعمال کنید و چارهای جز یادگیری سئو ندارید! در واقع شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید تا این تکنیک جذاب، سرمایه شما را افزایش دهد! بر هیچ کس پوشیده نیست که امروزه لازم است هر کسب و کاری یک سایت داشته باشد. راه اندازی سایت و استفاده از بستر اینترنت می تواند تاثیر بسیار زیادی بر فروش و کسب درآمد داشته باشد. در روش های بازاریابی سنتی، شما جامعه محدودی برای تبلیغات داشتید. اما با استفاده از بستر اینترنت شما یک جامعه هشتاد میلیونی برای تبلیغ دارید و می توانید با استفاده از تکنیک های بهینه سازی، سایت خود را در رتبه های برتر گوگل بیاورید و در آنجا بازدیدهای زیادی داشته باشید. اما نکته ای که وجود دارد این است که سئو چیست؟
جهت کسب اطلاعات در مورد رپورتاژ پیشنهاد میکنیم مقاله زمان تاثیر ریپورتاژ چقدر است؟ را مطالعه نمایید.
سئو چیست؟
سئو به مجموعه تکنیک هایی گفته می شود که مدیران سایت ها یا برنامه نویسان در یک سایت اعمال می کنند و به وسیله آن موتورهای جستجو می توانند به صورت بهینه تری سایت را مورد پیمایش قرار دهند. این ویژگی سبب می شود تا سایت شما در مدت زمان مشخصی به صفحه اول گوگل برسد. وقتی که سایت شما به صفحه اول گوگل رسید، تعداد بازدیدها از آن بسیار زیادتر خواهد شد. تعداد بازدید بیشتر برابر است با تعداد فروش بیشتر. قاعدتا تعداد فروش بیشتر نیز برابر است با افزایش درآمد.
طبق جدیدترین آمارها و تحقیقات سرمایهگذاری روی سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، جزو بهترین و مقرون به صرفه ترین سرمایهگذاری ها است. یعنی اگر روش های جدید بازاریابی را تقسیم بندی کنیم، سئو از همه آنها کارآمدتر و مقرون به صرفه تر است. چرا که شما با انجام دادن یک سری تکنیک های مشخص می توانید به خوبی سایت خود را به یک سایت پربازدید تبدیل کنید. امروزه اغلب کاربران ایرانی برای استفاده کردن از محصولات، خدمات و … به سرعت آن را در گوگل سرچ می کنند.
گوگل بر اساس پیمایش ها و الگوریتم های خودش و توجه به کلمات کلیدی که مد نظر کاربر است، تعداد زیادی سایت معرفی می کند. این سایت ها بر اساس معیارها و تکنیک های خاص ترتیب بندی شده اند. یعنی سایتی که در رتبه یک قرار دارد سئوی بهتری نسبت به سایتی دارد که در رتبه ۱۰ است. (البته متذکر می شویم که رقابت بین مکان قرارگیری سایت ها بسیار بالاست و گوگل روش های سختگیرانه ای برای قرار دادن جایگاه یک سایت اعمال می کند.)
اهمیت حضور در رتبه های برتر گوگل
اثبات شده است که اغلب کاربران، سایت شماره یک گوگل را مورد بررسی قرار می دهند. یعنی ابتدا سایت رتبه یک را بازدید می کنند. اگر به خواسته خود نرسیدند (که احتمال کمی دارد)، سایت رتبه دوم را بازدید می کنند. اگر باز هم به خواسته خود نرسیدند سایت سوم را مورد مطالعه قرار می دهند. معمولاً سه سایت برتر گوگل، نیاز و هدف کاربر را برطرف می کنند. به همین دلیل شما باید تمام تلاشتان را بکنید تا در کلمه کلیدی مورد نظر کاربر، جزو سه سایت اول باشید. در این صورت قطعا بازدیدکننده های بیشتری دارید و این بازدید کننده ها می توانند به راحتی تبدیل به مشتری دائم شما شوند.
امروز کسب و کارهای بسیار زیادی وجود دارد که اصلاً دفتر مرکزی یا شرکت و کارمند ندارند. بلکه یک یا چند جوان با استفاده از لپ تاپ و در خانه یک کسب و کار را دایر کرده اند و در حال حاضر درآمدهای چند ده میلیونی دارند! صرفاً به خاطر اینکه تکنیک های سئو را در سایت خود اعمال کرده اند! به همین دلیل شما نیز به عنوان مدیر یا صاحب یک کسب و کار باید در این رقابت حساس وارد شوید و از قافله تبلیغات اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی محتوا عقب نمانید.
استانداردهای موتورهای جستجو
گوگل و تمام موتورهای جستجو، دارای استانداردهایی هستند تا بتوانند یک سایت را مورد پیمایش قرار دهند. موتورهای جستجو براساس معیارها و شاخص های خودشان، سایت ها را ترتیب بندی می کنند. شما به عنوان کسی که صاحب سایت هستید (یا حتی برنامه نویس یک سایت هستید) باید بتوانید فاکتورهای مهمی که موتورهای جستجو در نظر دارند را بر روی سایت خودتان اعمال کنید. این فاکتورها عموماً در حوزه کلمات و تکنیک های مختلفی هستند که باید بر روی متن و محتوا قرار داده شوند.
قرار گرفتن این تکنیک ها باعث می شود که ساختار سایت شما برای پیمایش موتورهای جستجو بسیار ساده باشد. از این طریق موتورهای جستجو، سایت شما را در رتبه های برتر برای نتایج گوگل قرار می دهند.
سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه
روشهای مختلفی برای سئو وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن کاربران را به سمت سایت خود بکشانید. این روش ها را عمدتاً سئو کلاه سفید و کلاه سیاه می نامند. شما باید با استفاده از روش های کاملا درست باعث شوید که کاربران مختلف ( متناسب با کلمات کلیدی مورد نظرشان) به سایت شما بیایند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند تا بازدید های شما بیشتر شود. به عبارت دیگر سایت شما باید به صورت کاملاً منطقی و درست در رتبه های برتر گوگل باشد. برای اینکه به موفقیت در سئو برسید حتما باید سعی کنید که از سه ویژگی سادگی، صبر و صداقت استفاده کنید.
شاید سایتی بتواند با فریبکاری و استفاده از تکنیک های فریبکارانه (سئوی کلاه سیاه)، برای مدت کوتاهی در رتبه های برتر گوگل بماند، اما مطمئن باشید که الگوریتم های گوگل قوی هستند و به سرعت آن را تنبیه خواهند کرد! ( الگوریتم های گوگل به طور مستمر سایت ها را مورد پیمایش قرار می دهند و در صورت استفاده یک سایت از سئوی کلاه سیاه، به سرعت متوجه می شوند.) بارها پیش آمده که گوگل، سایت هایی که با استفاده از تکنیک های کلاه سیاه به رتبه های برتر رسیده اند را به صورت دائمی حذف یا اصطلاحا Ban کرده است.
شما برای اینکه بتوانید بهینه سازی سایت را برقرار سازید، در ابتدا باید سئو تکنیکال یا استانداردهای کد نویسی سایت را انجام دهید. پس از آن با استفاده از آنالیز رقبا و استراتژی های محتوایی، بازاریابی محتوا را در دستور کار خود قرار دهید. سومین ویژگی، لینک سازی هدفمند است که شما می توانید با استفاده از لینک سازی های هوشمند میزان بازدید سایت خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهید.