PrestaShop یک سیستم سایت فروشگاهی متن باز است. این نرم افزار تحت مجوز Open Software منتشر شده است. با پشتیبانی از سیستم مدیریت پایگاه داده MySQL به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. پرستاشاپ در حال حاضر توسط 300000 سایت فروشگاهی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به 60 زبان مختلف در دسترس است.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بخشی جدایی ناپذیری در تبلیغ و بازاریابی آنلاین یک وب سایت است. در ابتدای امر مشاغل معمولی تلاشی برای دانستن آن نمی کردند، اما به محض ظهور اکوسیستم استارتاپ ها، همه شروع به دیجیتالی کردن کسب و کار خود کردند. از این رو، اغلب دارندگان کسب و کار مجبور بودند در مورد سئو بیشتر بدانند تا بازدید کنندگان خود را افزایش دهند.
33٪ از افراد، جستجوی محصول خود را از گوگل آغاز می کنند و نادیده گرفتن SEO یکی از 10 دلیل اصلی در شکست تجارت الکترونیکی است.
SEO ترکیبی از پارامترهای های ساده و فنی است که برای بالا بردن یک وب سایت در نتایج جستجو جهت افزایش بازدید بیشتر و مشتری انجام می شود. برای درک بهتر موضوع چک لیستی برای SEO سایت های فروشگاهی (Prestashop) در این پست تهیه شده است.
این مورد در مراحل مختلفی مانند سئو اولیه، تحقیق در مورد کلمات کلیدی، بهینه سازی درون صفحه و اطلاع رسانی خارج از سایت طبقه بندی می شود.
- سئو PrestaShop خود را با یافتن کلمات کلیدی پرتکرار شروع کنید
- چک لیست اولیه سئو پرستاشاپ
- ریسپانسیو بودن سایت – موبایل فرندلی
- استفاده از افزونه Google analytics برای تجزیه و تحلیل پرستاشاپ
- ثبت نام در Google Search Console برای سئو پرستاشاپ اهمیت بالایی دارد
- افزایش سرعت سایت پرستاشاپ
- استفاده از اسکیما (Schema ) برای نشانه گذاری صفحات PrestaShop
- توجه به Security Certificate (گواهی امنیت سایت)
- تعیین نقشه راه وبسایت پرستاشاپ
- از Robots.txt در وبسایت پرستاشاپ استفاده کنید
- سئو داخلی پرستاشاپ را آغاز کنید
- استفاده از عنوان متای بهینه – عنوان اصلی
- بهینه کردن URL ها – URL Friendly
- متای توضیحات درست در وبسایت پرستاشاپ بنویسید
- قرار دادن کلمه کلیدی در متن جایگزین تصاویر
- سرمایه گذاری روی محتوای صفحات پرستاشاپ
- دریافت بک لینک از سایت های معتبر
- اقدام به تبلیغات در سایت های پربازدید
سئو PrestaShop خود را با یافتن کلمات کلیدی پرتکرار شروع کنید
کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو سرچ می کنند. مثلا “خرید عینک” یک کلمه کلیدی پر تکرار در گوگل است.
شما باید از طریق ابزارهای خاص نظیر Keyword Tool IO، UberSuggest و Google Keyword Planner به دنبال پرتکرارترین کلمات کلیدی بگردید. بهتر است یک استراتژی خاص برای یافتن کلمات کلیدی داشته باشید.
به دنبال کلمات کلیدی رقابتی باشید. برخی از کلمات کلیدی به قدری رقابتی هستند که ممکن است حتی چند ماه تا چند سال طول بکشد تا شما با استفاده از آنها به صدر نتایج جستجو برسید. بنابراین باید برای انتخاب آنها استراتژی داشت تا از طریق کلمات کلیدی مشابه آن (که کمتر رقابتی باشند) اقدام به بالا آوردن سایت کرد.
چک لیست اولیه سئو پرستاشاپ
چک لیست اولیه سئو پرستاشاپ نیز شامل یک سری پارامترهای ضروری و پایه سئو می باشد که سایت شما باید از آنها پیروی کند.
ریسپانسیو بودن سایت – موبایل فرندلی
طبق گزارشی که در سایت Statistica منتشر شده است، 49.7٪ از کاربران اینترنتی از موبایل برای گردش در وب استفاده می کنند. این بدان معناست که تقریباً نیمی از بازدید کنندگان وب سایت شما ممکن است از طریق تلفن هوشمند وارد سایت شوند. بنابراین باید وب سایتی طراحی کنید که از همه نظر پاسخگو به تلفن همراه باشید.
گوگل قبل از این که به نسخه دسکتاپ توجه کنید، اولویت خود در سئو را روی موبایل فرندلی می گذارد.
استفاده از افزونه Google analytics برای تجزیه و تحلیل پرستاشاپ
تجزیه و تحلیل گوگل به شما کمک می کند تا معیارهای مختلف سئو را تحت نظر داشته باشید. به طوری که زمان بازدید، فروش و میزان نرخ تبدیل وب سایت خود آماری دقیق داشته باشید.
شما می توانید با فعال کردن نسخه پیشرفته (پولی) آن اطلاعاتی نظیر سن، جنسیت و قومیت کاربرانی که از وب سایت یا فروشگاه آنلاین شما بازدید می کنند و همچنین نحوه پاسخگویی آنها به گزینه های مختلف و دعوت به عمل، اطلاعات کسب کنید.
ثبت نام در Google Search Console برای سئو پرستاشاپ اهمیت بالایی دارد
با ثبت نام در حساب کنسول جستجوی گوگل، وب سایت خود را تایید و ایندکس کنید. با کمک این ابزار می توانید وضعیت ایندکس صفحات، پنالتی ها و خطاهای خزنده های گوگل را در وب سایت خود پیدا کنید تا بتوانید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.
افزایش سرعت سایت پرستاشاپبسرعت سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی است. هرچه وب سایت شما با سرعت بیشتری بارگیری شود، احتمال ماندن و خرید کاربران بیشتر می شود. در واقع این مسئله تاثیر مستقیم روی رضایت مندی کاربر و فروش شما دارد.
با فشرده سازی جاوا اسکریپت ها و شخصی سازی وب سایت از طریق کدگذاری، سرعت وب سایت پرستاشاپ خود را بهینه کنید. برای این کار از پلاگین ها و ماژول های مختلف برای بارگیری سریعتر سایت خود کمک بگیرید. همچنین اطمینان حاصل کنید که در سرورهای میزبان پرسرعت سرمایه گذاری می کنید و ابزارهایی را برای بهینه سازی سرعت وب سایت خود نصب می کنید.
استفاده از اسکیما (Schema ) برای نشانه گذاری صفحات PrestaShop
زبان نشانه گذاری ساختاری یا داده های Schema جهت درک مطالب وب سایت PrestaShop برای موتورهای جستجو و کاربران مفید است. استفاده از داده های اسکیما ممکن است مستقیما باعث بهبود رتبه بندی SEO در صفحات وب شما نشود، اما با توانمند سازی کاربران در دانستن بیشتر جزئیات محصول هنگام سرچ، تجربه کاربر را بهبود می بخشد.
توجه به Security Certificate (گواهی امنیت سایت)
مطمئنا وقتی وارد یک سایت می شوید، در بالای صفحه گوشه سمت چپ یک قفل می بینید. آن قفل نشانه امنیت صفحه است.
افزودن گواهی SSL به وب سایت پرستاشاپ تاثیر جزئی در سئو دارد، اما اغلب منجر به حفظ کاربران وب سایت می شود. به احتمال زیاد اغلب کاربران وب سایتی که از امنیت SSL برخوردار نیست را ترک می کنند. زیرا اشتراک اطلاعات شخصی یا مالی در چنین وب سایتی پر ریسک است.
بنابراین خیلی زود اقدام به دریافت گواهی امنیت سایت خود کنید.
تعیین نقشه راه وبسایت پرستاشاپ
قبل از هرکاری، باید مطمئن شوید که خزنده های گوگل ساختار محتوای وب سایت پرستاشاپ شما را درک می کنند یا خیر. تعیین نقشه سایت XML موجب می شود تا موتورهای جستجو از قرارگیری محصولات، دسته ها و صفحات CMS در فروشگاه آنلاین شما مطلع شوند. این امر شبیه به یک نوع “جدول محتوا” می ماند. شما می توانید به صورت دستی نقشه سایت XML را ایجاد کنید یا از پلاگین ها کمک بگیرید.
از Robots.txt در وبسایت پرستاشاپ استفاده کنید
فایل robot.txt شامل دستورالعمل هایی برای ربات های موتور جستجو می شود که چگونه صفحات و محتویات سایت شما را بررسی یا ایندکس کنند. این ربات ها ممکن است از تمام مطالب وب سایت پرستاشاپ شما بازدید کرده و آنها را ایندکس کنند؛ اما اگر می خواهید ایندکس کردن برخی از قسمت ها یا صفحات وب سایت را متوقف کنید، می توانید این کار را با کمک فایل robot.txt انجام دهید.
سئو داخلی پرستاشاپ را آغاز کنید
اکنون به سراغ چک لیست سئو On-Page می رویم. SEO On-page با نحوه ارائه محتوای وب سایت شما سروکار دارد. هر زمان که کالایی یا خدماتی برای ارائه دارید، قبل از انتشار روی بهبود ظاهری و سئو آنها کار کنید. بهینه کردن محتوای سایت به موتورهای جستجو و کاربران عادی کمک می کند تا مطالب داخل وب سایت یا صفحه را بهتر درک کنند.
استفاده از عنوان متای بهینه – عنوان اصلی
توصیه ما این است که عناوینی با طول 55 کاراکتر برای محصولات خود ایجاد کنید. استفاده از کلمه کلیدی در آن نیز نقش موثری روی سئو دارد.
البته، نباید تنها روی سئوی عنوان متمرکز شوید، بلکه جذاب بودن محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است. کاربران به دنبال عناوین جذاب و ترغیب کننده هستند.
بهینه کردن URL ها – URL Friendly
به دنبال URL هایی باشید که فاقد کدهای تولید شده توسط سیستم و نویسه های خاص باشند. برای پاک کردن این اعداد ناخواسته می توانید از ابزارهای مختلف کمک بگیرید تا قابل خواندن شوند. با نصب ابزارهایی مانند ماژول PretaShop Pretty URLs، می توانید آن کدها و شماره ها را بدون هیچ زحمتی از بین ببرید.
البته، وب سایت های پرستاشاپ حل این مشکل را با اضافه کردن تنظیمات پایه برای کاربران مبتدی آسان کرده اند. برای این کار کافیست به قسمت Preferences >> SEO and URLs بروید و گزینه Yes را در قسمت Friendly URL فعال کنید.
در ادامه نیز گزینه Yes را در قسمت automatically redirect to the canonical URL فعال کنید و در انتها گزینه Save فشار دهید.
اگر بعد از انجام این کار پیغام هشدار کنار قسمت Friendly URL دریافت کردید، به خاطر وضعیت سرور شماست. ممکن است پس از اعمال تغییرات سایت پرستاشاپ شما از دسترس خارج شوید، به این خاطر که mod_rewrite روی سرور شما نصب نشده است.
جهت رفع این موضوع باید با شرکت هاستینگ خود تماس گرفته و از آنها بخواهید که mod_rewrite را برای شما فعالسازی کنند.
حال اگر قابلیت mod_rewrite در وبسایت شما از قبل فعال بود و باز هم سرور شما از دسترس خارج شد جای نگرانی نیست. به پنل مدیریتی فایل هاست خود رفته و فایل .htaccess را پس از گرفتن بکاپ پاک کنید. سپس به قسمت Preferences >> SEO and URLs برگشته و گزینه های automatically redirect to the canonical URL و Friendly URL را غیرفعال کنید. زیرا فایل mod_rewrite در سرور نصب شده است.
متای توضیحات درست در وبسایت پرستاشاپ بنویسید
نوشتن توضیحات متای جذاب می تواند سرعت کلیک وب سایت شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. طبق روال همیشگی از درج کلمات کلیدی غافل نشوید. بهتر است در این قسمت مزایای محصول خود را با کمک کلمات قدرتمند نظیر گارانتی، تخفیف، فروش شگفت انگیز، پیشنهاد ویژه و … به تصویر بکشید. مقدار متای توضیحات نباید بیش از 160 کاراکتر باشد.
قرار دادن کلمه کلیدی در متن جایگزین تصاویر
جستجوی تصویر گوگل مانند جستجوی وب می ماند. با افزودن کلمات کلیدی متمرکز در متن جایگزین تصاویر، می توانید از نمایش تصاویر در جستجوی نتایج اطمینان حاصل کنید.
به یاد داشته باشید که محصولات شما بدون تصاویر نمی توانند توجه مخاطبان را جلب کنند. اگر سایت بزرگ و شلوغی دارید، ویرایش برچسب alt برای هر تصویر می تواند وقت زیادی از شما بگیرد، در عوض می توانید از ماژول SEO Alt Image Tag برای خودکار کردن این فرآیند استفاده کنید.
سرمایه گذاری روی محتوای صفحات پرستاشاپ
سایت های پرستاشاپ نیز مانند بسیاری از سایتهای دیگر قابلیت انتشار محتوا را دارند. شما می توانید محصولات خود را توسط محتوای متنی توصیف کرده و سطح آگاهی کاربران را افزایش دهید.
• از کلمات کلیدی کانونی در خط اول یا پاراگراف اول استفاده کنید.
• طول محتوای شما نباید کمتر از 300 کلمه باشد.
• تمامی ویژگی ها و قابلیت های محصولات را در محتواهای مختلف توصیف کنید
• لینک های داخلی و همچنین خارجی را در محتوا بگنجانید.
• استفاده از جملات ساده، کوتاه و واضح که درک محتوا را آسان کنند.
• استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط؛ طوری که محصولات را به خوبی معرفی کنند
• ساخت اینفوگرافی برای محصولات
دریافت بک لینک از سایت های معتبر
یک استراتژی قدرتمند برای بدست آوردن بک لینک های واقعی از وب سایت معتبر تهیه کنید؛ به طوری که حوزه فعالیت آنها مشابه کسب و کار شماست.
توصیه می شود برای به دست آوردن بک لینک با کیفیت، از طریق به اشتراک گذاری محتوای درجه یک اقدام کنید. چراکه چنین محتواهایی توجه افراد و نمایندگی های برجسته در حوزه فعالیت شما را جلب می کند.
اقدام به تبلیغات در سایت های پربازدید
تمام روش های فوق جهت کسب ترافیک ارگانیک به کار می روند. اما اگر فکر می کنید که قادر به دریافت ترافیک طبیعی نیستید، می توانید از طریق تبلیغات کلیکی و غیره برای بالا بردن ترافیک سایت خود اقدام کنید.