انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو و قدرت لینک دهی این کلمات و همچنین قرار دادن شان در محتوا می تواند برای وب سایت تان هم اعتبار و هم ترافیک ارجاع خوبی را به ارمغان آورد.
ما به عنوان متخصصان حرفه ای سئو، معمولاً روی روش هایی که کلمات کلیدی لینک به وجود می آورند و دلایل مربوط به ارتباط، سودآوری یا مخاطبی که خود انتخاب کرده ایم زیاد فکر می کنیم. اما، گاهی اوقات پیش می آید که باید رویکرد مان را عوض کنیم.
مخاطبین گرامی به شما پیشنهاد میکنیم مقاله روش های بهینه سازی محتوا در موتور جستجو را مطالعه نمایید.
انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو که می تواند همراه خود لینک به ارمغان آورد، به جای روش هایی برای لینک دادن به کلمات کلیدی که قبلاً انتخاب کرده ایم، به ما اجازه می دهد تا ترافیک ارجاع و البته اعتبار را در طبیعی ترین شکل ممکن به وجود آوریم.
همه این روش ها را می توان با برنامه های کاربردی تکمیل کرد، اما کاری که باید انجام دهیم در حقیقت به دست آوردن لینک، بدون تبلیغات است.
در اینجا سه راه برای تحقق این امر آورده شده است.
1. کلمات کلیدی که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان آن ها را جستجو می کنند
البته که انتظار نمی رود روزنامه نگاران در زمان صحبت با یک خبرچین یا حتی یک دوست در مورد برخی اخبار بیایند و منبع خبر را فاش کنند، اما به طور کلی انتظار از روزنامه نگاران این است که منابع خود را برای اطلاعات عمومی تری مانند آمار و تحقیقات شان ذکر کنند. روزنامه نگاران معمولا لینک مقالات و پست های وبلاگ خود را به منابعی که در نوشتن محتوای خود استفاده کرده اند پیوند می دهند.
به عنوان یک قاعده کلی، هر نوع اطلاعاتی که در عباراتی چون “همه از قبل این را می دانند” و “این اطلاعات داخلی است و افشای منبع من غیر مسئولانه خواهد بود” قرار بگیرد، بخشی از اطلاعاتی محسوب می شود که می توان به آن ها استناد کرد.
از آنجا که داریم در مورد اینترنت صحبت می کنیم و نه یک اثر پژوهشی دانشگاهی با فرمت MLA، این نقل قول ها معمولاً در قالب یک ابر لینک ارائه میشوند، اگرچه که این لینک ها اغلب در تم ها ذکر یا اصلا ظاهر نمی شوند.
از همین رو، ایده پشت این مساله خیلی ساده است. کلمات کلیدی را انتخاب کنید که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان به دنبال آن هستند و البته که به احتمال زیاد به این کلمات در قالب لینک استناد خواهید کرد.
بیایید در مورد چگونگی انجام این کار بیشتر بدانیم.
کجا می توان کلمات کلیدی را پیدا کرد
چگونه می توان فهمید که روزنامه نگاران و دیگر تولیدکنندگان محتوا چگونه دست به انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو زده اند؟ از کجا می توانیم بهترین روش برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو را برگزینیم؟
من با این رویکرد شروع می کنم:
• لیستی از سایت های خبری، وبلاگ ها و رسانه ها تهیه کنید که دوست دارید لینک از آنها دریافت کنید.
• سایت را با یک کراولر مانند Screaming Frog اسکن کنید. اگر سایت حاوی صفحات زیادی باشد، می توانید با با استفاده از تنظیمات “INCLUDE” و “EXCLUDE”، کاربر را به بخش خاصی از سایت هدایت کنید.
• لیستی از لینک های خروجی را از سایت های مورد نظر خود، از جمله متن لنگر، خارج کرده و آن را به صفحه اصلی یا نرم افزار مورد علاقه خود وارد کنید.
• متن لنگر را برای کلمات یا عبارات تکراری تجزیه و تحلیل کنید.
o URL های لینک شده را به صورت دستی بررسی کنید؛ به ویژه متن لنگر که تکرار می شود و آدرس های اینترنتی که بیش از یک بار به هم لینک داده شده اند. همچنین به اتفاقاتی که مرتباً پیش می آیند توجه کنید.
• می توانید در طول این روند روی سوال های بکری که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان برای یافتن این اطلاعات جستجو می کنند و همچنین هر نوع پرسش دیگری که به نظر شما روزنامه نگار در جستجوی آن است، فکر کنید. از ابزاری مانند SERanking برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو که مشابه باشند و همچنین برای گسترش لیست خود استفاده کنید. حتما مجموعه ای از این سوال و جواب ها تهیه کنید.
• این سوال و جواب ها را در یک نرم افزار مختص کلمه کلیدی مانند Google Keyword Planner یا KeywordTool.io بچسبانید، تا مواردی که به نظر می رسد برای مخاطب به اندازه کافی مهم هستند، مشخص شود. با این حال، مهم است که در یاد داشته باشید حجم سوال و جواب در اینجا به اندازه بررسی یا انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو مهم نیست. ما به دنبال آن دسته از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان هستیم که بدیهی است مخاطبان کمتری نسبت به مردم عادی دارند.
• علاوه بر بررسی های شخصی، نتایج جستجو برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو که مورد نظرتان باشد را با ابزارهایی مانند Ahrefs مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا مشخص شود کدام کلمه کلیدی رقابتی است و می توانید به صورت منطقی با دیگر تولید کنندگان محتوا رقابت کنید.
• انجمن ها، سایت های پرسش و پاسخ و هر سایت دیگری را که می توانید سوالات مرتبط مردم با موضوع یا محتوای تولیدی تان را از آنجا بخوانید شناسایی کنید. این کار به شما کمک می کند تا لیستی از سوال و جواب های طولانی را پیدا کنید و در محتوای نهایی بتوانید تمام آن جواب ها را وارد کنید.
نحوه تولید محتوا
وقتی کلمه کلیدی اصلی و لیستی از سوال و جواب های مربوط به محتوا را مشخص کردید، زمان آن رسیده است تا مطالب خود را جمع آوری کنید.
در اینجا این امر برای شما باید بسیار مهم باشد که مانند روزنامه نگاران و وبلاگ نویسانی که صفحه شما را می خوانند فکر کنید. آنها قصد ندارند به هر بخشی از محتوا که می خوانند لینکی را ارجاع دهند.
روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان به آن دسته از سایت هایی لینک می دهند که بتواند از ادعاهای خودشان حمایت کند، این مساله باعث می شود تا این افراد خود را معتبر تر نشان دهند. این بدان معناست که اطلاعاتی که ارائه می دهید باید بسیار ملموس باشد.
درعین حال، شما باید برای روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان دلیلی داشته باشید تا به طور خاص به شما لینک دهند، یعنی به آنها اجازه دهید به همان منابعی که در محتوای خود دارید تولید می کنید لینکی را ارجاع دهند.
برای این کار می توانید از منابعی که به طور عمومی در وب در دسترس نیستند استفاده کنید. زحمت اضافی که یک روزنامه نگار یا وبلاگ نویس باید برای یافتن منبع اصلی و ارائه استناد به سبک MLA بکشد فقط اینجاست که آنها مسیر مناسب خود را انتخاب کرده و شناخته اند و تنها می خواهند به محتوای شما لینک دهند. مثلا:
• به شرط داشتن تجربه و در صورت نیاز محتوا به این مساله، استفاده از تجربه و تخصص خود به عنوان منبع هیچ اشکالی ندارد. این مساله تا زمانی صادق است که اطلاعاتی که ارائه می دهید همان چیزی است که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان به دنبال آن هستند و همچنین به اندازه کافی منحصر به فرد است که از سایر مواردی که ممکن است در این زمینه پیدا کنند فرق کند.
• از یافته های آکادمیک و دانشگاهی استفاده کنید. وب سایت گوگل اسکالر دوست شماست.
• با چند کارشناس در حوزه ی صنعت تماس بگیرید. آنها نیازی به اینفلوئنسر برجسته یا مواردی از این قبیل ندارند (اگرچه این موارد همیشه تاثیر گذار هستند)، فقط با افرادی با تجربه ی خاص در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید، یعنی همان هایی که می توانید در محتوای خود از آن ها نقل قول کنید.
• نقل قولی را از یک کلیپ ویدیویی ذکر کنید.
• از کتابخانه های محلی دیدن کنید.
• مطالعه موردی انجام دهید.
• یک نظرسنجی انجام دهید، از داده های اختصاصی خود استفاده کنید یا در غیر این صورت یک بررسی جامع انجام دهید.
علاوه بر این، نحوه قالب بندی محتوا نیز می تواند احتمال ارجاع لینک مستقیم به محتوای شما را افزایش دهد. فرمت هایی مانند موارد زیر احتمالاً دارای لینک مستقیم هستند، در خاطر داشته باشید که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان فقط محتوای شما را بخاطر پیدا کردن منابعی که از انها استفاده می کنید می خوانند.
• گزارش های رسمی
• اینفوگرافی
• چک لیست
• کلیپ های ویدیویی
فقط خلاق باشید و سعی کنید خود را در ذهن روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان جا کنید، یعنی کسانی که این مطالب را مشاهده خواهند کردو محتوای شما را می خوانند. خودتان را جای آنها بگذارید و از خود بپرسید چرا به این محتوا باید لینک بدهید.
2. کلمات کلیدی با بیشترین لینک دهی در سایت های غیر معتبر یا معتبر
ایده پشت این مساله ساده است. شما دارید موفقیت محتوای دیگر در وب سایت دیگری را تکرار می کنید. با فهمیدن اینکه کدام قسمت از محتوا قبلاً لینک ایجاد کرده است می توانید به سادگی از همان کلمات کلیدی مورد استفاده در آن محتوا استفاده کنید. انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو نیز از همینجا آغاز می شود.
نکته قابل اتکا در این استراتژی، انتخاب سایتهایی است که چندان معتبر نیستند. به این ترتیب، می دانید که موضوع برای تولیدکنندگان محتوا و توسعه دهندگان وب بسیار مهم است. تولید کنندگان محتوا در چنین سایت هایی، حتی اگر سایت موردنظر در حال حاضر چندان معروف نباشد، به محتواهای مربوط به مطالب شان لینک می دهند.
در اینجا می توانید با نحوه انجام این مساله آشنا شوید.
نحوه یافتن و انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو
در اینجا می توانید با نحوه پیدا کردن و انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو آشنا شوید.
• تعدادی از کلمات کلیدی کلی را پیدا کنید که افراد در حوزه کاری شما یا در رابطه با نوع موضوعاتی که در سایت خود محتوایش را تولید می کنید، استفاده می کنند.
• کلمات کلیدی را در موتور جستجو پیدا کرده و نتایج جستجو را بررسی کنید. سپس می توانید به انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو فکر کنید.
• با توجه به ابزارهای جستجو مانند Ahrefs یا Link Explorer، در نتایج جستجو غوطه ور شوید و سایت هایی را پیدا کنید که موضوعات مورد نظر شما و موضوعات مشابه را پوشش می دهند و دارای اعتبار نسبتاً کمی هستند. به طور خاص به دنبال سایت هایی با معیارهای معتبر مشابه یا اعتبار پایین تر از سایت خود باشید.
• سایت را در Ahrefs، Link Explorer یا ابزار دلخواه خود قرار دهید. در صفحاتی که بیشترین لینک ها را به دست آورده اند، معتبرترین لینک ها را مشخص کنید.
• لینک ها را شخصا بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوا قبل از قرار داده شدن در وب سایت ادیت و ویرایش شده است. قطعا، شما از صفحاتی که دارای لینک اسپم هستند اجتناب نمی کنید، بلکه سعی می کنید صفحاتی را که به نظر می رسد لینک خود را بدون هیچ گونه دسترسی به دست آورده اند، شناسایی کنید.
• متن لنگر و محتوای این صفحات را تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه شوید افراد به چه محتوایی و چرا لینک می دهند.
• لیستی از پرسش های احتمالی که افراد ممکن است برای یافتن پاسخ در مورد این نوع اطلاعات استفاده کنند و همچنین کلمات کلیدی تهیه کنید که بعدا انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو برای شما راحت باشد.
• سوال و جواب ها را در ابزارهای معرفی شده برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو قرار دهید و از آنجا به بعد کار خود را ادامه دهید، یعنی دقیقا همانطور که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان از کلمات کلیدی استفاده می کنند تا در انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو به مشکلی بر نخورند.
ساخت محتوا
توصیه من در مورد ساخت محتوا دقیقا همان است که در بالا درباره انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو مرتبط با روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ذکر کردم. مخاطبان مورد نظر شما با مخاطبان همان وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران مشابه هستند و در اینجا تنها چیزی که تغییر کرده است روش انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو می باشد. با وجود این، چند نکته را باید در نظر داشت که بیشتر از موارد فوق در این مورد کاربرد دارد:
• از “تکنیک آسمان خراش” استفاده کنید. شما دارید تلاش می کنید تا موفقیت محتوای دیگری را تکرار کنید، اما اگر همان محتوا را تولید کنید، این کار به شما کمکی نمی کند. آنچه نیاز دارید این است که یک نسخه اصلی محتوا را تکمیل کرده و بتوانید به اندازه کافی نقل قول برای لینک دهی به محتواهای دیگر داشته باشید..
• استفاده از اطلاعات فعلی بیشتر از محتوای اصلی که از روی آن می نویسید، یکی از بهترین روش ها برای اطمینان از لینک گرفتن است.
• در تلاشهای تبلیغاتی خود، می توانید از سایتهایی که به محتوای اصلی لینک گرفته اند دسترسی پیدا کرده و از سایت خود به عنوان جایگزین احتمالی نام ببرید.
3. کلمات کلیدی که اینفلوئنسرهای خاص خیلی پیگیرشان هستند.
ایده پشت این قضیه این است که مخاطبان خود را اساساً به یک اینفلوئنسر خاص محدود کنید.
به جای نوشتن برای یک مخاطب عمومی که “روزنامه نگاران” یا “وبلاگ نویسان” برای آنها تولید محتوا می کنند، شما فرد واحدی را در نظر میگیرید و سپس محتوای خود را می نویسید.
با این حرکت می توانید شانس گرفتن لینک خود را از آن اینفلوئنسر خاص، به طرز چشمگیری افزایش دهید. البته ممکن است لزوماً در انجام این کار موفق نباشید اما این کار به محتوای شما هدف می دهد و باعث می شود تا اثرگذاری محتوای خود را ببینید.
نوشتن برای یک اینفلوئنسر خاص نیز شما را محدود به یک مخاطب نمی کند. این کار در حقیقت محدوده افرادی که ممکن است به محتوای شما لینک دهند را محدود می کند، این مخاطب محدود، ناگزیر خود از یک اینفلوئنسر بزرگتر تاثیر می پذیرد. هرچه اینفلوئنسر بزرگتر باشد شما نیز با محدوده ی وسیع تری از مخاطبان سر و کار دارید و این مساله محتوای شما را بیشتر در جلوی چشم مخاطبان قرار خواهد داد.
یافتن و انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو
در اینجا یکی از روش هایی که می توانید برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو به آن رجوع کنید، آورده شده است:
• لیستی از اینفلوئنسرهایی تهیه کنید که علاقه مند به گرفتن لینک از آنها هستید.
• سایت های این افراد را تجزیه و تحلیل کنید و متن لنگر را نیز شناسایی کنید..
• عمیقاً در محتوایی که به آن لینک می دهند و محتوایی که از روی آن مطلب می نویسند غوطه ور شوید. همه را بخوانید.
• لیستی از مواردی را تهیه کنید که فکر می کنید اینفلوئنسر به آن ها علاقه مند است.
• انواع متفاوتی از حقایق، آمار، راهنما، مشکلات و راه حل هایی که فکر می کنید این اینفلوئنسرها به آنها علاقه مند هستند را مشخص کنید.
• می توانید در همینجا از یک کلمه کلیدی خاص نیز استفاده کنید اما این کار نباید اولویت شما باشد بلکه زمانی می توانید این هدف را دنبال کنید که اینفلوئنسر را به خوبی شناخته باشید..
• تمام شیوه ها و اصطلاحاتی را درج کنید که ممکن است اینفلوئنسر در زندگی روزمره استفاده کند.
ساخت محتوا
جای تعجب نیست که تمام آنچه در بالا در مورد تولید محتوا برای دیگر روشهای ذکر شد، هنوز هم صدق می کند. اما خب موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید و البته به طور خاص در مورد این نوع محتوا کاربرد دارد.
• برای اینفلوئنسر مورد بحث باید یک کلمه کلیدی در نظر گرفته شود. ذکر نام آنها در عنوان، یا حداقل در محتوا محتمل ترین راهی است که مخاطب شما می تواند به محتوای شما و اینفلوئنسر محبوب خود دسترسی پیدا کند.
• تماس با اینفلوئنسری که دارید برایش محتوا تولید می کنید چه قبل، حین و یا بعد از ساخت محتوا کار خجالت آوری نیست. مشارکت آنها در فرآیند تولید محتوای شما به احتمال زیاد به نتایج خوبی منجر می شود و ممکن است همین مساله منجر به یک رابطه تجاری طولانی مدت نیز بشود.
• سعی کنید تا آنجا که ممکن است دیگر اینفلوئنسر هایی که با اینفلوئنسر مد نظر شما دوست هستند را نیز در محتوا مشارکت دهید، البته باید دقت داشته باشید که مطالب به محتوا مرتبط باشند.
• در محتوای خود “نامه سرگشاده” بنویسید تا بتوانید محتوای خود را بسازید، اگرچه به هیچ وجه این رویکرد تنها راه تولید محتوا نیست که بتواند یک اینفلوئنسر خاص را هدف قرار دهد.
• محتوا باید مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهد. محتوایی که یک اینفلوئنسر خاص را هدف قرار داده است باید برای تمام مخاطبان مفید یا حداقل سرگرم کننده باشد. این امر قطعا در مورد همه اشکال محتوای مورد بحث در این پست صادق است. ممکن است در زمان تولید محتوا نتوانید به آن قدر سرگرم کننده بودن یا مفید بودن برسید، اگر احساس کردید چنین است پس با خلاقیت خود اجازه ندهید مخاطبان شما از حلقه ای که درست کرده اید خارج شوند.
• مخاطبان و نیازهای آنها را به اندازه خود اینفلوئنسر در نظر داشته باشید. مکالمه ای که با اینفلوئنسر دارید نه تنها برای یکی که همیشه باید به نفع مخاطب و شما باشد.
خلاصه
وقتی تفکر خود را معکوس می کنیم و از خود می پرسیم که کدام کلمات کلیدی لینک به دست می آورند، به جای این که بپرسیم چگونه برای کلمات کلیدی که انتخاب کرده ایم لینک کسب کنیم، می توانیم توجه، اعتبار سئو و ترافیک ارجاع را جذب کنیم. این کار به تلاش های گسترده تری نیاز دارد.