ورود ایده های خلاقانه و گسترش سریع فضای مجازی و تعداد کاربران آن، نیازمند ظهور بازیگران جدیدی است تا بتواند نیازهای کاربران مختلف را به طریقی برطرف نماید. ورود شبکه های اجتماعی و ایده های جدیدی که در مورد آن در مقاطع مختلف وارد عرصه ی اینترنت شد، سطح جدیدی از ارائه ی خدماتی بود که کاربران به خوبی وجه تمایز آن با سایر گزینه های پیش رو را مشاهده کردند. شبکه های اجتماعی به سرعت به بخشی از نیازمندی روزانهی خانواده ها تبدیل شد. به طوری که دوری روزانه یا حتی چند ساعته از آن، برای خیلی از افراد و حتی کسب و کارهای مختلف، مشکل به نظر می رسد. شبکه های اجتماعی در برخی مواقع به عنوان یک رسانه، گزینه ی بسیار مناسب و کم هزینه ای برای کاربران محسوب می شود. این شیوه با توجه به حجم بالای ترافیک، مورد توجه موتورهای جستجو نیز قرار دارد و از این رو اقبال بیشتری از سوی مخاطبین متوجه آن است.
در سالیان اخیر مقوله های متفاوتی وارد مبحث شبکه های اجتماعی شده است. پس از گسترش گوشی های هوشمند و پلتفرم های همراه و قابل حمل در دنیا، سازندگان شبکه های اجتماعی به سرعت به فکر سازگاری بیشتری با این محیط ها شدند. بنابراین این تغییرات اساسی فرصت بسیار مناسبی برای ورود مسائل جدید و تکنولوژی های روز دنیا در متن زندگی خانواده ها شد. بدین ترتیب با تولید و انتشار محتواهای مناسب و مرتبط، در هر موضوعی فرصت رشد و پیشرفت برای آنها قابل ایجاد است. شبکه های اجتماعی در ادامه به عنوان رسانه ای قدرتمند، تأثیرگذاری فراوانی بین افراد خانواده داشته است به طوری که در بحث انتقال مطالب، معجزه ی این فضای گسترده، موجب کم رنگ شدن شکل های دیگر انتشارات محتوا شده است.
سهم شبکه های مجازی در اینترنت
شبکه های مجازی بخش زیادی از تبادلات و صفحات رد و بدل شدهی روزانه میان کاربران اینترنت هستند. به دلیل فعالیت ها و کاربردهای زیاد این شبکه ها، گسترش استفاده ی کاربران از آن بیشتر و موتورهای جستجو رتبه های بالاتری به آنها خواهند داد. شبکه های اجتماعی به دلیل ایجاد محیط های جذاب و کاربرپسند به شیوه ای خلاقانه، به سلیقه ی مخاطبان فراوان خود احترام می گذارند. این احترام موجب تعامل بیشتر میان کاربران مختلف و ایجاد ارتباطات فراوانی است که هر ثانیه در حال صورت گرفتن است. این ارتباطات در موضوعات بسیار زیادی دیده می شود، مانند ارتباطات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. به این دلیل و آزادی بالای این شبکه ها که برای کاربران فراهم می شود، نیازمند مراقبت زیادی است و ممکن است به طور ناخواسته ترویج دهنده ی فرهنگ ها و رفتارهای ناپسند اجتماعی و اخلاقی در میان افراد سودجو و فرصت طلب شود.
ساختار شبکه های اجتماعی امروزی
امروزه بسیاری از شبکه های اجتماعی به این مطلب پی برده اند که بدون کاربران و مخاطبان، امکان رقابت و ثبات کافی در فضای مجازی را ندارند. اهمیت به کاربران و مشتریان یکی از مهمترین عناصر برای ایجاد شبکه های اجتماعی، محیط آن و محتواهایی است که در آن منتشر می شود. شبکه های اجتماعی بسیار زیادی به منظور رقابت بر پایه ی نیاز کاربران شروع به کار کرده اند. این شبکه ها به عنوان ابزارهایی در دسترس و متنوع، به نیازهای مختلف کاربران پاسخ می دهند و به بستری مناسب جهت تبادل اطلاعات و خدمات مورد نیاز تبدیل گشته اند. بسیاری از این شبکه ها بر پایه ی نیازهای طرح شده و به شیوه ای انعطاف پذیر ساخته شده اند تا بر مبنای تکنولوژی های جدید حرکت کنند. این شبکه ها به خوبی دریافته اند که مبنای اصلی پیشرفت و تداوم آنها، کاربران و مخاطبین هستند که روزانه در اینترنت در حال جستجوی مطالب، به صفحات مختلف مراجعه می کنند. قرارگیری امکانات متنوع در حوزه های مختلف و سرعت در بررسی نیازها و درخواست های کاربران، موضوع قابل توجهی است که مشتریان بیش از هر مبحث دیگری به آن نیاز دارند.
شبکه های اجتماعی ملی یا بین المللی با توجه به گستره ی کاربران خود، متناسب با فرهنگ کاربران، اقدام به مدیریت و ایجاد محتوا می کنند. یکی از نقاط قدرت شبکه های اجتماعی میتواند سهولت در نصب برنامه و استفاده از آن در مقاطع مختلف زمانی و مکانی باشد.
امنیت شبکه های اجتماعی با توجه به وجود اطلاعات شخصی و مهم کاربران، مزیتی است که موجب می شود حساسیت های بیشتری نسبت به استفاده از آنها داشته باشند. شبکه هایی که محیط هایی سالم با امنیت کافی برای اطلاعات محرمانه ی کاربران پرشمار ایجاد کنند، خواسته یا ناخواسته با حجم ترافیک بیشتری روبرو می شوند.