مقالات آموزشی

شبکه های اجتماعی ایده خوبی برای بازیگران جدید فضای مجازی قسمت اول

مفید بود؟

امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان عنصر بسیار محبوب و پرطرفدار فضای مجازی و اینترنت هستند که به خوبی به کمک بازاریابی مدرن و شیوه های مختلف کسب و کار آمده است. شبکه های اجتماعی علاوه بر کارکردهای فراوان در زمینه های بازاریابی، تولید و انتشار محتواهای برندها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ، به شیوه ی زندگی جوامع مختلف وارد شده است و طیف جدیدی از استفاده ی تکنولوژی در زندگی روزمره و ایجاد رفاه، ارتباط و آسایش بیشتر افراد مختلف را سبب شده است. ایجاد ارتباط در بین افراد مختلف پدیده ­ی تازه ای نیست. این موضوع در عصرهای مختلف شکل های متنوع و جدیدی به خود گرفته است. امروزه با ورود اینترنت و فراگیر شدن آن در میان تمام مجموعه ها، شبکه های اجتماعی به عنوان متغیر باارزش بالا فراهم شده­اند. این روش شکل جدیدی به ارتباط و کاربردهای دیگری که در زندگی روزمره ایجاد می کند، داده است.

 

تعریف و ساختار شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی طبق تعریف، ایجاد ارتباط میان عناصر یا افراد مختلف و انتقال اطلاعات و دانش است. این ارتباط زمانی ایجاد می شود که این عناصر یا افراد، به عنوان بازیگران یا پارامترهایی که نیازمند انتقال یا خدمات مورد نظر هستند، وجود و حضور پر رنگی داشته باشند. در این راستا و پیشرفت تکنولوژی های مختلف، موجب پدید آمدن سرویس های جدید شبکه های اجتماعی شدند که از لحاظ ساختار، همان شکل گذشته ی خود را حفظ کرده­ اند.
با مطالعات جدید و تحقیقات گسترده در این حوزه، شبکه های اجتماعی به طور تخصصی وارد تجارت و فروش شدند و خیلی زود به یکی از ابزارهای قدرتمند تبلیغات کالاها یا برندهای مختلف و بازاریابی تبدیل شدند. علاوه بر این، کاربرد این شیوه ی جدید در مسائل مختلف و کارایی بالای آن با توجه به حجم زیاد کاربران و مخاطبان در عرصه های زیادی وارد شده که شاید برخی از آنها در تصور بسیاری از خوانندگان نگنجد.

شبکه های اجتماعی از نگاه تخصصی فضای بیشتر و کلی تری را به خود اختصاص می دهد. بسیاری از آمارها و تحقیقات در حوزه ی فعالیت های فرهنگی یا اجتماعی، نیازمند جامعه ی آماری بالا از افراد مختلف است. به همین دلیل شبکه های اجتماعی یکی از قوی ترین منابع و در دسترس ترین گزینه ها برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه محسوب می شود.

عنصر محتوا در شبکه های اجتماعی

موضوع اهمیت شبکه های اجتماعی در فضای مجازی از گستردگی فراوانی برخوردار است. این اهمیت به متغیرهای زیادی وابسته است که یکی از اصلی ترین آنها، محتوایی است که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. تولید محتوایی که بسته به کاربرد هر یک از کاربران در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد، متفاوت است. این مسأله موجب شده تا این فضا حاوی اطلاعات بسیار زیاد و اخبار روز دنیا باشد و به راحتی در دسترس کاربرانی قرار بگیرد که به دنبال آن فضای مجازی را انتخاب کرده اند. تولید محتوا در مسائل بسیار زیادی از شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. محتواهای مختلف که در رأس آنها بازاریابی محتوا و تبلیغات است. این محتواها شبکه های اجتماعی را در چندین سال اخیر به خوبی وارد مقوله ی تجارت الکترونیک کرده است به طوری که امروزه نقش پررنگ و روشن شبکه های اجتماعی در این حوزه ها را شاهد هستیم.

 

الگوی ارتباطی شبکه های اجتماعی امروزه به شدت مورد استقبال است. ابزارهایی که در دسترس درصد زیادی از کاربران فضای مجازی قرار دارد، امکان ایجاد ارتباط در کمترین زمان و با کمترین هزینه را فراهم می کند و موجب شده تا حتی در کوچکترین مسائل روزانه ی زندگی، سرعت بیشتری از خود نشان دهیم. به عنوان مثال، این فضا به راحتی موجب می شود تا خرید خانه ها در کمترین زمان و بدون حضور تمام افراد خانواده، با کمترین اشتباه و انتخاب همه ی افراد صورت گیرد. در این نوع کاربردها، امکان انتخاب و مطالعه در مورد کالاهای مورد نظر بسیار مورد اقبال واقع می شود.
علاوه بر این برقراری ارتباطات چندگانه به طور آنلاین موجب اطلاع رسانی در کمترین زمان به بالاترین جامعه ی آماری است. این مسأله نیز امروزه در سرتاسر دنیا مورد استفاده ی رسانه های زیادی است و با توجه به تغییرات به وجود آمده در تکنولوژی ها، ناگزیر به استفاده از آن هستند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.