در حالی که برخی از مشکلات فنی سئو برای مرتفع شدن نیازمند اختصاص بودجه هستند، برخی دیگر نیازی به هزینه کردن نداشته و کلید حل آنها در دستان خود شماست. برای اینکه بهتر متوجه این مسئله شوید، در ادامه پس از بازخوانی یکی از پرسشهای کاربران، تلاش میکنیم تا با دقت بیشتری این مسئله مرتبط با سئو را بررسی کنیم. این بار یکی از کاربران با یک پرسش مهم به سراغ ما آمد:
چگونه میتوانم با یک بودجه ثابت بر مشکلات فنی سئو پیروز شوم؟
ما نیز تلاش کردیم تا با نگارش یادداشتی تفصیلی پاسخی مناسب برای این پرسش کاربر گرامی تدارک ببینیم پس تا انتها با ما همراه باشید.
لیستی از مشکلات فنی سئو تهیه کنید
پیش از هر کاری، شما باید تلاش کنید که مشکلات فنی سئو را شناسایی کرده و به شناخت خوبی از آنها برسید. اگر در حال حاضر یک صورت وضعیت از شرایط فنی سئوی خود دارید باید به شما تبریک بگوییم؛ شما یک گام از سایرین جلوتر هستید. حال باید با انتقال مندرجات صورت وضعیت فنی سئو به صفحات ,بررسی تفصیلی مشکلات شروع کنید. پس از این باید باید یک ستون به برگه بررسی مشکلات فنی سئو اضافه کنید و در ذیل آن تعیین کنید که هر مشکل را چه کسی میتواند حل کند. در هر مورد بررسی کنید که آیا خودتان یا یکی از اعضای تیمتان میتواند مشکل فنی موجود در سئو را برطرف سازد یا خیر؟ آیا حتماً برای حل آن مشکل فنی خاص در سئو نیاز است تا با یک توسعهدهنده ارتباط برقرار کنید؟ حال پس از بررسی تمام موارد در یک ستون میتوانید جمعبندی کنید که در چه مواردی نیازمند به کمک یک توسعهدهنده هستید.
ابزار سئو مورد علاقه خود را روشن کنید!
اگر شما اخیراً یک بررسی از وضعیت فنی سایت خود نداشته و بودجه کافی برای این کار ندارید، نیازی نیست نگران باشید؛ شما میتوانید با برخی از ابزار کمکی، بسیاری از مشکلات فنی سئو سایت خود را شناسایی کنید. ابزار (Screaming Frog) یک ابزار کاربردی برای شناسایی مشکلات رایج سئو است. مشکلاتی مانند ضعف در پیادهسازی HTTPS، پیوندهای معیوب یا تغییر مسیرهای ناکارآمد در لینکهای داخلی، محتوای تکراری یا تگهای گمشده.
ابزار دیگری که در شناسایی مشکلات فنی سئو همراه شماست، (SEMrush) است که یک ابزار خارقالعاده در شناسایی محتوای بیارزش برای مخاطبان، محتواهای مهجور و فاقد ارجاع از سوی موتورهای جستجو یا بسیاری مشکلات دیگر از این قبیل است. این ابزار کاربردی برای ارسال مداوم وضعیت مشکلات فنی سئو برای شما استفاده شده و در این زمینه تقریباً بینقص است. با در نظر گرفتن این موضوع که شما با محدودیت بودجه همراه هستید، باید مطمئن شوید که از تمام قابلیتهای کنسول جستجوی گوگل و ابزار وبمستر بینگ استفاده میکنید. این دو ابزار شاید رایگان باشند اما بیش از آنکه فکرش را بکنید کاربردی و مؤثر هستند. همیشه این دو موتور جستجو اطلاعات جالب و مثمر ثمری در مورد سایت شما ارائه میدهند.
برای برآورد هزینههای رفع مشکلات سئوی سایت خود میتوانید از آنالیز رایگان سئو رایامارکتینگ استفاده کنید.
قابلیتهای گوگل در خدمت شناخت مشکلات فنی سئو
یکی از ابتداییترین کارهایی که در مسیر ایجاد یک دید روشن از سایت باید انجام داد، سرچ و جستجوی سایت در گوگل است. با وارد کردن کد دستوری (site:example.com) در نوار بار جستجو و قرار دادن کلمات مد نظر خود مقابل آن، میتوانید بسیاری از مشکلات را تشخیص دهید. دقت کنید که برای استفاده از این کد باید آدرس سایت خود را جایگزین بخش (example.com) کنید. حتی اگر سایت شما در معرض خطر باشد، از این راه متوجه این موضوع خواهید شد.
حساب گوگل آنالیتیکس نیز قابلیت جذاب دیگری است که برای شناسایی بخشهای کند سایت شما کاربرد دارد. مطمئن شوید که به دقت تمام بخشهای کند سایت خود را شناسایی کردهاید. تعدادی از کندترین صفحات سایت شما با مشکلاتی مانند وجود دو یا بیش از چند عکس با حجم بالا رنج میبرند. این باعث میشود تا بارگذاری صفحه مذکور کندتر از حد معمول بوده و به همین علت آن بخش از سایت با افت فاحشی روبرو شود.
لیست مشکلات فنی سئو خود را اولویتبندی کنید
هنگامی که در مورد نهایی شدن لیست خود مطمئن شده و با قاطعیت تعیین کردید که کدام یک از مشکلات فنی سئو توسط خود شما قابل حل نیست، تلاش کنید تا موارد باقیمانده را بر مبنای اهمیت اولویتبندی کنید. با ابزاری مانند (GSC) یا همان (SEMrush) که در بالاتر به آن اشاره شد، میتوانید خطاهای موجود در بخش فنی سئوی سایت خود را اولویتبندی کنید. با مشاوران متخصص در ارتباط باشید تا مشاوره بازاریابی اینترنتی سایت خود را به صورت رایگان دریافت کنید.
مطابق روال معمول در این ابزارها، تمام مشکلاتی که با (Error) مشخص میشوند از اولویت بالاتری نسبت به (Warning) ها برخوردار هستند و رفع آنها باید در اولویت زمانی باشد. اگر بودجه کمی برای بهبود وضعیت سئوی سایت خود دارید، تلاش کنید تا در ارتباط با توسعهدهنده خود درخواست کنید تا این مشکلات حادتر، زودتر حل شوند؛ این کمک میکند تا در صورت محدودیت شدید بودجه، مشکلات مهمتر را زودتر حل کنید. به طور مثال گاهی در برخی شرایط وبسایت شما اساساً از ریشه ضعیف طراحی شده و پر از مشکلات فنی در کدنویسی است! در آن شرایط باید حل مشکلاتی از قبیل وجود لینکهای معیوب و ناکارآمد را در اولویت قرار دهید. حل مشکل هدرهای ناقص، تگهای بلااستفاده، متا دیسکریپشن و افزودن لینک به صفحات مهجور سایر موضوعاتی هستند که باید در اولویتهای بعدی بررسی کرد. این امور بسیار ساده برخلاف انتظار، بهبود چشمگیری را در وضعیت سایت شما حاصل میکنند.
از اینکه تا پایان این مقاله نیز با ما همراه بوده اید,از شما متشکریم.
سوالات متداول
-
چند نمونه از مشکلات فنی سئو
مشکلاتی مانند ضعف در پیادهسازی HTTPS، پیوندهای معیوب یا تغییر مسیرهای ناکارآمد در لینکهای داخلی، محتوای تکراری یا تگهای گمشده، از جمله مشکلات فنی سئو به حساب میآیند.
-
ابزارهای کمکی برای مشکلات فنی سئو
ابزاری مانند Search Console ، Screaming Frog ، SEMrush ، گوگل آنالیتیکس و Gtmetrix از جمله مهمترین ابزار کمک کننده برای سئو فنی سایت هستند.
-
سئو فنی چیست؟
بهینهسازی کدهای سایت به نحوی که مطابق با قوانین موتورهای جستوجو باشند را سئو فنی میگویند. سایتی که ساختار بهینه داشته باشد، میتواند به رتبههای بالا در صفحات SERP گوگل صعود کند.
-
چقدر بودجه برای سئوی سایت لازم است؟
این مورد به طراحی سایت شما و میزان مشکلات آن بستگی دارد که نیاز به بررسی کارشناسان سئو دارد. با این حال میتوانید با حل مشکلاتی از قبیل وجود لینکهای معیوب و ناکارآمد را در اولویت قرار دهید. حل مشکل هدرهای ناقص، تگهای بلااستفاده، متا دیسکریپشن و افزودن لینک به صفحات مهجور سئوی سایت خود را بهبود دهید.