مقالات آموزشی

چند تکنیک موثر برای نوشتن یک محتوای عالی قسمت دو

مفید بود؟

نوشتن یک محتوای عالی کار سختی نیست. کافیست راه آن را یاد بگیریم. این نوشته در ادامه ی مقاله ی قبلی است. در این دو مقاله، در مجموع، 16 تکنیک، شرح داده شده اند تا بتوانید یک محتوای عالی بنویسید.

9. برای اینکه ثابت کنید محتوایتان علمی است، از دیتا استفاده کنید.

استفاده از داده‌ها و آمار دو فایده اساسی دارد:

1-شما را به عنوان یک متخصص معرفی می کند

2- با استفاده از نمودارها و سایر ابزارهای تجسم داده‌ها ، خوانایی مطالب شما را بهبود می بخشد.

اینکه خودتان داده‌‌های خام را جمع­آوری کنید، کار زیاد و زمان­بری است. برخی سایت‌‌ها مثل  Convince & Convert که منبع این مقاله است، این کار را انجام می­دهند ولی خب برای خیلی از سایت‌‌ها و کسب وکار‌ها امکان پذیر نیست. شرکت‌هایی که کارمندان زیادی دارند و تا حدودی به عنوان شرکت‌های مرجع شناخته می شوند منابع انجام این کارها را دارند ولی ما نه… یک راه آسان برای حل این مشکل استفاده از داده‌های قابل اعتماد و یافته‌های جمع آوری شده توسط دیگران است. حتی اگر با ذکر منبع باشد، باز هم ارزشمند است.

در صورتی که داده‌هایتان را از یک سایت یا منبع آنلاین پیدا کردید، لینک آن را به این نمودارها اضافه کنید. این نمودارها می­توانند با ظاهر گرافیکی و با توجه به هویت و رابط کاربری سایتتان در محتوای شما استفاده شوند. یک محتوای خوب، با داشتن داده‌های علمی، تبدیل به یک محتوای عالی می شود.

10. محتوای تصویری را فراموش نکنید

شما باید علاوه بر نمودارها، محتواهای تصویری را هم به نوشته‌هایتان اضافه کنید. محتواهایی مثل عکس، اینفوگرافیک، پوستر و …. حالا دلیل این اصرار برای استفاده از محتواهای تصویری چیست؟

  • محتواهای بصری به تجزیه و بخش بندی محتوا کمک می کنند تا خواندن آن ساده تر و جذاب تر شود.
  • می توانند نشانه‌هایی برای خوانندگان باشند تا به یک بخش یا اطلاعات مهم توجه ویژه ای داشته باشند.
  • میتوانند ظاهر محتوا را جذاب تر کنند.
  • محتوا را از حالت خشک و رسمی بودن خارج می­کنند تا کاربر ساده تر با آن ارتباط برقرار کند.

آیا محتوای تصویری فقط عکس است؟

تصاویر آرشیوی یا استوک

نیازی نیست که همیشه خودتان عکس تولید کنید. تولید محتوای تصویری جدید خوب است ولی خب، همیشه امکان پذیر نیست. پس از سایت‌هایی که تصاویر استوک منتشر می‌کنند استفاده کنید و نگران نباشید.

اصلا تصویر استوک یعنی چه؟

سایت­های بسیاری هستند که به عنوان بانک عکس در حال فعالیت هستند و می­توانید هر زمانی که به عکسی احتیاج داشتید به آن‌ها مراجعه کنید. تصاویری که با هدف قرار گرفتن در این سایت‌ها گرفته می­شوند، تصاویر استوک نام دارند. این تصاویر دارای حق انتشار نیستند. سایت­هایی مثل unsplash نمونه­ای از این سایت­هاست.

آیکون‌ها

استفاده از آیکون‌ها می­تواند زیبایی خاصی به محتوای شما بدهد و محتوا را از حالت خشک بودن خارج کند. البته آیکون­ها را همه جا نمی­توانید استفاده کنید. برای دانلود آیکون می توانید از سایت‌هایی مثل Freepick و Noun Project  استفاده کنید.

استفاده از آیکون برای زیباسازی محتوا در سایت آرتمن

ایلاستریشن‌ها

ایلاستریشن یا طراحی‌ها، هم می­توانند کارتان را زیبا کنند. اگر توانستید خودتان طراحی کنید، اگر هم نتوانستید، از اینترنت دانلود کنید. در ادامه، یک نمونه از استفاده از ایلاستریشن ها را می‌بینیم.

استفاده از ایلاستریشن

اینفوگرافیک‌ها

اینفوگرافیک ترکیبی است از عکس و متن های کوتاه، که محتوای متنی یا آماری را به صورتی زیبا، خلاقانه و گرافیکی به تصویر می­کشد. هدف اینفوگرافیک این است که در یک زمان و فضای محدود، بیشترین اطلاعات را به کاربر ارائه کند. اینفوگرافیک یک نوع محتوای عالی برای ارائه اطلاعات به صورت مختصر و مفید است.

گیف‌‌های متحرک یا ویدئوها

گیف‌ها در شبکه‌های اجتماعی معمولا کاربرد طنز دارند. ولی میتوان از آنها استفاده‌های بهتری هم کرد. به عنوان مثال برای نشان دادن طرز کار یک وسیله. این گیف‌ها می­توانند فهم مطالب را خیلی خیلی ساده تر کنند. در ادامه یک ویدئو را می‌بینیم که نحوه ی کار چرخ خیاطی را خیلی خوب نشان می‌دهد.

 

نکته حرفه ای: محتواهای گرافیکی نیاز نیست گران باشند و برای آنها هزینه‌های گزافی پرداخت کنید. حتی اگر هزینه‌­شان زیاد نباشد، روی کیفیت کار شما تاثیر فوق العاده­ای دارند. فقط باید بتوانید از آنها درست استفاده کنید.

11. دستور زبان و شیوه نوشتن خودتان را بهبود بخشید

برای نوشتن یک محتوای عالی هیچ چیزی مثل ریختن عرق جبین و تلاش کردن، نتیجه نمی دهد. ولی تنها نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که نوشته را با اشتباهات تایپی چشمگیر یا جملات نامتناسب خودداری کنید. هیچ اشکالی ندارد که از چند ترفند و ابزار اضافی برای بهبود محتوای خود و بررسی مجدد دستور زبان متنتان استفاده کنید. ما هم انسان هستیم و ممکن است اشتباه کنیم.

البته یک نوید را به شما بدهیم:

“حتی حرفه ای‌­ترین‌ها هم اشتباه می­کنند.”

یک پیشنهاد دیگر هم برایتان داریم: یک چک لیست آماده کنید و تمام نکاتی را که باید در محتوایتان چک کنید، در آن بنویسید. این چک لیست را قبل از انتشار هر محتوا چک کنید؛ تا چیزی از قلم نیفتد.

از شیوه نگارش مناسب استفاده کنید.

دستور زبان تنها فاکتور نوشتن یک متن خوب نیست. فاکتور دیگر، شیوه نوشتن شماست. برای بهبود سبک نوشتن، باید کمی مطالعه کنید. در ادامه، چند نکته و قانون کلی را با هم مرور ­می­کنیم.

  • از به کار بردن جملاتی که انگار یک ربات آن­ها را گفته، اجتناب کنید: مثلا اصطلاحاتی مانند “پهنای باند ندارم” یا “اجازه دهید در این مورد به شما زنگ بزنم”. از اصطلاحات عادی مانند “وقت ندارم” یا ” با شما تماس می­گیرم” استفاده کنید. ما گاهی اوقات تصور می‌کنیم، یک متن یا محتوای عالی و حرفه ای، باید از کلمات سخت استفاده کند یا پیچیده نوشته شود. در صورتی که این‌گونه نیست.
  • کلماتی را استفاده کنید که در مکالمات انسانی استفاده می­شوند این نکته را فراموش نکنید: شما برای یک انسان می­نویسید تا بخواند، نه برای یک کامپیوتر یا رباط.
  • از جملات معلوم استفاده کنید نه جملات مجهول: به طور مثال: “اسماعیل میرقائد، آرتمن وب را ساخت.” بجای “آرتمن وب توسط اسماعیل میرقائد ساخته شد.”

“استفاده از جملات معلوم و ساده خیلی به خوانایی متنتان کمک می‌کند.”

  • از افعال قوی­تر استفاده کنید: برای توصیف اقدامات یا رویدادها، از افعال قوی­تر استفاده کنید. جملات با افعال قوی­تر زنده می­شوند. *
  • از اسمی کردن افعال خودداری کنید: اسمی کردن فعل یعنی تبدیل آن به اسم. به عنوان مثال ، “شما باید همین حالا تصمیم گیری کنید.” (نامگذاری کلمه “تصمیم گیری”) به­‌جای”شما باید همین حالا تصمیم بگیرید”. اسمی کردن فعل­ها،قدرت جملات شما را کم­تر می­کند و خوانایی آنها را کم می­کند.
  • از قید استفاده نکنید البته تا حد امکان!! ما خیلی اوقات از قیدها بجای کلمات و فعل‌ها استفاده می­کنیم. بهتر است این کار را انجام ندهید. بجای اینکه بگویید او در را محکم بست، بگویید: او در را کوبید. البته باید بتوانید این تکنیک را در جاهای لازم و به موقع به کار ببرید.

نکته حرفه­ای: اگر به ادبیات و سختی نوشته‌هایتان شک دارید، آنها ساده کنید. وقتی جملات ساده باشند، درصد بالایی از مشکلات نوشته حل می شوند. ارتباطات شفاف با مخاطب همیشه باید هدف شماره یک شما باشد.

12. یک راه حل یا مشکل را مطرح کنید.

هدف از این کار این است که محتوای شما را کاربردی کند تا سودی به حال مخاطب داشته باشد. بهترین محتوا، محتوایی ست که بتواند مشکلی از مشکلات خوانندگان حل کند یا به آنها کمک کند تا به دانسته‌هایشان عمل کنند.

این موارد را انجام دهید تا محتوایتان کاربردی تر شود.

  • نحوه انجام برخی کارها را به مخاطبان خود یاد بدهید. گاهی اوقات فقط اینکه به آنها بگویید چه کاری انجام دهند کافی نیست. اگر می­خواهید محتوایتان قابل اجرا باشد، نحوه انجام برخی کارها را درست و دقیق به کاربر توضیح دهید.
  • نمونه‌هایی از کارها، تجربه‌ها و تحقیقات خودتان را وارد داستان کنید. برای اینکه نشان دهید کارتان منطق و دلیل علمی دارد، مثال‌ها و نتایجی را که به دست آمده به مخاطب ارائه دهید.

مثال: سعی کنید مسیر رسیدن کاربر به هدفش را کم کنید و منوهای سایتتان گزینه‌ها و زیرمنوهای زیادی نداشته باشند. به طور مثال سایت یواست که خدمات و پلاگین‌های مربوط به سئو را ارائه می­دهد خودش این تکنیک را در سایتش پیاده کرده است.

  • از تصاویری مانند اسکرین‌­شات و فیلم استفاده کنید. خوانندگان با دیدن مراحل عمل بهترین یادگیری را دارند. اسکرین­شات‌ها و ویدئوهایی را برای راهنمایی خوانندگان خود در مورد نحوه انجام یک کار ارائه دهید.
  • یا در بین متن و هنگام ارجاع دادن یا در انتهای محتوایتان منابع اضافی مرتبط را ارائه دهید. به احتمال زیاد، محتوای شما نمی­تواند همه مطالب و نکات را پوشش دهد. اگر مخاطبانتان می­خواستند اطلاعات بیشتری بدست بیاورند، بهتر است شما راهنمای آنها باشید نه اینکه دوباره به صفحه ی سرچ گوگل بروند و جستجو کنند.
  • آموزش دادن فقط اطلاع دادن و توضیح دادن نیست. هر جا که لازم بود چگونه‌ها را هم توضیح بدهید… به اشتراک گذاشتن نحوه انجام کارهای خاص می­تواند خوانندگان­تان را بهتر متقاعد کند که یک متخصص هستید. محتوای عالی شما باید کامل باشد تا حجت را بر مخاطب تمام کند!!

نکته حرفه­ای: ارائه اطلاعات ارزشمند و مورد نیاز به صورت رایگان، یک جزء اصلی محتوای مبتنی بر Youtility است.

Youtility به معنی بازاریابی بدون فروش است. یعنی فقط و فقط جواب گرفتن مخاطب را در نظر دارید و به فکر فروش کالا یا خدماتتان نیستید.

13. مخاطب باید بتواند محتوای شما را اجمالی بررسی کند و کلیات آن را سریع و راحت متوجه بشود.

یک واقعیت وجود دارد و نمی­توان آن را نادیده گرفت. آن هم خستگی از نگاه کردن به صفحه نمایش است. این خستگی زمانی که میخواهیم محتوایمان را مخاطب مناسبمان  بخواند، به یک چالش تبدیل میشود. نوشتن محتوا برای مخاطب خاص، وقت و تلاش بیشتری لازم دارد،چون برای ما مخاطب مهمی است. از طرفی مخاطب هم زمان بیشتری برای خواندن آن صرف می­کند. بنابراین این خستگی، واقعی­تر شده و  تبدیل به یک چالش می شود.

بزرگترین چالش؟ خستگی صفحه .هیچ کس علاقه ای به پادکست طولانی تر ، ویدیوهای طولانی تر، پخش زنده بیشتر و زمان بیشتری را در دستگاه‌های خود نمی­خواهد. واقعا هیچ کس!! بنابراین همه بازاریابانی که در سال 2020 برای ساخت پادکست ، ویدئو، پخش زنده و غیره، متمرکز شده­اند متوجه شدند که علاقه مخاطبان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

مردم چه می­خواهند؟ محتوایی که بتوانند سریع­تر از آن  استفاده کنند

شاید بتوانیم به جای تلاش برای ارائه یک محتوای طولانی، با کارآمدتر کردن زمانی که برای خواندن محتوایمان لازم است، هم به مخاطب کمک کنیم هم به خودمان…

یک محتوای عالی لزوما یک محتوای طولانی نیست.

در 13 سال گذشته، گروه Nielsen Norman طی مطالعات مختلف ردیابی چشم نشان داده است که ما به عنوان یک مخاطب و یک انسان، چگونه محتوا را به صورت آنلاین مصرف می­کنیم و چگونه می­توانیم محتوا را برای مطابقت با این الگوها ساختار دهیم:

  • مطالب را با سرفصل‌های فرعی به بخش‌های مختلف تقسیم کنید. محتوای خود را به شیوه ای منطقی سازماندهی کرده و آن را به بخش‌های مختلف تفکیک کنید. از یک زیر عنوان واضح استفاده کنید تا متن به هم نچسبد. هیچکس حوصله خواندن پاراگرف‌های طولانی را ندارد.
  • دیوارهای متن را با تصاویر ، آیکون‌ها یا نقل قول‌هایی که متن را تکمیل می کنند، به بخش های کوچکتر تقسیم کنید تا خواندن آن برای کاربر راحتتر باشد. ارائه نقاط وقفه بصری یک راه عالی برای متقاعد کردن دیگران برای متوقف کردن پیمایش صفحه است. این توقف باعث میشود که کاربر اطلاعات ضروری را که در متن هستند از دست ندهد.
  • در صورت لزوم از بولت استفاده کنید: استفاده از بولت‌ها و لیست‌ها، به محتوای شما نظم و ساختار میده. وقتی که می­خواهید لیستی از دستورالعمل‌ها یا اقدامات لازم برای کاری را بنوبسید،بولت­ها خیلی مهم می­شوند.
  • از پاراگراف‌های کوتاهتر استفاده کنید. خواندن پاراگراف‌های کوتاه آسان است. سعی کنید هر پاراگراف بیشتر از 5 خط نشود. البته پلاگین‌های سئو، مثل یواست و رنک­مث این اخطار را به شما می­دهند.
  • جملاتتان را کوتاه کنید. از جملات ادامه­دار استفاده نکنید و آنها را تفکیک کنید. مثلا من عاشق نوشتن مقاله هستم و اگر وقت داشته باشم هر روز یک مقاله مینویسم. را به دو جمله تفکیک کنید. تفکیک شده‌های آن واضح است…

تجزیه محتوا و خواناتر کردن آن ممکن است تا بعد از نوشتن اولین پیش نویس مقاله آسان نباشد. در کل تصور نکنید که با یک بار بازخوانی محتوا، می توانید تمام مشکلات آن را حل کنید. گاهی لازم است 4-5 بار یک محتوا را بازخوانی و ویرایش کنید، تا به نتیجه­ی مطلوب برسید.

  • نکته حرفه ای: محتوا را فقط برای اینکه آن را تجزیه کرده باشید، تجزیه نکنید! به ایده‌های کلیدی که در محتوایتان وجود دارد توجه کنید. محتوا را بر اساس آن موضوعات یا قطعات “تجزیه” کنید. هر بخش یا قطعه از محتوا، باید فقط مربوط به یک موضوع باشد.

14. افزودن لحن مناسب به محتوا، آن را عالی می‌کند.

وقتی صحبت از محتوا می­شود، همه می­دانیم که کلمات چقدر اهمیت دارند. اما گاهی نحوه گفتن کلمات حتی بیشتر از چیزی که می­گوییم اهمیت دارد.

با توجه به گزارش Psychology Today ، تصویربرداری ام آر آی نشان می­دهد مصرف کنندگان هنگام ارزیابی علامت‌ها عمدتا از احساسات (احساسات و تجربیات شخصی) به جای اطلاعات (ویژگی‌ها ، ویژگی‌ها و حقایق برند) استفاده می­کنند.

این بدان معناست که ما ممکن است تمام روز حقایقی را به مخاطبان خود نشان دهیم که چرا باید ما را انتخاب کنند، اما اگر در پشت این حقایق، احساسی وجود داشته باشد، بهتر پاسخ خواهند داد.

بهترین راه برای افزودن احساس به محتوا این است که صدا و لحن خود یا صدا و لحن برند خود را اضافه کنید ، که ما این کار را به صورت زیر تعریف می­کنیم:

صدا: بیان شخصیت ما یا برند ما. ثابت است و هرگز تغییر نمی­کند.

لحن: عنصر متغیری است که بسته به موقعیت تغییر می­کند. این را می­توان بر اساس نیاز تنظیم کرد.

به عنوان مثال ، من همیشه مینا هستم. شخصیتی دارم که تغییر نمی­کند اما بسته به شرایط، لحن خود را تغییر می­دهم ، مانند زمانی که  بازی می­کنم یا فوتبال تماشا می­کنم و فریاد می­زنم در مقایسه با زمانی که در یک سند استراتژی با یک همکار همکاری می­کنم.

آرتمن وب برای سفارش تولید محتوا در خدمت شماست.

15. نقل قول‌هایی بنویسید که خوانندگان، آنها را به اشتراک بگذارند.

با وجود تمام تلاش ما، این احتمال وجود دارد که خواننده همه چیز را به خاطر نیاورد. یک محتوای خوب، باید راحت به اشتراک گذاشته بشود. برای هر موضوع فرعی، یک نقل قول یا قطعه قابل اشتراک­گذاری را انتخاب کنید که می­خواهید خواننده شما آن را در جایی منتشر کند. این کار را با یک مثال انجام دهید.

به خوانندگان انگیزه دهید تا با ابزارهایی مانند Click to Tweet محتوا یا نقل قولتان را به اشتراک بگذارند، که می­تواند یک دکمه کلیک به توییت را در انتهای هر موضوع فرعی اضافه کند تا خواننده شما را تشویق به توئیت محتوای شما کند.

مرحله 1: یک حساب ClicktoTweet.com ایجاد کنید

با استفاده از حساب توییتر خود برای Click to Tweet با حساب کاربری Twitter کلیک کنید.

مرحله 2: توییت خود را بنویسید

یک توییت جدید ایجاد کنید.

مرحله 3: دکمه کلیک برای توییت خود را سفارشی کنید

این برنامه یک لینک برای توییت کردن مقاله بر اساس پیام شما ایجاد می کند. می توانید با افزودن یک دکمه یا یک فراخوان ساده برای اقدام از خواننده بخواهید مقاله شما را توییت کند.

لازم نیست تمام نقل قول­ها از شما باشد. حتی می توانید از نقل قول‌های دیگران استفاده کنید ، البته به شرطی که به موضوعتان مربوط باشد…

16. مستقیم با مخاطبان خود صحبت کنید

محتوای عالی باید روی خوانندگان شما متمرکز باشد نه شما. مگر اینکه از خود یا شرکت خود به عنوان مثال استفاده کنید؛ در غیر این صورت نباید فقط درباره خودتان صحبت کنید.

مشکل صحبت کردن در مورد خودتان این است که خوانندگان به شما اهمیتی نمی­دهند. آنها فقط به اهداف­، نیازها و سوالات خود اهمیت می­دهند.

توجه خود را به نسبت خواننده متمرکز کنید. نسبت تمرکز بر خواننده را این گونه به دست بیاورید: نسبت کلمات “شما/شما” به کلمات “من/ما” در نوشته.

برای انجام این کار ، عبارت “شما” ، “خود” ، “من” و “ما” را با استفاده از دستور/ctrl + F جستجو کنید. برای پیدا کردن نسبت تمرکز، تعداد شما را بر تعداد من و ما تقسیم کنید.

نکته حرفه­ای: هنگام نوشتن ، یک لیست یا طرح کلی از مخاطبان خود را در دست داشته باشید و مطمئن شوید که در حال صحبت با آنها هستید و در مورد آنها صبحت می­کنید.

اگر مایل هستید در زمینه‌ی تولید محتوا اطلاعات بیشتری داشته باشید، به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.