در این مقاله به ارائه ۸ نکته کلیدی برای تولید محتوای جذاب خواهیم پرداخت و خواهیم دید که چگونه با رعایت این نکات کاربران به خواندن محتویات سایت ترغیب میشوند.
برای افزایش مخاطب وبسایتتان راه حل از آنچه فکر میکنید بسیار آسانتر است. باید کمتر بنویسید، اما به نوشتههایتان شکل دهید، این کار باعث میشود خواندن مطلبتان راحتتر شود، و این همه آن چیزی است که برای جذب مخاطب نیاز دارید.
۱۰ نکته مهم در تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
بی حوصله بودن جستوگران را در نظر داشته باشید
تحقیقات نشان میدهد ۷۹ درصد از کاربران وب مطالب را نمیخوانند بلکه به صورت اجمالی نگاه میکنند. به خودتان نگاه کنید. فرض کنید درحال جستجوی مطلبی هستید، اگر آن را در صفحهای که بازدید میکنید نیابید، صفحه را ترک میکنید و جای دیگری دنبال آن میگردید. فراموش نکتید وب یک فضای مشارکتی است در حالی که مثلاً تلویزیون یک رسانه یک طرفه است. با این اوصاف برای جذب مخاطب و نگه داشتن آنها در صفحات چه کارهایی میتوانید انجام دهید؟
تولید محتوای جذاب و گیرا بسیار مهم می باشد
برای نوشتن مطالب موفق در وب باید بخشی از آموختههای کلاس دستور زبان فارسی را فراموش کنید. قبول کنید که افراد در صفحات وب، به جای آنکه مطالب را جز به جز بخوانند به صورت اجمالی نگاه میکنند. باید به جای جنگیدن با این واقعیت از آن استفاده کنید.
اگر میخواهید راجع به موضوع پیچیدهای مطلب بنویسید، آن را در قالب چند پست کوتاه ارائه کنید. این راه حل بسیار مناسبی برای همراه کردن خوانندگان با مطالب است، مخاطبان هم مطالب با حجم مناسب را بهتر فهم میکنند.
پاراگرافهایتان را به شکل هرم برعکس تنظیم کنید. بدین شکل که اول باید نتیجه گیریتان را شرح دهید، سپس در بخشهای بعد نتیجهگیریتان را اثبات کنید. این به مرورگران کمک میکند تا نکته به نکته پیش رود و جایی را که میخواهند در آن عمیق شوند، انتخاب کنند.
در این راستا میتوانید از تکنیکهای طراحی متن برای جذب مخاطب استفاده کنید. فقط چند دقیقه زمان میبرد تا پست خود را از تودهای نچسب با خطوط خاکستری به چیزی تبدیل کنید که مخاطب را به خود جذب میکند و او را به درون مطلب میکشاند. در این نوشته با مهمترین این تکنیکها آشنا میشوید.
-
به فاصله میان پاراگرافها توجه کنید
چند راه آسان برای خوش خوانتر شدن مطلبتان وجود دارد. حتی مطالب پیچیده هم در صورت وجود فضاهای خالی زیاد بهتر خوانده میشوند. در هر پاراگراف بخشی از یک ایده را، کوتاه – حداکثر در سه، چهار خط – شرح دهید. سعی کنید بعضی از پاراگرافها را در قالب یک جمله بگنجانید.
-
محتوا را تکه تکه کنید و از تکنیک لیست سازی بهره بگیرید
تکنیک لیستسازی کار انتقال پیام به مخاطب را راحت کرده و به آنها این امکان را میدهد که با یک نگاه ساده و مرور کلی تمامی اطلاعات را دریابید. لیستهایی که با استفاده از این تکنیک ساخته می شود به جهت ظاهر متفاوتی که دارد، میتواند توجه مخاطب را به سادگی جلب خود کرده و در یکنواختی متن تنوع ایجاد میکند. لیستسازی را میتوانید با استفاده از علائمی چون نقطه تو پر مشخص کنید.
-
برای هر بخشی عنوانی در نظر بگیرید
میتوانید پیش از شروع هر مطلبی، عنوان اصلی و عناوین فرعی(میان تیترها) آن را بنویسید.
در وهله اول استفاده از عنوانی تأثیر گذار برای جذب مخاطب ضروری است. عناوین فرعی قدرتمند خوانندگان را همراه میکند، و مانند یک عنوان اصلی کوچک آنها را به پیشروی در ادامه مطلب سوق میدهد.
عناوین فرعی باید علاوه بر آن که خیره کننده باشند، آگاهیدهنده هم باشند. خوانندگان وب به خوبی درست و غلط را از هم تشخیص میدهند، بنابراین نباید اغراق کنید، چون در غیر این صورت اعتبار خود را از دست میدهید. گیرایی با سهل گیری مترادف نیست.
بعد از آن که عناوین فرعی را نوشتید آن را مرور کنید تا بدانید خوانندگان و مرورگرانی که تنها آن بخش را میخوانند چه برداشتی از آن میکنند. آیا با داستان گیرایی مواجه میشوند؟ آیا لب مطلب را میفهمند؟
۳ نکته کلیدی در تولید محتوا که باید بدانید
-
تاثیر شماره گذاری را فراموش نکنید
شمارهها راهحلی تأثیر گذارند، چه برای جلب توجه و چه برای جلب همراهی خواننده. اگر این مسئله را باور نمیکنید سری به محبوبترین مقالات سایتهای مختلف بزنید. گاهی اوقات میتوانید تنها با اضافه کردن شماره به نکات اصلی بحث تان، آن را گیراتر کنید. برای یک بار هم که شده، این روش را امتحان کنید.
-
از قرابت معنایی عکسها و زیرنوسها استفاده کنید
مطالعات نشان میدهد، محتوایی که با عکس همراه است، بیشترین بازدید را نسبت به دیگر بخشها در صفحه داراست. اما باید سعی کنید عکسی را انتخاب کنید که با نوشتهتان بیشترین قرابت معنایی را داشته باشد.
در کنار آن نیز از کپشن های مفهومی و کامل استفاده کنید. همین کار کافی است که خوانندگانتان را به خواندن کل مقاله جذب نمایید.
-
لینکهای مفید و مرتبط به متن تان اضافه کنید
لینکهای داخلی افراد را در سایت شما نگه میدارد تا بهترین مطالبتان را بخوانند. لینکهای خارجی نیز نشان میدهد که شما راجع به موضوع تحقیق کردهاید و میخواهید متخصصان دیگر این حوزه را هم برجسته کنید. محتوای خوب از هر دو لینک استفاده میکند تا دایرهی مطالعات خوانندگان را افزایش دهد و به آن ارزش ببخشد.
-
بخشهای مهم را برجسته کنید
به وسیله برجسته ساختن بعضی از بخشها (بلد کردن)، بر روی مطلبتان تاکید کنید. با استفاده از این روش خوانندگان قادرند تا مطلب را به صورت اجمالی مرور کرده و در یک نگاه متوجه نکات مهم آن شوند.
همه مطالب را برجسته نکنید، چون برجسته کردن همهی مطالب فرقی با برجسته نکردن آن ندارد. به جای آن بر روی مطالب کلیدی تاکید کنید تا خوانندگان بتوانند به سرعت آنها را فهم کنند.
۴ دلیل قانع کننده برای بازاریابی محتوایی در تجارت خود
-
ساختار کلی محتوا را بررسی کنید
اگر از عناوین فرعی، شمارهها، لیستهای مؤثر و هر روش دیگری برای برجسته کردن نکات کلیدی در پستتان استفاده کردید، دوباره آن را بخوانید و از خود بپرسید که آیا با این تکنیکها توانستهاید توجه مخاطب را جذب خود کنید، و یا آیا کلمات مهم و مرتبط را برجسته کردهاید تا خوانندگان خود را برای خواندن مطلبتان کنجکاو نگه دارید