مقدمه
شاید اخیرا یا سال های قبل نام دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به گوشتان خورده باشد، و کنجکاو شده باشید که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این مقاله مناسب هر کسی است که می خواهد جوابی برای این سوال بیابد و در کل از تکنولوژی و روش های نوین بازاریابی خوشش می آید.
با ما همراه شوید تا کمی بیشتر از اهمیت و چیستی دیجیتال مارکتینگ بگوییم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ به زبان انگلیسی یعنی بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی مدرن، حدود 50 سال قبل تمامی روش های بازاریابی انسان های سنتی و وقت گیر بود. در حالی که امروزه با قدرت اینترنت و هزاران سرویس مبتنی بر تکنولوژی دیگر لازم نیست با هزاران مشتری وقت بگذارید و صحبت کنید تا جذب شما شوند!! فقط کافی است یک تبلیغ خوب در شبکه های اجتماعی بگذارید تا هزاران نفر در همان لحظه آن را ببینند.
پیشنهاد میکنیم مقاله همه چیز از دنیای دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید
شاید به همین دلیل است که برخی از متخصصین معتقد هستند دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی مدرن می تواند ارزش یک کسب و کار را میلیارد ها تومان بالاتر ببرد!!
از بخش های اصلی دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سئو (SEO)؛ به معنای بهینه سازی موتور های جستجو است یعنی کاری کنید که وبسایت شما یا نام کسب و کارتان در موتور جستجوی گوگل به سادگی بالا بیایید و میلیون ها کاربر این موتور جستجو بتوانند شما، خدمات یا محصولاتتان را پیدا کنند.
• تبلیغات کلیکی؛ در این روش تبلیغ، یک آگهی از شما در پلتفرم های پر بازدید اینترنت ثبت می شود و باید به ازای هر بار کلیک مخاطبین روی آگهی تان پولی به کسی که آگهی را پخش کرده بدهید.
• بازاریابی در شبکه های اجتماعی؛ در شبکه های اجتماعی مثل instagram به جذب کاربر و تبلیغات بپردازید
• بازاریابی محتوا
• ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی
• موبایل مارکتینگ؛ ساخت اپلیکیشن موبایلی یا طراحی سایتی مناسب کاربران موبایل
• همکاری در فروش (affiliate marketing)
• و …
چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
حال که فهمیدید دیجیتال مارکتینگ چیست بیایید به این سوال پاسخ دهیم که چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
امروزه تکنولوژی ما را قادر ساخته که با تمام جهان به سادگی در ارتباط باشیم! یک محصول خوب بسازید یا سرویس خوبی ارائه دهید. پس از آن با قدرت دیجیتال مارکتینگ می توانید به دنبال مشتری از کشور آلمان یا حتی آمریکا باشید! فرقی ندارد! دیجیتال مارکتینگ و روش هایش شما را قادر می سازد نامحدود عمل کنید.
در ادامه لیستی از مواردی که اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای یک کسب و کار را نشان می دهد برای شما آورده ایم:
مشتریان بالقوه ای که می توانید به صورت آنلاین پیدا کنید، بسیار بیشتر از آن چیزی هستند که فقط به صورت محلی قادر به جذب آنها هستید. این شاید بزرگترین مزیت بازاریابی دیجیتال باشد. با استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ، می توانید به گونه ای مقرون به صرفه، مقیاس پذیر و قابل اندازه گیری به مخاطبان جهانی دست پیدا کنید.
برخی از مزایای ویژه دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
• توانایی تعامل با مشتریان بالقوه و اینکه بفهمید دقیقا چه چیزی می خواهند و چه نمی خواهند، یعنی شناخت بهتر مشتریان تان!
• توانایی دسترسی به هر کسی در هر مکان، زیرا هیچ مرز جغرافیایی در دنیای تکنولوژی وجود ندارد.
• مخاطبان مناسب را در زمان مناسب هدف قرار دهید – شخصی سازی در بازاریابی دیجیتال ساده تر است.
• در تمامی مراحل از فرآیند خرید با مشتریانی که خدمات یا محصولات شما را نیاز دارند، ارتباط برقرار کنید.
• بودجه ای کنار بگذارید و با هزینه ای کم به مشتریان زیادی دسترسی پیدا کنید.
• مخاطبین خودتان را بشناسید و برای بیشتر کردن وفاداری به برند، تعامل با آنها را افزایش دهید. از قدرت طرح های وفاداری مشتری باید الهام و الگو گرفت.
• نتایج تلاشهای بازاریابی خودتان را به راحتی و سریع پیگیری و نظارت کنید.
• بازاریابی دیجیتال این قدرت را به شما می دهد که همیشه و هر کجا بتوانید مخاطبین را تحت تاثیر قرار دهید! به طور نمونه به یک سفر کاری رفته اید یا در حال سفر به جایی مثل سیلیکون ولی (مرکز کارآفرینی دنیا) هستید، می توانید ویدیو کل سفر خود را همزمان در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا دیگران را با تجربه خود همراه کنید و به نوعی مواردی مهم را به آنها گوشزد کنید!
• می توانید همزمان صد ها پروژه دریافت کنید! دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی سنتی نیست که حتما شما باید برای متقاعد کردن مشتریان آماده شوید و در محلی منتظر آنها بمانید! امروزه هزاران سایت در سراسر دنیا وجود دارند که به طوری ساخته شده اند که هر لحظه چندین و چند مشتری به آنها اعتماد می کنند و سفارشات خود را در آن سایت ثبت می کنند!
• می توانید سرویسی را یکبار بسازید و به هزاران نفر از سراسر دنیا بفروشید! بر خلاف روش های موجود در بازاریابی سنتی با کمک بازاریابی دیجیتال می توانید چیزی مانند یک نرم افزار مفید بسازید و آن را به میلیون ها نفر از سراسر جهان بفروشید! فراموش نکنید که بیل گیتس از طریق همین روش و با فروش ویندوز به مردم جهان به ثروتمند ترین انسان دنیا مبدل شد!
بازاریابی دیجیتال تا کجا پیش می رود؟
حال که فهمیدید دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا مهم است بیایید ارزش بازار آینده دیجیتال مارکتینگ را برآورد کنیم.
کسی دقیقا جواب این سوال را نمی داند اما تا جایی که ما با خبر باشیم، دیجیتال مارکتینگ در حاضر به سمت بازاریابی با هوش مصنوعی می رود و حتی برخی استارت آپ ها نیز در حال کار روی بازاریابی با هوش مصنوعی هستند.
گمان می رود که آینده بازاریابی دیجیتال این باشد که قرار است با برخی از حوزه های هوش مصنوعی یا حتی متاورس این حوزه تازه تر شود. مثل استفاده از کلان داده ها (big data) یا استفاده از علم داده (data science) برای بهتر کردن کمپین های بازاریابی.
آیا بازاریابی دیجیتال همان حوزه ای است که باید دنبال شود؟
این مقاله قرار بود به اینکه دیجیتال مارکتینگ چیست بپردازید، اما این نیز مهم است که بدانید بازاریابی دیجیتال در آینده جایی دارد یا نه!!
شاید در این عصر بتوانید صد ها شغل عالی وابسته به تکنولوژی نام ببرید که دوست داشته باشید یا نه دیجیتال مارکتر بودن یکی از آنهاست. شغل یک دیجیتال مارکتر بدین گونه است که با استفاده از دانش بازاریابی مدرن به شرکت ها و کسب و کار ها کمک می کند. در نتیجه مشتریان بیشتر و سودآوری بالاتری شرکت خواهد داشت.
سخن نهایی
همه چیز از یک روز عالی آغاز می شود، یعنی زمانی که تصمیم بگیرید که کسب و کار سنتی تان را با دیجیتال مارکتینگ بهتر کنید!
مطمئن باشید که چنین روزی از خاطرتان نخواهد رفت و در حال حاضر تعداد شرکت های دیجیتال مارکتینگ در ایران روز به روز بالاتر می رود!
تنها چیزی که لازم نیست نگرانش باشید دانش دیجیتال مارکتینگ است، چرا که امروزه هزاران جزوه، کتاب، مقاله، دوره آموزشی، وبینار و … برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ در سطح اینترنت وجود دارد و فقط کافی است بخواهید این رشته را یاد بگیرید.
توصیه ما به شما این است که از قدرت دیجیتال مارکتینگ و روش هایش استفاده کنید تا کسب و کاری خوب بسازید! اگر هم به دنبال شغل مناسبی هستید، یک لحظه هم معطل نکنید، دیجیتال مارکتینگ شغلی آینده دار و حوزه کاری پر طرفدار است.