مقالات آموزشی

استارت بهینه سازی موتور های جستجو – قسمت اول

مفید بود؟

این راهنما برای چه کسانی است؟

اگر از طریق گوگل به ارائه، کسب درآمد یا مدیریت محتوای آنلاینی می پردازید، این راهنما می تواند برای شما مناسب باشد. ممکن است صاحب کسب و کار رو به رشد، وبمستر چندین سایت، متخصص سئو در یک شرکت و یا محقق در زمینه سئو باشید، در هر کدام از این حالات این راهنمایی می تواند برای شما مفید باشد. اگر تمایل دارید خلاصه ای از موارد پایه ای سئو را بیاموزید، در جای مناسبی قرار دارید. این راهنمایی شامل راز های پنهانی که باعث بهبود رتبه وب سایت شما شود در بر ندارد. اما در ادامه این مقاله مجمو عه راهنمایی هایی وجود دارد که باعث می شوند موتور های جستجو محتوای شما را بهتر ایندکس کنند.
بهینه سازی موتور های جستجو معمولاً ایجاد تغییرات کوچک در قسمت هایی از وب سایت است. این تغییرات در مجموع تاثیر چشمگیری را بر بهبود تجربه کاربری و عملکرد جستجوی طبیعی خواهند داشت. ممکن است در حال حاضر با بسیاری از این راهنمایی ها آشنا باشید زیرا از جمله موارد پر اهمیت در هر وب سایتی هستند.
شما باید وب سایت خود را به منظور رفع نیاز های کاربران بهینه سازی کنید. یکی از این کاربران موتور جستجو است، که به دیگر کاربران کمک می کند تا محتوای وب سایت شما را پیدا کنند. بهینه سازی موتور های جستجو در واقع کمک به موتور های جسجتو به منظور یافتن و نمایش محتوای وب سایت ها است. وب سایت شما ممکن است با وب سایتی که ما در این مقاله مثال می زنیم تفاوت هایی داشته باشد اما موضوعات بهینه سازی که در این مقاله به آن ها می پردازیم در مورد هر وب سایتی و با هر اندازه ای کاربرد دارند. امیدواریم این راهنمایی ایده های جدیدی به منظور بهینه سازی وب سایت به شما بدهد.

شروع

خلاصه

در ادامه خلاصه ای از واژه های به کار رفته در این راهنما را می توانید مشاهده کنید:

  • Index: گوگل تمام صفحات وب را در index خود ذخیره می کند. ورودی index برای جستجو صفحه شامل توصیف محتوا و موقیعت آن صفحه است. Index کردن زمانی اتفاق می افتد که گوگل صفحه ای را دریافت کرده، آن را می خواند و آن را به فهرست خود اضافه می کند.
  • Crawl: فرایند جستجو برای یافتن به روز رسانی ها یا صفحات جدید را crawl می گویند. گوگل آدرس ها را با خواندن مواردی مانند نقشه سایت و موارد متعدد دیگری پیدا می کند. گوگل وب را crawl کرده و صفحات جدید را میابد و آن را index می کند.
  • Crawler: نرم افزار خودکاری که وظیفه crawl کردن را برعهده دارد.
  • Googlebot: نام عمومی crawler های گوگل. Googlebot به طور دائمی وب را crawl می کند.
  • SEO (Search Engine Optimization): فرایند بهبود سایت برای موتور های جستجو. همچنین عنوان شغلی کسی که به بهینه سازی وب سایت ها می پرداز.

آیا شما در گوگل حضور دارید؟

تعیین اینکه سایت شما در فهرست گوگل است: کافیست آدرس سایت خود را در گوگل جستجو کنید، اگر جزو نتایج بود بنابراین در گوگل حضور دارید.
اگر وب سایت شما در گوگل نیست: اگرچه گوگل میلیارد ها صفحه را crawl میکند، با این حال ممکن است بعضی سایت ها جا بمانند. اگر crawler ها وب سایت را از قلم بیندازند ممکن است به یکی از دلایل زیر این اتفاق رخ دهد:

  • وب سایت از سایر وب سایت ها به خوبی متصل نشده است.
  • به تازگی وب سایت را راه اندازی کرده اید و گوگل زمان کافی برای crawl کردن آن را نداشته است.
  • طراحی سایت crawl کردن آن را برای گوگل دشوار کرده.
  • گوگل هنگام crawl کردن آن با خطا روبرو شده است.
  • سیاست های وب سایت شما مانع از crawl کردن وب سایت شده است.

چگونه وب سایت خود را در گوگل بیاوریم؟

وارد شدن به نتایج جستجوی گوگل رایگان و آسان است. حتی نیازی نیست وب سایت خود را به گوگل ارسال کنید. گوگل یک موتور جستجوی خودکار است که به طور دائم از web crawler ها به منظور کشف وب استفاده می کند. بیشتر وب سایت هایی که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شوند به طور خودکار توسط گوگل پیدا شده اند.
توصیه می شود دستور العمل های وبمستر گوگل را برای ایجاد وب سایت گوگل پسند به کار بگیرید. در حالی که تضمینی برای یافتن یک وب سایت توسط crawler ها وجود ندارد، پیروی از این دستور العمل ها می تواند به ظاهر شدن وب سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.
Google search console ابزار هایی را ارائه می دهد که به شما در ارائه مطالب وب سایت به گوگل و نظارت بر عملکرد وب سایت کمک می کنند. اگر بخواهید می تواند search console را تنظیم کنید تا در صورتی که خطایی رخ داد برای شما پیغام ارسال کند.
در ادامه تعدادی سوال وجود دارند که هنگام شروع به کار وب سایت باید از خود بپرسید:

  • آیا وب سایت من در گوگل نمایش داده می شود؟
  • آیا محتوای ارائه شده در وب سایت من از کیفیت کافی برخوردار است؟
  • آیا کسب و کار من در نتایج گوگل معرفی می شود؟
  • آیا دسترسی به محتوای من در سایر دستگاه ها راحت و سریع است؟
  • آیا وب سایت من امن است؟

اطلاعات تکمیلی در این باره را می توانید در http://g.co/webmasters بیابید.
بقیه این مقاله راهنمایی هایی را به منظور بهبود وب سایت برای موتور های جستجو ارائه می دهد که براساس موضوع مرتب شده است.

آیا به متخصص سئو نیاز دارید؟

متخصص سئو کسی است که می تواند دیده شدن وب سایت شما در موتور های جستجو را بهبود دهد. با پیروی از این راهنمایی ها توانایی های لازم برای بهینه سازی وب سایت را به دست می آورید. علاوه بر آن، ممکن است بخواهید از یک متخصص سئو کمک بگیرید.
تصمیم گیری برای استخدام متخصص سئو تصمیم بزرگی است که می تواند به طور بالقوه وب سایت شما را بهبود دهد و مانع از هدر رفتن زمانتان شود. پیش از استخدام متخصص سئو درباره مزایای بالقوه این کار و همچنین درباره آسیب هایی که ممکن است فردی نا بلد به وب سایت شما وارد کند جستجو کنید. بسیاری از سئو کار ها و شرکت ها و مشاور ها برای وب سایت ها سرویس های مختلفی فراهم می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی محتوا و ساختار سایت
  • توصیه های فنی هنگام توسعه وب سایت
  • توسعه محتوا
  • مدیریت کمپین کسب و کار آنلاین
  • جستجو کلمات کلیدی
  • آموزش سئو
  • تخصص در بازارهای خاص و مناطق مختلف

قبل از شروع جستجو برای استخدام متخصص سئو، ایده خوبی است که اطلاعاتی را درباره سئو و نحوه کار موتور های جستجو به دست آورید. پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتماً مطالعه کنید و علاوه بر آن می توانید از مقالات زیر نیز استفاده کنید:

  • Google 101: How Google crawls, indexes and serves the web
  • Google Webmaster Guidelines
  • How to hire an SEO

اگر به استخدام متخصص سئو فکر می کنید، هرچه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. بهترین زمان برای استخدام زمانی است که قصد طراحی مجدد وب سایت را دارید یا تصمیم دارید وب سایت جدیدی را راه اندازی کنید. از این طریق شما و متخصصتان می توانید مطمئن شوید که وب سایت شما متناسب با استاندارد های سئو طراحی شده است. با این حال متخصص سئو خوب نیز می تواند به شما کمک زیادی بکند.

به گوگل کمک کنید محتوای شما را پیدا کند

اولین قدم برای قرار گیری وب سایت در گوگل این است که مطمئن شوید گوگل می تواند آن را پیدا کند. بهترین راه برای این کار ایجاد sitemap یا نقشه سایت است. Sitemap یک فایل است که در وب سایت شما قرار می گیرد و به موتور های جستجو درباره صفحات جدید یا تغییر کرده اطلاع می دهد.
همچنین گوگل از طریق نقشه سایت لینک های دیگر صفحات را پیدا می کند.

به گوگل بگویید چه صفحاتی نباید crawl شوند

برای اطلاعات غیر حساس، با استفاده از robots.txt مانع از crawl آن ها شوید.
فایل robots.txt به موتور های جستجو می گوید که می توانند به چه قسمت هایی از وب سایت دسترسی داشته باشند و آن ها را crawl کنند. این فایل که نام آن حتماً باید robots.txt باشد، در پوشه اصلی وب سایت شما قرار می گیرد. ممکن است بعضی صفحاتی که توسط robots.txt مسدود شده اند همچنان قابل crawl باشند، بنابراین برای صفحات حساس باید از روش مطمئن تری استفاده کنید.

ممکن است نخواهید صفحات مشخصی از سایتتان به دلیل غیر کاربردی بودن crawl شوند. اگر بخواهید مانع از crawl صفحات توسط موتور های جستجو شوید، google search console به شما امکان می دهد robots.txt ایجاد کنید. در صورتی که دارای subdomain هستید و نمی خواهید صفحات مشخصی از subdomain شما crawl شوند باید برای آن ها به طور مجزا robots.txt ایجاد کنید.
از این موارد پرهیز کنید:

  • اجازه دادن crawl شدن صفحات داخلی وب سایت
  • اجازه دادن به crawl شدن آدرس هایی که به عنوان سرویس های پراکسی ایجاد شده اند.

برای اطلاعات حساس، از روش های امن تری استفاده کنید.

استفاده از robots.txt روش مناسب یا موثری برای مسدود سازی مطالب حساس یا محرمانه نیست. این فایل تنها به crawler ها اطلاع می دهد که چه صفحاتی را crawl کنند اما مانع از ارسال صفحات حساس و محرمانه توسط سرور  به مرورگری که آن ها را درخواست می دهد، نمی شود.  یکی از دلایل این است که اگر لینکی به آن url های مسدود شده از جانب شما در جایی وجود داشته باشد، موتور های جستجو همچنان می توانند آن url ها را نمایش دهند. همچنین موتور های جستجو ناسازگار یا سرکش می توانند از دستورات robots.txt چشم پوشی کنند. در نهایت یک کاربر کنجکاو می تواند با بررسی شاخه ها یا زیر شاخه های فایل robots.txt آدرس هایی که نمی خواهید دیده شوند را پیدا کند.
در اینگونه موارد که می خواهید صفحه در گوگل نمایش داده نشود، از تگ noindex استفاده کنید، اما اگر کاربر بتواند با لینک به صفحه برسد اهمیتی ندارد. با این حال برای امنیت واقعی، باید از روش های مناسب مجوز دهی استفاده کنید، مانند استفاده از رمز عبور یا برداشتن صفحه از سایت.

 به گوگل و کاربران کمک کنید محتوای شما را درک کنند

اجازه دهید گوگل صفحه شما را به همان شیوه ای که کاربر مشاهده می کند، ببیند
هنگامی که Googlebot صفحه ای را crawl می کند، باید صفحه را به همان شیوه ای که کاربر مشاهده می کند، ببیند. برای رندر و ایندکس سازی بهینه، همیشه به Googlebot دسترسی به javascript، css و فایل های تصویری را بدهید. اگر فایل robots.txt شما مانع از crawl این موارد می شود، الگوریتم های رندر و ایندکس به طور مستقیم دچار مشکل می شوند. این مشکل می تواند در رتبه بندی شما ایجاد مشکل کند.

اقدامات توصیه شده:

  • مطمئن شوید Googlebot می تواند فایل های javascript، css و تصاویر را با استفاده از fetch as google tool کراول کند. این ابزار به شما کمک می کند تا ببینید Googlebot چگونه محتوای شما را می بیند و رندر می کند و همچنین به شما در شناسایی و تعمیر تعدادی از مشکلات ایندکس در سایت کمک می کند.
  • با استفاده از google search console فایل robots.txt را تست و بررسی کنید.

عنوان صفحات را منحصر به فرد و دقیق انتخاب کنید

تگ <title> به کاربران و موتور های جستجو عنوان صفحه را اعلام می کند. این تگ باید بین تگ باز و بسته <head> در سند HTML قرار بگیرد. باید عنوان منحصر به فردی برای صفحه در نظر بگیرید. ایجاد snippet ها و عنوان های خوب در نتایج جستجو

اگر سند شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود، مطالب تگ عنوان در اولین خط از نتایج جستجو قرار می گیرند.
عنوان homepage می تواند نام یا ادرس کسب و کار یا وب سایت را در بر بگیرد و علاوه بر این موارد ممکن است شامل اطلاعات مهم دیگری نیز باشد.

تمرین ها
به طور دقیق محتوای صفحه را توصیف کنید.
عنوانی انتخاب کنید که به راحتی خوانده شده و به طور موثری با موضوع محتوا هماهنگی دارد.

از این موارد پرهیز کنید:

  • انتخاب عنوانی که هیچ ارتباطی با محتوای صفحه ندارد.
  • انتخاب عنوان های گنگ و نامفهوم مانند untitled یا new page1

ایجاد عنوان های منحصر به فرد برای صفحات جستجو

هر صفحه در وب سایت باید دارای عنوان منحصر به فردی باشد تا به گوگل در ایجاد تمایز صفحات سایت کمک کند. اگر وب سایت شما برای موبایل از صفحات مجزایی استفاده می کند، به یاد داشته باشید برای نسخه موبایل نیز از عنوان های مناسبی استفاده کنید.

از این مورد پرهیز کنید:

  • استفاده از یک عنوان برای چندین صفحه.

از عنوان های خلاصه و توصیفی استفاده کنید

عنوان ها می توانند کوتاه و در عین حال مملو از اطلاعات مفید باشند. اگر عنوان بیش از حد کوتاه یا غیر مرتبط باشد ممکن است گوگل تنها بخشی از آن یا قسمتی از آن که در هنگام جستجو ایجاد می شود را نمایش دهد. همچنین ممکن است گوگل براساس جستجو کاربر یا نوع دستگاه نتایج متفاوتی را نمایش دهد.

از این موارد پرهیز کنید:

  • استفاده از عنوان های طولانی و غیر مفید
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی غیر کاربردی در عنوان

استفاده از متا تگ description

تگ description خلاصه ای از محتوای صفحه را به گوگل و سایر موتور های جستجو ارائه می دهد. عنوان صفحه ممکن است شامل چند کلمه باشد اما description می تواند جنله یا پاراگراف باشد. Google search console گزارش html از تگ های description ارائه می دهد که طولانی بودن، کوتاه بودن یا تکراری بودن آن ها را به شما اطلاع می دهد. مانند تگ title  تگ description نیز در داخل تگ باز و بسته head سند html قرار می گیرد.

 

مزیت متا تگ description چیست؟

متا تگ های description مهم هستند زیرا ممکن است گوگل از آن ها به عنوان snippet های صفحات استفاده کند. به کلمه ممکن دقت کنید زیرا گوگل از قسمت های از صفحات که مرتبط با جستجو کاربر هستند نیز استفاده می کند. استفاده از description در مواردی مانند این می تواند بسیار مفید باشد.

تمرین

به طور دقیق محتوای صفحه را خلاصه کنید.

توصیفی بنویسید که خلاصه بوده و در صورتی که کاربران آن را مشاهده کردند برای آن ها جذاب باشد. حداکثر و حداقل طول متن تگ متا مشخص نیست اما با این حال توصیه می شود طول این متن به اندازه ای باشد که مطمئن شوید در نتایج جستجو نمایش داده می شود و شامل تمامی اطلاعات مرتبطی است که ممکن است در تصمیم گیری کاربر برای تعیین مفید یا غیر مفید بودن آن کمک کند.

از این موارد پرهیز کنید:

  • نوشتن تگ متا غیر مرتبط با محتوای صفحه
  • استفاده از توضیحات کلی مانند : این یک صفحه وب است.
  • پر کردن توضیحات با کلمات کلیدی
  • کپی کردن تمام محتوای صفحه در تگ توضیحات

از توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه استفاده کنید

داشتن توضیحات منحصر به فرد برای هر صفحه به کاربران و گوگل به خصوص در جستجو هایی که کاربران با چندین صفحه از سایت شما موجه می شوند کمک زیادی می کند. اگر وب سایت شما دارای صفحات بسیار زیادی است، تغییر توضیحات در این مورد کار آمد نخواهد بود. در اینگونه مواقع می توانید به طور خودکار متا تگ های توضیحات را بر اساس محتوای هر صفحه ایجاد کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.