مقالات آموزشی

مقدار هزینه ای که برای دیجیتال مارکتینگ لازم داریم

مفید بود؟

یکی از دغدغه‌های اصلی هر کسب و کار، میزان هزینه‌ای است که باید برای بازاریابی و شناساندن خود به مشتریانش بپردازد. روش‌های دیجیتال مارکتینگ اعم از ایمیل‌، شبکه‌های اجتماعی ، وب‌سایت، موبایل ، جستجو و … به سرعت در حال گسترش است. در حال حاضر درصد هزینه برای دیجیتال مارکتینگ از کل هزینه بازاریابی شرکتها رو به افزایش است. شرکت‌ها در حال انتقال پول بیشتر و بیشتری به بخش بازاریابی یجیتال خود هستند، چرا که مزایای قابل توجهی دارد.
سایت Hubspot مطرح کردن این موضوع را با این سوال آغاز کرده است: آیا برای دیجیتال مارکتینگ نیازمند بودجه زیادی هستیم؟ مانند هر چیز دیگری، جواب این سوال واقعا بستگی به المان‌هایی دارد که شما در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود به آنها توجه بیشتری دارید.

 

هزینه های دیجیتال مارکتینگ

این روز ها که آژانس های دیجیتال مارکتیگ بسیار فعال شده اند هر کدام ممکن است تعرفه‌ها و هزینه‌های متفاوتی از خدمات دیجیتال مارکتینگ به شما ارائه دهند. بهتر است قبل از هر اقدامی از طریق مطالعه و سرچ در گوگل اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و بررسی کنید که بهتر است در چه زمینه‌ای بازاریابی کنید یا برند خود را چگونه به کاربران معرفی کنید. بسیاری از کسب و کارها بدون نیاز به این آژانس‌ها بخشی از فعالیتشان را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص داده اند.

خدمات دیجیتال مارکتینگ

مثلا یک سایت راه اندازی کرده اند که در آن خدمات و محصولات خود را ارائه می‌کنند یا به تولید محتوا می‌پردازند. یا با داشتن یک سایت فروشگاهی یا یک پیج اینستاگرامی فروشگاهی توانسته اند مشتریان خود را افزایش دهند و در نهایت خود را به کاربران بیشتری معرفی کنند.

اما برای کسب اطلاعات دقیق تر از هزینه دیجیتال مارکتینگ باید در نظر بگیریم که خدمات آن شامل چه مواردی می‌شود و سپس با توجه به رویکردی که داریم از هزینه و تعرفه دیجیتال مارکتینگ استعلام بگریم.

به طور کلی چند بخش عمده وجود دارد :

  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی موتور های جستجو
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • کمپین های تبلیغاتی یا ایمیل مارکتینگ

هزینه تولید محتوا

با توجه به اینکه بسیار از کسب و کار ها به از ساخت یک سایت بیشتر سعی می‌کنند از یک راه کار ساده و نتیجه بخش‌تری استفاده کنند. اولین گزینه ای که به آن ها پیشنهاد می‌شود بازاریابی محتواست که هزینه تولید محتوا با توجه به اینکه متنی، ویدیویی، صوتی یا تصویری باشد متفاوت است. محتوا همه بخش‌ها دیگر را در بر می‌گیرد و مسائلی مثل سئو و کمپین تبلیغاتی زیر مجموعه این بازاریابی قرار می‌گیرد. محتوا یک نوع ارتباط موثر است و شما احساسات کاربر را به دست می‌گیرید و با او نوعی تعامل می‌کنید که گویی او دوست شماست و باتوجه به نیاز او محصولات و خدمات خود را به او ارائه می‌دهید.

تولید محتوای با کیفیت

با تولید محتوای با کیفیت روز به روز ورودی های سایت شما بیشتر می‌شود، و کاربران بیشتری به شما اعتماد می‌کنند و آن ها خود نوعی اعتبار شما می‌شوند و اگر از محصولات و خدمات شما راضی باشند به دیگران نیز معرفی می شوید. و این تمام چیزی است که صاحبان کسب و کار به دنبال آن هستند.

بیشتر از 70 درصد ترافیک سایت ها از موتور های جستجو است که مهم ترین آن گوگل است. این بستر باید به گونه ای به آن توجه شود که تمام مشتریان احتمالی را به خود جذب کند. شما با گرفتن یک مشاوره تخصصی در زمینه سئو می‌توانید جایگاه سایت خود را ارتقا ببخشید و میزان بازدید سایت خود را بالا ببرید. استفاده درست از کلمات کلیدی و ایجاد بک لینک می‌تواند سایت شما را بهینه کند.

  • The Who, What, Why, & How of Digital Marketing

بسیاری از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ در زمینه شبکه های اجتماعی به شما پیشنهاداتی می‌کنند و لیست هزینه‌هایی را مقابل شما قرار می دهند که به نظر منطقی نمی رسد! شما می‌توانید با شناسایی مخاطبان هدف خود و بررسی اینکه در چه ساعاتی از روز در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند برای آن‌ها تولید محتوا کنید.

بازاریابی درونگرا

با فرض اینکه شما یک وبسایت دارید، اگر روی تولید محتوای سایت (بازاریابی درونگرا) ، تکنیک‌های تولید محتوا (سئو یا SEO) و شبکه‌های اجتماعی تمرکز می‌کنید، خبر خوب این است که نیاز به بودجه زیادی ندارید. در بازاریابی درونگرا، تمرکز اصلی بر تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت بالاست. در صورتی که نخواهید این کار را به صورت out source (برون سپاری) انجام دهید و خودتان دست به کار شوید، تنها چیزی که باید هزینه کنید، زمانتان است.

بازاریابی برونگرا

اما در صورتی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما تمرکز بر تبلیغات آنلاین و خرید لیست ایمیل باشد، بدون شک برای شما هزینه هایی در بر خواهد داشت. میزان هزینه بستگی به این دارد که شما چه نوع نتیجه‌ای از دیده شدن می‌خواهید از تبلیغات خود بدست آورید.
به طور مثال با تبلیغات از طریق Google AdWords لینک شما در بالای نتایج جستجوی کلمات مرتبط به کسب و کار شما نمایش داده خواهد شد. با توجه به رقابت کلمات کلیدی، این روش ممکن است بسیار گران یا مقرون به صرفه باشد، به همین دلیل لازم است بر دستاوردهای منحصر بفرد خود نیز متمرکز باشید.

 

هزینه های تبلیغات و بازاریابی

با توجه به توضیحات فوق، یک دغدغه مندی برای شرکت‌ها این است که سهم کافی برای دیجیتال مارکتینگ از کل هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی به چه معناست و چطور باید صرف شود. پاسخ این سوال کاملا بستگی به نوع فعالیت شرکت و هدف بازاریابی وی دارد. در سال 2011 این سهم به طور متوسط 19 درصد از بودجه کل تبلیغات بوده و در سال 2016 این درصد به 35 رسیده است! این مساله نمایان‌گر اهمیت و قدرت دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر می باشد.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.