مقالات آموزشی

مزایای استفاده از طراحی لوگو در تبلیغات، موضوعی که می‌تواند سخت شود

مفید بود؟

طراحی لوگو متن، ساده‌ای که می‌تواند سخت شود

وقتی از طراحی لوگو

صحبت می‌شود عموماً لوگویی را که بر اساس شکل طراحی‌شده است به خاطر می‌آوریم و تصور می‌کنیم لوگو باید چیزی تصویری باشد. اما لوگوی تصویری تنها بخشی از طراحی لوگو محسوب می‌شود. بخش عمده‌ای از این طراحی را طراحی لوگو متن به خود اختصاص داده است.

برندهای مطرح دنیا ازجمله سامسونگ، ایکس ویژن، اسنوا و … از این نوع طراحی بیشتر استفاده می‌کنند و به‌نوعی می‌توان گفت لوگوی اصلی و مادر آن‌ها بر اساس طراحی لوگو متن طراحی‌شده است. بنابراین عملاً در این مقاله با چیزی سروکار داریم که بسیار قابل‌استفاده و مفید است. منتها باید بدانیم چطور و چگونه از آن استفاده کنیم.
توجه داشته باشید که طراحی لوگو متن کمی عمومی‌تر از بعد اقتصادی و کسب‌وکاری نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. یک فرد هنرمند یا یک انسان عادی و یا یک سازمان و گروه اجتماعی که هدف اقتصادی ندارد نیز بسیار راغب به طراحی لوگو متن استند. ازاین‌رو طراحی لوگو متن، طراحی است که خواهان بسیاری در سطح عمومی جامعه دارد. همین موضوع می‌تواند کار راکمی برای طراح سخت کند درعین‌حالی که یک طراحی لوگو متن بسیار ساده‌تر از نوع تصویری آن است.

بااین‌حال در این مقاله به دنبال این موضوع هستیم که طراحی لوگو متن از چند زاویه مختلف موردبررسی قرار دهیم و بدانیم که این نوع طراحی باید به چه شکلی اتفاق بیفتد تا بیشترین تأثیرگذاری را روی مخاطب داشته باشد. همچنین این موضوع را نیز فراموش نکنید که عمده دید ما در این مقاله به طراحی لوگو متن به شکل تجاری و اقتصادی خواهد بود اما کسانی که فارغ از بعد اقتصادی می‌خواهند از طراحی لوگو متن استفاده کنند نیز می‌توانند از مطالب گفته‌شده استفاده کنند.

طراحی لوگو متن با توجه به نام برند

برای توضیح طراحی لوگو متن بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. احتمالاً تا امروز لوگوی سامسونگ را دیده باشید. این لوگو عموماً بر روی محصولات این شرکت به شکل لوگوی نوشتاری سامسونگ ( Samsung ) حک‌شده است. در دید اول طراحی لوگو متن این شرکت کار خاصی صورت نداده است و به‌نوعی یک نوشتار بسیار ساده دراین‌بین وجود دارد. اما وقتی کمی دقیق‌تر به این لوگو نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تمام حروف این برند به شکل بزرگ نوشته‌شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید در زبان انگلیسی تنها حرف اول یک نام خاص به شکل بزرگ و کپیتال نوشته می‌شود و بقیه حروف باید کوچک باشد. اما دراین‌بین دو استثنا وجود دارد. اول نام خدا که تمام حروف آن بزرگ نوشته می‌شود و دوم اسامی مخفف شده که هر حرف سرواژه حروف دیگر است. ( مانند SEO و … ) بنابراین  وقتی سامسونگ در طراحی لوگو متن خود از حروف بزرگ استفاده کرده در واقع هدف خاصی را دنبال می کند.

به‌نوعی این موضوع را به مخاطب خود، القا می‌کند که اولاً سامسونگ می‌تواند خدای محصولات الکترونیکی در سطح دنیا باشد و ثانیاً سامسونگ یک فرد یا یک گروه ساده نیست. بلکه تشکیل‌شده از سرواژه‌های مختلفی است که هرکدام می‌تواند نمادهای مختلفی برای خود داشته باشد. اما این طراحی لوگو متن به همین‌جا ختم نمی‌شود.

وقتی دقیق‌تر به آرم سامسونگ نگاه می‌کنیم توجه می‌شویم که خط وسط حرف A حذف‌شده است. این اتفاق را می‌توانیم در دید اول به این خاطر بدانیم که این خط یک جزئیات اضافی بوده که در چشم مشتری دیده نمی‌شد. اما وقتی دقیق‌تر به موقعیت قرارگیری این حرف و نوع استفاده از آن نگاه می‌کنیم این حرف را شبیه به موشکی می‌بینیم که آماده پرواز است. این نوع طراحی لوگو متن که کاملاً ساده به نظر می‌رسد بسیار به شکل هوشمندانه‌ای صورت گرفته است. از طرفی دیگر نوع خط استفاده‌شده و نوع بولد بودن حروف این عبارت باعث شده است که یک مشتری یا مخاطب با مواجه نوشته‌ای از همین جنس خط سامسونگ را در ذهن خود تداعی کند به شکلی که گویی سامسونگ صاحب اختراع این خط خاص است.

مزایای استفاده از طراحی لوگو متن

در مثال گفته‌شده در بالا نحوه استفاده یک برند مطرح در دنیای بزرگ اقتصاد از طراحی لوگو متن را دیدیم. در این مثال کاملاً مشخص شد که طراحی لوگو متن گرچه می‌تواند ساده باشد اما مفاهیم گسترده‌ای نیز با خود دارد. این اتفاق خود یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های استفاده از طراحی لوگو متن است. به بیان بهتر طراحی لوگو متن با سادگی خوبی مفاهیم مهم را به مخاطب منتقل می‌کند.
در دنیای امروز که هر چیزی رو به پیچیدگی پیش می‌رود و از طرفی انسان‌ها بیشتر و بیشتر به‌سرعت علاقه‌مند می‌شوند باید چیزی را مانند طراحی لوگو متن استفاده کرد که بتوان پیچیدگی را در دل سادگی‌ها به مشتری منتقل کرد. از طرفی دیگر هدف اول استفاده از انواع طراحی لوگو این است که مخاطب بانام برند آشنا شود و آن را بشناسد. وقتی نام برندی مانند سامسونگ در طراحی لوگوی آن استفاده می‌شود دیگر ذهن مخاطب قرار نیست با چالش‌های مختلف روبه‌رو شود. بلکه تنها کافی است آن متن را بخواند و به همین سادگی مفهوم اصلی که نام برند باشد منتقل می‌شود.

فارغ از این مسائل طراحی لوگو متن تا حد زیادی به نام برند بستگی دارد. یعنی این‌که اگر نام برند شما تا حد خوبی یونیک و یکتا باشد برند شما نیز همان‌قدر یکتا خواهد بود. این مزیتی است که تقریباً کار برای طراحان راحت‌تر می‌کند و سرعت خوبی به کار می‌بخشد و این درنهایت به این معناست که هزینه کمتری نیز صرف می‌شود. البته باید دقت کرد که طراح چگونه قرار است چه مفاهیمی را به مخاطب منتقل کند. همان‌طور که در مثال بالا گفته شد یک طراح می‌تواند در عین سادگی سامسونگ را به‌نوعی طراحی کند که مفاهیم جذاب و درستی به مخاطب منتقل کند.
بنابراین اگر بخواهیم این بخش را جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که طراحی لوگو متن یک طراحی کاملاً ساده، یونیک و البته سریع می‌تواند باشد که مخاطب با آن به‌سرعت کنار می‌آید و می‌تواند مفاهیم اولیه آن را به‌خوبی درک کند. اما به‌عنوان نقص طراحی لوگو متن دقیقاً در قدرت آن یعنی سادگی طرح نهفته است. ذهن انسان به‌گونه‌ای است که هرچه ساده‌تر یک مفهوم را درک کند، ساده‌تر نیز آن را از یاد می‌برد. ازاین‌رو برای استفاده از این طراحی لوگو با متن باید دیدی چندین و چندساله داشت تا بتوان کم‌کم اثرات آن را به چشم دید.

طراحی لوگو متن در تبلیغات

یکی دیگر از جنبه‌های جذاب طراحی لوگو متن در تبلیغات و جذب مخاطب رخ می‌دهد. البته این چیزی نیست که تنها منحصر به طراحی لوگو متن باشد و در سایر انواع طراحی‌ها نیز به‌خوبی قابل‌مشاهده است. اما در طراحی لوگو متن این ویژگی به شکل مشخص‌تری اتفاق می‌افتد. برای درک این موضوع بهتر است از مثال دیگری استفاده کنیم.
احتمالاً با برند ایکس ویژن آشنا باشید. این برند که به‌صورت X.VISION نوشته می‌شود درزمینه محصولات خانگی به‌خصوص تلویزیون و … فعالیت دارد. این برند نیز مانند طراحی لوگو متن سامسونگ از ویژگی‌های خاصی استفاده کرده است. به‌طور مثال درست مانند سامسونگ از حروف بزرگ و کپیتال برای خود استفاده کرده است.

از یک نقطه یا دات استفاده کرده است که می‌تواند معانی خوب و متفاوتی داشته باشد. عمده‌ترین دلیل استفاده از دات و جداسازی حرف X از سایر کلمه درواقع اهمیت حرف X است. این حرف در علوم مختلف معانی مختلفی دارد. اصلی‌ترین معنی حرف X در دنیای ریاضی و علوم مهندسی رخ می‌دهد که به معنی نامشخص است. این حرفه‌ای گری استفاده از حرف X را می‌توان فارغ از طراحی لوگو متن در طراحی نام برند دانست. اما طراح نیز دراین‌بین بیکار نبوده و از این حرف در جذب ذهن مخاطب به‌خوبی استفاده کرده است.
حرف X به‌جز معانی مختلف خود در دنیای اینترنت و فضای مجازی به تصاویر ممنوعه‌ای اطلاق می‌شود که عمدتاً درزمینهٔ پورنو گرافی است. ازاین‌رو ذهن انسان حساسیت خاصی در این حرف دارد. همین موضوع باعث می‌شود که هر جا حرف X به‌صورت وضوح دیده شود ذهن انسان ناخواسته به آن توجه کند. طراح از این ویژگی به شکل زیرکانه‌ای استفاده کرده است و در طراحی لوگو متن مخصوصاً روی جعبه‌های این برند حرف X را چند برابر سایر حروف به نمایش گذاشته است.

همین موضوع باعث می‌شود که مخاطب ناخواسته همه نام برند را بخواند و برای این‌که دوباره ذهنش دچار اشتباه نشود آن را به خاطر بسپارد. استفاده از رنگ قرمز برای دات در کنار رنگ سیاه X این ویژگی را چند برابر می‌کند و به‌نوعی طراح ضمانت می‌دهد که یک مخاطب مشخص بارها و بارها در این زمینه گیر کند و مدام به این برند و طراحی دقت کند. این را می‌توان معجزه طراحی لوگو متن برای تبلیغات دانست. تبلیغاتی که همیشه هدفش جذب ذهن و چشم مخاطب است اکنون با یک بزرگنمایی یک حرف ساده می‌تواند تمام این کار را انجام دهد.

یک نکته مهم

ما در این مقاله به‌طورکلی سعی کردیم طراحی لوگو متن را از جنبه‌های مختلف موردبررسی قرار دهیم. این بررسی‌ها به‌واسطه استفاده از دو مثال و دو برند مطرح صورت گرفت. البته فراموش نکنید که هدف از استفاده از نام این برندها تائید یا تکذیب نام و طراحی لوگوی آن‌ها و … نبوده و نیست. بلکه صرفاً مثال‌هایی بودند تا بتوانید به‌واسطه آن حرف‌های گفته‌شده را به شکل عملی‌تری درک کنید. توجه داشته باشید که طراحی لوگو متن می‌تواند بسیار ساده‌تر از چیزی باشد که فکرش را می‌کنید اما برای این‌که بتوانید در ذهن مخاطب تأثیرگذاری خوبی داشته باشید باید از این سادگی استفاده کنید و برخی مفاهیم عمیق و پیچیده را در طراحی خود استفاده کنید. این راز موفقیت استفاده از طراحی لوگو متن است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.