مقالات آموزشی

تفاوت دو فروشگاه بامیلو و دیجی کالا

مفید بود؟

در این مطلب مقایسه‌ای بین دو فروشگاه اینترنتی مهم یعنی دیجی‌کالا و بامیلو انجام می‌دهیم. اگر اهل خرید‌های اینترنتی هستید، توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید، در سایت‌های مختلف، مقایسه بین بامیلو و دیجی کالا انجام شده ولی این بروز‌ترین مطلبی است که می‌خوانید و به آخرین تغییرات و جزییات هر دو فروشگاه می‌پردازد، پس با ما همراه باشید.

لازم به توضیح است که برای مقایسه عادلانه باید بی‌طرف باشیم، همچنین بعد از خواندن مطلب، باید بتوانید تصمیم بگیرید که بامیلو برای خرید مناسب‌تر است یا دیجی کالا. با در نظر گرفتن مزایا و معایب هر کدام از این فروشگاه‌ها، در نهایت تصمیم و انتخاب با شماست…

دیجی کالا

دو مدیر ارشد دیجی کالا (سعید و حمید محمدی)، داستان شکل گرفتن دیجی کالا را به این شکل تعریف می‌کنند که چند سال پیش و قبل از تاسیس دیجی کالا، قصد خرید یک دوربین عکاسی را داشتند و بعد از تحقیق در اینترنت، مدلی را که می‌خواستند در خیابان جمهوری یافتند و خرید کردند، ولی بعد متوجه شدند لنز دوربین دست دوم و تعمیری است، این تجربه ناخوشایند باعث شد اولین جرقه برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین لوازم الکترونیک در ذهن آن‌ها بوجود بیاید.
به این شکل در سال ۱۳۸۳ این ایده بوجود آمد و در سال ۱۳۸۵ دیجی کالا تاسیس شد. از آن زمان تا کنون، دیجی کالا دستخوش تغییرات بسیاری شده است ولی در حال حاضر بزرگترین فروشگاه آنلاین اینترنتی در ایران است. در ادامه به جزییات بیشتری می‌پردازیم.

عملکرد دیجی کالا از ابتدا تا کنون

دیجی کالا ابتدا با فروش دوربین‌های دیجیتال کار خود را شروع کرد ولی بعد از مدتی بسیاری از وسایل الکترونیک دیگر هم به مجموعه فروشگاه اضافه شدند. ولی یک نکته در آن سال‌ها در رابطه با دیجی کالا وجود داشت که، مردم بیشتر به عنوان سایت مرجع به دیجی کالا مراجعه می کردند. حدود سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ اقلام بسیاری مانند لپتاپ، گوشی‌های موبایل، دوربین دیجیتال و … در دیجی کالا وجود داشت که توضیحات فنی و نظرات کاربران برای هر محصول نوشته شده بود. این توضیحات فنی بسیار دقیق و کامل بودند، به همین دلیل بسیاری از افراد قبل از خرید هر وسیله الکترونیک ابتدا در دیجی کالا کمی تحقیق کرده و بعد از هر جایی که می‌خواستند به صورت سنتی خرید می کردند. دیجی کالا با هدف فروش آنلاین محصولات ایجاد شده بود ولی داشت به عنوان یک سایت مرجع و شبیه یک کاتالوگ، خدمات ارائه می‌کرد. غیر از اطلاعات دقیق و تخصصی دیجی کالا درباره محصولات یک دلیل دیگر هم برای خرید نکردن مردم وجود داشت. در آن سال‌ها فروشگاه های آنلاین بسیاری شروع به کار کردند که متأسفانه تنها هدفشان فروش اجناس بی کیفیت و ارزان بود. اکثر این شرکت ها کالا‌های غیر ضروری و بی کیفیت عرضه می‌کردند که تقریبا همه، تجربه ناخوشایندی از خرید‌های آنلاین پیدا کردند و خرید آنلاین به نوعی تفریح تبدیل شده بود که هر کسی تنها یک یا دوبار آن را تجربه می‌کرد و تمام! این تجربه منفی در کشور ما باعث شده بود که کسی نخواهد از دیجی کالا خرید کند و اعتماد لازم به فروشگاه‌های اینترنتی وجود نداشت.

 

ولی دیجی کالا شکست نخورد و عقب نشینی نکرد. بعد از مدتی که نام دیجی کالا به عنوان یک فروشگاه یا حداقل همان مرجع معتبر بر سر زبان‌ها افتاد، کم کم استقبال مردم هم بیشتر شد. برای مثال محصولاتی که خرید می‌کردید در بسته بندی و ساک‌های زیبا به دست مشتریان می‌رسید به علاوه، چند دقیقه بعد از اینکه سفارش را ثبت می‌کردید، از دیجی کالا با شما تماس گرفته می‌شد و اپراتور شرکت از شما تاییدیه نهایی را می‌گرفت و زمانی که قرار بود محصول به دست شما برسد را مشخص می‌کرد.

عمل‌کرد دقیق و بی‌نقص دیجی کالا، تجربه بسیار خوشایندی برای کاربرانی بود که از این فروشگاه خرید می‌کردند، کم کم برای همه مسجل شد که می‌توانند با خیال راحت از دیجی کالا خرید کنند و بعد از حداکثر ۲ روز سفارش را تحویل بگیرند.

الان از آن زمان چند سال گذشته و دیگر خبری از تماس های بعد از سفارش وجود ندارد و همچنین ممکن است هیچ اپراتوری حتی پاسخگوی شکایات شما نباشد!

مدل فروش دیجی کالا‌

دیجی کالا از همان ابتدا تعدادی انبار برای محصولات اختصاص داده بود به این شکل کاربر می‌توانست محصولاتی که در انبار موجود بودند را سفارش دهد و در مدتی کمتر از ۴۸ ساعت آن را دریافت کند. اداره این انبار‌ها، مدل دیجی کالا را بیشتر به مدل‌های سنتی فروشگاه تبدیل می‌کرد. هم هزینه انبار‌داری وجود داشت و هم هزینه نگهداری از محصولات. به علاوه دیجی کالا می‌بایست این محصولات را از فروشگاه‌های عمده می‌خرید و سپس به مشتریانش می‌فروخت ولی همان‌طور که گفتیم این مدل از فروشگاه یک نکته مثبت داشت و آن هم این بود که هیجان مشتری برای خرید از بین نمی‌رفت و خیلی زود می‌توانست محصولی که سفارش داده را بدست بیاورد. ولی بعد از گذشت چند سال دیجی کالا سعی کرده در کنار روش سنتی از روش Market Place هم استفاده کند. این روش باعث بوجود آمدن رقابت بین فروشگاه های عمده می‌شود که در نهایت، محصولات با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتری عرضه می‌شوند، به علاوه در دیجی کالا می‌توانید یک محصول را انتخاب کنید و آن را از هر شرکتی که دوست دارید با قیمت‌ها، ضمانت‌ها و خدمات مختلف خرید کنید.

 

تولید محتوا در دیجی کالا‌

در این چند سال دیجی کالا ثابت کرده است که تمام جوانب کار به عنوان فروشگاه آنلاین را مد نظر دارد. در رابطه با تولید محتوا هم دیجی کالا با قدرت شروع به کار کرد. همان‌طور که گفتیم در ابتدا، اطلاعات این فروشگاه از محصولات بسیار دقیق و تخصصی بود، این ویژگی تا به امروز هم در دیجی کالا حفظ شده و همچنان هم بسیاری برای مقایسه محصولات و تحقیق برای خرید به سایت دیجی کالا مراجعه می‌کنند ولی شاید این نکات مثبت بیشتر درباره وسایل الکترونیک صدق کند. برای مثال اگر قصد داشته باشید از دیجی کالا، محصولاتی غیر از وسایل الکترونیک بخرید، ممکن است تنها نکات مثبت درباره محصول در توضیحات نوشته شده باشد و هیچ نکته منفی ذکر نگردد.

طراحی سایت دیجی کالا‌

مهم‌ترین دلیلی که باعث شد دیجی کالا بر خلاف دیگر فروشگاه‌های اینترنتی در ایران، منحل نشود، این باشد که دیجی کالا یک هدف مشخص داشت و همان را ادامه داد. این هدف معرفی دقیق محصولات الکترونیک و فروش آن‌ها بود و در طراحی سایت هم در نظر گرفته شد.
از سال‌های ابتدایی تا کنون، تجربه کاربری دیجی کالا، بالا بود و کاربران را گیج نمی‌کرد و خیلی زود به چیزی که می‌خواستند می‌رساند. در این فروشگاه اینترنتی امکانات بسیاری وجود داشته و دارد که بسیاری را پیشتر توضیح دادیم. از دیگر امکانات سایت دیجی کالا به این موارد هم می‌توان اشاره کرد:

سبد خرید
امکان درج نظر و خواندن نظرات کاربران دیگر
امکان درج زمان دقیق تحویل توسط کاربران
ماژول مقایسه‌
اعمال فیلتر‌های مختلف برای خرید بهتر
جستجوی پیشرفته
و …

 

حالا نوبت به بررسی فروشگاه اینترنتی بامیلو می‌رسد، می‌توانید مطلب دقیق‌تری با عنوان تاریخچه بامیلو را هم بخوانید.

بامیلو

بامیلو در سال ۲۰۱۳ توسط رامتین منزهیان تاسیس شد و در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با تاسیس این شرکت وجود دارد، این باشد که سرمایه گذاران قدرتمندی از این پروژه حمایت کردند. بامیلو یکی از شرکت های زیر مجموعه IIG است، همان شرکتی که پروژه اسنپ و زودفود را هم حمایت می‌کند. همچنین کمپلنی MTN یکی دیگر از حامیان و سرمایه گذاران بامیلو می‌باشد. در‌ واقع پیشنهاد و پیاده‌سازی اولیه بامیلو توسط شرکتی به نام راکت اینترنت انجام شد. آوازه راکت اینترنت، بیشتر به خاطر پروژه‌های استارتاپی موفقی است که در کشور‌های مختلف اجرا کرده است.

عملکرد بامیلو از ابتدا تا کنون

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین نکات درباره بامیلو این بود که سرمایه‌گذاران قدرتمند و حرفه‌ای از آن، حمایت می‌کردند البته این حمایت تنها به معنی دلار نبود بلکه برای مثال نقش مهمی در معرفی بامیلو داشت.
همان‌طور که می‌دانید بامیلو قرار بود با یک قدرت خیلی بزرگ‌تر یعنی دیجی کالا رقابت کند پس نیاز داشت که ابتدا به خوبی معرفی شود. بامیلو از چند روش برای این کار استفاده کرد. ابتدا تبلیغ یا پرومویی در توییتر انجام داد که به نظر بسیاری از کاربران ایرانی توییتر، چندان خوشایند نبود، شاید چون کاربران ایرانی خیلی به پروموی شرکت‌های داخلی در توییتر، عادت نداشتند. غیر از این یکی از مهم‌ترین تبلیغاتی که برای بامیلو انجام شد، توسط یکی از سرمایه گذاران آن، یعنی MTN بود. MTN از قدرت خود در ایرانسل استفاده کرد و با استفاده از فرستادن پیام‌های تبلیغاتی به مشترکان این اپراتور، بامیلو را معرفی نمود.
باز هم معرفی و تبلیغات بامیلو به این‌ها محدود نشد، شرکت راکت اینترنت از قدرت خود استفاده کرد و در بسیاری از سایت های پربازدید ایرانی، تبلیغات بزرگی از بامیلو قرار داد، تازه اگر با IP از کشور ایران به برخی سایت‌های خارجی می‌رفتید هم تبلیغات بامیلو را می‌دیدید.

 

البته این موضوع کاملاً قابل درک است و کاملاً هم نتیجه داده، زیرا همان‌طور که گفتیم قرار بود بامیلو با دیجی کالا رقابت کند و این تبلیغات بیهوده نبوده و در طی تنها ۳-۴ سال، بامیلو خود را به سطح خوبی رسانده است. در حال حاضر بامیلو دومین فروشگاه آنلاین ایران می‌باشد.

مدل فروش بامیلو

بامیلو از همان آغاز از روش Market Place برای فروشگاه خود استفاده کرد و دقیقاً به همین خاطر است که بسیاری از قیمت‌هایی که بامیلو به کاربران پیشنهاد می‌داد، کمتر از قیمت‌های دیجی کالا بود. غیر از سودی که این مدل برای کاربران به همراه داشت باعث می‌شد که بامیلو هم هزینه انبار و نگهداری نداشته باشد. گفتنی است که بامیلو تنها یک انبار دارد. به این ترتیب، هر محصولی که کاربر سفارش بدهد، از فروشنده خریداری شده، به انبار می‌آید و بلافاصله برای کاربر فرستاده می‌شود. در ابتدای فعالیت بامیلو، یک نظر مشترک و منفی بین کاربران وجود داشت و آن هم این بود که از زمان طولانی رسیدن سفارش‌ها، گلایه می‌کردند. شاید دلیل این بد عادتی، فروشگاه دیجی کالا بود که با مدل فروش متفاوت، محصول مورد نظر کاربر را خیلی سریع به او می‌رساند. اگر چه محصولات در بامیلو دیرتر به دست مشتری می‌رسیدند ولی قیمت آن‌ها هم در مقایسه با دیجی کالا بسیار کمتر بود.

 

تولید محتوا در بامیلو

بامیلو در سال‌های ابتدایی فعالیتش و حتی تا مدتی قبل، سرمایه‌گذاری چندانی روی تولید محتوای سایت انجام نداده بود. برای مثال ممکن بود کاربر برای خرید محصولی به سایت بامیلو مراجعه کند ولی اطلاعی از مشخصات آن نداشته باشد. بنابراین خرید از بامیلو تنها زمانی خوب بود که کاربر دقیقاً می‌دانست چه محصولی می‌خواهد. اما اخیرا، بامیلو روی محتوا تمرکز بیشتری کرده و نتیجه آن بسیار قابل لمس می باشد.

طراحی سایت بامیلو

مهم‌ترین نکته درباره سایت بامیلو این است که فروشگاه اینترنتی آن توسط شرکت قدرتمند و حرفه‌ای یعنی راکت اینترنت ساخته شده است. همچنین امکانات کامل یک فروشگاه اینترنتی در آن به چشم می‌خورد:

سبد خرید
جستجوی پیشرفته
فیلتر جستجو
امکان درج نظرات
و …

نتیجه‌گیری

حالا که مقایسه بامیلو و دیجی کالا انجام شد، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک را بیشتر می پسندید همچنین می‌توانید این نکات را هم در نظر بگیرید:

– زمان تحویل محصول در دیجی کالا سریع‌تر ولی قیمت‌ها در بامیلو کمتر هستند.
– بامیلو ۱۰۰ روز و دیجی کالا۷ روز ضمانت برگشت کالا دارد.
– هم در دیجی کالا و هم در بامیلو، ارسال رایگان برای خرید‌های بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان انجام می‌شود.
– هر دو فروشگاه، دارای تخفیف‌های ویژه پایان سال میلادی به عنوان جمعه سیاه هستند و غیر از آن هر دو، تخفیف های روزانه نیز دارند.
– هر دو اپ‌های خوبی برای گوشی های موبایل دارند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.