مفید بود؟

یکی از مهمترین مفاهیمی که در بازاریابی مبتنی بر وجود دارد، استراتژی محتوا است. در استراتژی محتوا در واقع ما می خواهیم بدانیم که در مرحله اول کارهایمان را چگونه می توانیم انجام دهیم و در مرحله دوم نتایج ناشی از تصمیمات خودمان در مرحله اول را بررسی می کنیم. در واقع در مرحله دوم بررسی می کنیم تصمیمات ما در مرحله اول چه رتبه ای را در نتایج گوگل برای ما به همراه داشته است و آیا این تصمیمات باعث شده است که وب سایت ما با افزایش بازدید و لایک همراه باشد یا کمی بالا تر نگاه کنیم، اصلاً تصمیماتی که ما گرفته ایم باعث شده است تا هدف اصلی ما که افزایش فروش محصولات ما است، اتفاق بیفتد

مفاهیم استراتژی محتوا

 تمامی این مفاهیم در استراتژی محتوا تعریف می شوند. شما با استفاده از استراتژی محتوا هدف گذاری می کنید که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از محتوای تولید شده توسط خودتان به چه اهدافی خواهید رسید. استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا توصیف مناسبی از هویت برند، ارزش ها و چشم انداز های آن داشته باشید. شما با استفاده از استراتژی محتوا به خوبی می توانید محصولات و خدمات کسب و کار خودتان را به شکل گسترده به دیگران معرفی کنید.

همچنین یکی از مهمترین ویژگی های استراتژی محتوا در این است که به شما کمک می کند تا با علایق مشتریان و مخاطبان خودتان شناخت پیدا کنید. با استراتژی محتوا شما می‌توانید رقبای خودتان را تحلیل کنید و در رقابت با آنها به موفقیت دست پیدا کنید. استراتژی مبتنی بر محتوا به شما کمک می کند تا در نوشتن محتوای خودتان نکات مختلفی اعم از لحن، ساختار، سئو و رنگها را درست و بهینه استفاده کنید تا آنها نتایج مثبتی را برای شما به همراه داشته باشند.

چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟

طبیعی است که این سوال برای شما ایجاد شود که چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم. نداشتن استراتژی محتوا باعث می شود تا بازاریابی محتوای شما باری به هر جهت حرکت کند و نتواند مسیر مناسب را برای رسیدن به هدف خودش انتخاب کند. از طرفی داشتن استراتژی محتوا باعث می شود تا شما یک متر و معیار مناسب برای اندازه گیری محتوای خود داشته باشید.

تدوین استراتژی محتوا باعث می‌شود تا شما راه مناسب را پیدا کنید و بر اساس آن در در زمانهای مشخص محتوای خودتان را بررسی نمایید. شما با داشتن استراتژی مناسب می توانید در زمان های لازم تغییرات کافی را برای بهتر شدن محتوای خودتان ایجاد دهید.

این تغییرات می توانند رسیدن به موفقیت را برای شما و کسب و کار شما فراهم سازند. یک پیشنهاد هم به شما داریم. سعی کنید به وب سایت های مختلف که در زمینه بازاریابی و مارکتینگ فعالیت می کنند مثل رایا مارکتینگ مراجعه کنید و نمونه استراتژی محتوا آن ها را که باعث موفقیت شان شده است بررسی کنید. مطمئنا بررسی تجربیات وب سایت های موفق می تواند، انگیزه شما را برای داشتن یک استراتژی مناسب افزایش دهد

تعیین اهداف از تدوین استراتژی محتوا چه اهمیتی دارد؟

شما برای تدوین استراتژی محتوا خودتان گام ها و مراحل مختلفی را باید طی کنید که یکی از مهمترین آنها تعیین اهداف شما است. به بیان بهتر شما باید قبل از شروع کار هدف خودتان را از بازاریابی محتوا مشخص کنید. مرحله را می‌توان مهم‌ترین مرحله در برنامه ریزی برای استراتژی مناسب محتوا (Appropriate content strategy) دانست. چرا که اگر شما این اول را به خوبی بردارید، یک جهت دهی بسیار خوب برای گام ‌های بعدی خودتان پیدا کرده‌ اید.

داشتن هدف مشخص باعث می شود تا شما در هنگام تولید محتوای خودتان در مقابل داده های خام گیج و سردرگم نباشید و بهترین اطلاعات را که مناسب با هدف شما می باشد برای خودتان استخراج نمایید. هدف داشتن یک مزیت دیگر هم دارد و آن این است که شما را راهنمایی می کند که به دنبال چه چیزی بگردید و چه بخشهایی را برای رسیدن به آن بررسی نمایید. هدف شما از آماده کردن یک استراتژی برای محتوای خودتان در واقع چراغ راه شما برای تولید محتوا می باشد.

از جمله موضوعاتی که می توانند به عنوان هدف استراتژی شما باشند می توانیم به افزایش ترافیک، برندینگ برای کسب و کار در مجموعه هایی مثل رایا مارکتینگ، افزایش فروش و درآمدزایی از وبلاگ برای بسیاری از تازه کاران تولید محتوا و یا افزایش نرخ تبدیل اشاره کنیم. البته در نظر داشته باشید که شما می‌تواند چند مورد را شامل شود و نیاز نیست فقط یکی از موارد را به عنوان هدف در نظر بگیرید. همچنین این نکته را هم فراموش نکنید که به هیچ وجه تمامی اهداف را مدنظر قرار ندهید چرا که با این کار عملاً هدف خاصی ندارید و دوباره گیج و سردرگم خواهید شد.

اهمیت وضعیت فعلی کسب و کار در تعریف استراتژی محتوا برای شما

یکی از مراحل دیگری که در کنار تعیین هدف کلی برای شما در استراتژی محتوا اهمیت پیدا می‌کند، بررسی کامل وضعیت فعلی کسب و کار شما می باشد.اما برای بررسی وضعیت فعلی کسب و کار شما باید جنبه های گوناگونی را بررسی کنید که ما آن ها را در سه قسمت کلی برای شما در ادامه توضیح می‌دهیم.

بررسی وضعیت شرکت به صورت کلی

برای اینکه بتوانید از وضعیت کلی شرکت خودتان آگاه شوید ابتدا باید بدانید که درآمد شرکت شما چگونه تامین می گردد. بعد از آن باید بررسی کنید که بیشترین درآمد شرکت شما مربوط به کدام محصول است. همچنین شما باید بررسی نمایید چرا آن محصول بیشترین درآمد را برای شرکت داشته است. در واقع باید بررسی کنید که نیاز بازار برای محصول بیشتر بوده است یا تبلیغات و برندینگ آن محصول شما قوی تر انجام شده است. همچنین بررسی کنید که تیم فروش شما چه ساختاری داشته است و چه پارامتر هایی برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است.

·چه کسانی مشتریان فعلی شرکت هستند؟

از این نظر بررسی کنید که شرکت شما مشتریان خودش را از چه کانال هایی تا به امروز جذب کرده است. همچنین باید گفت که کدام کانالهای شرکت شما بیشترین میزان فروش را داشته اند و خریدار تمایل بیشتری نسبت به آنها داشته است. از طرفی باید بررسی کنید که آیا خرید و فروش در آن قسمت به صورت آنلاین اتفاق افتاده است یا خریداران به صورت حضوری و یا تلفنی برای خرید اقدام کرده‌ اند.

·استراتژی فعلی محتوای شرکت شما چگونه است

شما باید بررسی کنید که مطالب شرکت شما تا به امروز در چه وضعیتی بوده است و در کل رویکرد آنها به شکل بوده است. شما باید بررسی کنید که چه کسی درباره موضوعات وب سایت شما و استراتژی آنها تصمیم گیری می کرده است. شما باید بررسی کنید که آیا در استراتژی فعلی شرکت شما برای تولید محتوا، یک تیم تولید محتوای مجزا وجود دارد و بقیه مطالب توسط کارمندان بخش های مختلف شرکت تولید شده ‌اند. شما باید بررسی کنید که آیا تیم فعلی و استراتژی آن تا به امروز موفق بوده است و مهم ترین فاکتور های تبلیغات و برندینگ شرکت تا به امروز چه مواردی بوده است. البته شما علاوه بر شرکت خودتان تمامی این مواردی که گفتیم را می توانید در وب سایت های موفقی مثل رایا مارکتینگ هم بررسی کنید و از تجربیات آن ها استفاده نمایید

اهمیت قیف بازاریابی محتوا در استراتژی محتوا

در استراتژی محتوای شما قیف بازاریابی محتوا  (Content Marketing Funnel) به شما نشان می دهد که مشتریان کسب و کار شما چه مراحلی را باید طی کنند تا اقدام به خرید محصول یا خدمات شما بکنند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد که شما بتوانید ذهن مشتریان خودتان را بخوانید و دقیقاً مراحل را همانگونه که آنها دوست دارند برنامه ریزی کنید. شما با استفاده از قیف بازاریابی در استراتژی محتوا می ‌توانید، در هر مرحله تحلیل و آنالیز کنید که چه مواردی باعث افزایش جذابیت خرید در میان مشتریان شما شده است.

با استفاده از این تحلیل شما می توانید شرایط لازم را فراهم کنید تا درصد تبدیل مخاطب به مشتری در مجموعه شما افزایش پیدا کند. اولین بخش قیف بازاریابی محتوا، آگاهی است. مهم ترین کارکرد آگاهی در استراتژی شما این است که مخاطب را که هیچ شناختی با کسب و کار شما ندارد به سمت محصولات شما جذب می کند. دومین مورد در قیف بازاریابی محتوا مهرک نام دارد. این قسمت برای کسانی آماده می شود حداقل یک شناخت کوچک از محصولات شما دارند و ذهنشان درگیر این موضوع است که محصولات شما به درد آنها می خورد یا نمی خورد.

قیف بازاریابی

استراتژی شما برای محتوا در این مرحله باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به خرید محصولات شما ترغیب کند. بخش بعدی در قیف مد نظر ما جستجو می باشد. در این مرحله مخاطبان تصمیم گرفته اند در مورد محصولات شما جستجوی بیشتری داشته باشند. چهارمین بخش قیف بازاریابی در استراتژی محتوا توجه نام دارد. در این بخش مخاطب شما تصمیم به خرید محصول گرفته است اما نمی داند از کدام برند این محصول را خریداری کند و این قسمت دقیقاً جایی است که شما باید به طور غیر مستقیم مخاطب را به خرید محصول خودتان ترغیب کنید.

در مرحله بعدی که خرید نام دارد و از اسم آن پیداست مخاطب تصمیم گرفته است محصول مدنظرش را از شما خریداری کند و کار تا به اینجا برای فروش محصول در مرحله اول به خوبی انجام شده است اما کار شما تمام نشده است. در مرحله آخر بازاریابی شما باید کاری کنید که خریدار امروز شما به مشتری دائمی شما تبدیل شود و همواره محصولات مورد نظرش را از شما خریداری کند. شاید به جرأت بتوانیم بگوییم قیف بازاریابی یکی از مهمترین عوامل در استراتژی محتوا برای شما است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.