مقالات آموزشی

تاثیر بسیار زیاد روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت

مفید بود؟

برای گفتن از روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت  بهتر است کمی داستان را از زاویه دیگری نگاه کنیم. انسان موجودی است که تنها و تنها می‌تواند از طریق 5 حس خود با دنیای اطراف ارتباط داشته باشد و مفاهیم دنیای بیرون را تنها از طریق این حس‌های پنج‌گانه دریافت می‌کند. این احساس‌ها عبارت‌اند از: بینایی، چشایی، بویایی، لامسه و شنوایی. شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار و به‌عنوان فروشنده یا بازاریاب که می‌خواهید بر روی مخاطب و مشتری خود تأثیر بگذارید راهی جز استفاده از یکی یا چند مورد از این احساس‌ها ندارید.

به بیان بهتر هرچقدر شما بتوانید این احساس‌ها را بیشتر در اختیار داشته باشید همان‌قدر کنترل بیشتر روی ذهن مشتری و مخاطب خود خواهید داشت. در علم تجارت نوین نحوه استفاده از این احساس‌ها و به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان ابزار کنترلی مشتری و مخاطب را بازاریابی احساسی می‌گویند. در این شاخه جدید اما کاربردی و کاملاً عملی، بینایی جایگاه ویژه‌ای دارد. در اکثر مواقع معمولاً اولین برخوردهای  اساسی و حساس به‌واسطه حس بینایی رخ می‌دهد. از طرفی دیگر این حس بخش عمده‌ای از ذهن فرد را به خود مشغول می‌کند. این سخن به این معنی است که اگر ما بتوانیم درصد خوبی از حس بینایی فرد را درگیر خواسته خود کنیم، می‌توانیم روی ذهن فرد کنترل داشته باشیم. این ویژگی است که کمتر در 4 حس دیگر رخ می‌دهد.

تأثیر روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت

استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت نیز دقیقاً به خاطر همین موضوع است. ما قصد داریم روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت را از این زاویه موردبررسی قرار دهیم. به بیان بهتر باید انتخاب رنگ و طراحی کارت ویزیت باهدف در اختیار گیری احساس بینایی مخاطب و درگیر کردن ذهن او صورت بگیرد. در این صورت است که می‌توان امیدوار بود کسب‌وکار و تجارت ما در میان رقبا جایگاه خوبی در ذهن مخاطب پیداکرده است. باید قبول کرد که امروز در هر تجارت و کسب‌وکاری رقبای بشمار و البته قدری وجود دارد که اجازه نفس کشیدن به هر کسب‌وکار را نمی‌دهند و در این مسیر تنها جذب و حفظ  تک‌تک مشتری‌هاست که می‌تواند ضمانت بقای یک کسب‌وکار را رقم بزند. در ادامه دراین‌باره و تأثیر روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت بیشتر خواهیم گفت.

مفهوم  و اهمیت رنگ

کافی است چند لحظه چشمان خود را ببینید و دنیا را بدون رنگ ( به‌جز سیاه‌وسفید ) تصور کنید. در این صورت تقریباً بسیاری از اتفاقات از بین می‌رفت و دیگر لزومی برای حضور آن‌ها نبود و بسیاری دیگر از مفاهیم دچار تغییرات گسترده می‌شدند. برای درک این موضوع کافی است فیلم‌های دهه 40 یا 50 میلادی را نگاه کنید. این فیلم‌ها و عکس‌ها که تماماً به‌صورت سیاه‌سفید می‌باشند باعث شده‌اند که در ذهن مخاطب این مفهوم را ایجاد کنند که دنیای مردمان آن روزگار نیز سیاه‌وسفید بوده است و آن‌ها درکی از رنگ نداشته‌اند. درصورتی‌که این تصور اشتباهی است و آن‌ها رنگ را درست مانند ما درک می‌کردند و از آن استفاده‌هایی می‌بردند. اما تأثیر حذف رنگ از فیلم و نمایش آن در دهه کنونی این تصور را در ذهن مخاطب جا انداخته است.

رنگ جز معدود مفاهیم کاربردی امروزی است که قبل از خلقت انسان نیز وجود داشته است و این مفهوم جز مفاهیم مشترک میان انسان و حیوان محسوب می‌شود. ازاین‌رو عملاً رنگ چیزی شبیه به یک‌زبان بسیار گسترده و همه‌گیر است که حتی حیوانات و حشرات نیز قادر به درک آن هستند.دقیقاً نمی‌توان گفت که رنگ از چه زمانی برای انسان معانی و نمادهای مختلف به خود گرفته است، اما یکی  از بارزترین این نمادها را می‌توان در پرچم دومینیکا دید. احتمالاً به این موضوع دقت نکرده‌اید که بر روی پرچم هیچ کشوری به‌جز دومینیکا رنگ بنفش وجود ندارد. علت این امر کاملاً مشخص است. رنگ بنفش جز رنگ‌های طبیعی محسوب می‌شد که بسیار نایاب بود و به‌نوعی مانند طلا ارزش خاصی داشت.

استفاده از رنگ بنفش روی پرچم دومینیکا به‌نوعی نشانه قدرت این کشور محسوب می‌شد. حتی در آن روزگاران اهدای چیزی بارنگ بنفش می‌توانست آتش جنگ میان دو قبیله یا دو حکومت را به‌طور کامل خاموش کند. بنابراین باور کنید رنگ‌ها بیش از آن چیزی که فکرش را می‌کنید اهمیت دارند. همین انتخاب رنگ سال و اعلام آن می‌تواند یک برند را مطرح و برند دیگری را به‌طور کامل نابود کند. حتی با افزایش تعداد رنگ‌های ساخته‌شده به‌صورت طبیعی و مصنوعی این اثرات کمتر نشده است. بلکه کار را برای طراحان مختلف سخت و سخت‌تر کرده است. زیرا هر چه تعداد رنگ‌ها افزایش پیدا می‌کند تأثیرات رنگ نیز گسترده می‌شود و بعضی موقع کنترل آن از دست طراح خارج می‌شود.

چگونگی استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت

تا اینجای بحث به اهمیت رنگ در زندگی بشریت پی بردیم و دانستیم که نمی‌توان رنگ و روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت را دست‌کم گرفت. اما سؤال اصلی این است که چگونه می‌توانیم از این روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت استفاده کنیم و چه ترکیب رنگ‌هایی برای طراحی کارت ویزیت مناسب است؟ قبل از این‌که بخواهیم هر صحبتی بگوییم. ابتدا مهم‌ترین فاکتور این است که شما بتوانید نیاز کسب‌وکار و گروه مشتریان خود را به‌درستی تشخیص دهید. این نیازسنجی درست می‌تواند شمارا نه‌تنها در استفاده از رنگ، بلکه در طراحی کارت ویزیت و سایر بخش‌های کسب‌وکاری به‌خوبی پیش ببرد.

توجه داشته باشید گروه مشتری‌های شما اهمیت بالایی دارد و باید در تشخیص آن بسیار حساس باشید. ویژگی‌های این گروه را شما می‌توانید به‌واسطه چند شاخصه به دست بیاورید. به‌طور مثال گروه‌های سنی، جنسیت‌های مخاطبین، رده‌های شغلی و فرهنگی و … وقتی به‌صورت اطلاعاتی عددی و گرافی تهیه شود می‌تواند شمارا بسیار راحت در مسیر موفقیت قرار دهد. با به دست آوردن اطلاعات و نیازهای اولیه نوبت این است که رنگ‌ها را بشناسید، یعنی باید طراح رنگ‌ها را بشناسد.

مهم‌ترین بخش استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت

در روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت یا هر طراحی دیگر، هر رنگ معنی و مفهوم خاص خودش را دارد. البته نحوه استفاده از رنگ نیز می‌تواند این نوع مفهوم را تغییر دهد. به‌طور مثال در اکثر مواقع استفاده از آبی آسمانی می‌تواند مفهوم آرامش و سکون را منتقل کند اما دقیقاً همین رنگ می‌تواند درجایی دیگر به معنی گرما و حرارت بسیار بالا باشد. چراکه وقتی حرارت دمای مشخصی را رد می‌کند از رنگ سرخ و زرد به آبی آسمانی تغییر رنگ می‌دهد یا طراحی کارت ویزیت قرمز می تواند شور و نشاط به همراه داشته باشد. مهم‌ترین بخش استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت این است که بتوانیم ترکیب رنگ‌های درستی را ایجاد کنیم.

برخی از رنگ‌ها به سبب داشتن منشائی یکسان با یکدیگر همخوانی‌های خوبی دارد. به‌طور مثال رنگ‌های زرد، سبز، قهوه‌ای و کرم ازجمله گروه‌های رنگی است که بسیار همخوانی زیبا و خوبی می‌تواند داشته باشد. همچنین استفاده از رنگ‌های متناقض مانند سیاه‌وسفید نیز بسته به نوع طراحی می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد. این نوع استفاده‌ها بیشتر به نوع طراحی و سلیقه طراح و صاحب کسب‌وکار دارد. حال در ادامه سعی می‌کنیم برخی فاکتورهای مهم در روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت و انتخاب نوع رنگ برای طراحی لوگو و کارت ویزیت را بیان کنیم.

فاکتورهای مهم در روانشناسی رنگ‌ها

مسئله مهم در روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت این است که یک رنگ می‌تواند احساس را منتقل کند. استفاده از رنگ‌های مرده و کدر می‌تواند غم و به‌نوعی ناراحتی را در ذهن مخاطب ایجاد کند. این‌یک ویژگی منفی نیست، بلکه برعکس وقتی بتوان ذهن مخاطب را تحت تأثیر ( حتی منفی ) قرارداد یعنی طراحی به‌درستی صورت گرفته است. در انتخاب رنگ و ترکیب رنگ باید به رنگ و تم مورداستفاده در کسب‌وکار و برند توجه کرد. اگر از تم رنگی خاصی استفاده نمی‌کنید، بدانید که یک ابزار قدرتمند را از دست می‌دهید.

استفاده از یک تم رنگی مشخص می‌تواند مخاطب و کاربر شما را نسبت به آن رنگ حساس کند. به طور مثال اگر شما رنگ زرد را به عنوان تم اصلی خود استفاده کنید و در این استفاده تداوم خاصی داشته باشید، کم کم مخاطب نسبت به رنگ زرد حساس و حساس‌تر می‌شود و کار به‌جایی می‌رسد که مخاطب هر وقت رنگ زرد را می‌بیند به یاد برند و کمپانی شما می‌افتد. این یعنی تبلیغات رایگان طبیعت برای شما! سعی کنید از چند رنگ خاص اما محدود در طراحی استفاده کنید. تعداد رنگ مختلف و البته بی‌هدف ذهن مخاطب را گمراه می‌کند. البته خود این گمراهی برای طراحان حرفه‌ای که می‌دانند دقیقاً چه‌کار می‌کنند، یک ترفند محسوب می‌شود.

محل ارائه محصولات یا خدمات شما

توجه داشته باشید که محل ارائه محصولات یا خدمات شما نیز در انتخاب روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت اهمیت بالایی دارد. اگر محصولات شما به شکل فروشگاهی است و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروخته می‌شود، سعی کنید از تم رنگی فروشگاه نیز در این مسیر استفاده کنید. این باعث می‌شود ذهن مخاطب هنگام ورود به آن فروشگاه ناخودآگاه درگیر برند و محصول و کارت ویزیت شما شود. همین مفهوم می‌تواند تا حدود زیادی به فروش شما کمک کند.

درنهایت می‌توان گفت که دنیای امروز اقتصادی به معنی واقعی کلمه جنگی بزرگ است که باید در این جنگ از هر ابزار و روشی برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده کرد. یادتان باشد که تنها و تنها عامل بقا و موفقیت در این جنگ جذب مخاطب جدید و حفظ مشتری‌های قدیمی است. این‌گونه شما می‌توانید نسبت به بقای خود ایمان داشته باشید و به‌نوعی رقبای خود را کنار بزنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.