مقالات آموزشی

رشد شبکه های اجتماعی و ورود آن به جوامع مختلف

مفید بود؟

شبکه های اجتماعی در سال های اخیر با توجه به تغییرهای اساسی در رویکرد زندگی جوامع و نیاز به تکنولوژی و فناوری های ارتباطی، در بین خانواده ها بستر گسترده ای در اختیار کاربران قرار داد. حضور شبکه های اجتماعی در پلتفرم های مختلف و به خصوص همراه، موجب شده تا در هر شرایط و کوتاه ترین زمان ممکن به آن دسترسی داشت. علاوه بر رشد شبکه های اجتماعی در پلتفرم های مختلف، می توان به تغییر ساختارهای اساسی آن از زمان حضور اولین عنوان دانست.
شبکه های اجتماعی در ابتدا به منظور ایجاد ارتباطات با افراد مختلف طراحی شدند و از ایده هایی بدین منظور بهره مند بودند. اما امروزه در قالب پیام رسان های بسیار پرطرفدار و محبوبی در اختیار طیف بسیار زیادی از جامعه هستند. شاید بتوان گفت هر فردی که تنها یک سیم کارت یا یک گوشی هوشمند در اختیار دارد، به طور قطع در یکی از شبکه های اجتماعی محبوب و پیام رسان های آن حضور فعال دارد.

 

رشد چشمگیر شبکه های اجتماعی در سراسر جهان

رشد شبکه های اجتماعی و گرایش به استفاده از آن تنها در داخل کشور نیست که شتاب بسیار زیادی در سالیان اخیر به خود گرفته است. این پدیده و وابستگی به آن در زندگی افراد در سراسر دنیا به طور قابل توجهی در حال افزایش است و به یکی از عناصر کلیدی در شکل زندگی آن­ها تبدیل شده است.
ابتدای قرن 21 بود که استفاده از شبکه های اجتماعی با معرفی نسخه های جذاب، عصر تازه ای در کاربردهای شبکه های اجتماعی آغاز کرد. در طی همین سال ها و طی کردن روند ورود فناوری های مختلف و امکانات متعدد در شبکه های اجتماعی، کاربران این پدیده به طور غیر قابل تصوری در سرتاسر دنیا به استفاده از آن­ها روی آوردند. در داخل کشور اما در طی این سال ها تحت تأثیر پدیده های مختلف و بعضاً اعمال محدودیت هایی که در استفاده از برخی شبکه های اجتماعی ایجاد شد، روند استفاده اندکی تغییر کرده است. کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی پس از تغییرات ایجاد شده در پیام رسان های پرکاربرد و محبوب، به شدت به استفاده از آن­ها روی آوردند. این پدیده در داخل کشور توانسته بخش زیادی از افراد را تحت تأثیر تجارت الکترونیک و سایر کسب و کارهای تحت شبکه های اجتماعی قرار دهد و موجب ایجاد اشتغال برای آن­ها شود.

 

سیر صعودی و تسهیل استفاده از شبکه های اجتماعی

شاید بتوان یکی از دلایل اصلی روند رو به رشد استفاده از شبکه های اجتماعی را طراحی آسان و کاربرپسندانه ی آن عنوان کرد. بسیاری از شبکه های اجتماعی بدون کوچکترین آموزش هایی برای کاربران خود، در اختیار آن­ها قرار می گیرند و در مدت کوتاهی، دست به فعالیت های گسترده در آن می زنند. طراحی و شکل ساده ی بسیاری از عنوان های شبکه های اجتماعی در کنار سرعت بالا توانسته روند صعودی آن­ها را در کنار سهولت استفاده از آن­ها قرار دهد و فضای نسبتاً امنی برای کاربران ایجاد کند.
طبق آمارهای موجود، بیش از 55 درصد ایرانی ها به طور فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های پرطرفدار آن مشغول به فعالیت هستند.
سازندگان شبکه های اجتماعی در کنار این افزایش استفاده و رشد اعضای خود و کسب درآمدهای بسیار زیاد، اقدام به ارائه ی آپدیت های خود می کنند. این سازندگان همواره تلاش می کنند تا در برابر ارائه ی خدمات بهتر، رضایت کاربران خود را به بهترین شکل جلب کنند. به عنوان مثال یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار و محبوب اشتراک گذاری تصاویر، پس از ارائه ی نسخه ی بروز خود، شاهد رشد استفاده به میزان 20 برابر از مدت قبلی خود بود. این شبکه اجتماعی در ابتدا تنها به عنوان یک ابزار ساده برای به اشتراک گذاری تصاویر بود که در آینده موفق به جذب تعداد بسیار زیادی از مخاطبین در سراسر دنیا و ایران شد.

 

ورود شبکه های اجتماعی به مقوله های مختلف

هنگامی که در یک مقوله، پیشرفت های چشمگیری حاصل شود و افراد زیادی به دنبال آن در تلاش برای راحت تر کردن شرایط زندگی و ایجاد روابط هستند، بسیاری از نهادها، سازمان ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیز محکوم به استفاده از آن هستند. همین مسأله موجب ورود شبکه های اجتماعی به طیف گسترده و زیادی از سازمان ها، کسب و کارها و مجموعه های کاری مستقل و مردم نهاد شده است و انتظار می رود این پدیده در سال های آینده بتواند جایگزین مسائل دیگری در زندگی شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.