مقالات آموزشی

تاثیر طراحی کارت ویزیت طلاکوب و بررسی نکاتی در این خصوص

مفید بود؟

طراحی کارت ویزیت

طلاکوب یکی از مهمترین و کارآمدترین روش های طراحی کارت ویزیت محسوب می‌شود. این روش توانسته در سال های گذشته توجه بسیاری از صاحبان کسب و کارها را به سمت خود جذب کند و البته بازدهی خوبی نیز داشته است.

در واقع کارت ویزیت در سال های گذشته تغییر کاربری داده اند. در گذشته نه چندان دور کارت های ویزیت تنها به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط میان یک کسب و کار یا مخاطبان و مشتریان خودش بود اما مسئله تبلیغات به کارت های ویزیت نیز کشیده شد و عملا امروز شاهد این موضوع هستیم که از کارت ویزیت به عنوان یک بیلبورد متحرک، کوچک و شخصی تبلیغات استفاده می‌شود.

در واقع اقتصاد به سمتی رفته است که باید از هر چیزی در دنیای تبلیغات تجاری استفاده کرد. تعداد و گسترده کسب و کارها به اندازه ای گسترده است که عملا دنیا با کم بود مخاطب و مشتری مواجه شده است! در واقع بر اساس اصل لانه کبوتر در بسیاری کسب و کارها اگر تمام مخاطبان و مشتری ها را به تعداد کسب و کارها تقسیم کنیم به عدد کمتر از یک می‌رسیم و این یعنی برخی از این کسب و کارها در شرایط برابر باید از دور اقتصاد حذف شوند تا تعادل ایجاد شود. بنابراین مسئله جذب مخاطب درست مانند داستان جنگی سهمگین است که از دل آن تنها کسب و کارهایی زنده بیرون می آیند که توانسته اند مخاطب خوبی برای خود ایجاد کنند.

بنابراین این جنگ و این لزوم جذب مخاطب که اهمیتش بالاتر از هر سود و ضرری است باعث می‌شود که از هر موقعیت و ابزاری برای جذب مخاطب استفاده کنیم. اینجاست که کارت ویزیت به عنوان یک بستر مناسب برای تبلیغات و ارائه پیام های لازم تغییر کاربری می‌دهد.

طراحی کارت ویزیت طلاکوب، جلوه‌ای از احترام

نکته مهمی که وجود دارد کارکرد اصلی کارت ویزیت است. در واقع کارت های ویزیت به نوعی برای احترام به مخاطب ایجاد شده بودند. در کلام بهتر یک کسب و کار برای این که بتواند موقعیت مناسبی برای خود ایجاد لازم داشت که بین خود و مخاطب رابطه مستقیم برقرار کند. از طرف دیگر یک مخاطب و مشتری نیز در صورت نیاز می‌خواست که این ارتباط را برای مدتی پایدار نگه دارد. از این رو کارت ویزیت برای احترام به خواست مخاطب و در جهت نیاز کسب و کار ایجاد شد.

اما نکته مهم این است که مخاطب هنوز نسبت به کارت ویزیت احساس تبلیغاتی ندارد. پس باید چه در مورد طراحی کارت ویزیت طلاکوب و چه سایر انواع روش های طراحی کارت ویزیت به این نکته دقت کنیم که کارت ویزیت حالت تراکت به خود نگیرد و به نوعی تبدیل به یکی از آن‌ها نشود.

از این رو باید در طراحی کارت ویزیت طلاکوب به این نکته توجه کنیم که اطلاعات مرسوم کارت ویزیت ها از جمله نام برند، لوگو  و چند راه ارتباطی وجود داشته باشد. اما این که چگونه این موارد را به مخاطب انتقال بدهید، می‌تواند شما را به هدف تبلیغاتی که می خواهید برساند.

خوب است بخوانید: نحوه طراحی کارت ویزیت طلاکوب به صورت گام به گام

اما سوال اصلی که مطرح می‌شود این است که ما اصولا یاد گرفته ایم که تبلیغات را به زبان بیاوریم. یعنی بگوییم که این اتفاق یک چیز تبلیغاتی است. در واقع همین تصور هم باعث شده است که عملا بسیاری از مخاطبان به کارت ویزیت ها نگاه تبلیغاتی ندارند. زیرا علنا در هیچ جای خاصی گفته و نوشته نمی‌شود که این کارت ویزیت یک کارت ویزیت تبلیغاتی است، پس وقتی به صورت مستقیم تبلیغی اتفاق نمی‌افتد و کارت ویزیت رسالت همیشگی خودش را انجام می‌دهد، چگونه می‌توانیم بگوییم که این کارت ها در حال تبلیغ هستند؟ پاسخ این سوال در ذهن انسان خوابیده است.

 

تاثیر بر ذهن مخاطب

گاهی دنیای اقتصاد برای ما چیزی جز عدد و رقم و جدول و … نیست. این قیمت‌ها و جداول … انقدر بزرگ و گیج کننده می‌شوند که یادمان می‌رود اصل داستان اقتصاد و تجارت چیست. در واقع تجارت در هر حالت آن به یک ویژگی مشترک می رسد و آن این است که ابزارهای تجارت هر چقدر هم پیشرفت کنند و دچار تغییرات بزرگی هم شوند در نهایت در دو سوی یک تجارت انسان قرار دارد.

بنابراین اگر می‌خواهیم در یک کسب و کار موفق شویم باید یک قدم فراتر از اعداد و جداول برویم. در واقع آن چیزی در دنیای تجارت اهمیت دارد بدانید این است که شما باید بتوانید روی ذهن مخاطب خودتان تاثیر بگذارید. در واقع بهترین صاحبان کسب‌وکار و بهترین فروشنده‌ها کسانی هستند که روانشناسی می‌دانند و به نوعی می‌فهمند که هر مخاطب و هر انسان چه ویژگی‌هایی دارد و بر اساس ویژگی‌های او دست به انتخاب و انجام کاری می زنند. این داستان در مورد طراحی کارت ویزیت طلاکوب نیز صدق می‌کند.

اما نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که انسان‌ها دارای دو بخش مهم ذهنی هستند. در بخش اول انسان‌ها به شکل کامل منطقی تفکر و تصمیم گیری می کنند. این بخش از ذهن به طور کامل در اختیار انسان قرار دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که این بخش کم ظرفیت و کند است و قادر نیست چند کار را به صورت همزمان انجام دهد. اما بخش دوم ذهن که به ناخودآگاه ذهنی شهرت دارد توانایی مدیریت چندین کار به صورت همزمان دارد. حال به نظر شما یک صاحب کسب و کار باهوش روی کدام بخش سرمایه گذاری می‌کند؟

ذهن مخاطب را در اختیار بگیرید

به طور کلی اگر شما مستقیما اعلام کنید که در حال تبلیغات هستید یا نشان دهید که این کارت یک کارت تبلیغاتی است عملا ذهن منطقی فرد را تحت تاثیر قرار داده اید. اگر موفق شوید توجه مخاطب را در این حالت به سمت خود جذب کنید باید امیدوار باشید که مخاطب تمرکز خوبی برای خواندن پیام تبلیغاتی شما هزینه کند. زیرا اگر بخواهد بدون تمرکز بخواند یا کلا سرسری رد کند، عملا هیچ فرقی نمی‌کند. حال اگر در بهترین حالت با تمرکز کامل این متن خوانده شود باز هم ذهن منطقی قادر نیست این اطلاعات را به خاطر بسپارد و آن را ممکن است ناقص به خاطر بسپارد. پس عملا درصد موفقیت در این حالت به واقع خیلی کم است.

اما اگر شما بتوانید وارد ذهن غیر منطقی یا ناخودآگاه مخاطب شوید، داستان کاملا فرق می‌کند. پروسه این اطلاعات در ذهن ناخودآگاه مخاطب کاملا خودکار صورت می‌گیرد و هیچ قدرت تمرکزی از مخاطب نمی‌گیرد. از طرف دیگر این کار در کنار ده ها کار دیگر صورت می‌گیرد و  نکته جالب این جاست که در ذهن فرد کاملا می‌ماند. پس شما به عنوان یک صاحب کسب و کار باهوش مسلما می خواهید از روش دوم استفاده کنید.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اعلام مستقیم تبلیغاتی بودن و به کارگیری ذهن منطقی مخاطب با وجود این که نتیجه چندان چشم‌گیری ندارد اما ساده تر و کم هزینه‌تر است. اما راه دو مسلما می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. اما همانطور که گفتیم دنیا به سمتی رفته است که شما ناچار به پرداخت این هزینه‌ها خواهید بود. یادتان باشد که هیچ چیز در دنیای اقتصاد بالاتر از جذب مخاطب نیست.
اما حال نقش طراحی کارت ویزیت طلاکوب در تسخیر ذهن مخاطب و جذب او چگونه می‌تواند باشد؟ در واقع رابطه بین طراحی کارت ویزیت طلاکوب و ذهن غیر منطقی مخاطب چیست؟

طراحی کارت ویزیت طلاکوب و جذب مخاطب

در بالا به این نتیجه رسیدیم که اما برای جذب مخاطب و تسخیر ذهن او باید راه سخت‌تر را انتخاب کنیم و سعی کنیم وارد ذهن ناخودآگاه او شویم. اما این چه ارتباطی با طراحی کارت ویزیت طلاکوب دارد؟

مسئله اصلی این است که ذهن غیر منطقی عملا در اختیار هیچ کس نیست و در پشت پرده ذهن بر اساس نیروی یادگیری و قوه غریزه فعالیت می‌کند. بنابراین به صورت مستقیم نمی‌توان به آن دسترسی داشت. اما همچنان راه‌های ارتباطی با ذهن وجود دارد. شما به واسطه 5 راه ارتباطی بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی قادر خواهید بود که وارد ذهن مخاطب خود شوید. در واقع این ها 5 راه و تنها راه‌های ورودی ذهن انسان محسوب می‌شود. اما نکته مهم این است که روزانه انسان‌ها در برابر ده ها میلیون اطلاعات مختلف از راه‌های مختلف قرار دارند. اگر قرار بود مغز تمام این اطلاعات را آنالیز کند عملا ما در دقیقه ابتدای زندگی از بین می‌رفتیم.

بنابراین برای این که بتوانیم وارد ذهن مخاطب شویم باید چاره ای بیندیشیم. اصولا در این حالت راهکار اصلی استفاده از خلاقیت و ایجاد طراحی‌های خارق العاده است. اما طراحی کارت ویزیت طلاکوب راهکار جذاب دیگری پیدا کرده است.

در واقع اگر به خوبی دقت کنیم مهمترین و شلوغ ترین راه ورودی به ذهن، بینایی می‌باشد. ما هر لحظه در برابر یک تصویر قرار داریم و در حال تحلیل این تصویر هستیم. بنابراین کاملا عادی است که بسیاری از این تصاویر غیر ضروری شناخته شود و بدون هیچ تحلیلی دور ریخته شود. کارت ویزیت ها نیز جزئی از این تصاویر دور ریخته هستند. اما سایر راه‌ها چطور؟ راه‌هایی مانند بویایی، چشایی و حتی لامسه نسبت به بینایی و شنوایی راه‌های خلوت‌تری محسوب می‌شود.

 

طراحی کارت ویزیت طلاکوب و استفاده از یک راه خلوت

طراحی کارت ویزیت طلاکوب در واقع به نوعی یک کارت ویزیت برجسته محسوب می‌شود و در برخی موارد به نوعی طراحی شود که فرو رفته باشد. به هر حال طراحی کارت ویزیت طلاکوب به نوعی است که عملا کارت ویزیت را از حالت دو بعدی خارج می‌کند و عملا یک بعد سوم به آن می‌دهد. بنابراین اینجا حس لامسه دیگر یک کارت تخت و دو بعدی احساس نمی‌کند، بلکه با یک اتفاق جدید رو به رو است.
همین اتفاق جدید باعث می‌شود که بدن و ذهن لحظه‌ای درگیر کارت ویزیت شوند و این جاست که راه بینایی برای عبور طراحی کارت ویزیت طلاکوب باز می‌شود و این برای انتقال اطلاعات و رسیدن ما به مقصد کاملا کافی است!

خلاصه کلام از طراحی کارت ویزیت طلاکوب

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که طراحی کارت ویزیت طلاکوب به نوعی یکی از جدید ترین و به روز ترین انواع طراحی کارت ویزیت محسوب می‌شود که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است اما به سبب گران بودن و پر هزینه بودن چندان کسب و کارها اقدام به استفاده از آن در حجم گسترده نکرده اند. همین موضوع باعث شده است که عملا طراحی کارت ویزیت طلاکوب علاوه بر تازه بودن برای مخاطب همچنان احساس احترام خوبی به مخاطب منتقل کند.

طراحی کارت ویزیت طلاکوب با درگیر کردن حس لامسه مخاطب به نوعی ذهن انسان را درگیر می‌کند. این درگیری برای و ورود به ذهن مخاطب کافی است. اما توجه داشته باشید که مخاطب به شما چند لحظه بیشتر وقت نمی‌دهد. پس به اندازه ای باید طراحی سبک، ساده اما جذاب باشد تا ذهن مخاطب آن را به عنوان یک اطلاعات قابل اعتنا قبول کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.