pdfها توسط موتورهای جستجو، ایندکس گذاری میشوند. حتی الگوریتمهای گوگل مانند rich snippets هم میتوانند از محتویات pdf استفاده کنند. البته اینکه یک فایل ایندکس گذاری شود، همیشه دستاورد بزرگی نیست. با این مطلب همراه باشید تا مزایا و معایب pdfها را از چشم انداز سئو ببینیم.
مزایای استفاده از pdf برای سئو
استفاده از pdfها، مزایایی دارد، ایجاد pdfها بسیار آسان است همچنین با قرار دادن لینک و بهینه سازی محتوای pdfها میتوانید به ایندکس گذاری آنها کمک کنید. بعضی از مزایای pdfها را ببینید:
ایجاد pdfها آسان است
استفاده از pdfها میتواند برای دیجیتال مارکترها بهترین ابزار تولید محتوا باشد مخصوصا برای آنهایی که تعداد کارکنان کمی دارند و منابعشان محدود است. ایجاد کردن pdfها بسیار آسان است، کافیست متن را در Word با پسوند pdf، ذخیره کنید. مخصوصا pdfها برای کسانی که در HTML ماهر نیستند یکی از فرمتهای مناسب برای تولید محتوا در سایت است.
وجود Meta data در pdfها
pdfها ممکن است شامل کلمات کلیدی و Metakeyها باشند که میتوانید در منوی File در Adobe Acrobat ببینید. از آنجایی که دیگر مانند گذشته، متادیتاها بر روی سئو تاثیر چندانی ندارند. سئوکاران تصور میکنند که لازم نیست وقت زیادی برای Metakeyها تلف کنند ولی واقعیت این است که متا دیتاها بر روی SERP گوگل تاثیر دارند. وقتی کاربران چکیده pdf شما را در SERP ببینند این احتمال زیاد است که از سایت شما هم بازدید کنند.
امکان قرار دادن لینک در pdf
مانند صفحات وب، میتوان در pdfها لینک قرار داد و این لینکها توسط بات های موتور جستجو، قابل پیگیری هستند.
امکان ایندکس گذاری pdf
احتمالا بزرگترین ویژگی مثبت در pdfها، امکان ایندکسگذاری آنها است. pdfها منابع مهمی برای محتوا هستند در حالیکه هم برای کاربران قابل درک میباشند و هم برای موتورهای جستجو. البته باید بدانید که همه pdfها قابل خواندن برای موتورهای جستجو نیستند. شاید دیده باشید که بسیاری از pdfها دارای تصاویری هستند که در آنها نوشته وجود دارد. مغز انسان این را درک میکند که نوشتههای روی تصویر را بخواند ولی هوش مصنوعی مانند باتهای گوگل، آنها را فقط تصاویر میدانند نه نوشته. البته در سالهای اخیر، بات ها توانسته اند تصاویر را تا حد زیادی اسکن کنند و متن را از آن استخراج کنند ولی بهتر است که به باتها کمک کنیم که همه چیز را زودتر بفهمند تا سایت ما رتبه خوبی بگیرد.
امکان حفظ حق کپی رایت
اگر یک pdf خلق کردهاید که حق کپی رایت آن متعلق به خودتان است می توانید در منوها نرم افزار سازنده، مشخص کنید. همچنین گوگل متوجه میشود که نامی به عنوان نویسنده pdf وجود دارد.
معایب استفاده از pdf روی سئو
وقتی صحبت از تاثیرات منفی pdfها بر روی سئو باشد می توان به ابزارهای ضعیف پیمایش و طولانی بودن متن pdfها اشاره کرد. معایب دیگر را بررسی کنیم:
ایجاد محدودیت در پیمایش سایت
فرض کنید یک pdfخیلی مفید و پر بازدید و محبوب درست کردید و در سایت قرار دادید. کاربر هم آن را پسندید و شروع به خواندن کرد. وقتی بعد از آن کاربر بخواهد مطالب سایت را هم ببیند، این امکان وجود ندارد. باید دوباره pdf را ببندد و به سایت برگردد.
طولانی بودن متن pdf
معمولا وقتی محتوایی به شکل متن تولید می شود بسیار راحت است که آن راتبدیل به pdf کنید ولی معمولا آن را به قسمت های کوچک تقسیم نمیکنید، برای همین است که ممکن است یک محتوای طولانی ایجاد شود که تاپیکهای مختلفی در آن وجود داشته باشد. بعد این فایل pdf را در سایت خود قرار میدهید و برای آن یک URL درست میکنید. نام این URL متناسب باکدام تاپیک pdf خواهد بود؟ اگر pdf طولانی باشد و تعداد زیادی تاپیک را در بر بگیرد، انتخاب نام URL مناسب برای آن سخت خواهد بود و به این شکل، ممکن است قسمتهای جالب و مهم فایل در URL مشخص نباشد و موتور جستجو هم متوجه نشود که این pdf، چه عنوانهایی را در خود دارد. همان طور که میدانید موتور های جستجو به URL برای نمایش در نتایج، بسیار اهمیت می دهند.
عدم سازماندهی و پیمایش pdf
به طور کلی استفاده از pdfها در صفحات وب چندان جالب و User friendly نیست. چون مهمترین ویژگی در وب سایتها سهولت پیمایش و کار با صفحات است که این خصوصیت در pdf ها وجود ندارد. برای همین است که pdfها برای صفحات وب چندان جذاب نیستند.
عدم امکان ویرایش pdf
یکی از دلایل محبوبیت محتوای وب، این است که کدهای HTML بسیار انعطاف پذیر هستند و ویرایش آنها بسیار آسان است. در حالیکه pdfها Read only هستند و برای ویرایش آنها باید آن ها را تبدیل به متن کرده ویرایش کنید و دوباره تبدیل به pdf کنید.
عدم امکان ایجاد ساختار Mark up
در HTML، امکان ایجاد انواع ساختارهای Mark up مانند لینکها وجود دارد که در هر جایی از محتوای HTML که خواستید میتوانید آنها را به وجود بیاورید. ولی در pdf، این امکانات با این گستردگی وجود ندارد. به نظر میرسد که pdfها بیشتر مناسب اطلاعات استاتیک هستند که تمام مطلب را یک جا ارائه میکنند و لازم به لینک و ارجاع در آنها وجود ندارد.
عدم امکان Tracking
در pdfها بر خلاف HTML، امکان Track توسط موتورهای جستجو بسیار کمتر است و برای اینکه موتور های جستجو بتواند اطلاعات را Track کنند، نیاز به کارهای زیادی روی pdf است. این هم یکی دیگر از نکات منفی درباره pdfها است که به راحتی HTML نمیتوان در آنها برچسب و لینک ایجاد کرد و دقیقا به همین دلیل با ابزار مانند آنالیتیکس هم آنالیز دقیقی از بازدید و دانلود کاربران از pdf، در دسترس ما قرار نمیگیرد.
نتیجه گیری
به طور کلی، pdfها در مقابل HTML، بسیار ناکارآمد هستند ولی این به این معنی نیست که pdfها به هیچ دردی نمیخورند. بلکه باید بدانید که از آنها در چه جایی استفاده کنید. در محتوایی که نیاز به Track و آنالیز بازدیدکنندگان است بهتر است از pdf استفاده نکنید ولی اگر محتوا قرار است طولانی و استاتیک باشد، بهتر است از pdfها استفاده کنید. همچنین میتوانید مطلب چگونه pdf را برای سئو مناسب کنیم را مطالعه کنید و تکنیکهای جدید برای سئوی pdf یاد بگیرید.