بازاریابی محتوا فاکتوری است که این روزها برای جذب مخاطب باید به آن توجه ویژه ای شود. بسیاری از بازاریابان جهت ایجاد محتوای مناسب برای مخاطبان خود دائما در حال تلاش و تکاپو هستند. با تغییرات زیاد و در نظر گرفتن فاکتورهای بیشمار گاها نتیجه عکس حاصل می شود و مخاطبان به جای جذب به کسب و کار شما، از فعالیتتان دور نیز می شوند. بنابراین چگونه می توانید محتوای منحصر به فردی برای یک مخاطب خاص ایجاد کنید؟
در خصوص بازاریابی محتوا چه می دانید؟
Björn Owen Glad (مربی بازاریابی محتوا و بنیانگذار CMI) در یکی از پرمخاطب ترین مقالات خود، در مورد مشکلی که بسیاری از بازاریابان با آن روبرو هستند، توضیحات کاربردی ارائه می دهد. او بیان می دارد که محتوای بسیاری از بازاریاب ها که نمی تواند از بین دیگر مقالات متمایز شود در انتها ناپدید می شود و هیچ تأثیر ماندگاری بر مخاطبان مورد نظر باقی نمی گذارد. تعداد کم بازدیدکنندگان وب سایت، نرخ پرش زیاد و نرخ برگشت پایین متأسفانه برای بسیاری از بازاریابان یک اتفاق ناخوشایند است که در این راستا می تواند رخ دهد.
جو پولیزی یک سوال جنجالی جالب را مطرح می کند: “آیا محتوایی که ایجاد می کنید و برای مشتریان خود ارسال می نمایید با نمونه های مشابه آن متفاوت است؟”
پاسخ بسیاری از بازاریابان این است:(با شرمندگی) “نه”. ایجاد محتوای منحصر به فرد، مرتبط، جذاب و متناسب با زمان به منابع و استراتژی بازاریابی محتوا خوب نیاز دارد. بسیاری از برند ها محتوای عمومی را انتخاب می کنند که منحصر به یک مخاطب خاص نیست. آنها امیدوارند با ایجاد محتوای تاثیرگذار که برای افراد بسیار زیادی جذاب است، بازدید بالایی نیز به دست آورد. این همان رویکردی است که برند ها را وادار می کند تا به خاطر آن وبلاگ ایجاد نموده و اقدام به تولید محتوا کنند. البته در این مسیر بسیاری از آنها دقیقا نمی دانند که چه محتوایی را تولید کنند که ارزش افزوده داشته باشد. نوشتن یک وبلاگ بدون هیچ گونه برنامه ریزی یا بینش استراتژیک به یک کار بیخود همانند است.
پیشنهاد می کنیم مقاله 6 راه جهت بهینه سازی پست های وبلاگ برای SEO را مطالعه نمایید.
رابرت رز، نویسنده و استراتژیست بازاریابی محتوا می گوید بازاریابی محتوا به معنای ایجاد “حداقل مقدار محتوا با حداکثر تأثیر” است. به عبارت دیگر، هدف ایجاد محتوایی است که پاسخ مطلوب را ارائه می دهد و در آن کیفیت بر کمیت اهمیت داده می شود. اما مشکل این است که بدانید این محتوا باید چگونه باشد.
با طرح این سه سوال قبل از شروع به نوشتن می توانید خود را برای موفقیت در بازاریابی محتوا آماده نمایید:
1. مخاطب هدف شما کیست؟
بسیاری از برند ها اشتباه می کنند که مخاطبان خود را به صورت گسترده دسته بندی می کنند. به طور مثال “زنان بین 35 تا 45 سال” مخاطب هدف خوبی نیستند. “زنان بین 35 تا 45 ساله که دارای مدرک دکتری در علوم سیاسی هستند و به عنوان مدیر در خدمات عمومی مشغول به کار هستند” می توانند یک مخاطب هدف خوبی در نظر گرفته شوند. هرچقدر شما در پرسونای خود دقیق تر باشید، محتوای خود را هدفمندتر ارائه خواهید داد.
2. منطقه شما برای تمرین بازاریابی کجاست؟
خدمات یا محصول شما هرچه باشد، احتمالاً برند های دیگری نیز در زمینه موضوعات مشابه محتوا تولید می کنند. برای جذب مخاطب یا باید آنقدر خوب باشید که بازدیدکنندگان، رقبای شما را کنار بگذارند یا آنقدر خوب باشید که شکاف های موجود در بازار را پر کنید. برای اینکه بتوانید تاثیرگذار باشید توصیه می شود تا بر مورد دوم تمرکز نمایید.
3. کدام کانال ها برای شما مناسب هستند؟
در بحث بازاریابی محتوا هنگامی که هدف خود را پیدا کردید، وقت آن است که کانال های مناسب برای پیام رسانی خود را نیز انتخاب نمایید. با توجه به بررسی عادات مخاطبان خود، برخی از کانال ها برای شما مفیدتر از بقیه هستند. در عین حال، انتخاب کانال به خودی خود می تواند به شما در ایجاد تمایز کمک کند. شاید صدها وبلاگ در زمینه تخصص شما وجود داشته باشد اما ممکن است پادکست بسیار کمی موجود باشد یا شاید رقبای شما همه بر روی تولید کتاب های الکترونیکی تمرکز نموده اند و هیچ کس ویدیوهای YouTube
تولید نکند. انتخاب کانال و قالب، واقعاً می تواند جذابیت شما را برای مخاطبان هدف افزایش دهد.