مقالات آموزشی

تاثیر شبکه های اجتماعی و ویژگی رسانه ای شبکه های اجتماعی

مفید بود؟

ایجاد ارتباطات مختلف در زمینه های گوناگون و رسالت رسانه ای شبکه های اجتماعی، یکی از مهارت های قابل ذکر این پدیده محسوب می شود. شبکه های اجتماعی در جایگاه رسانه ای قدرتمند، می تواند تأثیرگذاری بسیار زیادی در قدرت تصمیم گیری افراد مختلف در جایگاه های متفاوت ایفا کند.
شبکه های اجتماعی به عنوان عنصری در دسترس همه و حتی کسانی که درک بالایی از تکنولوژی و فناوری های به کار گرفته شده ندارند، به حساب می­آید. شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه که وظیفه­ی ارسال اطلاعات و در حقیقت رساندن آنها را  دارد، در سالیان اخیر به شدت در کانون توجهات قرار گرفته است. این پدیده در سطوح مختلف سنی و تحصیلی به دلیل اعتبار و شناخت موجود، بسیار مفید واقع شده است. یکی از اصلی­ترین اهدافی که هر رسانه متعهد به آن است، انتقال و انتشار اطلاعات و ایجاد ارتباطات با قشرهای مختلف است.

 

در شبکه های اجتماعی، کاربران به این مسأله دسترسی دارند که شیوه های ارتباطی را خودشان انتخاب کنند و محدودیت ها و شرایط خاصی برای آن در نظر بگیرند. هنگامی که از عنصری به عنوان یک رسانه استفاده می­شود، نیازمند انسجام و سازمان دهی ویژه­ای از اطلاعات و اخبار مختلف هستیم. شبکه های اجتماعی این قابلیت را دارند تا به خوبی و با نظم بالایی این قابلیت ها را در اختیار کاربرانشان قرار دهند. شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از اصلی ترین رسانه هایی شناخته می شود که در بین تمام افراد خانواده جایگاه تعیین شده­ای دارند.

تعریف شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه

متخصصین و کارشناسان شبکه های اجتماعی با توجه به ویژگی های زیادی که شبکه های اجتماعی از خود بروز می دهند و به دلیل نقش گسترده ای که در انتقال اطلاعات و تبادل ارتباطات نامحدود میان افراد مختلف ایجاد می کنند، آن را به عنوان یک رسانه به رسمیت می شناسند. شبکه های اجتماعی این امکان را به کاربران می دهد تا به طور مستقیم با یکدیگر گفتگو کنند و در مسائل گوناگون به اظهار نظر بپردازند.
یکی از اهداف اصلی شبکه های اجتماعی سهولت در ارتباط و تعاملات مختلف است. این مسأله هنگامی که به شیوه ای مثبت دنبال می شود، می تواند موجب رشد و پیشرفتِ فرهنگی هر جامعه­ای شود. هنگامی که با یک رسانه سروکار داریم، این قابلیت فراهم است تا در کسری از ثانیه، مطالب مختلف به چشم و گوش افراد زیادی در نقاط مختلف جغرافیایی برسد. با ظهور رسانه های جمعی دیگری به مانند تلویزیون، رادیو و … این روند انتقال و تبادل اطلاعات بهینه تر و ارزان تر شد. پس از بکارگیری اینترنت و در پی آن ظهور پدیده های دیگر، رفته رفته سهولت بیشتری در ایجاد تعاملات و تبادلات در حال صورت گرفتن است.

شبکه های اجتماعی به عنوان مجموعه ای از برنامه های کاربردی مبتنی بر فناوری های نوین و اینترنت، امکان ایجاد تبادلاتِ به وجود آمده از طریق انتشار محتواهای جدید را برای کاربران فراهم می کند. این رسانه ها در زمینه های مختلف به عناوین گوناگونی توسط کاربران و مخاطبین اصلی آنها توصیف می­شوند.

ویژگی های رسانه ای شبکه های اجتماعی

رسانه ها به چند دلیل، عناصر محبوب و پرطرفداری در سرتاسر دنیا شناخته می شوند. یکی از این ویژگی ها دسترسی و همه جایی بودن آنهاست. شبکه های اجتماعی نیز به دلیل سهولت بالای دسترسی کاربران به آنها، بانک اطلاعاتی عظیمی هستند که در نقش رسانه ای پرطرفدار و کاربرپسند بین مخاطبین شناخته می شوند.

 

استفاده از ابزارهای رسانه ای شبکه های اجتماعی، یکی از انگیزه های قوی کاربران برای استفاده از آنها محسوب می شود. ایجاد ارتباطات فوری به عنوان ویژگی دیگری است که انواع رسانه ها برای حفظ خود به آن احتیاج دارند. سرعت بالای انتقال اطلاعات مختلف با توجه به ورود فناوری های جدید و تکنولوژی های مختلف رسانه ای، به شدت از سوی کاربران دنبال می شود. این ویژگی امری اجتناب ناپذیر در زمینه­ی استفاده از شبکه های اجتماعی به حساب می­آید. بسیاری از کاربران تنها به دلیل سرعت بالای تبادل اطلاعات و اخبار مختلف به این نرم افزارها مراجعه می کنند تا در کمترین زمان به اطلاعات جامعی دست پیدا کنند.
به دلیل حجم بالای کاربران و منابع مختلف خبری، زمان تأخیر بسیار کمی در میان شبکه های اجتماعی وجود دارد و اطلاعات در کمترین زمان بدون تقبل هزینه ای، در بین افراد ردوبدل می شود. این ویژگی به نوعی وجه تمایز بزرگی در قیاس با سایر گزینه هایی است که پیش از این مورد استفاده­ی بیشتر مردم قرار گرفته است. به همین دلیل، سرعت انتقال اخبار و اطلاعات به یکی از نیازهای اصلی کاربران در فضای مجازی تبدیل شده است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.