مقالات آموزشی

تاثیر کلیدی شبکه های اجتماعی برای مخاطبین

مفید بود؟

یکی از سؤالاتی که همواره در مقوله های جدید و فناوری های نوین به مانند شبکه های اجتماعی مطرح می شود، این است که چگونه شبکه های اجتماعی بر روی آینده ی افراد تأثیر می گذارند؟
در ابتدا چند تعریف از شبکه های اجتماعی ارائه می دهیم:
شبکه های اجتماعی ساختاری هستند که از مجموعه ای از بازیگران (مانند افراد یا سازمان ها) و مجموعه ای از روابط دوجانبه بین این بازیگران تشکیل می شود.
شبکه های اجتماعی انتشار یا حضور آنلاین هر گونه محتوایی است که به کاربران اجازه می دهد تا مکالمات چند جانبه ای داشته باشند. شبکه های اجتماعی بر تعاملات دوطرفه در صفحات مجازی تأکید دارند. تعاملات دوطرفه به این معنی است که ایجاد نظرات در آن مجاز است و ممکن است تعاملاتی بین نویسنده و هر شخص دیگری وجود داشته باشد.

تکنولوژی اینترنت در دهه­ی 1960 معرفی شد. این تکنولوژی در سال 1969 توسط یک سازمان پیشرفته­ی تحقیقاتی در وزارت دفاع آمریکا بکار گرفته شد. آنها اساساً فقط می خواستند یک سیستم ارتباطی ایجاد کنند که بتواند اطلاعات نظامی را بدون وقفه حمل کند. پس از آن در سال 1971 اولین آدرس ایمیل الکترونیکی اختراع شد و سپس در سال 1991 زبان نشانه گذاری ایجاد و توسط آن ارتباط برقرار شد.

توسعه ی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی از زمانی که فناوری اینترنت برای اولین بار در دهه 1960 توسعه یافت، تکامل پیدا کرد. اولین اجتماع های آنلاین که شبیه به یک انجمن بحث و گفتگو بود، توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه دوک ساخته شد. در آن مجموعه دانش آموزان می توانستند نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. پس از سال 2003 بود که ظهور شبکه های اجتماعی محبوب و پرطرفدار در دنیای وب صورت گرفت. امروزه محبوب ترین شبکه های اجتماعی در سرتاسر دنیا به تنهایی بیش از 1 میلیارد کاربر دارند که در آنها به فعالیت ادامه می­دهند.

مزایای شبکه های اجتماعی

مزیت های آموزشی: نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که 67 درصد بزرگسالانی که از صفحات آنلاین استفاده می کنند، از شبکه های مجازی نیز بهره می برند. این داده ها نشان می دهد که شبکه های اجتماعی می تواند برای بهبود آموزش بزرگسالان و دانش آموزان، از آنجایی که در حال حاضر تأثیر خاصی بر آنها دارد، می توان بهره برد. مزیت اصلی برای دانش آموزان این است که روی موضوعات مورد علاقه­ی آنها، می توانند درک بهتری داشته باشند، به این خاطر که ممکن است زمان محدودی در مدرسه در اختیارشان باشد. مزیت اصلی برای بزرگسالان، نحوه­ی ارتباط با سایر افراد است. در این شیوه آنها می توانند با افرادی در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کنند و اطلاعاتی در مورد نقاط مختلف جهان بدست بیاورند.
از سوی دیگر معلمان می توانند از توانایی های شبکه های اجتماعی برای ایجاد انجمن های گفتگو، وبلاگ های آموزشی و کلاس های آنلاین استفاده کنند. در این همکاری بین دانش آموزان و معلمان، عملکرد های شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه می تواند به دانش آموزان فرصت هایی برای پوشش بیشتر مطالب و دنبال کردن علایق آنها باشد.
همچنین مدارس از شبکه های اجتماعی به عنوان واسطی برای برقراری ارتباط با دانش آموزان استفاده می کنند. در این زمینه برخی از شبکه های اجتماعی، اختصاصاً برای ارتباط با دانش آموزان و بحث های خارج از کلاس درس بکار گرفته می شنود. بنابراین کاملاً واضح است که تأثیر شبکه های اجتماعی در حوزه­ی آموزش، مزیت های زیادی دارد و فرصت های فراوانی برای کاربران به وجود می آورد.

مزیت های تجاری و کسب و کار: در زمینه­ی مزیت های شبکه های اجتماعی در کسب و کارهای مختلف، بحث های زیادی صورت گرفت. شبکه های اجتماعی در اینترنت ایجاد شدند تا افراد در آن، دیدگاه ها، ایده ها، توصیه ها و تجربه هایی را ملاقات کنند. بنابراین یک راه بدون توقف و گسترده برای مخاطبان از طریق پلتفرم ها یا وب سایت های مشابه است. این مسأله یکی از عواملی است که سازمان ها در رسانه های اجتماعی علاقه مند هستند تا انواع پیشنهادات و انتقادات مردم را دریافت کنند. بسیاری از شرکت ها از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان قبلی و مشتریان احتمالی استفاده می کنند. بدین ترتیب منجر به ایجاد یک فرصت طلایی برای مشاغلی می شود تا بیشتر در مورد سازمان یاد بگیرند و به راحتی با افراد و کارکنان آن ارتباط برقرار کنند.
جویندگان مشاغل نیز می توانند با کسانی که از طریق این رسانه های اجتماعی فعالیت می کنند، آشنا شوند و پس از حضور در این محیط­ها، امکان دستیابی به افراد با قدرت، برای استخدام آسان­تر می شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.