مقالات آموزشی

 معیارهای اصلی پیدا کردن کلمات برای سئو

مفید بود؟

پیشگفتار

وقتی یک فرد در فضای آنلاین به دنبال خدمات، محصولات یا دانش شما است برای پیدا کردن آن:

• یک عبارت کلیدی را در گوگل تایپ می‌کند.

• به نتایج جستجو نگاه می‌کند.

• روی یکی از لینک‌های موجود در فهرست نتایج جستجو کلیک می‌کند

• به وب‌سایت دیگری غیر از سایت شما وارد می‌شوند که این حالت برای شما خوشایند نیست.

بنابراین شما باید با تحقیق کلمات کلیدی، کلمات و عبارات مناسب را با دقت انتخاب کنید و سپس محتوا و صفحات خود را با آن عبارات بهینه سازی کنید تا دفعه بعد بازدیدکننده وارد سایت شما شود. رتبه بندی در نتایج جستجو کار چندان سخت و پیچیده ای نیست. فقط کافیست نشان دهید که صفحه شما مرتبط با موضوع سایت شما است. علاوه بر این وب‌سایت شما باید از نظر موتورهای جستجو معتبر باشد.

همه این کارها با تحقیق کلمه کلیدی درست شروع می‌شود. در واقع تحقیق کلمات کلیدی اولین قدم در فرآیند رتبه بندی است. تحقیق کلمات کلیدی مثل خواندن ذهن میلیون‌ها انسان است. با انجام این کار شما می‌توانید در عرض چند دقیقه به اطلاعاتی برسید که واقعاً جالب هستند:

• مردم واقعاً محصول یا خدمت شما را به چه اسمی می‌شناسند؟

از اصطلاحات بی معنی استفاده نکنید و عباراتی را انتخاب کنید که افراد بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

• مخاطبان شما به دنبال کدام راه حل‌ها و اطلاعات است؟

تحقیقات بازاریابی

محتوای خود را بر اساس موضوعات و عبارات مرتبط تنظیم کنید.

 

 معیارهای اصلی برای انتخاب یک کلمه کلیدی

در انتخاب کلمه کلیدی باید به مجموعه ای از معیارهای مهم توجه داشته باشید. کلمه کلیدی ایده آل سه فاکتور مهم دارد که عبارتند از:

• اکثر افراد در جستجوی آن هستند (حجم جستجو).

• وب‌سایت شما در رقابت با سایر سایت‌ها واقعاً این شانس را دارد که رتبه بندی شود (دشواری رقابت).

• و در نهایت محصول یا خدمت شما را توصیف می‌کند یا با هدف محتوای شما هماهنگی دارد.

 

*** فرض می‌کنیم که شما میدانید کدام موضوعات و کلمات کلیدی به کسب و کار شما مرتبط هستند. پس روی دو فاکتور اول متمرکز می‌شویم:

• حجم جستجو:

این فاکتور، محبوبیت یک کلمه کلیدی را نشان می‌دهد. بنابراین شما باید ببینید که آیا مردم کلمه کلیدی موردنظر شما را جستجو می‌کنند؟ حجم جستجو زیاد است یا کم؟ روند جستجو صعودی است یا نزولی؟ اگر هیچکس عبارت مورد نظر شما را جستجو نمی‌کند، استفاده از آن به عنوان کلمه کلیدی هیچ فایده ای برای سایت شما ندارد.

• دشواری کلمه کلیدی:

برای بررسی دشواری یک کلیدی باید ببینید که چقدر احتمال دارد صفحه شما با عبارت انتخاب شده شما، رتبه بندی می‌شود؟ آیا سایر صفحاتی که با این عبارت رتبه بندی شده اند، معتبرتر از صفحه شما هستند؟ اگر متوجه شدید که با کلمه کلیدی موردنظر خود شانسی برای رتبه بندی ندارید، نباید از آن استفاده کنید. در واقع شما باید روی عباراتی متمرکز شوید که حجم جستجوی کمی دارند و یا به طور غیرملموس جستجو نمی‌شوند. زیرا رتبه بندی با عباراتی که سطح رقابت خیلی بالایی دارند، عملاً غیر ممکن است.

انواع صفحات بر اساس هدف جستجو

قبل از اینکه در مورد جزئیات فرآیند تحقیق کلمات کلیدی توضیح دهیم، ابتدا به بررسی هدف‌های مختلف جستجوگران می‌پردازیم. زیرا شما باید برای یافتن کلمه کلیدی مناسب، هدف افراد را درک کنید.

 اصل اول تحقیق کلمات کلیدی

هر کلمه کلیدی باید نشان دهنده یک هدف باشد. به طور کلی جستجوها با سه هدف انجام می‌شوند:

 1. جستجوهای اطلاعاتی

این گروه از جستجوگران بازدیدکنندگان بالقوه ای هستند که با تحقیق در مورد موضوعی، می‌خواهند پاسخ سؤال یا مشکل خود را پیدا کنند. در واقع آن‌ها یک سؤال یا مشکل دارند. عبارات کلیدی که آن‌ها استفاده می‌کنند به صورت سؤالی است. مثل «آیا میکروسکوپ می‌تواند سلول‌ها را پیدا کند؟» و «تعویض لامپ میکروسکوپ چگونه است؟».

در برنامه های بازاریابی محتوای این صفحات، از پست‌های وبلاگ بهینه شده برای هدف قرار دادن این دسته از جستجوها استفاده می‌شود. این نوع جستجوها در بالای قیف فروش قرار دارند. معمولاً این صفحات نرخ پرش بسیار بالایی دارند. افرادی که این نوع جستجوها را انجام می‌دهند به دنبال خرید نیستند. اکثر اوقات آن‌ها به یکی از اعضای سایت شما تبدیل می‌شوند و ایمیل خود را با شما به اشتراک می‌گذارند. صفحات ارائه اطلاعات، لیست ایمیل شما را افزایش می‌دهند و لینک‌های زیادی را جذب می‌کنند.

2. جستجوهای معاملاتی

بازدیدکنندگان بالقوه ای که این نوع جستجوها را انجام می‌دهند هم در مورد مشکل و هم در مورد راه حل آن اطلاعات دارند. آن‌ها به دنبال کمک هستند. آن‌ها از عبارات کلیدی مرتبط با یک خدمت، محصول یا نام یک برند استفاده می‌کنند. این عبارات کلیدی نشان دهنده قصد خرید جستجوگران هستند. مثل‌ «میکروسکوپ USB» و «لامپ‌های جایگزین میکروسکوپ»

کسب و کارهای آنلاین احتمالاً از این عبارات در صفحات خدمات و کاتالوگ محصولات خود استفاده می‌کنند. محتوای این صفحات علاوه بر رتبه بندی صفحات، برای افزایش نرخ تبدیل هم نوشته می‌شوند. اگر جستجوگران در این صفحات اقدامی را انجام دهند، شما یک لید یا مشتری جدید خواهید داشت. زیرا آن‌ها در بخش‌های پایین قیف فروش هستند.

3. جستجوهای هدایتی

این گروه از بازدیدکنندگان فقط تلاش می‌کنند یک وب‌سایت را پیدا کنند. آن‌ها به خاطر فراموش کردن آدرس یک وب‌سایت، نام برند موردنظر خود را جستجو می‌کنند مثل: “لوازم آزمایشگاه ساینس پلاس ”

اغلب اوقات این عبارات در فعالیت‌های سئو نادیده گرفته می‌شوند. در واقع، برخی از متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو معتقدند که از جمله اهداف سئو، جذب بازدیدکنندگان با استفاده از عبارت‌های اصلی بدون برند است. اما شما با تحقیق در مورد کلمات کلیدی برند دار، یک منبع ارزشمند برای جذب افراد خواهید داشت. در واقع صفحه نتایج جستجوی گوگل در مورد برند شما، صفحه اصلی دوم شماست.

تحقیقات نشان می‌دهد که 80 درصد از کل جستجوهای آنلاین، اطلاعاتی، 10 درصد معاملاتی و 10 درصد دیگر هدایتی هستند. البته توجه داشته باشید که این نتایج جدید نیستند. ما اطلاعات مربوط به این سه نوع کلمه کلیدی، هدف بازدیدکننده و انواع صفحات را در نمودار زیر به تصویر کشیده ایم.

 

اکنون که می‌دانید چگونه عبارت‌های کلیدی می‌توانند با بازدیدکنندگان، انواع صفحات و نرخ تبدیل‌ها هم جهت شوند، کمی وقت بگذارید و در مورد ساختار سایت و نحوه تطابق نقشه سایت خود با استراتژی کلمه کلیدی فکر کنید. یک وب‌سایت خوب صفحات زیادی دارد که در آن‌ها از عبارات مختلفی استفاده شده است. محققان کلمه کلیدی می‌دانند که باید روی صفحات سایت و عبارات موجود در آن‌ها تمرکز کنند.

 

 اصل دوم تحقیق کلمات کلیدی

هر کلمه کلیدی برای رقابت با سایر سایت‌ها یا صفحات است. هر یک از صفحات شما یک رقیب بالقوه دارد. اگر شما برای یک کلمه کلیدی، یک صفحه یا یک URL خاص ندارید، در واقع وارد رقابت نشده اید. و اگر صفحه ای با اطلاعات درست و آموزنده وجود نداشته باشد، یک رقیب قوی ندارید.

 

شما باید به این نکته توجه کنید که نمی‌توانید در تمام صفحات خود از تمام کلمات کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید. در واقع شما باید در صفحات مختلف از کلمات و عبارات متفاوت استفاده کنید.

• در صفحه اصلی باید کلمه کلیدی که رقبا بیشتر از آن استفاده می‌کنند، وجود داشته باشد. معمولاً این کلمات مربوط به گروه‌های اصلی یک کسب و کار هستند.

• در صفحات سطوح بالا و ابتدایی باید از عبارات کلیدی عمومی‌تر استفاده شود.

• در صفحات داخلی که مربوط به موضوعات تخصصی هستند، باید از کلمات خاص‌تری استفاده شود.

• در صفحات درباره ما، تماس با ما و اکثر صفحات دیگر، کلمه کلیدی خاصی وجود ندارد.

• تمام محتواهای وبلاگ‌ها با هدف پاسخگویی به جستجوهای اطلاعاتی ارائه می‌شوند.

حالا که متوجه شدید قصد جستجوگر، عبارات کلیدی و نوع صفحات باید با هم همسو و هم جهت باشند، اجازه دهید با بررسی مهم‌ترین داده‌های کلمه کلیدی یعنی میزان محبوبیت و دشواری رقابت، به جزییات مراحل تحقیق کلمات کلیدی بپردازیم.

 

بررسی حجم جستجو (میزان محبوبیت)

اگر کسی به دنبال کلمه یا عبارت موردنظر شما نیست، استفاده از آن برای شما چه فایده ای دارد؟ بنابراین شما باید بررسی کنید، چند نفر در ماه عبارت موردنظر شما را جستجو می‌کنند. این کار به عنوان بررسی “حجم جستجو ” شناخته می‌شود و یک معیار اصلی در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی است.

اگر یک کلمه یا عبارت کلیدی بیشتر جستجو شود، ترافیک بالقوه آن برای سایت شما بیشتر خواهد بود. شما می‌توانید حجم جستجوی ماهانه هر عبارت را در نرم افزارهای سئوی خود مشاهده کنید. در تصویر زیر می‌توانید گزارش حجم جستجوی ماهانه را برای عبارت “طراحی سایت بازاریابی عصبی ” در ابزارهای MOZ و SEMrush مشاهده کنید.

 

اگر امکان استفاده از یک ابزار پولی تحقیق کلمات کلیدی را ندارید، می‌توانید از ابزار Google Ads Keyword Planner برای بررسی حجم جستجوها استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار فقط کافیست یک اکانت ایجاد کنید. سپس می‌توانید بررسی حجم جستجوی عبارات موردنظر خود را شروع کنید. شما باید در هنگام نوشتن یک مقاله، ایده های کلمه کلیدی و حجم جستجوی آن‌ها را در قالب بازاریابی محتوا ثبت کنید. در هنگام طراحی مجدد یک وب‌سایت هم باید این اطلاعات را در دفتر کار استراتژی محتوای خود ثبت کنید.

 

حجم جستجوی ماهانه مثال بالا بین 10 تا 100 متغیر است. اگر فرض کنید که نرخ کلیک آن برای رتبه بندی 30 درصد است، پس یک صفحه با این کلمه کلیدی می‌تواند ماهانه حداقل ده‏ها بازدیدکننده داشته باشد.

اما آیا انتخاب کلمات کلیدی با حجم جستجوی کم منطقی است؟ تا چه حد باید حجم جستجو پایین باشد تا به نتیجه خوبی برسیم؟ آیا باید یک عبارت با حجم جستجوی نه چندان خوب را انتخاب کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال‌ها در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

 یک مثال از عبارات کلیدی با حجم جستجوی بسیار کم

در تصویر زیر گزارش ترافیک صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید که با عبارت «طراحی وب بازاریابی عصبی» به رتبه اول رسیده است. همانطور که می‌بینید این صفحه در یک ماه بین 100 تا 200 بازدیدکننده را جذب کرده است که این تعداد ده برابر حجم جستجوی برآورد شده با ابزار تحقیق کلمات کلیدی است.

 

اما چطور ممکن است این همه اختلاف وجود داشته باشد؟ ابزارهای سئو میزان ترافیک بالقوه یک صفحه را نادیده می‌گیرند. زیرا آن‌ها فقط بر روی حجم جستجوها برای یک عبارت خاص متمرکز می‌شوند. در واقع، اگر صفحه‌ای با یک عبارت به رتبه بالایی برسد، برای اکثر عبارات مشابه یا هم معنی آن هم نیز رتبه‌بندی می‌شود. در تصویر زیر شما می‌توانید اطلاعات کنسول جستجوی گوگل را برای صفحه مثال بالا ببینید. در این اطلاعات تعداد کلمات کلیدی که این صفحه بر اساس آن‌ها رتبه بندی شده است، مشخص است.

 

 اصل سوم تحقیق کلمات کلیدی

در ابزارهای پیش بینی حجم جستجو، میزان ترافیک بالقوه نادیده گرفته می‌شود. اگر شما اطلاعات مربوط به حجم جستجو را در عدد 10 ضرب کنید می‌توانید با توجه به رتبه بندی احتمالی ده ها عبارت مشابه تا حدی ترافیک بالقوه واقعی صفحه خود را پیش بینی کنید.

اما اگر ابزارها، حجم جستجو را برای یک کلمه کلیدی نشان دهد، چه کاری باید انجام دهیم؟

ابزارها داده های مربوط به حجم جستجوی عبارات خاص را نمایش نمی‌دهند. در واقع ابزارهای Moz و SEMrush به این صورت هستند.

 

اما نداشتن داده ها در مورد یک عبارت به معنی این نیست که هیچ‌کس به دنبال آن نیست. حتی اگر ابزارها هیچ داده ای را نشان ندهند، این احتمال وجود دارد که فردی در جستجوی آن موضوع است. شما می‌توانید در فضاهای دیگر، اطلاعاتی را پیدا کنید که نشان دهنده حجم جستجوی آن عبارت است.

موتور جستجوی گوگل یک راه عالی برای بررسی چنین عباراتی است. فقط کافیست عبارت مورد نظر خود را در این موتور جستجو تایپ کنید. سپس به انتهای صفحه اول نتایج جستجو بروید. قطعاً پیشنهاداتی را برای کلمه کلیدی جستجو شده خود می‌بینید. اگر گوگل کلمات یا عباراتی را پیشنهاد دهد، قطعاً افراد آن‌ها را جستجو می‌کنند. برای دیدن عبارات کلیدی پیشنهادی بیشتر، می‌توانید یکی از حروف الفبا را تایپ کنید.

 

آیا ایده هایی برای عبارات کلیدی دارید؟ به جای تایپ هر یک از حروف الفبا، می‌توانید ایده خود را در این ابزار کلمه کلیدی وارد کنید و صدها عبارت جدید پیشنهادی را ببینید. شما در گوگل می‌توانید عبارات پیشنهادی یوتیوب، بینگ، آمازون و eBay را هم مشاهده کنید.

 

به علاوه، این ابزار عالی به شما کمک می‌کند تا ایده های جالبی را برای پست‌های اطلاعاتی وبلاگ خود پیدا کنید. شما حتماً نباید به دنبال کلمات کلید با حجم جستجوی بالا باشید. زیرا هر بازدیدی در هنگام جستجو می‌تواند روی عملکرد یک پست تأثیر زیادی بگذارد.

 

 اصل چهارم تحقیق کلمات کلیدی

اگر اطلاعاتی را پیدا کردید که نشان می‌دهند افراد در جستجوی یک عبارت خاص هستند، احتمالاً آن عبارت ارزش انتخاب کردن را دارد. یک کلمه کلیدی بلند یک عبارت کلیدی است که دارای پنج کلمه یا بیشتر است. همیشه حجم جستجوی ماهانه این نوع عبارات کمتر از عبارات کلیدی کوتاه هستند. در واقع عبارات کلیدی طولانی‌تر حجم جستجوی کمتری دارند.

اما اگر شخصی عمیقاً درگیر جستجوی یک موضوع خاص باشد، ممکن است از عبارات بلندتر اما مشابه کلمه کلیدی اصلی شما استفاده کند. همانطور که می‌دانید، هر کلمه کلیدی نشان دهنده هدف جستجوگر است. عبارات کلیدی طولانی‌تر قصد جستجوگر را بهتر نشان می‌دهند.

بازدیدکننده‌ای که یک عبارت بلند بسیار خاص را جستجو می‌کند، به احتمال زیاد بعد از ورود به یک وب‌سایت اقدامی را انجام دهد. احتمالاً آن‌ها بعد از پیدا کردن سایت شما هیجان زده شوند. بنابراین عبارات کلیدی طولانی‌تر نرخ تبدیل بالاتری دارند.

نمودار زیر رابطه بین حجم جستجو، سطح رقابت، هدف جستجوگر و نرخ تبدیل را نشان می‌دهد. برخی از عبارات کلیدی بسیار بلند سطح رقابت بسیار کمی دارند. اگر عبارت مورد نظر شما از شش یا هفت کلمه اصلی تشکیل شده باشد، مثل یک سؤال کامل، می‌توانید یک صفحه خاص و منحصر به فرد را دقیقاً با همان ترکیب کلمات ایجاد کنید. داشتن این نوع صفحات برای شما یک مزیت بزرگ است.

 

وقتی در یک عبارت کوتاه فقط یک کلمه به عنوان کلمه اصلی باشد، رتبه بندی صفحه بر اساس آن غیرممکن و بی فایده است. حتی اگر یکی از صفحات شما بابت یک عبارت بسیار رقابتی به رتبه مناسبی برسد، بازدیدکنندگانی که وارد این صفحه از سایت شما می‌شوند، نیازهای مبهم و عمومی دارند. بنابراین زیاد در آن نمی‌مانند.

هدف از سئوی هوشمند پیدا کردن فرصت‌ها برای دستیابی به عبارات طولانی‌تر، رتبه بندی آسان‌تر و نرخ تبدیل بالاتر است، حتی زمانی که حجم جستجو بسیار کم باشد.

 اصل پنجم تحقیق کلمات کلیدی اصلی

کلمات کلیدی که حجم جستجوی کمی دارند راحت‌تر رتبه بندی می‌شوند و بازدیدکنندگان مناسب‌تری را جذب می‌کنند. ممکن است پایین بودن تعداد دفعات جستجوی بازدیدکنندگان بسیار علاقمند منجر به ایجاد ترافیک پایین برای سایت شما شود. اما این ترافیک هر ساله افزایش می یابد.

 

 ترندها، فصلی بودن جستجوها و مقایسه کلمات کلیدی

ابزارهای معرفی شده در بخش‌های بالا فقط نمای کلی حجم جستجوی ماهانه را نشان می‌دهند. در واقع آن‌ها نوسانات حجم جستجو را در طول زمان نشان نمی‌دهند. زیرا حجم جستجو برای موضوعات و کلمات کلیدی موردنظر شما همیشه در حال تغییر است. ابزار Google Trends میزان جستجوهای یک عبارت یا کلمه را در قالب یک نمودار نشان می‌دهد:

در این نمودار داده های یک یا چند عبارت بر اساس فاکتورهای زیر نمایش داده می‌شوند.

• ترندها در طول زمان

• فصلی بودن جستجوها

• مقایسه حداکثر پنج عبارت

• مناطق جغرافیایی برتر

 

اگر سه عبارت بازاریابی اینترنتی، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی وب را در Google Trends وارد کنیم و محدوده تاریخ جستجوی آن‌ها را تا سال 2004 تنظیم ‌کنیم، می‌توانیم میزان محبوبیت نسبی آن‌ها را در طول زمان مشاهده کنیم. به نظر می‌رسد در سال 2004 «بازاریابی دیجیتال» اصلاً جستجو نشده است. اما در طول این چند سال به محبوب‌ترین اصطلاح در این صنعت تبدیل شده است به طوریکه امروزه حجم جستجوی آن تقریباً 8 برابر دو عبارت دیگر شده است.

 

شما با فاکتور فصلی بودن جستجوها می‌توانید به طور واضح میزان علاقه افراد را به این عبارات کلیدی در هر فصل ببینید. در واقع شما با این اطلاعات به راحتی می‌توانید ببینید که چگونه حجم جستجوی یک عبارت در فصل تعطیلات زیاد می‌شود، درحالی‌که سایر کلمات موردنظر شما اینطور نیستند. انتخاب عبارات فصلی نیاز به تفکر و برنامه ریزی دقیق دارد.

 

شناخت مناطق جغرافیایی برتر در Google Trends

Google Trends حجم جستجوها را در مناطق مختلف جغرافیایی نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید روی مخاطبان محلی متمرکز شوید، محتوای شما باید سرگرم‌کننده و مفید باشد. این ابزار به طور پیش فرض، یک منطقه فرعی را در حوزه فعالیت شما نشان می‌دهد. اگر عبارت موردنظر شما محبوبیت خوبی داشته باشد، می‌توانید حجم جستجوی تقریبی آن را در مناطق و شهرهای مختلف بررسی کنید.

ممکن است بررسی یک عبارت در Google Trends کاربردی و مفید نباشد. اگر می‌خواهید ترند یک عبارت کلیدی را برای هر یک از پست‌های وبلاگ خود بررسی کنید این ابزار احتمالاً برای شما مناسب نیست. اما اگر به دنبال بررسی کلمات کلیدی اصلی صفحه اصلی، صفحه خدمات یا صفحه محصول خود هستید، این ابزار کاملاً برای شما مفید است.

 

در مرحله بعد عبارات موردنظر خود را جستجو کنید برای بررسی یک عبارت، باید آن را جستجو کنید.

اصل ششم تحقیق کلمات کلیدی اصلی

اگر شما هر یک از عبارات مورد نظر خود را جستجو نکنید و آن‌ها را در صفحات نتایج جستجو، مورد بررسی قرار ندهید، تحقیق خود را در مورد کلمات کلیدی تمام نکرده‌اید. متخصصان سئو همیشه در مورد کلمات کلیدی تحقیق می‌کنند، به سرعت آن‌ها را در ابزارها و موتورهای جستجو مورد بررسی قرار می‌دهند و به جزییات SERP ها (صفحه نتایج موتور جستجو) دقت می‌کنند.

آن‌ها هنگام بررسی و انتخاب کلمات کلیدی مراحل زیرا را به صورت چرخه ای انجام می‌دهند:

• یک عبارت را پیدا می‌کنند

• آن را جستجو می‌کنند

• صفحه نتایج جستجو را بررسی می‌کنند

• مجدداً یک عبارت دیگر را پیدا می‌کنند

 

 مراقب نتایج جستجوی شخصی سازی شده باشید

همیشه نتایج جستجوی شما تا حدی شخصی سازی می‌شود. به عبارت دیگر، ممکن است مخاطبان هدف شما صفحات رتبه‌بندی‌ شده مشابه را نبینند. بنابراین شما باید برای مشاهده نتایج جستجوی “عادی ” سه نکته زیر را رعایت کنید:

• از مرورگری استفاده کنید که وارد هیچکدام از ابزارهای Google نشده است.

• از یک مرور خاص استفاده کنید یا به صورت ناشناس و بدون اکانت وارد یک مرور شوید.

• با جستجو در www.google.com/ adpreview از ابزار Google Ad Preview استفاده کنید.

 

علاوه بر این، یک سری سیگنال‌های جستجوی مبهم وجود دارند که فقط مخصوص شما و کامپیوتر شما هستند و بر نتایج جستجوی شما تأثیر می‌گذارند. بنابراین شما نباید زمان زیادی را صرف بررسی نتایج مبهم کنید.

شما باید در طول بررسی یک عبارت خاص در نتایج جستجو، به دنبال نشانه هایی باشید و سؤالات زیر را از خودتان بپرسید.

 آیا محتوای صفحه من در حوزه مناسبی است؟

اگر یک جستجوگر به دنبال موضوع مورد نظر شما باشد و صفحه شما را در نتایج جستجو مشاهده کند، چه کاری انجام می‌دهد؟ آیا او مجدداً تلاش می‌کند تا عبارت دیگری را جستجو می‌کند؟ به عبارت دیگر، آیا صفحاتی که رتبه بالایی دارند مرتبط با برند و محتوای شما هستند؟ اگر پاسخ شما خیر است، باید بگوییم صفحه شما در یک حوزه اشتباه است. بنابراین باید به عقب برگردید و سایر عبارات را بررسی کنید.

 

 آیا گوگل کلمات متفاوت یا بسیار خاص را پیشنهاد می‌کند؟

صفحه نتایج جستجوی گوگل یک منبع دیگر برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط است. حتی گوگل ممکن است قبل از اتمام تایپ یک عبارت، سایر عبارت‌های مرتبط با آن را به شما پیشنهاد دهد. به عبارت‌های پیشنهادی و لینک‌های «related searches» در پایین صفحه دقت کنید. به دنبال باکس پرسش و پاسخ‌ها باشید. شما می‌توانید از تمام این منابع برای انتخاب کلمات کلیدی، ایده بگیرید.

 

آیا زیاد بودن ویژگی‌های SERP در صفحات نتایج جستجو باعث کاهش رتبه بندی ارگانیک می‌شود؟

 

برخی از صفحات نتایج جستجو از تبلیغات، تصاویر، باکس‌های پرسش و پاسخ و سایر اجزا پُر شده اند. این نتایج رتبه بالای صفحات را پایین می آورند. به عبارت دیگر حتی اگر صفحه شما رتبه بندی شده باشد، شانس کمی برای کلیک جستجوگر دارد. این موضوع مهم‌ترین ترند در سئو است.

هر یک از ویژگی‌های SERP میزان کلیک بر روی صفحه را برای رتبه بندی در نتایج جستجوی ارگانیک کاهش می‌دهد. بنابراین آن‌ها پتانسیل ترافیک یک عبارت خاص را پایین می آورند. اگر برای عبارت شما تعداد زیادی از این ویژگی‌ها را در صفحه نتایج گوگل وجود داشته باشد، متوجه می‌شوید که گوگل رقیب اصلی شماست. زیرا موجب کاهش عملکرد شما را می‌شود.

کدام فرمت‌های محتوا رتبه بندی می‌شوند؟

ویژگی‌های SERP نشان دهنده فرمت‌های مختلف محتوا هستند و معمولاً گوگل از آن‌ها برای پاسخ دادن به جستجوهای اطلاعاتی افراد استفاده می‌کند. این ویژگی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا عبارات کلیدی و فرمت‌های محتوای خود را انتخاب کنید. اگر شما بعد از جستجوی یک عبارت، تعداد زیادی ویدیو را در نتایج جستجو ببینید، باید با آن کلمه کلیدی یک ویدیو برای یک صفحه عادی بسازید.

 

آیا شما در صفحه نتایج جستجو، نقشه می‌بینید؟

اگر شما برای عبارت خود در صفحه نتایج جستجو یک نقشه را همراه با لیستی از کسب و کارها در پایین آن مشاهده کردید، باید یک کلمه کلیدی خاص را بر اساس منطقه جغرافیایی انتخاب کنید. برای اینکه با این عبارت در رقابت موفق شوید، باید از استراتژی سئوی محلی استفاده کنید. سئوی محلی با سئوی ارگانیک بسیار متفاوت است. وب‌سایت‌های سئو شده محلی در پایین نقشه، رتبه‌بندی نمی‌شوند، بلکه آن‌ها فهرست‌ لینک‌های محلی هستند.

برای بهبود رتبه‌بندی در فهرست نتایج جستجوی محلی، باید مطمئن شوید که اطلاعات کسب‌وکار شما در «Google my business »، در تمام Internet Yellow Pages Websites(IYP ها) و سایر جاهایی که باید نام، آدرس و تلفن کسب‌وکار (NAP) شما به ‌روز رسانی شوند، نمایش داده می‌شوند. به یک نمونه از NAP شما «citation» گفته می‌شود.

وقتی یک کسب‌وکار citation های زیادی دارد که بسیار با هم هماهنگ‌ هستند، گوگل به سیگنال‌های بیشتری دسترسی دارد که با کمک آن‌ها می‌تواند تشخیص دهد یک کسب‌وکار مرتبط در یک مکان خاص وجود دارد. بنابراین، زمانی که بازدیدکنندگان آن منطقه یک عبارت مرتبط با آن کسب و کار را جستجو ‌کنند، احتمالاً گوگل آن کسب‌وکار را در فهرست نتایج خود نمایش می‌دهد. شما می‌توانید برای بهبود سریع آمار بازدید، ثبات citation ها و بهبود سئوی محلی خود، از سرویس‌هایی مانند Moz Local یا Whitespark استفاده کنید.

 آیا نتایج جستجو به تنهایی نیازهای کاربران را برآورده می‌کند؟

اگر پاسخ بله باشد، عبارت اصلی شما بر اساس “نیت واقعی ” جستجوگر انتخاب شده است و هدف آن ارائه اطلاعات با پاسخ‌های کوتاه است. گوگل هر کاری انجام می‌دهد تا هر چه سریع‌تر و حتی قبل از کلیک جستجوگر، اطلاعات مورد نیاز او را نمایش دهد. این عبارات کلیدی “صفر کلیک ” برای سایت‌ها ترافیکی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین شما نباید از آن‌ها استفاده کنید.

 

سطح رقابت را بررسی کنید

شما پس از بررسی آمار یک عبارت می‌توانید تأیید کنید افراد آن را جستجو می‌کنند یا خیر. بنابراین در مرحله بعد، باید رتبه احتمالی خود را ارزیابی کنید. برای انجام این کار باید سطح رقابت و دشواری کلمات کلیدی موردنظر خود را بررسی کنید. این مرحله یکی از پُر چالش‏ترین مهارت‌های بازاریابی دیجیتال است و به عنوان یک علم پیچیده و احتمالی شناخته می‌شود. شما فقط با استفاده از نرم افزار سئو می‌توانید به سرعت سطح دشواری هر عبارت را بررسی کنید. اما ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم این کار را به صورت ذهنی انجام دهید. برای انجام این کار فقط کافیست عبارت موردنظر خودتان را جستجو کرده و به صفحه نتایج موتور جستجو نگاه کنید. اگر هر یک از این سه مورد زیر را مشاهده کردید، احتمالاً سطح رقابت برای عبارت جستجو شده زیاد است:

  • تبلیغات زیاد است

اگر چهار تبلیغ پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) در بالای صفحه و سه تبلیغ در پایین صفحه وجود داشته باشد، باید بدانید که دیگران قبل از شما متوجه شده اند که کلمه کلیدی موردنظر شما ارزشمند است.

  • برندهای معروف رتبه بالایی دارند

اگر سایت‌های دارای رتبه برتر، سایت‌های محبوب و شناخته شده ای باشند، رقابت با آن‌ها کار سختی است. شما نمی‌توانید هیچ وقت در رقابت با ویکی‌پدیا یا آمازون پیروز شوید، مگر اینکه ماشین زمان داشته باشید. اگر سه یا پنج سایت برتر، جز وب‌سایت‌های معتبر و قابل اعتماد باشند، قطعاً آن‌ها لینک‌های محبوب زیاد و در نتیجه دامنه‌های قدرتمندی دارند. بنابراین شما بدون درنظر گرفتن زمان و منابع خود نمی‌توانید با آن‌ها رقابت کنید.

  • عبارت جستجو شده در لینک‌ها وجود دارد

اگر سایت‌های دارای رتبه برتر، عبارت کلیدی مورد نظر شما را در ابتدای لینک داشته باشند، احتمالاً آن‌ها از آن عبارت در عنوان صفحه خود استفاده کرده اند. در واقع صاحبان این سایت‌ها با این کار نشان می‌دهند که اهمیت سئو را درک کرده اند. در این حالت، احتمالاً رقابت با کلمه کلیدی مورد نظر شما دشوارتر می‌شود، اما غیرممکن نیست. در تصویر زیر ساختار یک عبارت کلیدی بسیار رقابتی بررسی شده است.

 

 بررسی عوامل رتبه بندی صفحات یک سایت در یک نما

به طور کلی به دو دلیل یک صفحه رتبه بندی می‌شود یا نمی‌شود. این دو عامل، به عنوان عوامل اصلی رتبه بندی در نتایج جستجو شناخته شده اند.

 

• مرتبط بودن

شما باید برای رتبه بندی یکی از صفحات خود، حتماً یک موضوع مرتبط با آن داشته باشید. بنابراین باید به درستی از کلمه کلیدی و سایر عبارات مرتبط با آن استفاده کنید. علاوه بر این کیفیت محتوا و نوع اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، اهمیت زیادی دارد. در واقع صفحه شما باید اطلاعات درست و دقیقی داشته باشد و با سایر صفحاتی رتبه بندی شده ای که کلمه کلیدی صفحه شما در آن‌ها وجود دارد، مرتبط باشد.

• اعتبار

اگر از نظر موتور جستجو، صفحه شما به اندازه کافی معتبر نباشد، رتبه بندی نمی‌شود. اعتبار از طریق لینک‌های سایر وب‌سایت‌ها، به وب‌سایت شما منتقل می‌شود. به طور کلی اعتبار (که گاهی اوقات به آن «محبوبیت لینک» هم گفته می‌شود) با کمیت و کیفیت لینک دهی سایر سایت‌ها به دامنه شما و به طور خاص به صفحات شما سنجیده می‌شود.

مرتبط بودن برای مرحله نوشتن محتوا است که در مراحل بعد انجام می‌شود. اما در حال حاضر باید مفهوم اعتبار را درک کنید تا بتوانید فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید و عباراتی را انتخاب کنید که برای نوشتن محتوا مناسب هستند.

 اصل هفتم کلید تحقیق کلمات کلیدی اصلی

اگر سایت شما به اندازه کافی اعتبار نداشته باشید، هرگز صفحات آن برای یک کلمه کلیدی رتبه بندی نمی‌شوند. شما باید سطح اعتبار دامنه خود را بررسی کنید و آن را با اعتبار دامنه سایر صفحات دارای رتبه بالا مقایسه نمایید. وب‌سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالاتری دارند، پتانسیل آن‌ها برای رتبه‌بندی بیشتری است. اعتبار به صورت یک منحنی است، نه خطی. سایت‌هایی که دامنه اعتبار بالاتری دارند، می‌توانند از عبارات رقابتی‌تر استفاده کنند.

اعتبار دامنه انواع وب‌سایت‌ها به صورت زیر مشخص می‌شود:

این تصویر نشان می‌دهد که چرا وبلاگ‌های کوچک، کمتر با عبارات کلیدی بسیار محبوب و ارزشمند رتبه بندی می‌شوند. شما با جستجو در مورد یک موضوع کلی یا یک سؤال متداول و مشترک متوجه می‌شوید صفحات بسیار معتبر در بالای لیست صفحه نتایج جستجو قرار دارند.

 

 اصل هشتم تحقیق کلمات کلیدی

در سئو هیچ وقت رقابت عادلانه نیست. برای موفقیت در انتخاب یک عبارت کلیدی باید با سایت‌های هم سطح یا پایین تر از خود رقابت کنید. به سئو به عنوان یک رقابت نگاه کنید. شما نمی‌توانید با پای پیاده در تور دو فرانس برنده شوید. اما اگر دوچرخه سواری بلد باشید، می‌توانید در هر ماراتنی برنده شوید.

 

 چگونه اعتبار سنجیده می‌شود؟

معیار سنجش اعتبار گوگل، PageRank نام دارد که به نام لری پیج، بنیانگذار گوگل، نامگذاری شده است. این معیار، یک مقیاس 1 تا 10 است که اعتبار، محبوبیت لینک و پتانسیل رتبه بندی آن را می‏سنجد. تا سال 2013، شما می‌توانستید رتبه صفحه را با استفاده از نوار ابزار گوگل (که اکثر ما به مرورگرهای خود اضافه کرده ایم) ، بررسی کنید. اما دیگر این کار امکانپذیر نیست.

 

امروزه ابزارهای بهینه سازی جستجو از معیارهای پروکسی ایجاد شده توسط شرکت‌های نرم افزار سئو استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها با استفاده از فرمول‌های خود Google PageRank را تخمین می‌زنند. همه آن‌ها از مقیاس 1-100 استفاده می‌کنند.

ما در این بخش برخی از این ابزارهای بسیار محبوب را معرفی کرده ایم:

• Moz

اعتبار دامنه را بررسی می‌کند (گزارش آن در Link Explorer دسترس است)

• SEMrush

امتیاز اعتبار را مشخص می‌کند (در گزارش Domain Overview Report وجود دارد)

• Alexa

قدرت رقابت صفحه را میسنجد.

• Ahrefs

رتبه دامنه را تخمین میزند.

***  برای استفاده از این ابزارهای پولی باید حداقل حدود 100 دلار در ماه پرداخت کنید. البته همه آن‌ها نسخه آزمایشی رایگان دارند. این ابزارها علاوه بر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، هزاران ویژگی مفید دیگر هم دارند که به شما در بهینه سازی موتور جستجو کمک می‌کنند. مثل پیگیری رتبه صفحات، ارائه توصیه ها برای صفحه، اعلام منشن نام برند و غیره. برای تحقیق درست یک کلمه کلیدی (و ارزیابی پتانسیل رتبه بندی سایت خود) باید دو مورد را بررسی کنید: سطح اعتبار سایت خود و سطح اعتبار سایر سایت‌هایی که با عبارت مورد نظر شما رتبه بندی شده اند.

 

 چگونه می‌توانیم اعتبار سایت خود را بررسی کنیم؟

برای بررسی اعتبار یک سایت، فقط دامنه آن را در یکی از ابزارهای ذکر شده بالا وارد کنید. در تصویر زیر می‌توانید این گزارش را در Moz و SEMrush ببینید.

 

افزایش Domain Authority هدف مشترک همه بازاریابان محتوا است. وقتی سایت شما اعتبار بالاتری داشته باشد، شانس شما برای رتبه بندی صفحات و انتخاب عبارات کلیدی بسیار با ارزش بیشتر می‌شود.

اما سؤال اصلی این است که چه سطح از اعتبار خوب است؟ یا سایت شما به چه مقدار اعتبار نیاز دارید؟ پاسخ این سؤالات فقط به سطح رقابت کلمه کلیدی اصلی موردنظر شما بستگی دارد.

 دشواری کلمه کلیدی را بررسی کنید

ابزارهای سئو از طریق ترکیب اعتبار صفحات با رتبه بالا، سنجش معیار دشواری کلمه کلیدی را برای شما آسان کرده اند. به طور اساسی دشواری کلمه کلیدی با میانگین اعتبار تمام صفحات دارای رتبه بالایی که از یک کلمه کلیدی خاص استفاده کرده اند، سنجیده می‌شود. شما می‌توانید این گزارش‌ها را در ابزارهای زیر پیدا کنید:

•  Moz یک جستجوگر کلمات کلیدی است.

• : SEMrush کلمه کلیدی را به طور کلی بررسی می‌کند.

 

اگر ابزار پولی یا بودجه کافی ندارید و یا زمان استفاده از نسخه آزمایشی رایگان ابزار شما تمام شده است، ما یک راه بدون هزینه را به شما می‌آموزیم که به صورت دستی انجام می‌شود. گزارش‌هایی که حجم جستجوی یک عبارت را نشان می‌دهند، دشواری آن را هم نشان می‌دهند. بنابراین شما در یک نما، می‌توانید به اطلاعات ضروری برای انتخاب یک کلمه کلیدی دسترسی داشته باشید:

 

بعد از اینکه شما اعتبار دامنه وب‌سایت و دشواری کلمه کلیدی موردنظر خود را بررسی کردید، آماده هستید تا قانون کلی را اجرا کنید.

 اصل نهم تحقیق کلمات کلیدی اصلی

اگر اعتبار دامنه شما بیشتر از میزان دشواری یک کلمه کلیدی باشد، شانس شما برای رتبه‌بندی با آن عبارت بیشتر خواهد بود. اما اگر اعتبار دامنه شما همسطح یا کمتر میزان دشواری کلمه کلیدی باشد، باید به عقب برگردید و عبارتی را انتخاب کنید که رقابت برای آن کمتر است. در واقع شما باید عبارت‌های کلیدی طولانی‌تر و خاص‌تر را که کمتر محبوب هستند، انتخاب کنید. شما باید در طول تحقیق کلمات کلیدی، عبارات کلیدی اصلی و مرتبط موردنظر خود را در یک قالب آماده محتوا یا تمپلیت محتوا ثبت کنید. در پروژه‌های بزرگ‌تر، شما می‌توانید با وارد کردن اکثر کلمات کلیدی موردنظر خود در یک فایل اکسل، فرآیند تحقیق آن‌ها را در طول زمان پیگیری کنید.

 

 آیا می‌توانم سطح رقابت را با ابزار Google Ads Keyword Planner بررسی کنم؟

خیر، Keyword Planner فقط می‌تواند سطح رقابت را برای صفحات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) نمایش دهد تا شما بتوانید ایده هایی را برای تبلیغات پولی پیدا کنید. این ابزار برای سئو نیست. پس لازم نیست از آن استفاده کنید.

 

آیا می‌توانم بدون ابزارهای پولی سئو سطح دشواری کلمه کلیدی را بررسی کنم؟

بله. برای انجام این کار یک روش دستی وجود دارد که با کمک سایت Moz می‌توانید آن را انجام دهید. زیرا Moz یک ابزار سئوی رایگان دارد که این کار را برای شما آسان می‌کند. این ابزار MozBar نام دارد.MozBar یک افزونه در مرورگر کروم است. شما باید این افزونه را به مرورگر کروم خود اضافه کرده و عبارت‌های موردنظر خود را در آن جستجو کنید. دقیقاً در پایین هر یک از لینک‌های فهرست شده، شما می‌توانید داده‌های مربوط به معیارهای اعتبار را برای صفحاتی که دارای رتبه‌ بالا هستند، مشاهده کنید.

در تصویر زیر نتایج جستجو را با استفاده از ابزار MozBar مشاهده می‌کنید. این روش شیوه دیگری برای “تجزیه و تحلیل SERP” (تجزیه و تحلیل صفحات نتایج موتورهای جستجو) است.

همانطور که در تصویر می‌بینید MozBar چندین معیار را در پایین هر یک از لینک‌های صفحه نتایج نشان می‌دهد:

 

معیار DA نشان دهنده اعتبار کلی وب‌سایت و معیار PA نشان دهنده اعتبار یک صفحه خاص است. اگر یک اکانت پولی دارید، می‌توانید تعداد وب‌سایت‌های لینک داده شده یا دامنه‌های اصلی (RD) را هم برای کل وب‌سایت و هم برای یک صفحه خاص ‌ببینید.

البته باید به این نکته توجه کنید که معمولاً صفحات با اعتبار پایین‌تر نسبت به صفحات با اعتبار بالاتر، در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. زیرا این صفحات ( یا کل وب‌سایت) از طریق محتوای باکیفیت‌تر و مرتبط‌تر موفق شده اند مشکل اعتبار خود را پوشش دهند. احتمالاً آن‌ها بیشتر از موضوعات خاص استفاده می‌کنند.

بعد از اینکه در مورد سطح اعتبار خود و سطح اعتبار رقبای خود اطلاعات کسب کردید می‌توانید عباراتی را پیدا کنید که متناسب با اعتبار شما هستند. اگر مجدداً اعتبار شما کمتر از اعتبار سایت‌های دیگر است، به عقب برگردید و عباراتی را پیدا کنید که رقابت برای آن‌ها کمتر است. بنابراین بهتر است یک عبارت کلیدی بسیار طولانی و خاص را که کمتر جستجو می‌شود، انتخاب کنید.

 

 اعتبار صفحه: مرحله بعدی فرآیند تحقیق کلمات کلیدی

در نهایت، شما باید برای رتبه‌بندی صفحه خود تلاش کنید، نه رتبه بندی وب‌سایت خود. در واقع هدف اصلی در تحقیق کلمات کلیدی، بررسی اعتبار صفحه است نه بررسی اعتبار دامنه.

 اصل دهم تحقیق کلمات کلیدی اصلی

اگر اعتبار صفحه شما در حد صفحات رتبه بالا است، شانس شما برای رتبه‌بندی با عبارت انتخاب شده بیشتر خواهد بود. این روش، یک روش بهتر و صحیح‌تر برای ارزیابی پتانسیل رتبه بندی صفحه شما است. اما یک مشکل وجود دارد. اگر شما می‌خواهید یک صفحه جدید را ایجاد کنید و یک عبارت جدید را انتخاب نمایید، صفحه ای برای مقایسه اعتبار ندارید. زیرا شما هنوز صفحه ای ندارید. اما برای هر موقعیتی می‌توانید از معیارهای زیر استفاده کنید.

 

• هنگام ایجاد محتوای جدید ( یعنی نوشتن مقالات جدید) از معیار Domain Authority استفاده کنید.

• هنگام بهینه سازی محتوای موجود (به عنوان مثال در هنگام بررسی سئو) از معیار Page Authority استفاده کنید

در واقع، فقط یک راه برای تخمین اعتبار صفحه جدیدی که هنوز منتشر نشده است وجود دارد. در سایت Moz، به قسمت گزارش Top Pages بروید و تا جایی روی «next» کلیک کنید که فقط صفحات دارای یک دامنه نمایش داده می‌شوند. Page Authority تمام این صفحات، پایین و در یک سطح است و منشأ اعتبار آن‌ها فقط از اعتبار کلی دامنه است. این سطح اعتبار مبنای پتانسیل رتبه بندی یک صفحه وب‌سایت است.

هنگام ایجاد یک صفحه جدید، فرض کنید که اعتبار آن صفحه با کمترین اعتبار صفحات موجود در دامنه سایت شما برابر است. در طول انتخاب یک صفحه سایت با کمترین Page Authority، یک عبارت کلیدی را که امتیاز دشواری آن برابر یا کمتر از عبارات موجود در این صفحات است، انتخاب کنید.

شما با کمک Domain Authority و حجم جستجوی کلمه کلیدی یا تعداد کلمات یک عبارت می‌توانید پتانسیل سایت خود را برای رتبه بندی تخمین بزنید. مطمئناً این کار بیش از حد ساده است، اما به شما کمک می‌کند تا بفهمید به طور کلی در چه سطحی هستید.

 

 اگر عبارتی را انتخاب کنیم که رتبه‌بندی برای آن خیلی دشوار است، چه کاری باید انجام دهیم؟

اغلب اوقات نتیجه کار تحقیق کلمات کلیدی بسیار ساده است: یک صفحه هیچ فرصتی برای سئو ندارد. وقتی این اتفاق می افتد، شما چند راه دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

یک موضوع متفاوت انتخاب کنید: اگر دو فاکتور رتبه بندی و ترافیک ارگانیک برای شما اهمیت دارد، موضوع صفحه را تغییر دهید یا کلاً آن صفحه را ایجاد نکنید.

برای یک وب‌سایت دیگر بنویسید. اگر در حال نوشتن یک مقاله هستید و دامنه سایت شما به اندازه کافی معتبر نیست، می‌توانید آن را رتبه بندی کنید اما نه در وب‌سایت خودتان. یک محتوای بهینه زیبا را برای جستجو بنویسید و آن را به عنوان یک پست مهمان، برای وبلاگی که دامنه آن معتبرتر از سایت شما است، ارسال کنید. درست است که با این کار در جذب ترافیک زیاد موفق نمی‌شوید، اما آگاهی از برند شما بالا می‌رود.

در هر صورت فقط یک عبارت کلیدی را انتخاب کنید. جستجوی ارگانیک تنها منبع افزایش ترافیک نیست. این مسیر فقط یکی از حداقل 76 روشی است که شما می‌توانید برای تبلیغ محتوای خود از آن استفاده کنید. یک محتوای عالی برای صفحه جدید خود بنویسید. با اینکه ممکن است در حال حاضر رتبه بندی نشوید، اما امکان دارد بعداً URL شما در لیست نتایج جستجو قرار بگیرد. این URL ممکن است بعد از اینکه شما ماه‌ها یا سال‌ها روی آن کار کردید، یعنی لینک‌هایی را برای آن ساختید (برای اعتبار بیشتر) و چندین بار آن را بازنویسی کردید (برای ایجاد ارتباط بهتر)، رتبه‌بندی شود.

در تصویر زیر شما می‌توانید رتبه‌بندی و ترافیک مقاله‌ای را ببینید که پس نوشتن، چندین بار برای یک عبارت دشوار بازنویسی شده است. رسیدن به این موفقیت سالها طول کشید. اما در نهایت این مقاله در صفحه اول نتایج جستجو رتبه بندی شد.

 

با عبارات کلیدی کنار گذاشته شده چه کار کنم؟

در طول فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، ممکن است تعداد زیادی عبارت داشته باشید. بسیاری از آن‌ها کنار گذاشته می‌شوند، اما یک متخصص سئوی باتجربه آن‌ها را به طور کامل کنار نمی‌گذارد. او به آن‌ها به عنوان یک فرصت نگاه می‌کند. بنابراین شما باید آن‌ها را نگهدارید و از آن‌ها برای ایجاد محتوای بهتر استفاده کنید.

گوگل به راحتی نمی‌تواند کلمات جستجو شده را با کلمات موجود در صفحات شما مطابقت دهد. گوگل پردازش زبان طبیعی را برای درک هدف بازدیدکننده و محتوای صفحات انجام می‌دهد. بنابراین شما باید به سمت سئوی معنا محور حرکت کنید. به طور کلی این نوع سئو یک فرآیند دو مرحله‌ای ساده دارد.

• در طول تحقیق کلمات کلیدی، شما باید تمام عبارات مرتبطی را که پیدا کرده اید، یادداشت کنید، حتی اگر در نهایت آن‌ها را به عنوان عبارت کلیدی اصلی خود انتخاب نکنید.

• در هنگام نوشتن محتوا، از عبارات مرتبط یادداشت شده در محتوای خود استفاده کنید. اما محتوای خود را پر از کلمات کلیدی نکنید. از نگاه بازدیدکننده فکر کنید. راه‌هایی را برای گنجاندن عبارات مرتبط پیدا کنید و به سؤالات مرتبط با آن‌ها پاسخ دهید. بهتر است عبارات مرتبط معنادار خود را در اعماق محتوای قرار دهید و صفحه خود را به یک صفحه با جزییات زیاد تبدیل کنند.

اصل یازدهم تحقیق کلمات کلیدی اصلی

شما نباید فقط روی عبارت کلیدی خود متمرکز شوید، بلکه باید به موضوع محتوای خود هم توجه کنید. در این مرحله هم نرم افزارهای سئو می‌توانند به شما کمک کنند.

 

• SEMrush یک افزونه Google Doc دارد که به آن SEO writing assistant گفته می‌شود. در این افزونه توصیه هایی ارائه می‌شود و در هنگام نوشتن محتوا، کلمات کلیدی اضافه شده را پیگیری می‌کند. این ویژگی خیلی عالی است.

• MarketMuse ابزاری به نام Optimize دارد که علاوه بر ارائه توصیه ها، کلمات کلیدی استفاده شده در طول متن را پیگیری می‌کند. این ابزار میزان تکرار کلمات کلیدی را برای محتوای شما نشان می‌دهد و آن را با سایر صفحات رتبه بندی شده حاوی کلمه کلیدی اصلی شما، مقایسه می‌کند. عملکرد این ابزار شبیه تصویر زیر است:

 

 مراحل بعدی تحقیق کلمات کلیدی: یک محتوا ایجاد کنید

شما با انجام مراحل قبلی در نهایت می‌توانید یک عبارت اصلی را برای جستجو انتخاب کنید. اجازه دهید کارهایی را که تا کنون توضیح داده‌ایم مرور کنیم تا بتوانیم در مورد مراحل بعدی فکر کنیم:

• ابتدا باید به دقت یک عبارت اصلی را انتخاب کنید.

• سپس به حجم جستجوی آن نگاه کنید و به دقت اطلاعات آن را بررسی نمایید.

• در مرحله بعد باید در مورد سطح رقابت و میزان دشواری عبارت خود تحقیق کنید.

• سپس باید صفحه نتایج جستجو را برای عبارت مورد نظر بررسی کنید.

• پس از این بررسی، باید عبارات مرتبط، هم معنی و نزدیک به هم جمع آوری کنید.

• در نهایت باید برای ایجاد یک URL خاص برنامه ریزی کنید تا در نقشه سایت یا در استراتژی محتوای شما گنجانده شود.

اکنون باید برای نوشتن آماده شوید. اما اصل نهایی را نباید فراموش کنید.

اصل دوازدهم تحقیق کلمات کلیدی اصلی

اگر می‌خواهید صفحه شما رتبه بندی شود، باید یکی از بهترین صفحات را برای موضوع خود بسازید و عبارت کلیدی مناسب را انتخاب کنید. البته، شما باید بهترین شیوه های سئو را دنبال کنید تا مرتبط‌ترین و معتبرترین صفحه را ایجاد کنید. فراتر از تمام ترفندها و نکات، شما باید واقعاً تلاش کنید یک محتوای عالی بنویسید. اگر نتوانید یکی از بهترین صفحات را برای موضوع موردنظر خود ایجاد کنید، قطعاً نباید انتظار رتبه بندی داشته باشید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.