مقالات آموزشی

فرایند تولید محتوا و اشاره ای مواردی در این خصوص

مفید بود؟

در دنیای اینترنت به هر چیزی که کاربر بتواند با آن تعامل برقرار کند و آن را مشاهده کند محتوا گفته می شود. درواقع تعریف محتوا در دنیای اینترنت را می توان به صورت زیر گفت:
محتوای به هر عنصر خلاقانه ای گفته می شود که در دنیای اینترنت منتشر می شود. این عنصر می تواند متن، صوت، عکس، ویدئو، ایمیل، پیام ها، داده ها، خدمات الکترونیک و غیره باشد.
به هر چیزی که در دنیای اینترنت منتشر می شود و کاربران می تواند با آن تعامل برقرار کنند و از آن استفاده کنند محتوا گفته می شود. به اشتباه امروزه منظور از محتوا، محتوای متنی است که می تواند در سئوی سایت ها تأثیرگذار باشد اما دنیای محتوا فراتر و گسترده‌تر از این حرف ها است.

تولید محتوا چیست و محتوا دقیقاً یعنی چه؟

با توجه به این موضوع می توان گفت که کلید اصلی ترافیک وب سایت ها محتوا است. درواقع تولید محتوا باعث می شود که کاربران به سراغ سایت ها بروند و از سایت هایی بازدید کنند که محتوای بهتری و کامل تری تولید می کنند. به همین دلیل با توجه به افزایش تعداد کاربران اینترنت و سنگین تر شدن رقابت در دنیای وب سایت ها هر سایتی که محتوای کاربر پسند تری تولید کند می تواند برنده رقابت باشد.

ایجاد محتوای جذاب و سازماندهی آن در دسته های مختلف برای بررسی آسان توسط کاربران و موتورهای جست و جو از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از فرآیند تولید محتوا و استراتژی مناسب در تولید آن می تواند موفقیت وب سایت را تضمین کند.

فرآیند سئو سازی محتوا

همچنین بهینه سازی محتوای وب سایت ها برای موتورهای جستجو بسیار مهم است به این فرآیند سئو سازی محتوا گفته می شود. در سئو سازی محتوا، تولید محتوا بر اساس استاندارد های گوگل انجام می شود. در نتیجه محتوای تولید شده در موتور جست و جو گر گوگل به خوبی نمایش داده می شود. نتیجه این کار بهبود رتبه سایت در نتایج جست و جوی گوگل است. هرچه که سایت شما رتبه بهتری داشته باشد کاربران بیشتری وارد آن می شود و در نتیجه کسب و کار شما رونق بیشتری پیدا می‌کند.

 

محتوا در دنیای اینترنت از چه زمانی آغاز شده؟

اینترنت در سال های 1950 آغاز شد ولی آن زمان به این شکل نبود. بعدها و با پیدایش مرورگرها کم‌کم دنیای وب سایت ایجاد شد. با معرفی مرورگر نت اسکیپ شکل گیری سایت ها شروع شد. اولین محتوای تولید شده برای سایت ها متن بود. درواقع سایت ها متن هایی را برای کاربران نمایش می دادند و کاربران می توانستند متن ها را مشاهده کنند. بعدها از ویژگی های دیگر اینترنت یعنی لینک دهی استفاده شد و متن ها توانستند با استفاده از لینک ها به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شوند.

در سال های 1980 تا 1990 دنیای وب دچار یک انقلاب شده و وب سایت ها کم‌کم شکل بهتری به خود پیدا کردند. در نتیجه فرآیند تولید محتوا برای صفحات وب سایت ها رنگ و شکل بهتری به خود گرفت و تکمیل تر شد. بعدها دنیای اینترنت شامل فرایندهای تولید محتوا برای تعامل بهتر کاربران با سایت ها شد و تصاویر و ویدیوها به سایت ها اضافه شدند.

سایت های کپی کننده

در سال های 2010 به بعد که رشد اینترنت با ظهور گوشی های تلفن همراه هوشمند وسیع تر شد رقابت در بین سایت های اینترنتی برای جذب مخاطب بیشتر بالا گرفت و استاندارد هایی برای تولید محتوا معرفی شد. گوگل به عنوان پرچمدار دنیای اینترنت اقدام به تهیه یک سری استاندارد ها کرد که با استفاده از آن‌ها سایت های خوب به کاربران معرفی شده و سایت های کپی کننده کم‌کم از چرخه مخاطبان خارج شدند… به این استاندارد ها سئو گفته می شود. با توجه به سئو فرآیند تولید محتوا با جدیت توسط وب سایت ها دنبال شد و تولید محتوای امروزی شکل گرفت.

 انواع محتوا در اینترنت

بر اساس تعاریف انجام شده در حالت کلی دو نوع محتوای در دنیای اینترنت وجود دارد و استراتژی های تولید محتوا بر اساس این دو نوع تدوین می شود.

محتوا ساده متنی

این نوع محتوا اصلی ترین و مهم‌ترین نوع محتوا در دنیای اینترنت است. درواقع تمامی متن های قرار گرفته در تمامی وب سایت ها از این نوع محتوا می باشند. این محتوا یک متن ساده است که بر اساس استاندارد های روز دنیا و استانداردهای نگارشی تدوین و تهیه شده است.
متن ساده می تواند شامل هر چیزی باشد خبر، مقاله، بررسی و یا حتی دل نوشته های یک بلاگر در دنیای اینترنت می تواند به عنوان محتوای متنی تلقی شود. نکته مهم در تولید محتوای متنی این است که محتوای متنی باید منحصر به فرد بوده و عاری از هر گونه کپی برداری و دزدی ادبی باشد.

قوانین سئو 

درواقع مهم‌ترین گزینه در موتور جست و جو گوگل این است که محتوای متنی شما منحصر به فرد باشد و حتی بخش یا پاراگرافی از آن کپی شده باشد. البته در قوانین سئو و استاندارد های سئو به هر محتوایی کپی شده گفته نمی‌شود. به عنوان مثال یک نقل قول و یا حتی مشخصات یک وسیله و دستگاه نمی تواند کپی باشد. حتی انتشار یک مقاله از یک سایت دیگر در سایت دیگری نیز نمی تواند کپی باشد تنها به این شرط که به سایت اصلی و تولید کننده محتوا لینک منبع داده شود.

تولید کننده محتوای خاص

همچنین در متن ابتدایی مقاله هم آورده شود که بر این محتوا بر اساس محتوای یک سایت دیگر است و درواقع رفرنس و منبع اصلی این محتوا سایت دیگری است. در این صورت گوگل محتوای شما را کپی تشخیص نمی دهد اما اعتبار بالایی هم برای محتوای شما در نظر نمی‌گیرد و در عوض سایت اصلی را به عنوان تولید کننده محتوای خاص و منحصر به فرد معرفی می‌کند.

یک محتوای متنی ساده می تواند شامل لینک ها و عکس ها، ویدیوها و صوت ها و دیگر ابزار های دنیای وب باشد تا کاربر با استفاده از آن ها اطلاعات بیشتری کسب کند. این نکته را باید به یاد داشت که کلید اصلی جذب مخاطب و کاربر در دنیای امروزی تولید محتوای متنی است.

محتوای چند رسانه ای

نوع دیگر محتوا که در دنیای اینترنت از آن استفاده می شود محتوای چند رسانه ای است و محتوای چند رسانه ای تشکیل شده از انواع محتواهای مختلف است که همه آن‌ها یک ویژگی واحد دارند. آن‌ها محتوای متنی نیستند. درواقع در دنیای اینترنت هر چیزی که متن و نوشتاری نباشد محتوای چند رسانه ای نامیده می شود. محتوای چند رسانه ای خود از چندین نوع محتوا تشکیل شده است:

1. انیمیشن ها

امروزه در برخی از سایت ها برای جلب مخاطب از تصاویر متحرک کم حجم استفاده می شود ویان تصاویر که به آن‌ها انیمیشن با Flash، Ajax، GIF گفته می شود بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و برای جذب مخاطب و فروش بهتر محصول از آن‌ها استفاده می شود.

2. تصاویر

بعد از متن ها محبوب ترین محتوای تولید شده در اینترنت تصویر هستند. از تصاویر برای بهتر شدن محتوای متنی استفاده می شود و بخش جدایی ناپذیر متن ها تصاویر هستند.

تولید محتوای تصویری عکس ها می تواند کاری پر درآمد باشد عکس‌های بازی های ورزشی و عکس‌های خاص امروزه در دنیای اینترنت جایگاه ویژه‌ای دارند و به این موارد باید تصاویری گرافیکی نیز اضافه شوند که با استفاده از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ ایجاد می شوند.
نکته مهم در تولید محتوای تصویری این است که این نوع محتواها ممکن است حجم بالایی داشته باشند و برای اینکه کاربران بهتر و سریع‌تر بتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند باید حجم تصاویر به مقدار مناسبی بهینه و کاسته شود

3. صوت:

محتوای صوتی در سال های اخیر رشد بالایی داشته است. در گذشته محتوای صوتی شامل موسیقی‌ها می شد اما امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای انتشار صوت و تولید پادکست‌ها و برنامه‌های رادیوی استفاده از محتوای صوتی رشد بسیار سریعی و بالایی داشته است.
محبوبیت تولید محتوای صوتی به حدی بالا رفته است که اکثر کتاب‌های روز دنیا به صورت فایل صوتی و پادکست نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می گیرد. از ویژگی های مهم تولید محتوای صوتی این است که کاربر می تواند از آن‌ها در هر جایی استفاده کند. در کلاس درس، مترو، قطار ف موقع خواب و هر زمان دیگری که امکان مطالعه محتوای متنی وجود نداشته باشد می توان از محتوای صوتی استفاده کرد.

4. ویدئو

امروز تولید محتوای ویدیویی به یکی از محبوب ترین روش های تولید محتوا تبدیل‌شده است و تولید محتوای ویدیویی بیشترین تعامل کاربر با تولید کننده محتوا را دارد. فرقی نمی‌کند که این محتوای ویدیویی برای تبلیغ یک محصول باشد یا معرفی و توضیحات خاص، فرآیند تولید محتوای ویدیویی نسبت به بقیه محتواها کمی گران‌تر و زمان‌برتر است اما ماندگاری محتوای ویدئویی بیشتر بوده و امکان سرقت آن نیز وجود دارد.

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی مانند instagram، ، توییچ، فیسبوک و غیره تولید محتوای ویدئویی به یکی از اصلی ترین روش ها برای جذب مخاطب تبدیل‌شده است. برای بهبود تعامل کاربران با سایت ها تولید محتوای ویدئویی امری ضروری است.

فایل های آموزشی

امروزه طیف گسترده از فایل های آموزشی به صورت محتوای ویدئویی در دنیای اینترنت در اختیار کاربران است که می توانند به خوبی در فرایند جذب مخاطب و بهبود سئوی سایت کمک کنند. تولید محتوای ویدئویی در سال های اخیر به یکی از اصلی ترین هدف های مدیران وب سایت ها تبدیل‌شده است و در کنار تولید محتوای متنی به خوبی توانسته است سئوی سایت ها را تضمین کند.

تولید محتوا و مدیریت محتوا در وب سایت ها

امروزه با اینکه وب سایت ها ساده تر شدن اند و کمتر از کد نویسی های پیچیده در آن‌ها استفاده می شود اما فرآیند تولید محتوا در وب سایت‌ها پیچیده تر از قبل شده است و سایت های بزرگ دارای تیم های حرفه ای تولید محتوا هستند. این تیم ها نیز برای سازماندهی کلیه عناصر داخل وب سایت ها به ا یکدیگر تعامل و همکاری دارند.

نقش مدیریت محتوا

در این بین اصطلاح مدیریت محتوا در وب سایت های دارای تیم تولید محتوا شکل گرفته است. مدیریت محتوا اغلب به این معنی است که در یک کسب و کار طیف وسیعی از افراد وجود دارند که نقش های متفاوتی در فرآیند تولید محتوا دارند.

این افراد شامل نویسنده ها، ویرایشگر ها، ناشران، گرافیست ها و غیره هستند که همگی زیر نظر مدیر فعالیت می کنند. در فرآیند تولید محتوا نقش مدیریت محتوا بسیار حیاتی و مهم است. به این معنی که اگر یک سیستم مدیریت محتوا  (Content management system) وجود داشته باشد به موجب آن هر یک از نقش های مختلف در فرآیند تولید محتوا سازماندهی می شود و در نتیجه عملکرد تیم و سیستم بهبود پیدا کرده و باعث تولید محتوای کارآمد در سایت ها می شود.

بازاریابی بهتر

نقش وب سایت ها در فروش گسترده‌تر و بازاریابی بهتر انکار ناپذیر است. امروزه مشتریان می توانند به راحتی و با چند کلیک به سایت های مد نظر خود وارد شده و اطلاعات مناسب را کسب کنند. پس هرچه که سایت شما به محتوای بهتری داشته باشد و محتوای تولید شده در آن مدیریت شده باشد بهتر و سریع تر می تواند مخاطب خود را جذب کند.

جذب مخاطب یعنی فروش بیشتر و کسب درآمد بهتر، این هدف نهایی سایت ها است؛ یعنی فروش بهتر و بازاریابی محصولات، خدمات کسب و کار و اطلاع رسانی به مشتریان و کاربران خود با استفاده از فرآیند تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطب، حال هر سایتی که در این زمینه موفق تر عمل کند مخاطب بیشتری می تواند جذب کند.

حال می توان گفت که محتوا دقیقاً یعنی چه؟

محتوا عنصری است که باعث می‌شود کاربران جذب سایت شما شده و تعداد بازدیدهای سایت شما افزایش پیدا کند. به هر عنصری که در سایت شما برای جذب مخاطب استفاده شود محتوا گفته می شود. انواع مختلف محتوا باعث می شوند که تعامل کاربران با سایت شما بیشتر شده و در نتیجه کاربران بیشتری وارد سایت شما شده و از خدمات و محصولات شما بازدید و استفاده کنند.

 هدف از تولید محتوا

هدف از تولید محتوا هم همین است و جذب مخاطب و ورود کاربر به سایت. این هدف در دنیای اینترنت امروزی به اصلی ترین هدف وب سایت ها تبدیل‌شده است و هر سایتی که مخاطب بیشتری جذب کند می تواند در فرآیند کسب و کار خود موفق تر باشد و در نتیجه درآمد بیشتری داشته باشد. برای اینکه بتوانید به این هدف برسید باید در فرآیند تولید محتوا از استاندارد های روز دنیا استفاده کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.