مقالات آموزشی

روند بهره بردن از ابزار خوانایی محتوا در یواست سئو

مفید بود؟

نحوه استفاده از ابزار خوانایی محتوا در یواست سئو

در یواست سئو، می‌توانید ابزاری را جهت بررسی خوانایی محتوا پیدا کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا متون خود را روان و خوانا سازید. در این محتوا ما مواردی را که در ابزار خوانایی محتوا در یواست سئو، به کار برده‌ایم، توضیح خواهیم داد. و این‌که از چه روشی برای این کار استفاده کرده‌‌ایم، و اصلاً چرا به بررسی میزان خوانایی محتوا پرداخته‌ایم؟ توجه داشته باشید که این محتوا ترجمه ای از محتوای سایت یواست سئو است و برای همین دلیل از زبان نویسندگان این سایت نوشته شده است.

در مورد نحوه نوشتن “صحیح” کمی تحقیق کنید!

ما درباره‌ی میزان خوانایی محتوا چیزهای زیادی می‌دانیم. مثلاً این‌که، خواندن جملات کوتاه نسبت به جملات طولانی، آسان‌تر است. به هر حال، زبان‌شناسی اصلاً علم دقیقی نیست. با این وجود، ما در برخی از موارد، تصمیم گرفتیم تا بررسی‌هایی جهت خوانایی محتوا انجام دهیم. برای این کار، کدام بررسی‌ها را باید لحاظ کنیم؟ و در این زمینه، چه حد و مرزهایی را باید رعایت کنیم؟

روشی را که ما برای بررسی میزان خوانایی محتوا در یواست سئو به کار می‌رود

چرا به بررسی میزان خوانایی محتوا پرداختیم؟

خوانایی متن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است! و تعیین کننده این مسئله است که آیا مردم پیام و مفهوم متن شما را درک می‌کنند یا خیر؟ اگرچه رعایت املای کلمات و دستور زبان نیز مهم هستند، اما مطمئناً این‌ها تنها فاکتورهای مؤثر بر خوانایی متن نیستند. محتوای خوانا، محتوایی است که هر شخصی بتواند آن را به صورت روان بخواند و مفهوم و منظور نویسنده از آن متن، را به خوبی درک کند.

مراحل بررسی خوانایی محتوا

در مرحله اول بررسی‌ها، موضوع رقابت را تحلیل کردیم. و برای این‌که ارزیابی‌های خود را بسنجیم، تصمیم گرفتیم تحقیق دقیقی درباره‌ی سایر ابزارها انجام دهیم. از کدام ابزارهای اندازه‌گیری، معمولاً در دستور زبان و چک کردن املا استفاده می‌شود؟ و چطور این ابزارها، میزان خوانایی محتوا را تعیین می‌کنند؟

در مرحله دوم، دو نوع متن، که از نظر میزان خوانایی، یکی روان و خوانا و دیگری از خوانایی خوبی برخوردار نبود را آنالیز کردیم. و همچنین، نمرات خوانایی مربوط به هر یک از محتوا ها را محاسبه کردیم. ما در بررسی محتوای خود، از تمام اطلاعات دو مرحله استفاده کردیم تا به اولین نسخه ارزیابی خود دست پیدا کنیم.

ارزیابی خوانایی بیشتر با انجام برخی از تحقیقات

در مرحله نهایی بررسی‌ها، میزان خوانایی محتوای خود را تست کردیم. برای این کار، محتوای تعداد زیادی از سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها از جمله، گاردین، موز (Moz) و همچنین محتوای مقالات سایت low-key mum و وبلاگ های سفر را (که در مجموع شامل 75 مقاله انتخابی بود)، با استفاده از ابزار تحلیل خوانایی آنالیز کردیم.

هدف از انتخاب این 75 مقاله مختلف این بود که مطمئن شویم، موارد ارزیابی شده به اندازه کافی متمایز هستند. اگر دایره(bullet) مربوط به میزان خوانایی محتوا همیشه سبز باشد، این موضوع کمکی به کاربران ما نمی‌کند. اما، از طرفی اگر بدست آوردن یک دایره سبز تقریباً غیرممکن باشد، این امر نیز ناامیدکننده خواهد بود. تحقیقات ما،  یک دیدی کلی، از میزان خوانایی بسیاری از وبلاگ‌های مختلف را ارائه داد.

این تحقیقات، در ابتدا نشان داد که از نظر خوانایی بیش از 40% از متن، دایره قرمز را  به خود اختصاص داده است. و مشخص شد که فقط تعداد اندکی از مقاله‌ها، دارای کلمات انتقالی کافی هستند. به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم تقاضایمان را در رابطه با میزان کلمات انتقال، کمی کاهش دهیم، زیرا اکثر مقالات قادر به تأمین خواسته‌های ما در این زمینه نبودند. در پایان، حدود 35% از مقالات دایره قرمز،30% دایره نارنجی و 35% دایره سبز را دریافت کردند. و در آخر، سنجش نهایی مربوط به خوانایی محتوا را انجام دادیم.

در این رابطه خوب است سری هم به مقاله‌ی “آیا خوانایی یک محتوا روی رتبه بندی آن در سئو تاثیر دارد؟” بزنید.

ابزار خوانایی محتوا در یواست سئو

در ادامه، درباره ارزیابی‌های مختلف بحث خواهیم کرد. اما ابتدا درباره اهمیت این بررسی توضیح داده و سپس به سنجش دقیق هر ارزیابی می‌پردازیم. و سرانجام نیز، در مورد نمره خوانایی محتوا صحبت خواهیم کرد.

زیر عنوان ها

اکثر خوانندگان، هنگام خواندن محتوا، به سرعت خسته و بی‌حوصله می‌شوند. شما قصد دارید، آن‌ها را متقاعد کنید که می‌توانند در عرض چند ثانیه، متن شما را بخوانند. قبل از این‌که آن‌ها تصمیم بگیرند که محتوای شما را بخوانند، تمایل دارند که ابتدا آن را مرور کنند. تحقیقات نشان داده است که به طور کلی، مردم، متن را به صورت یک الگوی F شکل مرور می‌کنند. به عنوان یک نویسنده، می‌توانید خوانندگان خود را، با ارائه‌ی زیر عنوان های واضح و روشن راهنمایی کنید. زیر عنوان های خوب، نه تنها مروری سریع، بر موضوعات مورد بحث را فراهم می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند متن شما ساختاری واضح و شفاف داشته باشد. علاوه بر این، اگر خوانندگان تصمیم بگیرند که متن شما را بخوانند، از قبل می‌دانند که پاراگراف های شما در مورد چه موضوعی خواهد بود. این کار، درک مطالب را بسیار ساده‌تر خواهد کرد.

زیر عنوان ها، باید به طور مساوی در سراسر محتوای شما توزیع شوند. سعی کنید پس از هر زیر عنوان، در مورد موضوعی در متن خود صحبت کنید. اگر محتوای شما از زیر عنوان کافی برخوردار نباشد، می‌تواند به این معنی باشد که تمام موضوعات متن خود را با زیر عنوان پوشش نداده‌اید. این امر سبب می‌شود ساختار متن شما، کمتر توسط خواننده دیده شود. از طرف دیگر، تعداد زیاد زیرعنوان هم، متن را شلوغ و در هم ریخته می‌کند.

پاراگراف ها

برای خوانندگان، پاراگراف های طولانی در محتوا ترسناک است و آن‌ها را از خواندن منصرف می‌کند. بنابراین باید مطمئن شوید که پاراگراف های موجود در محتوایتان، نسبتاً کوتاه باشند.

جملات

یکی دیگر از عوامل مؤثر در میزان خوانایی محتوا در یواست سئو، نوع جملات است. جملات شما نباید خیلی طولانی باشد. هر چه جملات شما طولانی‌تر باشد، پردازش و درک آن‌ها توسط خواننده دشوارتر است، زیرا خوانندگان باید تمام کلمات و روابط را تا انتهای جمله، در حافظه خود نگه دارند، و در صورت فراموش کردن، باید دوباره به ابتدای جمله برگردند. بنابراین، در زبان انگلیسی، سعی کنید جمله‌ای را که می‌نویسید، بیش از 20 کلمه نداشته باشد.

کلمات انتقالی

استفاده از کلمات انتقالی در محتوا مانند گذاشتن سیمان در بین جملات است. ارتباط بین دو جمله، با استفاده از کلمات انتقالی آشکار می‌شود. در صورتی که شما از این نوع کلمات، به شکل صحیح استفاده کنید، خوانندگان می‌توانند، مطالب شما را خیلی بهتر درک کنند.

با بکار بردن کلمات انتقالی، شما روابط بین دو پاراگراف و همچنین درون پاراگراف ها را به خوبی نشان می‌دهید. استفاده از آن‌ها، نشان می‌دهد که آیا یک نتیجه‌گیری در حال انجام است، یا شاید یک مقایسه و یا یک شمارش! وقتی خوانندگان بدانند که در ادامه کدام انتظاراتشان برآورده می‌شود، می‌توانند متن شما را با سهولت بیشتری درک کنند.

جمله مجهول(Passive voice)

جمله مجهول، جمله‌ای است که در آن، برای ما، عملی که انجام می‌گیرد، بیشتر از این که، چه کسی آن عمل را انجام داده است، اهمیت دارد. به عبارت دیگر، فاعل جمله، انجام دهنده کار یا عمل نمی‌باشد. ( مانند جمله، نمره سئو، توسط یواست سئو محاسبه می‌شود). اما اگر در جمله ما، کلمه‌ای که از آن به عنوان فاعل استفاده می‌شود، همان انجام دهنده عمل یا کار باشد، در آن صورت جمله معلوم است. (مانند یواست سئو، نمره سئو شما را محاسبه می‌کند.)

از آن‌جا که در جمله مجهول، کسی که انجام دهنده کار است، مشخص نیست،  منجر به ایجاد نوشته‌ای غیرصمیمی می‌شود. در حالی که، جمله معلوم بسیار جذاب‌تر است. یواست شما را، از به کار بردن جمله مجهول کاملاٌ منصرف می‌کند. با این حال، بعضی از جملاتی، که به صورت معلوم نوشته می‌شوند، واقعاً ناشیانه هستند. به همین دلیل یواست سئو، درصد پیشنهادی استفاده از جملات مجهول را حداکثر 10% قرار داده‌ است.

شاخص خوانایی فلش

شاخص خوانایی فلش(Flesch)، میزان دشواری متن انگلیسی را، از نظر خوانایی اندازه‌گیری می‌کند. (توجه داشته باشید، که در زبان‌های غیر انگلیسی، فلش خیلی غیر قابل اعتماد است). هرچه میزان این شاخص کمتر باشد، میزان دشواری متن بیشتر است. شاخص خوانایی فلش، با استفاده از یک معادله، که شامل طول جمله (تعداد کلمات در هر جمله) و تعداد هجاها در هر کلمه می‌باشد، به محاسبه سهولت خواندن محتوا می‌پردازد.

اندازه گیری نمره خوانایی محتوا در یواست سئو

تحلیل خوانایی محتوا در یواست سئو، شامل 6 مرحله‌ی مختلف، جهت بررسی میزان خوانایی است. هر یک از این 6 مرحله، به یک اندازه، در محاسبه نمره خوانایی محتوا مهم هستند. دایره قرمز 3 امتیاز و دایره نارنجی 2 امتیاز جریمه دارد.  اگر مقاله شما، جریمه 7 امتیازی یا بیشتر کسب کند، دایره خوانایی محتوا قرمز خواهد بود. اگر مقاله شما جریمه 5 یا 6 امتیازی بگیرد، مقاله‌ی شما یک دایره نارنجی دریافت می‌کند. مقالاتی که دارای 0، 2، 3 یا 4 امتیاز جریمه هستند، با دایره سبز، پاداش می‌گیرند. به منظور کسب نمره خوانایی سبز، مجاز به داشتن یک دایره قرمز یا دو دایره نارنجی هستید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.