یکی از متداول ترین مشکلاتی که برای تیم های بازاریابی محتوا ایجاد می شود، اغراق در ایجاد یک محتواست. این دیدگاه باعث می شود که احساساتی که از محتوا گرفته می شود به حدی زیاد باشد که توجه از موضوع اصلی هم برداشته شود. توجه نکردن به تصویر بزرگتر و همان هدف اصلی باعث می شود که برای تیم های بازاریابی محتوا مشکل ایجاد شود که در نهایت هم ممکن است به یک چرخه همیشگی تبدیل شوید.
در واقع ما استراتژی های مربوط به بازاریابی محتوا را در تقویم بر اساس یک تصویر کاملا غلط از آنچه که واقعا باید انجام دهیم چیده ایم. در نتیجه دیدیم که نمی توانیم روی این برنامه بمانیم، در این حال حس غرق شدگی داشتیم.
بخشی از خطای برنامه ریزی این است که تفاوتی ندارد چندین بار ما به عنوان یک انساان وظیفه ایی را انجام داده باشیم.زمانی که میخواهیم همین کار را برای آینده برنامه ریزی کنیم، به طرز کاملا خوش بینانه ای زمانی را که موردنیاز است کمتر از حدی که واقعا هست تصور می کنیم.
یک بخش دیگر هم در بازاریابی محتوا این است که ما به عنوان بازاریابان، برای تولید محتوا هزینه هایی گزاف معادل با بخش های دیگر در بازاریابی محتوا می کنیم، چیزهایی مانند برنامه ریزی، تحقیق، ارتقا، بهینه سازی و تکرار مجدد. ما در بازاریابی محتوا در واقع بیش از حد با محتوا درگیر شدیم، ایجاد محتوا اما تنها یک بخش بسیار کوچک در کل مبحث بازاریابی محتواست. از نظر منطقی هم این نکته را می دانیم.
ما فقط میخواهیم که طبق برنامه ای که در تقویم نوشته ایم پیش برویم. چگونه میتوانید کارهایی را که باعث کاهش میزان موفقیت محتوای شماست را متوقف کنید؟ آیا یادآوری هدف بزرگتر و اصلی در این زمینه کافی است؟ به شخصه می توانم بگویم آنچه که بیشتر از همه چیز به شما کمک می کند این است که در مورد سیستم ها و پرورش عمدی طرز تفکر یاد بگیرید.
سیستم در بازاریابی محتوا چیست؟
طبق نظر اندیشمندان، زمانی که صحبت از سیستم در طرز تفکر به میان می آید میتوان گفت که این مفهوم شامل موارد زیر است:
· مجموعه ای از ابزارها و روش ها
· حساسیت به طبیعت مدور و جهانی که در آن زندگی می کنیم.
· یک رویکرد منضبط و کافی برای بررسی کامل تر و دقیق تر مشکلات پیش از آنکه اقدامات لازم را برای حل آن ها انجام دهید.
در اصل سیستم در بازاریابی محتوا بدین معناست که شما به یک بخش کلی نگاه می کنید و از تفکر انتقادی استفاده می کنید تا آنها را عیب یابی کنید. در نهایت هم برای برطرف کردن مشکلات از مولفه های مختلفی که آن ها را بررسی کرده اید کمک خواهید گرفت و با نحوه همکاری در این زمینه هم آشنا می شود. اما این برای یک فردی که در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت می کند چه معنایی خواهد داشت؟
منظور از تفکر در یک سیستم این است که شما به کل روند کاری، زندگی و ایجاد محتوای خود توجه بیشتری خواهید داشت. وظیفه ما به عنوان یک انسان این است که به تمامی سیستم های بزرگتر و کوچکتر در این زمینه توجه کنیم. سیستم هایی که بزرگتر هستند معمولا عملیات های تجاری و درآمدزایی های موفقی را ایجاد خواهند کرد که در نهایت اهداف یک شرکت را در زمینه بازاریابی محتوا تحقق خواهد بخشید. تاثیر محتوای ما برگرفته از سیستم های بزرگ است که همین ها خود از سیستم های کوچکتری ایجاد شده اند که بازاریابی محتوا را رسمیت خواهند بخشید.
به زودی در این مورد بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد اما مواردی مانند تحقیقات در این بازار و تبلیغ محتوا، قسمت های شناور در استراتژی های ما هستند. در واقع به محض اینکه شما با این سیستم آشنا شوید باید برای دستیابی به اهداف خود در زمینه بازاریابی محتوا، روش های مختلف را تشخیص و سپس به دنبال راه های حل مسئله بروید. همانطور که گفتیم، محتوایی که اغراق آمیز باشد همیشه هم موفق نخواهد بود.
بنابراین می توان گفت که چه سیستمی در زمینه بازاریابی محتوا برای شما وجود دارد که شما میتوانید آن را مطالعه و آسان سازی کنید؟ در اینجا می خواهیم شما را با پنج سیستم اصلی بازاریابی محتوا آشنا کنیم که اکثر تیم های بازاریابی از آن استفاده می کنند.
1. تحقیقات در مارکت های مختلف
رویکرد اکثر تیم هایی که در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت می کنند این است که تحقیقات بازار باید کاملا دقیق باشند و بررسی های لازم هم باید در این زمینه انجام بگیرد. چند بار کسی در تیم شما این نکته را گوشزد کرده است که آخرین باری که مشتریان خود صحبت کرده اید چه زمانی بوده است؟ این مشکل اما برای بهترین های ما در این بازار هم ایجاد شده است. اما ارزش آن را دارد که شما این روند را دوباره تکرار کنید. برای این کار میتوانید:
• یک بررسی سه ماهه را توسط ایمیل به مشتریان خود ارسال کنید.
• چت های منظم با مشتریان خود داشته باشید.
• برای توصیفات و همچنین مطالعات ورودی از تحقیقات استفاده کنید.
این روند می تواند برای شما به آسانی زیر و رو کردن تقویم تان باشد و یا شاید هم شبیه به پاسخ دادن ایمیل هایتان است! زمانی که شما و تیم بازاریابی محتوا در تلاش هستید که کار خود را دقیق تر انجام دهید، خواهید دید که به آسانی می توانید آن ها را در آینده به یاد بیاورید.
2. برنامه ریزی در بازاریابی محتوا
تعداد بسیار زیادی از افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، در همان جایی که یک یا دو روز قبل در تقویم خود علامت گذاری کرده اند گیر می کنند. این بدین معناست که آن ها حتی یک یا دو روز قبل از اینکه مطلب خود را انتشار دهند دقیقا نمی دانند که چه چیزی می خواهند.
این بخش شاید شما را در یکی از سخت ترین شرایط فکری قرار دهد چرا که شما باید دقیقا بدانید در یک تا دو روز آینده چه مطلبی را میخواهید پست کنید. اما نکته دل شاد کننده این است که شما میتوانید از یک تیم تحقیقاتی در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید خود را به تقویم بازاریابی محتوا برسانید!
زمانی که می توانید اندکی جلوتر از تقویم خود پیش بروید، ایده های شما تک به تک پرورش خواهند یافت. این کار به شما فرصت کافی را می دهد تا فکر کنید و حتی اگر به صورت فعال روی قسمت های مختلف هم کار نکنید به شما این امکان را می دهد که کار خود را جدی تر کنید و حتی برای پیشرفت های بهتر و جدیدتر از آن ها تجدید نظر کنید.
3. ایجاد محتوا
ایجاد محتوا در سیستم تولید و بازاریابی محتوا مهمترین بخش است که نمی توانید آن را فراموش کنید. در حال حاضر اما تمرکز بر روی این است که چه کاری انجام می شود. شاید شما آنچنان از این روند خسته شده اید که میخواهید بخش هایی مانند بهینه سازی را به طور کل فراموش کنید. این بدین معناست که برای ایجاد وقت و همچنین فضای ذهنی که تمامی این روند را پاسخگو باشد، باید میزان تولید محتوا را کاهش دهید.
کلید این موفقیت این است که شما بتوانید محتوای خود را اصولی تهیه کنید. برای مثال، شما باید یک زمان مشخص را تنها برای Outline کردن مطلب خود سپری کنید. شما همچنین می توانید از نمونه هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید چرا که در نهایت شما را از جست و جو برای ویدیوهای مشابه در این زمینه بی نیاز خواهد کرد.
4. توزیع محتوا
زمانی که شما در چرخه تولید محتوا گیر افتاده اید، زمانی که محتوای جدیدتان در حال تولید است ممکن است چنان آرامشی پیدا کنید که قطعا شما را برای شروع مجدد کار آماده خواهد کرد. شاید در این زمان, تبلیغ آخرین چیزی باشد که در ذهن شما ایجاد می شود اما دقت داشته باشید که با تبلیغ نکردن، مطالب شما به همین راحتی کلمه خراب خواهد شد. بنابراین شما ممکن است مجبور شوید با دوباره کاری و استفاده از میانبرهای دیگر آن را بالا ببرید.
بنابراین، این برنامه ها را در یک یا دو بخش تنظیم کنید تا بتوانید کارهای خود را آسان تر انجام دهید. کارهایی مانند فهرست تبلیغ محتوا، تقویم های رسانه های اجتماعی،الگوهای دستیابی به روش های جدید بازاریابی محتوا و استراتژی های مربوطه، همه و همه می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.
5. بهینه سازی محتوا
نکته منفی دیگری که در نهایت کار خود ممکن است به آن بر بخورید این است که فرصت هایی که برای بهینه سازی مطلب و یا به روزرسانی آن دارید را از دست بدهید. شما ممکن است که در این حال برای تغییر مجدد محتوای خود وقتی نداشته باشید. اما باز هم، این چیزی است که با طرز تفکر صحیح می توانید در بازاریابی محتوا تغییر دهید و آن را بهبود ببخشید.
شروع به این روند که شما برای نگهداری و بهینه سازی از آن استفاده می کنید می تواند حتی بعد از انتشار یک محتوا یا یک سال بعد از آن انجام بگیرد اما بهتر است که شما پیش از شروع یک چک لیست را برای کار خود ایجاد کنید تا ببینید چه کارهایی باید انجام دهید.
ساده سازی را آغاز کنید!
به یاد داشته باشید که در بازاریابی محتوا این بخش اصلا و ابدا سخت نخواهد بود. شما باید قبل از اینکه این کار را شروع کنید به یاد داشته باشید که این روش فقط اندکی تامل برای بررسی کاری است که پیش از این انجام داده اید. کار برای بهبود سیستم های شما به هیچ وجه دشوار نخواهد بود تنها ممکن است که اندکی خسته کننده باشد. اگر برای شروع آماده هستید، اجازه دهید که شما را با سه بخش اصلی در این زمینه آشنا کنم:
· شروع به مستند سازی فرآیند هایی که قبلا آنها را طی کرده اید.
· بررسی نقاط ضعف و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد.
· عیب یابی و ساده سازی و طرح راه حل!
با توجه به اینکه مایندست یا تفکر می تواند در این زمینه به شما کمک کند، دانه های پیشرفت شما کم کم از خاک سر بر می آورند و شما را به توسعه خواهند رساند!