مفید بود؟

چرا محتوا برای سئو اهمیت دارد؟

سئو و محتوا در بهترین حالت، پیوندی را شکل می‌دهند که می‌تواند هر وب سایتی را به صدر رده‌بندی موتور جستجو سوق دهد. اما این تنها زمانی است که آن‌ها در بهترین حالت خود به کاربر ارائه می شوند. زیرا هنگامی که در بدترین شکل ممکن تولید شوند، می‌توانند از سمت گوگل جریمه شوند.

هدف این مطلب واضح است؛ ارائه درکی از این که چرا محتوا برای سئو مهم است و به شما نشان می‌دهد که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که این دو با هم در هماهنگی کامل کار می‌کنند. همانطور که محتوای سئو شده تولید می کنیم، درک بهتری از استراتژی آن به دست خواهیم آورد، و می فهمیم که ارزش سئو چیست، و چطور باید در مورد تولید محتوای سئو شده برای موتور جستجو عمل کنیم.

بیایید شروع کنیم.

معنی «محتوا» چیست؟

ارائه تعریفی دقیق برای محتوا که توسط تمام بازاریابان مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقریبا غیر ممکن خواهد بود. اما، مدیر عامل بازاریابی TopRank یعنی لی ادن، چند تعریف از محتوا را از بازاریابان در سراسر دنیا گردآوری کرد که یک کلیت منسجم به ما می‌دهد.

بازاریاب فعال سئو هایدی کوهن، محتوا را اینگونه توصیف می کند:

محتوا با کیفیت بالا، اطلاعات مفید یک داستان را به شیوه‌ای متناسب با هدف دریافت یک حس یا ایجاد تعامل از سوی کاربر ارائه می‌دهد. محتوا به واسطه انواع فرمت ها از جمله متن، تصاویر، ویدیو، صدا، سخنرانی و غیره می‌تواند بیان شود.”

در حالی که توصیف کوهن در مورد محتوا مناسب است، اما باید درک کنیم که محتوا همیشه با کیفیت بالا و مفید نیست. تعداد زیادی از محتواهای بد وجود دارد که هیچ اطلاعات مرتبط و سودمندی به خواننده ارائه نمی کند. در تعریف ساده تر اما مشابه، بنیانگذار Social Triggers، دری هالپرن  می گوید:

محتوا سئو شده به هر شکل (صوت، متن، ویدیو)، با اطلاع‌رسانی، سرگرمی ها، و یا آموزش به افرادی که به دنبال آن هستند، یک نوع اطلاع‌رسانی به حساب می آید.” هالپرن محتوای را چیزی توصیف می‌کند که دست کم، برای مخاطب مرتبط و مفید است.

همچنین بخوانید: تولید محتوا چیست؟

ارزش محتوای سئو شده چیست؟

گوگل، پادشاه موتورهای جستجو، بیش از ۳.۵ میلیارد جستجو در روز دارد. و از آنجا که ما در مورد بهینه‌ سازی موتور جستجو صحبت می‌کنیم، باید پاسخی برای این سوال بیابیم. لری پیج و سرگیی برین در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل را با یک هدف تاسیس کردند:

ماموریت ما این است که، اطلاعات دنیا را سازماندهی کرده و آن را به صورت عمومی در دسترس همه قرار دهیم.

این ماموریت تا امروزه ادامه دار باقی خواهد ماند. با این حال، روشی که آن‌ها این اطلاعات را سازماندهی می‌کنند، در طول سالیان متمادی تغییر کرده‌است. الگوریتم ‌های گوگل به طور مداوم در تلاش برای ارائه محتوا بهتر، و همانطور که می گویند: در کسری از ثانیه مفید و مناسب باشند.

نتایج “مفید و مرتبط” که گوگل در حال تلاش برای ارائه آن است، بخش‌هایی از محتوای موجود در سطح وب است که همواره دیده می شوند. این محتوا ها بر اساس کارآیی و براساس کلمه ای که کاربر جستجو کرده است رتبه‌بندی می‌شوند. و این به آن معنی است که برای بهبود سئو باید محتوایی تولید کنید که برای کاربران مفید باشد.

اما چطور مطمئن می‌شوید که این محتوا مفید است؟ گوگل با پاسخ  خود به ما کمک می‌کند. توصیه گوگل این است که، قبل از شروع به تولید محتوا سئو شده، اطمینان حاصل کنید که:

  • محتوای مفید و آموزنده است: مثلا اگر در حال راه‌اندازی یک سایت برای یک رستوران هستید، می‌توانید مکان، ساعت کارتان را در آن بگنجانید.
  • اطلاعات تماس، منو و یک وبلاگ برای به اشتراک گذاشتن رویداد های آتی خود داشته باشید.
  • ارزشمند تر و مفیدتر از سایت‌های دیگر باشید: مثلا اگر در مورد نحوه تربیت سگ ها صحبت می کنید، دقت کنید که مقاله تان درمقایسه با مقالات دیگر ,مطالب یا دیدگاه متفاوتی داشته باشد.
  • قابلیت اعتماد: با استفاده از تحقیقات اولیه، نقل قول ها، لینک ها، مرور ها و توصیفات مختلف  اعتبار سایت خود را به کاربر نمایش دهید. یک بیوگرافی از نویسنده یا بخش مرتبط با رضایت مشتریان حقیقی می‌تواند به بالا بردن قابلیت اعتماد و اعتبار سایت شما کمک کند.
  • کیفیت بالا: محتوای سایت شما باید منحصر به فرد، خاص و با کیفیت بالا باشد. نباید محتوا زیاد تولید کنید. به خاطر داشته باشید که محتوای شما باید در درجه اول با کیفیت ایجاد شود تا به بازدیدکنندگان یک تجربه کاربری خوب بدهد، نه اینکه برای موتورهای جستجو نوشته شود.
  • تعامل: محتوا ی سایتتان را با اضافه کردن تصاویر از محصولات خود یا تیم تان، بهبود دهید. اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان از اشتباهات هجی کردن، خوانش راحت محتوا و درک آن گیج نمی‌شوند. همچنین تبلیغات زیاد در سایت تان می‌تواند برای بازدیدکنندگان حواس‌پرت کننده باشد. با کاربران از طریق به روز رسانی های منظم، نظرات، و یا ویجت رسانه‌های اجتماعی تعامل ایجاد کنید.

هنگامی که این عناصر در مکان درست خود در سایت تان قرار می‌گیرند، شما پتانسیل این را دارید که تولید محتوا سئو شده خود را به حداکثر برسانید. با این حال، بدون آن‌ها، محتوای شما ارزش بسیار کمی دارد.

اما ایجاد محتوای عالی تنها قطعه کوچکی از این پازل است. یک بخش فنی در این رابطه وجود دارد که باید از آن آگاه باشید. فعلا می‌توانیم نتیجه بگیریم که ارزشمندی سئو به این بستگی دارد که محتوا چه مقدار مفید، آموزنده، ارزشمند، معتبر و جذاب است.

اهمیت محتوای بهینه شده (سئو شده):

دلیل مهم بهینه سازی محتوا (سئو)، ساده است؛ شما بدون داشتن آن در موتورهای جستجو رتبه نخواهید گرفت. اما همانطور که قبلا به طور خلاصه به آن دست یافته‌ایم، مهم است که درک کنیم عوامل متعددی در این جا نقش  دارند.

در یک طرف، شما نیاز به تولید محتوا دارید. محتوای سئو شده در طول پروسه تولید شدن، (با اطمینان از اینکه مخاطب محور است) و توصیه‌های ارایه‌شده در بخش قبل به نتیجه اصلی خود (دیده شدن) می رسد.

اما مخاطب محور بودن چه معنایی دارد و چگونه با انواع دیگر محتوا تفاوت دارد؟ مخاطب محور به این معنی است که شما بر روی چیزی تمرکز می‌کنید که مخاطبین علاقه به شنیدنش دارند، نه آنچه که خودتان آن را می پسندید.

و همانطور که گفتیم، تولید محتوای مفید و مرتبط بازی با کلمات است. در صورتی که به دنبال کسب جایگاه بهتر در موتورهای جستجو هستید، می توانید در این بازی وارد شوید. از طرف دیگر، معادله بهینه‌سازی( سئو) مساله فنی است که شامل عواملی مانند کلمات کلیدی، عنوان ها، خلاصه ها و آدرس ها است.

چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟

هنگام تلاش برای تولید محتوای سئو شده، چند گام وجود دارد که باید از آن پیروی کنید. آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱. تحقیق کلمه کلیدی را در نظر بگیرید که موضوع شما را مشخص می‌کند.

در حالی که ما قبلا اعلام کرده‌ایم که هدف اصلی شما باید تولید محتوای مخاطب محور باشد، تحقیقات کلید واژه برای اطمینان از اینکه محتوا را می توان از طریق موتورهای جستجو پیدا کرد، ضروری است. زمانی که کلمات کلیدی خود را انتخاب می‌کنید، چند نکته در ذهن داشته باشید:

  • تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی (کلمات کلیدی اصطلاحا چند سیلابی)
  • از کلمات کلیدی به شدت رقابتی با تعداد زیاد جستجو اجتناب کنید.
  • استفاده از ابزار تایید هویت کلیدواژه
  • موضوع خود را با کلیدواژه تان هماهنگ کنید.

۲. برای خوانایی بهتر محتوا ظاهر آن را بهبود دهید.

زمانی که طرح کلی محتوا را تولید می‌کنید، مطمئن شوید که محتویات اصلی خود را قالب‌بندی می‌کنید، به طوری که به بخش های کوچک تقسیم شود. کاربران به طور باور نکردنی توجه خود را به این موضوع معطوف کرده‌اند. و اگر مقاله شما فقط یک بند فرعی باشد، آن‌ها به این سو و آن سو نمی‌روند. بهتر است  پاراگراف‌ها 1 تا ۲ جمله طول داشته باشد، اگر چه می توان آن‌ها را به ۳ – ۴ جملات کوتاه‌تر تقسیم بندی کرد. همچنین باید بعد از هر 150 تا 300 کلمه یک زیر عنوان یا تصاویر درج کنید تا محتوای خود را بیشتر تجزیه کنید. تعامل در وب سایت بر رتبه‌بندی ارگانیک اثر می‌گذارد.

این یک نمونه از صفحه‌ای است که برای خوانایی و سئو قالب‌بندی شده‌است. همانطور که می‌توانید ببینید، اکثر مقالات فقط یک یا دو جمله طولانی دارند. به علاوه، بعد از هر ۱۰۰ – ۲۰۰ کلمه، محتوای با عکس یا زیر عنوان جدا می شود. از سویی دیگر، این یک نمونه از یک پست است که احتمالا خوانندگان چندان با آن ارتباط برقرار نمی کنند. البته این پست، محتوای خوبی دارد. مشکل آن، جملات و پاراگراف‌های بسیار بلند آن هستند.

با قالب ‌بندی بهتر، نویسنده می‌تواند به راحتی زمان باقی ماندن کاربران را در سایت افزایش دهد.

۳. توجه به موضوع مورد نظر و کلیدواژه

همانطور که محتوا تولید می کنید، اهمیت توجه به موضوع و کلید واژه ای را که انتخاب کرده‌اید، در ذهن داشته باشید. سعی نکنید در مورد همه چیز و هر چیزی در یک تکه از محتوا بنویسید. و سعی نکنید ده‌ها کلمه کلیدی را هدف قرار دهید.

 بر روی آنچه که به عنوان موضوع خود انتخاب کرده‌اید تمرکز کنید و بین آن موضوع و کلیدواژه هایی که محتوا به آن مربوط است استفاده کنید.

۴. بک لینک ها را در تمام محتوای خود قرار دهید.

از آنجا که گوگل اعلام کرده‌است که لینک یک عامل مهم در سئو است، و به سایت‌های معتبر مرتبط، قابل‌اعتماد کمک می‌کند تا محتوایشان به عنوان مطالب مفید به کاربر معرفی شود. با این حال، مطمئن شوید که کلماتی که از آنها استفاده می‌کنید، در واقع به سایتی که کاربر به آن فرستاده خواهد شد، مرتبط هستند.

در اغلب موارد توصیه می‌شود که لینک خود را در حد ۶ کلمه یا کم‌تر بنویسید.

چگونه محتوای خود را سئو کنید؟

حالا باید روی بخش “فنی” سئو کردن محتوا تمرکز کنید. مهم‌ترین گام‌های سئو کردن محتوا به صورت فنی شامل موارد زیر هستند:

  • برچسب عنوان
  • توضیحات متا
  • نشانی اینترنتی

بیایید نگاهی به نحوه تکمیل هر مرحله بیندازیم.

۱. چگونه برچسب عنوان خود را سئو کنیم؟

زمانی که یک کاربر جستجو را انجام می‌دهد، برچسب عنوان تیتر صفحه اول است که در بالای هر نتیجه می‌بیند. به قسمت هایلایت شده در تصویر زیر نگاهی بیندازید:

برچسب‌های عنوان به چند دلیل مهم هستند. اول و مهم‌ترین نکته اساسی در مورد آنها این است که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بفهمند که صفحه شما در مورد چیست. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند یک فاکتور تعیین‌کننده باشند که به کاربر حق انتخاب می دهند.

برای سئو کردن برچسب عنوان خود، باید از موارد زیر مطمئن شوید:

  • عنوان باید کمتر از ۶۰ کاراکتر باشد.
  • کلمات کلیدی متعددی را وارد عنوان نکنید.
  • موضوع محتوا را در آن درج کنید، بی پرده حرف بزنید.
  • کلمات کلیدی را در ابتدا عنوان قرار دهید.

۲. چگونه توضیحات متا را سئو کنیم؟

توضیحات متا قسمت کوچکی از متن است که زیر برچسب عنوان و نشانی اینترنتی ظاهر می‌شود. در حالی که گوگل اظهار کرده که این توصیفات تاثیری مستقیم بر رتبه‌بندی‌ها ندارند، اما آن‌ها بر این که یک کاربر روی صفحه شما کلیک کند، تاثیر می‌گذارند. و همانطور که می دانید کلیک کردن کاربر روی لینک سایت شما و ورود به سایت تان می‌تواند تاثیر غیرمستقیمی در رتبه‌بندی‌ داشته باشد. از این رو باید:

  • آن را زیر ۱۶۰ کاراکتر بنویسید.
  • یک مرور کوتاه و خاص از آنچه که محتوای در مورد آن است، ارایه کنید.
  • کلمات کلیدی مربوطه را در آن قرار دهید (آن‌ها زمانی که یک کاربر نتایج جستجو را می‌بیند برجسته خواهند شد).

 

چگونه نشانی اینترنتی خود را سئو کنیم؟

ساختار نشانی اینترنتی شما جز دیگری از سئو است که تاثیر غیرمستقیم در رتبه‌بندی‌ها دارد، زیرا می‌تواند عاملی باشد که مشخص می‌کند آیا یک کاربر روی محتوای شما کلیک می‌کند یا خیر. قابل خواندن بودن نشانی اینترنتی، در اینجا بسیار مهم است، زیرا تضمین می‌کند که کاربران تمایلی به انتخاب آدرس های طولانی ندارند.

بنابراین، چرا محتوا برای سئو مهم است؟

پاسخ: چون وقتی که محتوا سئو شد، قابلیت دیده شدنتان توسط کاربران افزایش می یابد. و بدون شفافیت و سئو، محتوای شما فقط یکی دیگر از میلیون‌ها مطلب است که هر روز در وب سایت ارسال می‌شوند و کسی آنها را نمی خواند.مطالبی که :

  • هیچ‌کس آن را نمی‌بیند.
  • هیچ‌کس آن را به اشتراک نمی‌گذارد.
  • هیچ کس با آن ارتباط برقرار نمی کند.

اما وقتی می‌دانید چه کار باید بکنید، این محتوا به راحتی قابل دیدن خواهد شد. گاهی اوقات، تفاوت بین چیزی به اندازه نوشتن محتوای سئو شده، مانند ارائه توصیفات منحصر به فرد برای همه صفحات سایت تان است تا موجب افزایش دیده شدن تان از سمت گوگل شود.

اگر می خواهید دیده شوید، باید خود را به فشار مداوم برای تولید محتوای سئو شده متعهد کنید.موفق باشید

سوالات متداول

  • محتوای سئو شده چیست؟

    محتوای سئو شده یا سئو کردن محتوا در اصل تولید و بهینه کردن محتوایی است که می خواهیم به آن پتانسیل کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو (خصوصا گوگل) را بدهیم این محتوا می تواند ترافیک زیادی را برای سایت ما (از طریق نتایج جستجو) کسب کند.

  • ارزش سئو چیست؟

    سئو مناسب موجب بازدید بیشتر سایت ما می شود. موتور های جستوجویی همچون گوگل سعی بر این دارند که مطالب مورد نیاز کاربران ر در اختیاشان قرار دهند. از این رو موتور های جستوجو منبع مورد اعتماد تری (نسبت به تبلیغات اینترنتی) هستند و همین امر شان دهنده این است که ارزش سئو چیست و چرا باید به آن توجه کنیم.

  • چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟

    ۱. تحقیق کلمه کلیدی را در نظر بگیرید که موضوع شما را مشخص می‌کند. ۲. برای خوانایی بهتر محتوا ظاهر آن را بهبود دهید. ۳. توجه به موضوع مورد نظر و کلیدواژه ۴. بک لینک ها را در تمام محتوای خود قرار دهید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.