مفید بود؟

لینک ها مدت هاست که نقش مهمی در سئو بازی می کنند و تا امروز هم اهمیت ویژه خود را حفظ کرده اند. در این مطلب بررسی می کنیم که لینک‌های ورودی، خروجی و داخلی می‌توانند به شما کمک کنند (یا باعث ضرر برایتان شوند). در ابتدایی ترین روزهای به میان آمدن سئو، رتبه‌بندی وب به شدت براساس کاربرد کلمه کلیدی در محتوای صفحه بود. بدون وجود الگوریتم جستجوی پیچیده، کاربرد کلمه کلیدی آسان‌ترین راه برای رتبه‌بندی صفحات بود.

منطق سئو هم ساده بود: هر چه واژه‌های کلیدی در صفحه وب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت، احتمال بیشتری وجود داشت که صفحه مورد نظر به کلمه مورد نظر مرتبط باشد. متاسفانه، فعالان سئو در این زمان از این فرصت استفاده کردند و کلمات کلیدی را به طور غیر طبیعی برای کسب رتبه بالاتر در گوگل استفاده کردند.

این روش در سئو امروزه به عنوان ” کی ورد استافینگ – یا بمباران کلمه کلیدی” شناخته می‌شود. این امر باعث می شد سایت ها حتی در شرایطی که دارای محتوا مفیدی برای ارائه نیستند، بهتر دیده شوند. روشی جدید برای جستجو و ارزیابی سایتها این است که ببینیم رتبه آنها چیست و به چه چیزهایی نیاز ندارند و تحلیلی فراتر از داشتن یک محتوا انجام دهیم.

همراه شدن با گوگل: ادغام گوگل + رنک پیج

گوگل در سال ۱۹۹۶ از طریق هم‌کاری بین دو بنیانگذار، یعنی لری پیج و سرگیی برین آغاز به کار کرد. رتبه‌بندی اولین موتور جستجو براساس الگوریتم رنک پیج بود که بعد از لری پیج که در حال مطالعه بازیابی اطلاعات در دانشگاه استنفورد بود، توسعه‌یافت و به این نام نامگذاری شد. استفاده از لینک‌ها بین صفحات وب، یک عامل رتبه‌بندی به حساب می آمد.

گوگل در مورد بایگانی صفحات با سئو می گوید:

رنک پیج با شمارش تعداد و کیفیت لینک‌های یک صفحه کار می‌کند تا یک تخمین دقیق از این که وب سایت چقدر مفید است را تعیین کند. فرض اساسی این است که وب سایت‌های مهم‌تر احتمالا لینک‌های بیشتری را از وب سایت‌های دیگر دریافت می‌کنند. به جای مطالعه تمام جزییات مربوط به چگونگی تجزیه و تحلیل گوگل و ارزیابی لینک‌ها، بهتر است بدانید که چرا این الگوریتم به لینک در وهله اول توجه می‌کند.

انواع لینک های داخلی، ورودی و خروجی

یک لینک یا هایپر لینک یک متن قابل کلیک در یک صفحه وب است که کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت می کند. لینک ها ممکن است به طور آشکاری به صورت متن، تصاویر، یا دکمه‌ها ظاهر شوند. ما می‌توانیم لینک‌ها را براساس مقصد شان در سئو دسته‌بندی کنیم ( این لینک می تواند کاربران را به صفحه دیگری در سایت یا یک وب سایت دیگر هدایت کند). لینک های داخلی بین صفحات یک وب سایت ارتباط ایجاد میکنند.

موتورهای جستجو این کار را با بررسی نام دامنه سایت مشخص می‌کنند؛ اگر لینک‌های صفحات به صفحات دیگر در همان دامنه متصل شوند، لینک‌ها از نوع داخلی در نظر گرفته می‌شوند. اگر به دلایلی، وب سایت شما بیش از یک دامنه داشته باشد، موتورهای جستجو به این نوع لینک به عنوان یک لینک خارجی در سئو نگاه خواهند کرد.

لینک‌های ورودی لینک‌هایی هستند که از وب سایت‌های دیگر یا یک نام دامنه متفاوت می‌آیند. لینک‌های خروجی آن دسته از لینک‌ها هستند که به وب سایت‌هایی با دامنه متفاوت متصل می‌شوند.

بررسی لینک های ورودی: لینک‌های طبیعی از صفحات با کیفیت بالا برای سئو بهتر

از میان سه نوع لینک در سئو، لینکهای ورودی بزرگترین فایده را برای سئو دارند، اما بدست آوردن آنها نیز سخت است. صفحات با کیفیت بالا مانند دوستانی، قابل اعتماد و معتبر در یک موضوع خاص هستند که شما برای مشاوره به آنها مراجعه می کنید.

هر زمان که هر صفحه وب به صفحه دیگر متصل می شود، تولید کننده محتوا به دلیل خاصی این اتصال را ایجاد می کند. اغلب آن‌ها صفحه‌ای را که دوست دارند به آن ارتباط می دهند، چون از صفحه جاری پشتیبانی می کند. از طرف دیگر، برخی نویسندگان به صفحات به دلایل دیگر لینک می‌دهند؛ ممکن است آن‌ها به صفحه‌ای که می‌خواهند از آن‌ انتقاد کنند و یا با آن‌ها موافقت نکنند لینک بدهند.

با این حال، هر دوی این لینک‌ها در سئو برای دو صفحه متصل به هم خوب است. چه محتوایی که مورد پسند واقع شود و چه محتوایی که مورد انتقاد قرار می گیرد، یک واکنش را از سوی سایتی دیگر برانگیخته است، که نشان‌دهنده کیفیت آن است. اگر محتوای یک صفحه کسی را وادار به صحبت کند، نشان‌دهنده قدرت، اعتبار و یا قابلیت اعتماد است. بنابراین، پیوندها در صفحات مانند آرای اعتماد، اعتبار و قدرت هستند.

هر چه تعداد لینک‌های یک صفحه بیشتر شود، رای‌های بیشتری دریافت خواهند کرد که می‌تواند رتبه آن‌ را بهبود بخشد. با این حال، مقدار لینک‌هایی که یک صفحه دریافت می‌کند تمام این موارد نیست. گوگل همچنین کیفیت لینک‌های ارتباطی را ارزیابی می‌کند.

هیچکس رفقای فیک را دوست ندارد.

گاهی اوقات شما افراد فیک را از دور تشخیص می‌دهید، اما بعضی وقت‌ها این کار چندان آسان نیست. لینک هایی که رای اعتماد سئو دریافت می کنند، می توانند به راحتی به طور فیک مورد استفاده قرار گیرند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجمن های آنلاین
  • نظرات وبلاگ
  • پست مهمان
  • ویکی ها
  • پروفایل های رسانه های اجتماعی
  • دایرکتوری های مقاله
  • سایت های QA
  • بوکمارک های اجتماعی.

اینها در سئو لینک های مصنوعی نامیده می‌شوند.

گاهی اوقات، گوگل به واسطه سئو تشخیص می دهد که کدام لینک ها جعلی هستند، اما نه همیشه. برای شناسایی لینک های جعلی یا مصنوعی زمان زیادی صرف می شود. این لینک‌های مصنوعی دارای عواقب منفی برای صفحات هستند. رتبه این صفحات با لینک‌های مصنوعی به کمک عوامل رتبه‌بندی براساس کیفیت لینک و همچنین به روزرسانی الگوریتم ها یا حتی اقدامات گوگل می تواند آسیب ببیند.

به منظور داشتن لینک خوب و طبیعی در سئو، یک سایت به محتوای کیفی نیاز دارد که قابل‌اعتماد، معتبر و مفید باشد. این کار، به صفحات اجازه می‌دهد تا کیفیت محتوا و لینک های طبیعی از دیگر وب سایت‌ها را به دست آورند که به رتبه‌بندی شان کمک خواهد کرد.

لینک‌های ورودی هنوز مهم هستند؛ حتی پس از به‌هنگام‌سازی الگوریتم پنگوئن

در سال‌های اخیر گوگل یک سری به روزرسانی های مهم را اجرا کرده‌است. یکی از این به روز رسانی های مهم پنگوئن بود. الگوریتم پنگوئن در حال حاضر تبدیل به بخش مهمی از الگوریتم های اصلی آن شده‌است. به روز رسانی پنگوئن به گوگل اجازه می‌دهد تا کیفیت لینک‌ها را به طور موثر ارزیابی کند. پس از این به‌هنگام‌سازی، برخی از متخصصان سئو به این فکر بودند که هیچ لینکی مهم نیست؛ با این حال، این تصور غلط است.

لینک ها در رتبه بندی مهم هستند.پیوندها به عنوان بازتابی از کیفیت محتوای یک صفحه تا زمانی که طبیعی هستند، مفید عمل می‌کنند. به روز رسانی پنگوئن، این شناسایی پیوندهای مصنوعی /جعلی را برای گوگل آسان‌تر کرد.

لینک‌ها همیشه عوامل رتبه‌بندی مهمی بوده‌اند؛ با این حال، روش‌های دریافت لینک، به خصوص پس از به روز رسانی پنگوئن، تکامل‌یافته است.

استفاده از انکر تکست برای بهبود سئو

یکی از جنبه‌های مهم لینک‌های ورودی این است که موتورهای جستجو توجه خود را به متن اصلی لینک می‌دهند. انکر تکست متن قابل کلیک یک لینک یا متن جایگزین عکس در لینک‌های تصویری است. انکر تکست کمک می‌کند تا موتورهای جستجو ایده‌ای از موضوع صفحه مورد نظر به کاربر ارایه دهند.

طبق رویداد های تاریخی مرتبط، انکر تکست در گذشته مورد سوء استفاده قرار گرفت و بمباران لینک را امکان پذیر کرد، که صرفاً با استفاده از عبارتی دقیق برای کل لینک های ورودی و بدون در نظر گرفتن کیفیت یا اهمیت صفحه، رتبه یک سایت ارتقا پیدا می کرد. بسیاری از به روز رسانی های گوگل درباره این موضوع، از جمله به روز رسانی پنگوئن، بهبود پیدا کرد.

از زمان به روز رسانی پنگوئن، یک تمرکز قوی بر متن طبیعی در انکر تکست در لینک‌های ورودی در نظر گرفته می شود. در اینجا مواردی برای هشدار به خطر افتادن ساختمان لینک آورده شده است:

زمانی که افراد به طور طبیعی، یک لینک را که به وب سایت شما اشاره می کند انتخاب می‌کنند، اغلب انکر تکست آن، نام برند یا شرکت شما خواهد بود. بنابراین، اگر انکر تکست حاوی کلید واژه شما بیشتر از انکر تکست حاوی نام برند تان باشد، ممکن است این موضوع مشکل‌ساز شود. بهتر است انکر تکست حاوی نام برند بیشتری داشته باشید.

همه یک‌سان فکر نمی‌کنند و بسیار بعید است که افراد زیادی دقیقا از یک انکر تکست استفاده کنند. اگر برای به دست آوردن لینک‌ از سایت‌های دیگر، یک انکر تکست را استفاده کنید و نام برند خود را در آن درج نکنید، بسیار غیر طبیعی عمل می کنید. تنوع در انکسر تکست حتی از جمله های عمومی مانند “اینجا کلیک کنید”، “از اینجا دیدن کنید”، “سایت” و غیره ، اهمیت بیشتری دارد.

بررسی لینک های داخلی: توزیع رنک پیج در سایت شما

لینک‌های ورودی بسیار مفید هستند، زیرا رنک پیج از سایت‌های دیگر به سایت شما منتقل می‌شوند. هر چه تعداد لینک‌های ورودی شما بیشتر باشد، رنک پیج بیشتری دریافت خواهید کرد. به عنوان یک زنجیره از لینک‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر، روند رنک پیج ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شود.

تقریبا صفحه نخست هر سایت با لینک‌های ورودی متعدد پر شده است. بنابراین اگر یک صفحه در سایت شما از صفحه اصلی بسیار فاصله داشته باشد، رنک پیج قبل از رسیدن به آن صفحه به طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. این باعث می‌شود صفحاتی که به صفحه اصلی متصل هستند، به طور ضعیف رتبه‌بندی شوند. از آنجا که همه صفحات به لینک‌های ورودی شما نمی‌رسند، لینک‌های داخلی شما باید دو هدف داشته باشند:

  • به کاربران کمک کنند تا بین صفحات مختلف جابجا شود.
  • به موتورهای جستجو کمک می کنید تا سایت شما را با دشواری کمتری از یک صفحه به صفحه دیگر پیدا کنند.

در اینجا جزئیات مشترکی در مورد لینک‌های داخلی وجود دارد:

1 – ناوبری عادی سایت: لینک هایی که معمولا در منوی بالایی، منوی نوار کناری، و در پاصفحه در همه سایت ها وجود دارند. این امر معمولا به معماری سایت شما مربوط است. این لینک ها به این که چگونه موضوعات دسته‌بندی می‌شوند و برای ساختن موضوعات و زیر مجموعه ای از آنها, مربوط می شوند.
2 – صفحات مرتبط در سئو: بخشی که صفحات دیگری که به موضوع صفحه جاری مربوط هستند را نشان می دهد. این برای کاربران مفید است زیرا به صفحات اشاره می‌کند که کاربر احتمالا به دنبال آن ها است.
3 – نقشه سایت کاربر: یک نقشه سایت در واقع یک صفحه است که با همه صفحات سایت ارتباط دارد. براساس مطالعات کاربردپذیری، سه نوع از افرادی وجود دارند که یک سایت را هدایت می‌کنند: آن‌هایی که از موقعیت یاب معمولی استفاده می‌کنند، آن‌هایی که بلافاصله از باکس جستجو استفاده می‌کنند و آن‌هایی که مستقیما به سراغ نقشه سایت می‌روند. برای سایت‌های بسیار بزرگ، نقشه سایت ها می‌توانند پیچیده باشند و در مواردی مانند این، نقشه سایت ممکن است فقط شامل بخش‌های اصلی دسته‌بندی شده باشد و لزوما هر صفحه از سایت در آن قرار نداشته باشند.
4 – لینک های درون محتوا در سئو: در درون یک صفحه ، لینک ها می توانند در یک پاراگراف به کلمات اضافه شوند. این مورد توسط بسیاری از وب سایت‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است، اما در موارد دیگر نیز می‌تواند بهینه‌سازی شود تا اثرات منفی بر سئو نداشته باشد. کافیست فقط به طور طبیعی لینک بسازید و هنگام ساختن لینک ها، کاربر را مد نظر داشته باشید

حتی اگر بر استفاده از لینک های داخلی در توزیع رنک پیج تأکید داشتید، همیشه مطمئن شوید که کاربران بالاترین اولویت تان هستند. همیشه در طراحی سایتها ابتدا به لینک های داخلی برای کاربران بیندیشید ، سپس موتورهای جستجو و در نهایت به بهترین شیوه های مربوط به ناوبری داخلی سایت.

بررسی لینک های خارجی: فقط باید به طور طبیعی ایجاد شوند.

با گذشت سالها، جوانب مثبت سئو نحوه استفاده از لینک های خروجی را کامل کرده اند. برخی بر این باورند که لینک‌های خروجی، پیج رنک را از بین می‌برند، و پتانسیل آن را برای رتبه‌بندی کاهش می‌دهند. طی چند سال متمادی، این حرف ممکن است درست باشد. در واقع عباراتی مثل “انباشت پیج رنک” و “کانال پیج رنک” به این حوزه مربوط است.

قبلا، هر لینک خروجی در سئو معادل ریزش کاربر بود. اما اگر لینک‌های خروجی برای کاربران ضروری باشد، می‌توانید مشخصه لینک nofollow را به آن اضافه کنید.

مشخصه nofollow مثل اعلام این موضوع به موتور های جستجو است:” این لینک را دنبال نکنید و رنک پیج من را به آن صفحه بدهید”. بسیاری از فعالان سئو از این روش تا زمانی که گوگل در سال ۲۰۰۹ آن را تغییر داد، سوء استفاده کردند. به طور خلاصه، انباشت پیج رنک مثل سابق کار نمی‌کرد. نظریه‌های متعدد و بهترین تجارب مرتبط با این مسئله، شامل موارد زیر هستند:

1-لینک‌های خروجی زیادی ندارید: طبق یک نظریه، استدلالات انباشت رنک پیج هنوز هم تا امروز ادامه دارد. با این حال، هر بار می توانید سایت‌هایی با چندین لینک‌ خروجی پیدا کنید و ببینید که این سایت رتبه بالایی دارد. این منطقی به نظر می رسد چون ممکن است سایت مربوطه از اکثر قوانین سئو پیروی کرده باشد.
   2- همیشه از مشخصه nofollow در سئو برای لینک های خروجی استفاده نکنید: اضافه کردن rel = nofollow به لینک ها به موتورهای جستجو می‌گوید که سایت برای رتبه‌بندی اعتباری ندارد. البته منطقی است که همیشه از nofollow استفاده کنید تا از ریزش رنک پیج به سایت های دیگر جلوگیری شود. با این حال، استفاده بیش از حد از این مشخه برای بهینه‌سازی طبیعی به نظر نمی‌رسد و موتور های جستجو گمان میکنند که شما در صدد انباشت رنک پیج هستید.
  3-  سایت‌های با کیفیت خوب برای لینک دادن به سایت‌های با کیفیت خوب دیگر تمایل دارند: لینک دهی به اندازه ارتباط داشتن، حیاتی است. سایت‌های با کیفیت خوب، سطحی از کیفیت را حفظ می‌کنند که باعث می‌شود کاربر بفهمند آن‌ها چه هستند. بنابراین اگر این سایت‌ها به سایت‌های دیگر لینک شوند، آن‌ها یک مقصد خوب با کیفیت را انتخاب خواهند کرد. از آنجا که این یک رفتار رایج در سایت‌های با کیفیت است، ممکن است آن رفتار را تکرار کرده و به موتورهای جستجو اعلام کنید که شما هم یک سایت با کیفیت خوب هستید.

برای تمام موارد گفته شده در مورد لینک خارجی در سئو، قوانین ممکن است متناقض به نظر برسند. لینک‌های خروجی خارج از حوزه رنک پیج نیستند، اما به هر نوع لینکی در این مورد کمی ویژه نگاه می شود. اضافه کردن مشخصه nofollow باید به حفظ رنک پیج کمک کند، با این حال، اگر همه پیوندها یک‌سان باشند، این موضوع غیر طبیعی به نظر می‌رسند. به طور کلی، لینک‌های خروجی روی رنک پیج تاثیر می گذارند و امروزه توصیه می‌شود که به سایت‌های با کیفیت خوب لینک کنید. قوانین گوگل در این رابطه تا حدی انعطاف‌پذیر است، اما طبق قانون اصلی لینک ها باید طبیعی به نظر برسند.

جمع بندی نهایی

لینک ها همچنان بخش مهمی از سئو هستند. حتی در آینده هم بخش مهمی خواهند بود. با این حال، مانند بسیاری از موارد دیگر در سئو، بهینه‌سازی در گذشته در مقایسه با امروز بسیار متفاوت است. ما لینک ها را به صورت لینک‌های ورودی، لینک‌های خروجی و لینک‌های داخلی طبقه‌بندی می‌کنیم.

لینک‌های ورودی بیش‌ترین تاثیر را برای سئو دارند و نشان دهنده اعتبار و قدرت هستند که به رتبه‌بندی کمک می‌کنند، اما مهم است که این لینک‌های ورودی طبیعی بوده و از سایت‌های با کیفیت بالا و مرتبط باشند.

لینک‌های داخلی به توزیع رنک پیج از لینک‌های ورودی به صفحات دیگر سایت کمک می‌کنند تا به ارتقا رتبه در بسیاری از صفحات دیگر کمک کنند. علاوه بر این، لینک‌های داخلی تنها در مورد موتورهای جستجو نیستند و به کاربران برای جابجایی در سایت کمک می کنند.

لینک‌های خروجی در سئو باید به گونه‌ای استفاده شوند که برای کاربر طبیعی به نظر برسد. ارتباط با سایت‌های با کیفیت بالا به نشان دادن این طبیعی بودن کمک خواهد کرد و همچنین به ارتباط با سایت شما و سایت‌های با کیفیت بالا دیگر نیز کمک خواهد کرد.

اگر یک نقطه مشترک در تمام این موارد در سئو وجود داشته باشد، طبیعی بودن آنهاست. اگر یک لینک برای کاربران بد به نظر برسد، به احتمال زیاد برای موتورهای جستجو هم بد به نظر خواهد رسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.