چرا طراحی لوگو کسب و کار مهم است؟
مقدمه
شاید دیگر لازم به گفتن نباشد که تا چه اندازه کسب و کار ها به رشد اقتصاد و فرهنگ یک کشور کمک می کنند مخصوصا استارت آپ ها که اخیرا در کشور خودمان ایران نیز توجه ویژه ای به آن می شود و بسیاری از جوانان سودای کارآفرینی را در سر دارند اما بحث های کارآفرینی (Entrepreneurship) بسیار وسیع هستند و طبیعی است که در حوصله این مقاله نیست.
می خواهیم در این مقاله به یکی از مهم ترین و ابتدایی ترین بخش های شروع یک کسب و کار بپردازیم یعنی طراحی لوگو کسب و کار، اگر در حال ساخت یک کسب و کار جدید هستید و هنوز به طراحی لوگو فکر هم نکرده اید پس باید گفت که شما یک عنصر مهم و کلیدی از کسب و کارتان را به فراموشی سپردهاید و در این دنیای پر از محصول و خدمات گوناگون دنبال هیچ وجه تمایز ویژه ای برای کسب و کار خود نبوده اید!
بیاید دلایلی را که چرا طراحی لوگو کسب و کار مهم است بررسی کنیم:
-
اولین دلیل طراحی لوگو کسب و کار؛ باعث جلب توجه می شود
در روزگار ما دامنه توجه مشتریان بسیار کوتاه شده به همین دلیل باید گفت که شرکت ها فقط چیزی حدود 2 ثانیه وقت دارند که به مشتریان ثابت کنند که محصولشان لیاقت توجه آنها را دارد! یک لوگو (Logo) می تواند به سرعت توجه بینندگان را به خود جلب کرده و ارزش های اصلی یک شرکت را به روشی بسیار جالب انتقال دهد.
با توجه به این دامنه توجه بسیار کوتاه مردم عصر ما که باعث می شود مشتریان شما کسب و کارتان را با ظاهرش قضاوت کنند می تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد البته اگر یک لوگوی عالی داشته باشید که بتوانید به نمایندگی از کسب و کارتان سخن بگوید!
-
دومین دلیل طراحی لوگو کسب و کار؛ تاثیر اولیهی شگرفی برای شما می سازد
شما یک فرصت دارید که به تمام دنیا یا حداقل اطراف خود، خودتان را نشان دهید پس از این فرصت به نحو احسن استفاده کنید. لوگو معرفی اولیه شرکت یا کسب و کار شما به مصرف کنندگان است. اگر به خوبی طراحی شده باشد، می تواند مردم را به خود جذب کند و آنها را به نوعی دعوت به کسب اطلاعات بیشتر از شرکت یا کسب و کار کند.
برخی از لوگو ها برای همیشه در ذهن مشتریان می مانند و تصور کنید که کسب و کار شما یک لپ تاپ فروشی است اگر یک لوگوی عالی که به دنیای لپ تاپ ها ارتباط دارد داشته باشید و مردم شهرتان آن را دیده باشند مطمئن باشید زمانی که حرف از لپ تاپ است بسیاری از آنها لوگوی شما در ذهنشان خواهد آمد و همین کافی است که مشتاق به دیدن محصولات مغازه تان شوند! سعی کنید همه چیز را در طراحی لوگو کسب و کار در نظر داشته باشید تا تاثیر اولیه ای عالی در ذهن مردم بگذارید.
-
سومین دلیل طراحی لوگو کسب و کار؛ لوگو اساس هویت برند شماست
نام تجاری موفق یعنی گفتن داستانی که بر احساسات مشتریان تاثیر بگذارد – ساده و ساده! یعنی شما باید محصول یا خدمتی ارائه دهید که در حین مورد نیاز بودن و با کیفیت بودن ساده باشد و به مشتریان احساس خوبی دهد. و گرچه درست است که طراحی لوگو تنها بخشی از برند تجاری یک شرکت است، اما به عنوان پایه و اساس کل داستانی است که برند بر اساس آن ساخته شده است.
رنگ ها، تن آنها، قلم ها – همه اینها با داستانی که می خواهید بگویید تعیین می شود و لوگو شما زمینه را برای گفتن این داستان فراهم می کند. این عناصر بعد ها از لوگوی شما به تمامی موارد تبلیغاتی برند تجاری تان شامل سرصفحه ها، کارت های ویزیت، صفحات فرود و … انتقال می یابد که باعث ایجاد یک نام تجاری مشخص و قابل فروش می شوند.
-
چهارمین دلیل طراحی لوگو کسب و کار؛ شما را به یاد ماندنی میکند!
لوگو باعث سوق دادن مخاطبین به کسب و کار می شود. لوگو ها یک مرحله از شناسایی کسب و کار شما هستند؛ لوگو ها علامت هایی هستند که مشتریان برای شناسایی برند شما از آنها کمک می گیرند. به طور ایده آل شما دوست دارید که مردم با دیدن لوگیتان کاری را که در کسب و کارتان انجام می دهید را به یاد بیاورند و آرم یا لوگو وظیفه اش یادآوری کسب و کار شما به مردم در اتوبوس، پارک، کتابخانه، چهارراه، پاکت ها خرید و … است.
-
پنجمین دلیل طراحی لوگو کسب و کار؛ می توانید همه جا باشید
مهم نیست چقدر برای کسب و کارتان زحمت می کشید و چقدر آن را دوست دارید اگر یک لوگو یا نشان نداشته باشید عملا وجود ندارید! تصور کنید یک شرکت دارید بدون هیچ لوگویی و کار شما ساخت تلویزیون های با کیفیت است و این تلویزیون ها را به تمام دنیا صادر می کنید حتی اگر تلویزیون های شما بهترین در دنیا باشند باز هم مردم به احتمال بسیار زیاد نام برند شما را فراموش می کنند چون اسم ها زیاد در ذهن نمی مانند اصلا چه کسی به حروف اهمیت می دهد؟
هیچکس متوجه نخواهد شد این تلویزیون های عالی که سال ها بسیار زیادی را روی کیفیت آنها کار کرده اید متعلق به شرکت شماست و باید گفت تمامی زحمات شما به هدر می رود چون نشانی از شما روی این محصولات نیست! و اینکه باید مردم از کجا بدانند دیگر محصولات شما کدامند؟ به عبارت ساده تر با داشتن یک لوگو می توانید در پیاده رو ها باشید، در مغازه ها باشید، هر جایی که یک محصول از شما وجود دارد و یا خدمتی را ارائه می دهید به لطف لوگو حضورتان حس شود.
-
ششمین دلیل طراحی لوگو کسب و کار؛ لوگو شما را از رقیبانتان متمایز می کند
جرات متفاوت بودن را داشته باشید زیرا لوگو کسب و کار شما به مشتریانتان می گوید که چرا کسب و کار شما منحصر به فرد است تصور کنید که در شهر شما 10 کسب و کار تولید میز وجود دارد و کسب و کار شما اخیرا دست به یک نوآوری زده است بدین معنی که شما با پسماندها و دور ریختنی ها میز و دیگر وسایل تزیینی فوق العاده می سازید .
خب داشتن یک لوگو نه تنها شما را رقیبانتان جدا نگه می دارد و با دیدن لوگوی شما رو هر میز مردم می فهمند که این کار شماست. بلکه شما می توانید خلاقیت کاری خود را در لوگویتان به نمایش بگذارید و به نحوی بگذارید که لوگو به جای شما حرف بزند بدین صورت که خدمتی که به محیط زیست و ایجاد اشتغال کرده اید. در لوگو آورده شود.
به عنوان مثال فرض کردیم که خلاقیت کسب و کار شما تولید میز و وسایل تزیینی با مواد دور ریختنی بود پس لوگوی شما می تواند یک کارخانه باشد که با مواد دور ریختنی ساخته شده است و دود کارخانه سبز است این لوگو در درجه اول به مردم نشان می دهد که با موادی که آنها دور می ریزند توانسته اید یک کسب و کار بسازید و شغل ایجاد کنید و در درجه دوم خلاقیت و طرز کار شما را نشان می دهد.
پس یک لوگو می توانید خلاقیت شما را در کسری از ثانیه به مردم نشان دهد و وجه تمایزی با دیگر رقیبان باشد. با توجه به اهمیت طراحی لوگو شما می توانید این کار را به شرکت هایی مانند رایامارکتینگ بسپارید. برای مشاهده هزینه طراحی لوگو توسط این سایت روی لینک آبی کلیک کنید.
-
هفتمین دلیل طراحی لوگو کسب و کار؛ ایجاد اعتبار برای کسب و کار شما
واقعیت دنیای پر از محصولات و خدمات متنوع ما این است که مردم مقایسه می کنند و در صورتی که به خوبی رقیبتان نباشید رقیبتان انتخاب می شود حتی دو سوپر مارکت در یک محله را در نظر بگیرید اگر سوپر مارکت الف محصولش خوب باشد، قیمت ها مناسبی داشته باشد و فروشنده خوش اخلاقی داشته باشد در عوض سوپر مارکت ب دارای محصولات نامرغوب، قیمت های بالا و یک فروشنده بد خلق باشد شما کدام را برای خرید روزانه خود انتخاب می کنید؟
خوب معلوم است که سوپر مارکت الف! شما علاوه بر تبلیغات، محصول یا خدمت خوب و قیمت ها مناسب به اعتبار نیز نیاز دارید چه کسی به یک کسب و کار اعتماد می کند که حتی یک لوگو ندارد؟ آیا مردم از خود نمی پرسند که چرا مدیر عامل و سرمایه گذاران این شرکت حوصله سفارش یک لوگو را نداشته اند؟ آیا یک موسسه بدون مهر می تواند کاغذهایی با اعتبار صادر کند؟
مسلما که جواب این سوالات منفی است و باید این نکته را به یاد داشته باشید که یک لوگوی خوب به شرکت یا کسب و کار شما اعتبار بیشتری می دهد مدیران یک کسب و کار که برای طراحی لوگو کسب و کار وقت گذاشته اند و حتی یک ایده بکر در آن جای داده اند مسلما قابل اعتماد تر هستند تا کسانی که حتی فکر انجام چنین کاری به سرشان نزده است و هیچ احترامی برای کسب و کار خود قائل نبوده اند.