با قدرت گرفتن شبکه های اجتماعی(Social Media) و فروشگاه های اینترنتی(Digital Sales) این روز ها همه فکر می کنند با کمی تبلیغ، جمع آوری مخاطب(Follower) و البته به دست آوردن هوادار(Fan) راه صحیحِ مارکتینگ را پیش گرفته اند و به زودی کسی نمی تواند حتی در آسمان ها ردی از آن ها بزند. اوضاع در میدان واقعی مارکتینگ اما تفاوت دارد. ما روزانه شاهد کسب و کارهای اینترنتی هستیم که زمین می خورنددر حالی که چندی پیش همچون موج بر خاسته بودند.
این که چگونه می توان همواره در اوج بود و علی رغم تجربه ی پستی و بلندی زمانه، تسلیم گردباد حوادث نشد نیاز به تخصص دارد، تخصص علم مارکتینگ یک اصل کلی بیان می کند، برای موفقیت باید برنامه داشت و استراتژی تدوین کرد، یکی از پایه های استوار خیمه ی مارکتینگ، رپورتاژ است، در این نوشته پرداخته ایم به دلایل اهمیت رپورتاژ و اینکه چرا مارکتینگ روی پایه های رپورتاژ بنا می شود.
فارغ از هدفی که دارید، رپورتاژ باید بخشی از پروسه ی تدوین و اجرای استراتژی های مارکتینگ برند شما باشد. به بیان دقیق تر فرقی نمی کند به دنبال تعمیق شناخت مخاطب از برند خود هستید یا به طور مستقیم افزایش سود و فروش را نشانه گرفته اید، رپورتاژ چه در فضای آنلاین و چه انتشارات کاغذی بازیگر اصلی، اما در سایه ی موفقیت است.
بندهای زیر را مطالعه کنید تا بهتر متوجه منظور ما شوید.
برند شما نیاز به رپورتاژ دارد، می دانید چرا؟
1. رپورتاژ از نظر ریالی بهینه است.
اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، حتما نمی توانید از پس هزینه های تبلیغات تلوزیون و رادیو برآیید. اما برای چاپ و قرار دادن رپورتاژ در روزنامه یا وبلاگ، حتی در تیراژ های قابل توجه، کمتر از یک تبلیغ 30 ثانیه ای تلوزیون هزینه پرداخت خواهید کرد، البته این تنها مثالی بود برای این که نشان دهیم نسبت به کارایی، رپورتاژ واقعا ارزان و بهینه است.
2. رپورتاژ شما را به مخاطب اصلی برند خود متصل می سازد.
ماهیت رپورتاژ مستند و مقاله گونه است، وقتی در نشریات مرتبط با حوزه ی خود رپورتاژی منتشر می کنید در واقع در حال شکار مخاطب و مشتری های وفادار هستید. کافی است اطلاعاتی کامل از حوزه ی فعالیت خود در اختیار مخاطبین قرار دهید، آن گاه برند شما دنبال کننده هایی وفادار دارد(به شرطی که واقعا برند شما در بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد).
3. در رپورتاژ رییس شمایید.
بر خلاف چاپ تبلیغ و شیوه های سنتی مارکتینگ، در رپورتاژ شما دقیقا مکانی مشخص، با طرح و شکلی معلوم را از یک انتشارات خریداری می کنید، در واقع در یک رسانه(روزنامه، مجله، سایت و یا حتی رادیو و تلوزیون به صورت برنامه های مستند)، قابلیت چاپ مقاله ای معلوم به شما فروخته می شود، کافی است جریان را مدیریت کنید. یعنی سراغ نشریه، نویسنده و زمان درست انتشار باشید.
4. رپورتاژ دیده می شود، این امر تضمینی است.
امروزه به خصوص در فضای مجازی کسی روی خوش به تبلیغات نشان نمی دهد، این که با یک کلیک به صفحه ای دیگر بروید یا در کنار صفحه یک مربع ظاهر شود و چشمک بزند، شاید زمانی خریدار داشت(شاید) اما امروزه مخاطبین به دنبال مطالب دسته اول، متقن، علمی و قابل استناد هستند.
به همین خاطر در صورتی که انتشارات مناسبی برای عرضه ی رپورتاژ خود انتخاب کنید، می توانید به طور تضمینی اطمینان داشته باشید که محتوای شما را خواهند خواند.
رپورتاژ و جمع بندی مسائل
آن چه در سطرهای بالا ارائه آوریدم صرفا بیان فواید بود. چگونگی ساخت رپورتاژ، تاریخچه ی رپورتاژ و اصطلاحا فوت های کوزه گری کار را پیش از این در مقاله هایی بیان کردیم و بنا داریم در ادامه به طریقی بهتر و بیشتر در این حوزه ورود داشته باشیم.
در انتها چند نکته ی کاربردی برای تولید رپورتاژ ارائه می دهیم تا افراد علاقه مند متر و معیاری داشته باشند برای شناخت بهتر و بیشتر رپورتاژ.
1. رپورتاژها همه تیترهای جذابی دارند، قرار است کار شبیه یک مقاله ی واقعی مستند و خبری ارائه شود، در نتیجه ظاهر، ویراستاری، تیتر و نگارش همه مهم تلقی می شوند.
2. رپورتاژ باید ارزش اطلاعاتی مضاعف داشته باشد، در واقع متنی که مصداق “کرامات شیخ” باشد، رپورتاژ به حساب نمی آید.
3. رپورتاژ ساختار صحیح ژورنالیستی دارد، این یکی را نمی توان کوتاه توضیح داد، اما کوتاه اینکه اسکلت کار روی شالوده ای علمی بنا می شود و از دست هر نویسنده ای بر نمی آید.
4. رپورتاژی درجه یک است که از ظرفیت جلوه های بصری مثل تصویر و ویدئو و اموری از این دست بهره گرفته باشد.