اگر به بازاریابی محتوا به عنوان یک استراتژی حرفه ای نگاه می کنید، شیوه ی ادغام بازی رایانه ای، گیمیفیکیشن و بازایابی محتوا و کسب اطلاع در مورد آن، برای شما حیاتی است. چنانچه عنوان این مطلب کمی شما را سردرگم کرده است، نگران نباشید. گیمیفیکیشن در کسب و کار، عنوان جدیدی است و بسیاری از مردم با آن آشنا نیستند.
گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن در واقع یک اصطلاح بسیار ساده است و به بکارگیری عناصر بازی در تکنیک بازاریابی محتوا اشاره می کند. این پدیده به جهت ماهیت رقابتی، برای مصرف کننده جذاب است.
گیمیفیکیشن یا نیاز به رقابت و چالش، در اطراف ما وجود دارد. مردم عاشق بازی FarmVille هستند. برنامه ی +Nike یک موفقیت بزرگ به حساب می آید که افراد گرسنه را به چالش می کشد و آنها را مورد ارزیابی قرار می دهد. اما تفاوت بزرگ میان FarmVille و +Nike این است که یکی از گیمیفیکیشن برای اهداف عمومی استفاده می کند و دیگری به عنوان تکنیکی در بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد.
تحقیقات نشان می دهد بیش از 70 درصد از 200 شرکت بزرگ جهان در حال استفاده از یک نرم افزار کاربردی در جهت اهداف بازاریابی خود هستند. گیمیفیکیشن از آن جهت یک استراتژی بسیار مهم در بازاریابی به شمار می آید که مشتری یا مخاطب را با استفاده از یک روش کاملاً منحصر به فرد درگیر می کند.
فراموش نکنید یکی از اجزای مهم گیمیفیکیشن، ارائه پاداش یا جایزه به مخاطب است. این پاداش می تواند اعطای 10 درصد تخفیف در خرید یا هدیه ی یک محصول به مشتری به صورت رایگان باشد.
گیمیفیکیشن با استفاده از این شیوه به نتیجه خواهد رسید، زیرا مشتری علاوه بر مصرف محصول، خود را به سطح جدیدی می رساند.
اگر این استراتژی را یک شیوه ی بزرگ برای بازاریابی خود می دانید، زمان آن فرارسیده که به شروع کار با آن فکر کنید و در این راستا حرکت نمائید. یکی از اساسی ترین اشتباهاتی که بازاریابان محتوا در مواجه با بازی و گیمیفیکیشن انجام می دهند، شروع کار با یک محصول بزرگ و سنگین است. گیمیفیکیشن عناصر بسیار زیادی دارد و بهترین شروع برای در اختیار گرفتن آن، استفاده از عناصر کوچک می باشد. به جای شروع با یک فضای رقابتی بزرگ و کامل یا یک برنامه جدید که در ذهن دارید، به چیزهای ساده تری فکر کنید.
به عنوان مثال به مشتریانی که ویدئوی شما و پست جدیدتان را تماشا کرده اند، پاداش کوچکی اختصاص دهید.