چه زمانی از طراحی لوگو نوشتاری استفاده کنیم؟
تاکنون به این داستان فکر کردهاید که چرا مصرفکنندگان برندهای مطرح غالباً به آن برند حس تعصبدارند و یا خیلی سخت تصمیم به تعویض برند خود میگیرند؟ اینیک اتفاق ساده نیست بلکه یک حس تعصب القایی است که توسط خود برند به ما القا میشود. در کلام بهتر برندهای تجاری امروز بهخوبی دانستهاند که مهمتر از جذب مخاطب و کاربر و مشتری جدید نگهداری مخاطب است. چراکه مخاطب و مشتری ثابت حس اعتماد بیشتری دارد و برای جذب دوباره آن هزینه کمتری صرف میشود.
یکی از مهمترین مواردی که در اینجا بسیار موردتوجه قرار میگیرد استفاده از لوگو هست. لوگو درواقع نماینده اصلی یک برند در ذهن مخاطب هست. هرچه این برند باارزشتر و معتبرتر باشد لوگو استفادهشده نیز اهمیت بالاتری پیدا میکند. بهطور مثال لوگوی شرکت اپل امروزه بسیار موردتوجه کاربران و استفادهکنندگان این برند قرارگرفته است و بهنوعی تبدیل به یک ارزش شده است.
توجه داشته باشید که لوگو بهجز اینکه نام برند را در ذهن مخاطب زنده نگه دارد می تواند مفاهیم پنهان دیگری نیز منتقل کند. بهطور مثال همان نماد شرکت و برند اپل، که سیبی گاز خورده هست درواقع نمایان گر خودکشی فردی به نام آلن تورینگ است که سیبی را به سیانور آغشته میکند و قبل از خوردن آن از آن سیب طرحی میکشد و سپس با یک گاز از سیب خود را میکشد. اینگونه نمادها در دنیای تجارت کم نیست و اگر کمی با دقت تر در دنیای اطراف خودمان بگردیم میتوانیم اینچنین نمادها و لوگوهایی را بهراحتی پیدا کنیم.
یکی از محبوبترین و مهمترین انواع لوگوها، طراحی لوگو نوشتاری هست. ما در ادامه قصد داریم در ادامه به بررسی ابعاد مختلف طراحی لوگو نوشتاری بپردازیم. اگر بخواهیم ذهنیتی از طراحی لوگو نوشتاری به شما بدهیم بهتر است لوگوی شرکت سامسونگ را به خاطر بیاورید. این لوگو نمونه بارزی از طراحی لوگو نوشتاری محسوب میشود که ما در ادامه قصد داریم انواع این طراحیها و فواید و معایب آن را موردبررسی قرار دهیم. هدف ما از آوردن نام شرکت سامسونگ این است که گاهی تصور میشود که طراحی لوگو نوشتاری به سبب سادگی که دارد مختص شرکتهای کوچک و غیر آشنا میباشند. اما نام شرکت سامسونگ این تصور را بهکل از بین میبرد.
طراحی لوگو نوشتاری به چه معنی است؟
اما قبل از آن که بخواهیم با ابعاد مختلف طراحی لوگو نوشتاری آشنا شویم، بهتر است ابتدا مفهوم آن را بهخوبی درک کنیم و بدانیم دقیقاً چه نوع طراحی را طراحی لوگو نوشتاری مینامند.
همانطور که از نام طراحی لوگو نوشتاری مشخص است این نوع لوگو، طراحی است که بهواسطه نوشتن نام برند صورت میگیرد. اگر بخواهیم ریشه طراحی لوگو نوشتاری را پیدا کنیم باید بگوییم که نوع امضا و طراحی امضایی که اروپاییها و غربیها به آن عادت دارند اصلیترین و مهمترین منبع این نوع طراحی میباشند. در اروپا و آمریکا امضای هر فرد نام وی با نوعی طراحی خاص هست. یعنی وقتی شما به امضای فرد نگاه میکنید مسلماً میتوانید نام وی را حدس بزنید. زیرا نوع طراحی امضای وی چندان پیچیده نبوده و بهنوعی نشاندهنده دست خط خود فرد هست.
در ایران یا کشورهای شرقی و آسیایی امضای هر فرد به گونه ایی است که شکلی خاص به خود میگیرد. حتی اگر نام فرد نوشته شود این نام با همراهی یک طرح خاص صورت میگیرد. بنابراین عملاً طراحی لوگو نوشتاری را میتوان یکی از قدیمیترین انواع طراحیهای لوگو دانست که در طرح امضاهای تاریخی نیز میتوان بهراحتی نمونههای آن را دید.
در طراحی لوگو نوشتاری طراح نام برند را به شکلی جذاب و با ایجاد فرمی خاص اما به شکل نوشتاری ساده ارائه میدهد. به بیان بهتر وقتی به برند سامسونگ نگاه میکنید، شما در دید اول چیز غیرعادی نمیبینید و یک نوشته ساده از چپ به راست است که تمام حروف آن کاملاً عادی و ساده است. اما وقتی از نزدیک به این برند نگاه میکنید متوجه میشوید که حرف A در آن کمی متفاوت است و خط افقی در آن وجود ندارد.
در ادامه درباره مفهوم آن صحبت خواهیم کرد. در اینجا فعلاً این مهم است که بدانیم طراحی لوگو نوشتاری معمولاً نوشتهای ساده از نام برند است که در آن تغییراتی جزئی اما مهم وجود دارد. بهطور مثال در نمونه ایرانی طراحی لوگو نوشتاری میتوان به برند X.VISION اشاره کرد که نام برند را عیناً به لوگو تبدیل کردهاند. البته در این طراحی نیز تفاوتهای با نوشتار عادی دیده میشود. حال در ادامه بیشتر از این تفاوتها خواهیم گفت و سعی میکنیم بیشتر با این موضوع آشنا شویم.
چرا طراحی لوگو نوشتاری؟
شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چرا از طراحی لوگو نوشتاری استفاده میشود و عموماً این نوع طراحی لوگو به چه دردی میخورد؟ همانطور که دیدیم بسیاری از شرکتها و برندهای مطرح دنیا از این نوع طراحی استفاده میکنند. درواقع مسئله اصلی در بازاریابی و جذب مخاطب و نگهداری آن این است با صرف هزینهای کمتر بازدهی بالاتری داشته باشیم. از طرفی دیگر با افزایش برندها در حوزههای مختلف که هرکدام از آنها از برندها و طراحیهای مختلفی استفاده میکنند استفاده از طرحی متفاوت و البته جذاب و شاخص بسیار سخت و شاید هزینهبر هست. ازاینرو عملاً به یک بنبست میرسیم. از طرفی دیگر هیچ برندی نیز پیدا نمیشود که بخواهد از لوگو استفاده نکند. برای حل اینگونه پارادوکسها به اصل اساسی برند و لوگو دوباره توجه شد.
هدف از لوگو القای نام برند و یادآوری آن هست. حال شما قرار است با در کنار یکدیگر قرار دادن انواع المانها و اشکال و … بهنوعی به کاربر نام برند خود را القا کنید. درحالیکه با افزایش برندها و لوگوها و .. این کار جذابیت خود را از دست داده است و دیگر قدرت قدیمی را ندارد. بنابراین این سؤال مطرح میشود که چرا از نام خود برند بهعنوان طراحی لوگو استفاده نکنیم. درست همانند همان امضاها و طرحهای نوشتاری که از گذشته بوده و دقیقاً همین معنا را هم میداد. ازاینرو طراحی لوگو نوشتاری ایجاد شد و شرکتها و برندهای بزرگ به این سمت حرکت کردند.
مزیت اصلی استفاده از این نوع لوگو و طرح این است که نام برند شما عملاً ذکر میشود و دیگر نیاز به ایجاد ابهام و ایهام در ذهن مشتری وجود ندارد. اما بزرگترین ایراد استفاده از این طرح نیز دقیقاً همین است. در کلام بهتر هرچه یک نام یا یک لوگو سادهتر باشد، سادهتر فهمیده میشود و سادهتر از یاد میرود.
بنابراین عملاً طراحی لوگو نوشتاری اثربخشی پایینی خواهد داشت. از طرفی دیگر بازاریابی امروزی با تبلیغات هجومی و مستقیم مخالف است و معتقد است که بازی با ذهن مخاطب بهتر از بیان مستقیم نام برند هست. این دست از تناقضها و چالشها باعث شد تا طراحی لوگو نوشتاری دچار کمی تغییرات مختلف شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. در ادامه مسیر بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا طراح لوگو نوشتاری در مقابل طرح لوگوی معمولی قرار دارد و انتخاب کدام یک به نفع ما خواهد بود.
طراحی لوگو نوشتاری، مؤثر یا خیر؟
بعدازاین توضیحات مفصل و بررسی بخش بخش طراحی لوگو نوشتاری و هزینه طراحی لوگو این سؤال اساسی و اصلی مطرح می شود که آیا طراحی لوگو نوشتاری می تواند برای برند ما مؤثر باشد یا خیر؟ گرچه به نظر پاسخ این سؤال بله یا خیر هست اما باید در پاسخ به آن، این مسئله را در نظر گرفت که برند حاضر قرار است بر روی چه گروهی از افراد تأثیر بگذارد و این برند چه پیشینهای دارد و …
بهصورت کلی اگر بخواهیم یک برند صفر کیلومتر را در نظر بگیریم که مخاطبان عامی در جامعه دارد طراحی لوگو نوشتاری بهتنهایی برای آن کارایی ندارد مگر این که بخواهد کمی این طراحی را تغییر دهد و به شکلی دیگر آن را در بیاورد. به طور مثال همان X.VISION که در بالاتر گفتیم، با بزرگ کردن غیر متعارف حرف X به نوعی روی ذهن مخاطب تأثیر میگذارد.
حرف X در ذهن انسان امروزی به تمامکارهای خلاف قانونی اشاره میکند که بسیار لذتبخش است از این رو ناخودآگاه توجه ذهن به این طراحی لوگو نوشتاری جذب می شود. این یک طراحی حرفهای و درست است که باعث میشود طراحی لوگو نوشتاری اثربخشی خود را داشته باشد. اما شرکتی مانند سامسونگ که چندین سال سابقه دارد و بسیاری آن را در سراسر دنیا می شناسند باقدرت و ابهت بیشتری دست به طراحی لوگو نوشتاری میزند. این شرکت با حذف خط افقی A به و بدون آنکه بخواهد این موضوع را بزرگنمایی کند بهنوعی حرکت و رشد رو به بالا اما پیوسته خود را به رخ کاربران و مشتریان خود میکشد.
نتیجه
بهطورکلی میتوان گفت که طراحی لوگو نوشتاری گرچه ظاهری ساده دارد اما می تواند بسیار سختتر از هر نوع طراحی دیگری باشد. چرا که نوشتن ساده یک برند تاثیر چندانی در ذهن مخاطب ندارد. در جنگ اقتصادی که امروز بین انواع برندهای مختلف وجود دارد این چنین ساده بازی کردن مساوی با حذف نام برند هست. شما باید توجه داشته باشید که چگونه و کجا از طراحی لوگو نوشتاری استفاده میکنید. اگر در ابتدای مسیر خود هستید پیشنهاد می دهیم که اول از طرحهای معمول و عمومی که بین انواع برندها در جریان است استفاده کنید و به نوعی طرح شکل دار خاص خودتان را داشته باشید سپس کم کم طراحی لوگو نوشتاری برند خودتان را وارد کار کنید و یا اینکه هوشمندانه مانند X.VISION مسیر خودتان را انتخاب کنید و بر آن قدم بزنید.