در این قسمت از پرسش و پاسخ سئو، همانطور که از عنوان آن پیداست، تمرکز خود را صرف یک پرسش ویژه کنیم. این بار تلاش میکنیم تا بر مبنای پرسش یکی از کاربران، یکی دیگر از موضوعات و نکات کلیدی حیطه سئو و تولید محتوا را در کنار هم بررسی کنیم.
موضوع اصلی این است که آیا شواهد قابل توجهی برای اثبات ارزشگذاری بیشتر گوگل برای لینکهایی که در بخشهای بالاتر صفحه قرار میگیرند، به چشم میخورد؟ برای یافتن پاسخ تا انتها با ما همراه باشید.
پرسش کاربر
پیش از ورود به بحث اجازه دهید به پرسشی که دستمایه نگارش این یادداشت شد بپردازیم. یکی از کاربران این گونه پرسیده بود. مطابق تجربیات شما، آیا گوگل از منظر سئو، برای آن لینکهایی که در بخش فوقانیتر صفحه قرار میگیرند، وزن بیشتری قائل است ؟
به عنوان مثال، لینکی که در پاراگراف دوم پست یک وبلاگ قرار میگیرد، از لینکی که در پاراگراف دهم قرار میگیرد، وزن و ارزش بیشتری دارد؟ حال اجازه دهید پرسش این کاربر گرامی را قدری ساده و صریحتر کنیم:
لینکهای بالاتر=ارزش بیشتر؟
لزوماً نه. در حالی که گوگل یک صفحه را از طریق کدهای منبع یا همان سورس کدها از بالا به پایین یا از چپ به راست بر اساس نحوه نگارش کدها ایندکس میکند، هیچ شواهدی دال بر ارزشگذاری بیشتر برای لینکهای بالاتر وجود ندارد. لینکها در واقعیت تا حدی جداگانه ایندکس میشوند؛ ممکن است شنیده باشید که گوگل در مورد آنچه “Link Graph” مینامد سخن گفته باشد.
هنگامی که گوگل یک صفحه را ایندکس میکند، پیش از آنکه صفحه حتی مجاز به قرارگیری در صفحه نتایج جستجو شود، الگوریتمهای گوگل بررسی لینکهای ورودی و خروجی آن را در دستور کار قرار میدهند. این الگوریتمها، به جهت وارسی و بررسی، لینک را به یک برنامه ریزخزنده معرفی میکنند.
ارزش خود لینک در حوزه سئو
در مورد ارزش ذاتی لینک، ما از طریق آزمایش و تحلیل نظرات کاربران گوگل در این باره، میدانیم که پیوندهای صفحات مرتبط، با محتوای مرتبط و کلمات کلیدی مرتبط در متن، ارزش لینک را افزایش داده و این باعث تمایز این لینکها نسبت به لینکهای فاقد این موارد میشود.
بهعلاوه از منظر اصول و قواعد سئو و همچنین منطق حاکم بر عملکردهای گوگل، بدون در نظر گرفتن محل قرارگیری لینک در صفحه، پیوندی که ارزش ذاتی بیشتری داشته باشد، از سوی گوگل ارزشمندتر شناخته میشود. اما آیا این به معنی بیاثر بودن محل قرارگیری لینک است؟
در شرایط برابر پاسخ متفاوت است
اگر تمام شرایط، جزئیات ذاتی و ویژگیهای دو لینک موجود در یک صفحه، برابر و همسان بوده و هر دو به یک موضوع با یک شکل از سیگنال منتهی شوند، در چنین شرایطی محل قرارگیری لینک اهمیت پیدا میکند. در چنین شرایطی مطابق آنچه انتظار میرود، لینکی که در نواحی بالاتر صفحه بوده و در اصطلاح اول بیاید، وزن بیشتری دارد.
در نهایت، شواهدی دال بر این وجود دارد که در صورت منتهی شدن هر دو پیوند به یک آدرس (URL)، گوگل در اغلب موارد از منظر سئو برای اولی ارزش بیشتری قائل شده یا حتی اساساً دومی را نادیده میگیرد. پس این شواهد را نیز در قضاوت خود باید مدنظر داشته باشیم.
آیا با این وجود تغییری در رویکردهای سئو و تولید محتوا ایجاد میشود؟
البته واقعیت این است که با در نظر داشتن این شواهد و توضیحاتی که ارائه شد، اساساً این موضوع نمیتواند بر رویکرد شما نسبت به سئوی صفحه و تولید محتوا در آن، اثر محسوسی ایجاد کند. در هر صورت لینکها باید در نقاط مناسب و با در نظر داشتن ارزشهای مرتبطی که دارند، در تولید محتوا و ساختار صفحه استفاده شوند.
به بیانی دیگر در اغلب موارد این ما نیستیم که محل قرارگیری یک لینک را مشخص میکنیم. با این وجود عملاً به کار بردن تصنعی لینک در مقاطع متفاوت متن و در طول تولید محتوا، ابداً یک راهبرد یا روش منطقی تلقی نمیشود.
پس به جای پرداختن به محل قرارگیری لینک، بهتر است ارزش ذاتی لینکها را با حساسیت و ظرافت زیر نظر داشته و در راستای تقویت آنها تلاش کنید. یک لینک با ارزش ذاتی بیشتر، بیش از یک لینک با قرارگیری در خطوط بالاتر از منظر سئو و تولید محتوا ارزشمند تلقی میشود.