مقالات آموزشی

نکاتی درباره واقعیت طراحی لوگو پپسی

مفید بود؟

طراحی لوگو پپسی را می‌توان یکی از قوی‌ترین بهترین طراحی‌های انجام گرفته در تاریخ برندینگ بدانیم. این طراحی کاملا حرفه‌ای و به روز است و تمام المان‌های لازم برای داشتن یک طرح قوی را در اختیار دارد. تحلیل لوگو پپسی می‌تواند ما را با واقعیت‌هایی آشنا کنید که تاکنون شاید متوجه آن نبودیم.

روند شکل گیری این لوگو

به طور کلی برند پپسی از مهم‌ترین برندهای دنیای اقتصاد محسوب می‌شود که در زمینه تولید انواع نوشیدنی‌های معروف به نوشابه فعالیت می‌کند. این برند رقیب اصلی شرکت کوکاکولا محسوب می‌شود. جالب این است که هر دو این برندها آمریکایی بوده و در زمان جنگ جهانی شروع به کار کرده‌اند. نکته مهم دیگر این است که کوکاکولا در این زمینه تولیدی و اقتصادی تقریبا اولین است و همیشه ادعا می‌شود که این برند یک فرمول خاص برای تولید نوشابه‌های خود دارد که به شدت از آن محافظت می‌شود.

این که برند دیگری مانند پپسی بتواند با او رقابت کند و درصد بزرگی از بازار را در اختیار داشته باشد نشان از این دارد که پپسی توانسته در زمینه تبلیغات در تمامی حوزه‌ها به خوبی عمل کند. یکی از این حوزه‌ها مسلما طراحی لوگو پپسی بوده است. بهتر است روند شکل گیری این لوگو را مورد بررسی قرار دهیم و در انتها بیشتر در مورد لوگوی فعلی این برند بزرگ صحبت کنیم. لوگویی که در عین سادگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. راستی به نظر شما چطور ممکن است یک طرح ساده به این اندازه پر اهمیت شود؟ بیایید با هم به این سوال پاسخ دهیم.

طرحی مانند رقیب

وقتی به اولین طراحی‌های لوگو پپسی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این لوگو سعی داشته مسیری را برود که طراحی‌های لوگوی کوکاکولا رفته‌اند. انتخاب رنگ قرمز به‌عنوان نشانی حمایت از دولت آمریکا در جنگ جهانی و استفاده از لوگو تایپ همچنین استفاده از خطی شبیه به خط نوشتاری کوکاکولا نشان می‌دهد که پپسی درست مانند تمامی‌ برندهای تازه تأسیس قصد دارد در لقای برند بزرگ‌تر و معروف‌تر قرار بگیرد و در زیر سایه آن حرکت کند.

  • طراحی لوگو عینک را به خاطر بسپارید!

رقابت با برندهای اصلی

این اتفاق عملا این تصور غلط را که از همان ابتدا باید روش خاص خودمان را داشته باشیم تغییر می‌دهد. در کلام ساده‌تر وقتی برند شما کوچک است و به‌اندازه کافی قدرتمند نشده نمی‌توانید وارد رقابت با برندهای اصلی شوید. از این رو باید سعی کنید خودتان را به یکی از این برندها بچسبانید تا بزرگ شوید.
اما رفته‌رفته که پپسی توانست جایگاه خوبی در بازار داخلی پیدا کند و توانست گروه مشتریان خودش را ایجاد کند، نوبت این بود که لوگوی خاص خودش را داشته باشد.
اولین طراحی لوگو پپسی که به صورت مستقل و جدا از برندهایی مانند کوکاکولا انجام شد در واقع پایه و اساس طراحی لوگو پپسی امروزی بود.

اعلان جنگ به کوکاکولا

درب نوشابه به‌عنوان اصلی‌ترین عنصر و متریال طراحی لوگو پپسی (pepsi logo) بود. متریالی کروی با حاشیه‌هایی نسبتا منظم که درون آن طراحی انجام می‌گرفت.
از آنجایی که رنگ اصلی کوکاکولا قرمز بود، در طراحی لوگو پپسی سعی شد رنگ آبی  به‌عنوان نماد اصلی پپسی معرفی شود. از طرف دیگر این رنگ در پرچم آمریکا نیز وجود دارد و هیچ منافاتی با اصل حمایت از کشور نداشت. اما نکته بسیار مهم این است که این رقابت و اعلان جنگ چندان هم مستقیم نبود.
در واقع پپسی به خوبی می‌دانست که هنوز به‌اندازه‌ی بزرگ نشده است که بتواند رقابت اصلی را شروع کند. بنابراین با وجود این که از رنگ آبی به‌عنوان نیمی از نماد خود استفاده می‌کرد، نام لوگوی خود درست مانند لوگوی کوکاکولا به رنگ قرمز می‌نوشت.

طراحی کروی متشکل از رنگ قرمز و آبی

رفته‌رفته پپسی جایگاه محکم‌تری به دست آورد و اینجا بود که طراحی لوگو پپسی رسما رنگ آبی را به‌عنوان نماد خود معرفی کردند و نام این شرکت را در دل طراحی خودشان به رنگ آبی نوشتند. در اینجا بود که بیش از 50 درصد تصویر به رنگ آبی درآمد.
این طراحی لوگو پپسی که متشکل از یک طراحی کروی متشکل از دو رنگ قرمز و آبی بود که در میان آن عنوان برند یا همان پپسی با خط خاص خود و رنگ آبی مورد استفاده قرار گرفت. این طراحی لوگو پپسی را می‌توان آخرین طراحی پپسی دانست که تغییر اساسی به خود دیده است و دیگر بعد از آن تمامی تغییرات جزئی اما موثر بوده است.

طراحی لوگو پپسی و مفاهیمی که دارد

طراحی لوگو پپسی و مفاهیمی که دارد در طراحی لوگو پپسی از درب نوشابه الهام گرفته شده است. با وجود این که رفته‌رفته در این طراحی حاشیه‌های این درب نوشابه حذف شد و عملا تبدیل به یک دایره خالی شد. اما همچنان می‌توان گفت که پایه اساسی این طراحی و متریال مهم آن درب نوشابه بوده است.
درب نوشابه در دوره‌های ابتدایی صنایع غذایی یک درب خاص محسوب می‌شد که بیشتر در همین صنعت نوشابه مورد استفاده قرار می‌گرفت. از این رو می‌توانست نماد خوبی باشد.

 

اما رفته‌رفته با گسترش صنایع نوشیدنی‌ها و استفاده از این نوع درب در هر نوع نوشیدنی طراحان به خوبی دریافتند که بهتر است دیگر اصراری بر استفاده مستقیم از این نماد نکنند. از طرف دیگر پپسی نامی آشنا در صنعت نوشابه شده بود و دیگر نیازی به استفاده از اطلاعات اضافی برای فهماندن این موضوع وجود نداشت. از این رو درب نوشابه در طراحی لوگو پپسی تبدیل به یک دایره یا همان کره خالی شد.

نماد یک طعم از نوشابه

اما داستان درون این دایره، داستان جالبی است. نیمه بالایی نوشابه به رنگ قرمز و با یک فاصله کوتاه نیمه پایین دایره به رنگ آبی طراحی شده است. این طراحی به نوعی صورت گرفته است که عملا حس مایع بودن دارد و می‌توان به سادگی حدس زد که هر کدام از این رنگ‌ها نماد یک طعم از نوشابه را دارد. اما به جز آن استفاده از رنگ آبی مواج در پایین دایره می‌تواند نماد دریا باشد و استفاده از رنگ مواج قرمز در بالا می‌تواند نمادی از غروب خورشید روی دریا باشد!
حال به نماد دو رقیب نگاه کنید. پپسی عملا با استفاده از رنگ آبی در طراحی تایپ لوگوی خود این رنگ را برای خود انتخاب کرده بود در حالی که رنگ اصلی کوکاکولا همان قرمز بود. این طراحی لوگو پپسی به نوع ضمنی اشاره به غروب یا نابودی برند قرمز رنگ می‌کند و این یعنی شلیک اولین گلوله‌های جنگ پپسی و کوکاکولا!

مدت طولانی استفاده از این طراحی لوگوی پپسی

برای مدت طولانی طراحی لوگو پپسی تغییر خاص و مشخص نداشت. به جز این که این طراحی سعی کرد به سمت مینیمالیست شدن پیش برود. از این رو عنوان برند را از میان دو رنگ آبی و قرمز خارج کرد و آن را در بالای طراحی ( بهتر است بگوییم بالای رنگ قرمز که نماد کوکاکولاست ) قرار داد.
حال طراحی لوگو پپسی تبدیل به یک دایره متشکل از سه رنگ شده بود. رنگ مواج قرمز در بالا، رنگ مواج آبی در پایین و رنگ سفید در میان آن‌ها! همه می‌دانیم که رنگ سفید به معنی صلح است. گویا پپسی قصد داشت این موضوع را القا کند که امروز قدرت فروش و بازار پپسی با کوکاکولا برابری می‌کند. حال دیگر بهتر است به کار هم دیگر کاری نداشته باشند و هر کس بازار خودش را تقویت کند. اما این چیزی بود که تنها مشتری‌ها می‌دیدند، دنیای اقتصاد و بازار چندان دنیای صلح پذیری نیست.

طراحی لوگو پپسی امروزی!

اما بعد از مدت‌ها در سال 2008 جدیدترین طراحی لوگو پپسی ارائه شد که نسبت به نوع قبلی خود تفاوت‌های مختلفی داشته است. از یک دید می‌توان گفت که این تفاوت‌ها چندان بزرگ و بنیادی نبوده است و از طرف دیگر می‌توان این‌گونه برداشت کرد که این طراحی مفاهیم خودش را تغییر داده است و در عین حفظ کلیت ظاهری، سعی می‌کند  روند جدیدی در پیش بگیرد.
در طراحی جدید لوگو پپسی عملا توازن همیشگی میان رنگ قرمز و آبی به هم می‌خورد و دیگر خبری از آن تقارن وجود ندارد. این برهم خوردن توازن به نحوی است که گویی یک نفر این لوگو را در دست گرفته و قصد به هم زدن آن را دارد. این موضوع حاکی از این دارد که دیگر قدرت میان پپسی و کوکاکولا برابر و متوازن نیست و ظاهرا تغییراتی در این توازنه ی قدرت رخ داده است!

اما اگر کمی دقیق‌تر به این طراحی لوگو پپسی نگاه کنیم می‌توانیم به این موضوع هم برسیم که این بر هم خوردن توازن بدون فکر یا به صورت رندم نیست. رنگ قرمز حرکت رو به پایین پیدا کرده و رنگ آبی از گوشه مخالف ( سمت راست ) حرکت رو به بالا گرفته است.

نحوه طراحی رنگ آبی

از این رو می‌توان این‌گونه برداشت کرد که عملا پپسی می‌خواهد جایگاه کوکاکولا را بگیرد و خود به جای او بنشیند. این به زیر کشیدن قدرت کوکاکولا در این طراحی به‌اندازه ای جذاب به تصویر کشیده شده است که عملا مشتری‌ها و مخاطبان از آن لذت می‌برند.

اما نکته جالب دیگر در طراحی لوگو پپسی استفاده از یک طرح جالب است. به نحوه طراحی رنگ آبی نگاه کنید. این رنگ علاوه بر این که به سمت بالا حرکت می‌کند به نوعی طراحی شده است که گویی یک لبخند ژکوند بر لب دارد. جالب نیست؟! این لبخند کج علاوه بر افزودن به زیبایی طراحی لوگو پپسی، یک نوع حالت قدرت نیز در دل خود دارد.

پپسی در زیر پرچم کوکاکولا

اگر لبخند معمولی باشد چیزی جز مفهوم خوشحالی نداشت. اما لبخند کج مفاهیم مختلفی می‌تواند داشته باشد. مفاهیمی مانند پیروزی در یک جنگ بزرگ. پپسی در زیر پرچم کوکاکولا بزرگ شد و امروز مدعی است که قدرت بازار را از دست کوکاکولا خارج کرده است. این روند یک برند موفق است. بهتر است کمی از آن یاد بگیریم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.