مقالات آموزشی

نکاتی درباره طراحی کارت ویزیت جواهرات و چگونگی انجام آن

مفید بود؟

مسلما طلا فروشی و جواهر سازی و کسب و کارهای وابسته به این موارد نیز مانند هر صنعت و کسب و کار دیگر در پی مشتری و مخاطب مناسب خودشان هستند.

اینجاست که طراحی کارت ویزیت جواهرات اهمیت پیدا می‌کند. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم این مشتری و مخاطب است که به هر کسب و کاری جنبه اقتصادی می‌دهد و مشتری تنها چیزی است که مهم‌تر از سود است.

برای جذب مشتری راه و روش‌های مختلفی وجود دارد. در کلام ساده تر از زمانی که دو کسب و کار موازی و هم ارز در دنیا ایجاد شد و این دو دانستند که برای داشتن ادامه حیات باید مخاطب مناسبی جذب کنند، مسئله تبلیغات شروع شد. تا همین اواخر طراحی کارت ویزیت جواهرات و دیگر کسب و کارها چندان جنبه و ابزار تبلیغاتی نداشت، اما رفته رفته به سبب گسترش کسب و کارها، سخت شدن تبلیغات و آگاه شدن ذهن مشتری‌ها عملا کسب و کارها باید از تمام ظرفیت خودشان برای جذب مخاطب استفاده کنند. اینجاست که طراحی کارت ویزیت جواهرات اهمیت دو چندان پیدا می‌کند و خودش را نشان می‌دهد.

طراحی کارت ویزیت جواهرات را می‌توان از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد. برای کشف جنبه های مختلف این داستان باید ابتدا کسب و کارهای وابسته به جواهرات را مورد بررسی قرار دهیم و سپس با شناخت گروه‌های مختلف مشتری دست به طراحی کارت ویزیت جواهرات بزنیم.در ادامه قصد داریم به صورت کلی این مسیر را با هم برویم تا به یک نتیجه مشخص برسیم. با ما همراه باشید.

کسب و کارهای وابسته به جواهرات

طلا یکی از عنصرهای نایاب کره خاکی محسوب می‌شود که از گذشته‌های نسبتا دور تا به امروز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در واقع طلا عنصری است که واکنش بسیار کمی دارد و سال‌ها در برابر عنوان عوامل طبیعی می‌تواند مقاومت کند. این موضوع در کنار رنگ جذاب و زیبایی خاصی که طلا دارد عملا باعث شد که طلا بسیار محبوب شود. این محبوبیت در کنار نایاب و کمیاب بودن طلا قرار گرفت و باعث شد که ارزش طلا از نظر مادی بسیار افزایش پیدا کند.

بنابراین از گذشته‌های نسبتا دور تا به امروز طلا به عنوان نمادی از ثروت و زیبایی و شکوه مطرح شد. در زمانی که پول اختراع شد عملا این طلا بود که بر اساس ارزشی که داشت میان مردم رایج شد. رفته رفته طلا ارزش بالاتری پیدا کرد.

قبل از آن که اقتصاد بخواهد از طلا استفاده کند، مسئله زیبایی و شکوه آن بود که مطرح شد. در واقع انسان‌ها از طلا بیشتر به عنوان زیورآلات استفاده می‌کردند. از این رو به طور کلی کسب و کارهای مربوط به طلا را شاید می‌توان کهن‌ترین کسب و کاری دانست که هنوز هم در بازار وجود دارد و اتفاقا بسیار هم پر رونق است.

این ویژگی مهمی است که می‌توان از آن در طراحی کارت ویزیت جواهرات استفاده کرد. اما مسائل و جنبه های دیگری نیز در مورد کسب و کارهای وابسته به طلا و جواهرات وجود دارد که باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

جواهرات و مسئله امنیت

یکی از ویژگی‌های مهمی که در مورد کسب و کارهای مربوط به طلا و جواهرات وجود دارد، مسئله امنیت و اعتبار است. در واقع طلا وسیله‌ای ساده یا ارزان نیست. اگر کسی می‌خواهد اقدام به خرید یا فروش این وسیله با ارزش کند، عملا باید هزینه بسیاری را صرف کند. اینجاست که مسئله دزدی یا کلاهبرداری می‌تواند مطرح شود.

پس اولین ویژگی که در مورد کسب و کارهای مربوط به جواهرات وجود دارد مسئله‌ای تحت عنوان امنیت و اعتبار است. اگر شما نتوانید اعتماد مشتریان و مخاطب‌های خودتان را از هر جهت تامین کنید نمی‌توانید آن‌ها را نگه دارید و عملا حیات اقتصادی شما به خطر می‌افتد. در طراحی کارت ویزیت جواهرات باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

از طرف دیگر بر خلاف تصور، گروه‌های وابسته به کسب و کار جواهرات بسیار گسترده هستند و در هر شاخه‌ای وجود دارند. از این رو در طراحی کارت ویزیت جواهرات باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که بتوانیم بر اساس شاخه‌ای که در آن فعالیت می کنیم اقدام به طراحی کارت ویزیت جواهرات بکنیم. در واقع نمونه کارت ویزیت طلا فروشی مسلما با نمونه کارت ویزیت طراح زیورآلات یا تعمیرات طلا باید متفاوت باشد.

اما اصلی‌ترین تفاوت‌ها در طراحی کارت ویزیت جواهرات زمانی رخ می‌دهد که شما با مسئله‌ای به نام گروه مشتریان آشنا می‌شوید. گروه مشتریان این قدرت را به شما می‌دهد که بدانید دقیقا در طراحی کارت ویزیت جواهرات به دنبال چه چیزی هستید. در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت!

طراحی کارت ویزیت جواهرات و گروه مشتریان

منظور ما از گروه مشتریان می‌تواند بسیار گسترده و بزرگ باشد. در واقع مشتری کسی است که به هر دلیل به خاطر نیازی که دارد سراغ کسب و کار شما می‌آید. این مشتریان بر اساس ویژگی‌هایی که دارند در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. در کلام ساده تر اگر کمی از دور به ماجرا نگاه کنیم می‌توانیم بین مشتری‌هایی که وجود دارند نقاط مشترک خاصی پیدا کنیم، این نقاط مشترک که بر اساس دید ما ایجاد شده است می‌تواند مشتریان را در گروه‌های مختلفی قرار دهد. این گروه‌های مشتریان دقیقا می‌تواند هدف کسب و کار شما را مشخص کند.

مثلا شاید شما از گروه مشتریانی که دارید ناراضی هستید و به دنبال جذب گروه‌های دیگر هستید. یا می خواهید در کنار گروه مشتری مهمی که دارد گروه‌های دیگر را پرورش دهید و یا شاید به دنبال بزرگ کردن همان گروه مشتریان هستید. این‌ها همه با شناخت درست گروه مشتریان به وجود می‌آید. اما نکته مهم این است که گروه مشتریان و شناخت درست شما از آن‌ها نه تنها در مورد هدف گذاری اقتصادی بلکه در بسیاری از موارد مربوط به کسب و کارها مانند طراحی کارت ویزیت جواهرات تاثیر مستقیم دارد. اما چگونه؟

شما تصور کنید بر اساس شناختی که به دست آوردید توانستید گروهی از مشتریان را ایجاد کنید. این گروه دارای این ویژگی‌ها هستند:

  • بیشتر مونث هستند
  • از منطقه ثروتمند نشین شهر هستند.
  • برای آن‌ها مد روز بودن اهمیت دارد.
  • دست و دلباز هستند.
  • به دنبال بهترین‌های دنیا می‌گردند.
  • و …

این‌ها ویژگی‌هایی است که گروه بزرگ و غالب مشتریان شما را تشکیل می‌دهد. عقل سلیم حکم می‌کند که در طراحی کارت ویزیت جواهرات حرفی از تخفیف و … نزنید، بلکه یک طراحی کاملا شیک و البته لاکچری و مطابق مد روز دنیا باید داشته باشید تا بتوانید مخاطب خود را راضی کنید.

 

طراحی کارت ویزیت جواهرات و گروه مشتریان

حالا فرض کنید شما صاحب کسب و کاری مربوط به جواهرات هستید که مشتریان شما غالبا از قشر متوسط یا پایین جامعه هستند. این افراد بیشتر به دنبال ایجاد تناسب میان محصول خریداری شده با بودجه خود هستند. از این رو به دنبال بهترین کیفیت با کمترین قیمت هستند. در این حالت طراحی کارت ویزیت جواهرات لاکچری یا خاص می‌تواند نتیجه‌ای کاملا عکس داشته باشد. در اینجا شما باید به مخاطب القا کنید که برای حل مشکل او راه حل‌هایی دارید. مثلا ارائه تخفیف‌ها و تسهیلات مختلف یا قسطی کردن فروش و ده ها مورد دیگر.

همانطور که می‌بینید گروه‌های مشتری باعث می‌شود که عملا دو کسب و کار نزدیک به هم از دو نوع طراحی کارت ویزیت جواهرات کاملا دور استفاده کنند. زیرا مشتریان آن‌ها کسانی نبودند که به هم نزدیک باشند.

همیشه در خاطر داشته باشید که این مشتری‌ها هستند که تاثیر مستقیم چه در طراحی کارت ویزیت جواهرات و چه در سایر موارد مربوط دارند. از این رو حتما و حتما سعی کنید شناخت درستی نسبت به مشتریان خود داشته باشید و سعی کنید هدف نهایی خودتان را بر اساس همین شناخت قرار دهید.

 

طراحی کارت ویزیت جواهرات و استفاده از رنگ

رنگ مسئله بسیار مهمی است، رنگ باعث می‌شود که اطلاعات به شکل بینایی و تصویری به مخاطب منتقل شود. همانطور که در بالاتر گفتیم از ویژگی‌های مهم طلا رنگ دوست داشتنی آن است. گرچه امروز جواهراتی به رنگ سفید و … نیز وجود دارد اما همچنان طلایی، رنگی است خاص و منحصر به فرد که تنها مختص به طلاست. از این رو به نظر می‌رسد که می‌توان از این رنگ در طراحی کارت ویزیت جواهرات استفاده کرد.

اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که شما باید در این طراحی در استفاده از رنگ طلایی کاملا محتاط عمل کنید. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، همانطور که خود طلا یک عنصر نایاب و کمیاب محسوب می‌شود و در هر جایی از آن استفاده نمی‌شود، از رنگ طلایی نیز نباید در تمام بخش‌های طراحی کارت ویزیت جواهرات استفاده کنید. طراح می‌تواند با استفاده از خلاقیت‌هایی که دارد در بخش‌های حساس و مهم طراحی که نیاز به جلب توجه مخاطب دارد کمی از این رنگ استفاده کند.
یادتان باشد که استفاده بی مورد از طلایی و اسراف در آن می‌تواند چشم مشتری را آزار بدهد و سریع ذهن او را منحرف کند. در واقع ذهن مشتری نسبت به استفاده بیش از اندازه رنگ طلایی واکنش منفی نشان خواهد داد و این گونه تصور می‌شود که اگر گویی دروغی پشت پرده وجود دارد که این گونه رنگ طلایی بر سر و دیوار ریخته شده است!

همانطور که گفتیم مسئله امنیت و اعتبار اهمیت بالایی دارد، از این رو هیچ‌گاه سعی نکنید ذهن مخاطب خودتان را بی خودی درگیر کنید و یا قوه تخیل و تردید را در وی روشن کنید. یادتان باشد که رنگ‌های طوسی، سیاه و قرمز می‌تواند انتخاب مناسبی برای ترکیب رنگ طراحی کارت ویزیت جواهرات باشد.

پایان سخن از طراحی کارت ویزیت جواهرات

به طور کلی می‌توانیم اینگونه بیان کنیم که طراحی کارت ویزیت جواهرات می‌تواند کار سختی محسوب شود. شما باید در عین حالی که بزرگی و شکوه طلا را در طراحی خودتان منعکس کنید، امنیت و اعتبار خودتان را نیز ساپورت کنید. به جز این‌ها مسئله شناخت مشتری و استفاده از نقاط مشترک آن‌ها می‌توان کمک بزرگی به شما کند.
یادتان باشد فارغ از تمام این حرف‌ها، آن چیزی که بین تمام طراحی‌ها مشترک است این موضوع است که سعی کنید ابزار و متریال های خودتان را محدود کنید.

هر چه بتوانید ویژگی‌های جزئی‌تر و محدودتری از گروه مشتریان پیدا کنید در واقع بیشتر آن‌ها را شناخته‌اید و این شناخت بیشتر باعث می‌شود که طراحی انجام گرفته بیشتر به هدف اصلی نزدیک باشد. هیچ‌گاه فراموشی نکنید که هدف اول و آخر در هر فعالیت اقتصادی چیزی جز جلب مشتری و مخاطب و نگهداری او نیست. این مهمترین و شاید تنهاترین اصل ثابت اقتصاد است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.