مقالات آموزشی

نکاتی در خصوص طراحی لوگو با اسم،مواردی که بسیاری از برندها انجام می‌دهند

مفید بود؟

طراحی لوگو با اسم، کاری که بسیاری از برندها انجام می‌دهند

طراحی لوگو

از مهم‌ترین کارهایی است که هر برندی دست به اجرای آن می‌زند. لوگو به عنوان زبان گویای یک برند مطرح می‌شود و همواره می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. در واقع این لوگو است که در اذهان باقی می‌ماند و رابطه واقعی بین برند و مخاطب به واسطه لوگو اتفاق می‌افتد. از این رو طراحی لوگو اهمیت خاصی دارد. این اهمیت با توجه به گسترش رقبا در هر زمینه کسب و کاری بیشتر می‌شود. در معنی بهتر کلمه شما با طراحی لوگو می‌خواهید مخاطب خود را پیدا کنید و آن را به کسب و کار خودتان پیوند بزنید. این در حالی است که رقبای شما هم بیکار ننشسته‌اند و منتظر فرصتی هستند تا این مخاطبان را از چنگ شما در بیاورند. از این رو طراحی لوگو در انواع مختلف مانند طراحی لوگو با اسم درجه اهمیت بالاتری پیدا می کند.
این اهمیت زمانی بالاتر می‌شود که بدانیم، در واقع نماینده اصلی شما در پیش مشتری نه تبلیغات است، نه مجری و نه حتی محصولات شرکت و خدمات آن، این نماینده لوگویی است که مشتری شما با آن قرار است خو بگیرد. پس هر چقدر که فکر می‌کنید سودآوری برای شما مهم است، طراحی لوگو با اسم را نیز مهم تلقی کنید.
همین موارد مختلف که بیان کردیم باعث شده است که طراحی لوگو با اسم یا هر نوع دیگر در سال های گذشته تغییرات بسیاری داشته باشند. این تغییرات اصولا در جهت ایجاد جذابیت در طراحی و مهم‌تر از آن توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب انجام گرفته است. اگر طراحی لوگو برندهای معروف را در طول تاریخ نگاه کنید، متوجه می‌شوید که برندها از یک طراحی لوگو معمولاً شلوغ رفته رفته به طراحی بسیار ساده تر اما موثر رسیده‌اند. این نشان می‌دهد که توانایی ارسال پیام مهم‌ترین نکته در طراحی لوگو است.
در این مقاله قرار است به بررسی طراحی لوگو با اسم، یا بهتر بگوییم تأثیر طراحی لوگو بر اساس اسم برند بپردازیم. توجه داشته باشید که این تنها یک نمونه از هزاران نوع طراحی لوگو محسوب می‌شود. این که شما چه مدلی را استفاده کنید و یا این که بخواهید چگونه در این طراحی‌ها خلاقیت داشته باشید، بیشتر به نوع کسب و کار و گروه مشتریان شما بستگی دارد. در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

طراحی لوگو با اسم و عوامل تأثیر گذار در طراحی

در طراحی لوگو با اسم یا هر نوع طراحی لوگوی دیگر باید چند عامل را در نظر داشته باشید. اولین و مهم‌ترین این عامل‌ها این است که باید شما در خاطر داشته باشید که برای انسان ها قرار است این طراحی را انجام دهید. این سخن شاید در ابتدا کمی خنده دار به نظر برسد. اما باید قبول کرد که بسیاری از طراحان این اصل بدیهی را فراموش می‌کنند.
وقتی شما باور کنید که برای مخاطب خود یعنی انسان ها طراحی انجام می‌دهید و قرار است آن‌ها را جذب کنید، دید شما در طراحی لوگو با اسم تغییر می کند. در نظر داشته باشید که این طراحی می‌تواند بسیار در جذب مخاطب و نگهداری آن مهم باشد.
توجه کنید که در اقتصاد نوین امروزی، نگه داشتن یک مخاطب و یک مشتری بسیار بهتر از جذب مخاطب جدید است. پس باید این دید را نیز در طراحی لوگو با اسم در نظر داشته باشیم.

 

طراحی لوگو برای جذب مخاطب 

همانطور که گفتیم طراحی لوگو برای جذب مخاطب از نوع انسان صورت می‌گیرد. پس باید در این راستا ذهنیت مخاطب را بخوانیم تا بتوانیم بر اساس آن طراحی درستی داشته باشیم. یادتان باشد که انسان ها تنها از 5 راه می‌توانند دنیای اطراف خودشان را درک کنند. این 5 راه همان حواس پنجگانه است که شامل احساس بینایی – شنوایی – بویایی – لامسه و چشایی است. شما به عنوان یک طراح تنها می‌توانید روی احساس بینایی و نهایتا در بهترین حالت روی حس لامسه مخاطب خود برنامه ریزی داشته باشید. طراحی لوگو با اسم نیز جزء آن دسته طراحی است که تنها قرار است چشم را درگیر خود کند و در مسیر بینایی قدم بزند.

اما احساس بینایی انسان شلوغ‌ترین مسیر رسیدن به ذهن مخاطب است. کافی است به خودتان نگاه کنید! شما هر روز از صبح تا شام در حال نگاه کردن و دیدن بسیاری از چیزها در اطراف خود هستید. یعنی هر چیز در کنار شما که مرئی باشد و قابل رویت می‌تواند بر روی ذهن شما تأثیر بگذارد و اطلاعاتی به ذهن شما ارسال کند. پس در واقع شما تحت بمباران اطلاعاتی بسیار زیادی از طریق احساس بینایی خود قرار دارید.

از این رو ذهن ناچار در برابر این بمباران به صورت خنثی عمل می کند. یعنی بسیاری از این اطلاعات را ندیده رها می کند و آن‌ها را پردازش نمی‌کند. شما تصور کنید اگر قرار بود تمام اطلاعات پردازش می‌شد، ذهن شما در ثانیه دوم منفجر می‌شد. پس عملاً ندیدن بسیاری از چیزها و اتفاقات یک نوع سیستم دفاعی است. حال سؤال اصلی این است که چگونه می‌توان از این سیستم دفاعی عبور کرد؟

 

خلاق باشید

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای عبور از سیستم دفاعی ندیدن این است که در طراحی لوگو با اسم خلاق باشید. هر چه خلاقیت شما بهتر و جذاب‌تر باشد، همانقدر می‌تواند ذهن مخاطب را به خود جلب کند. در کلام بهتر خلاقیت باعث توجه ذهن به طراحی لوگو یا تبلیغات شما می‌شود.
گاهی اوقات طراحان یا صاحبان کسب و کار خلاقیت را یک ابزار سخت می‌دانند و فکر می‌کنند که باید چه کارها که در این باره نکنند. اما خلاقیت می‌تواند با یک جمله، با یک خط یا با یک نشان صورت بگیرد. خلاقیت در واقع پیدا کردن دریچه ای در ذهن مخاطب برای نفوذ است. برای این که بتوانید این دریچه را پیدا کنید باید مشتری خودتان را بشناسید.
در کلام بهتر شما نمی‌توانید برای تک تک مشتریان خودتان برندی مجزا طراحی کنید. شما باید یک برند مشترک برای همه مشتریان خودتان داشته باشید. یکی از سختی‌های طراحی لوگو با اسم نیز همین موضوع است. از این رو باید در نظر داشته باشید که  شما باید دریچه ای مشترک در ذهن تمام مشتریان خودتان پیدا کنید. یک ویژگی مشترک بین همه مشتریان شما می‌تواند کارساز باشد.
یادتان باشد که خاطره و مفهومی تحت عنوان نوستالژی می‌تواند بسیار کارساز باشد. ذهن معمولا به چیزی که قبل دیده یا قبلا آن را لمس کرده است واکنش نشان می‌دهد. این واکنش می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که شما باید در طراحی لوگو با اسم به آن توجه داشته باشید. پس باید گروه مشتریان خودتان را به خوبی بشناسید و سعی کنید که این گروه را به طور کامل شناسایی کنید. هر چقدر بتوانید ویژگی‌های مشترک و منحصر به فرد تری پیدا کنید همان قدر دست شما در استفاده از خلاقیت بیشتر می‌شود.
در نظر داشته باشید که خلاقیت به معنی استفاده از هر ابزاری و پیچیده کردن طراحی نیست. اتفاقی که بسیاری از برندها در ابتدای مسیر خود دست به آن می‌زنند اما با حرکت رو به جلو و پیشرفت در مسئله برندسازی متوجه اشتباه خود می‌شوند و معمولا دست به طراحی لوگویی ساده می‌زنند. پس یادتان باشد که طراحی باید ساده اما خلاق باشد.

مشتری به شما وقت نمی‌دهد

طراحی لوگو با نام برند یکی از انواع طراحی‌های لوگو محسوب می‌شود که می‌تواند مشکلی بزرگ در زمینه تبلیغات و لوگو سازی را برای ما برطرف کند. این مشکل و چالش عمده این است که مخاطب به شما وقت کمی برای ارائه اطلاعات می‌دهد. یعنی حتی اگر شما بتوانید به ذهن مخاطب نفوذ کنید، زمان بسیار کوتاهی برای برقراری ارتباط و ارسال اطلاعات اصلی که همان شکل برند و نام برند در اختیار دارید.

از این روست که بسیاری از برندهای معتبر و مطرح در زمینه‌های تجاری و اقتصادی سعی کرده‌اند که سادگی در طراحی لوگو را همیشه رعایت کنند. این سادگی باعث می‌شود که اطلاعات اضافی حذف شود و عملاً تنها اصلی‌ترین چیز یعنی نام برند به ذهن مخاطب برسد. از این رو طراحی لوگو با اسم یکی از بهترین انتخاب‌ها در این حوزه محسوب می‌شود. به خصوص برای برندهایی که تازه کار هستند و می‌خواهند تازه در ذهن و قلب مشتری خود نفوذ کنند.
اگر می‌خواهید مثالی از طراحی لوگو با اسم داشته باشید، لوگو برند سامسونگ یا نوکیا را توجه کنید. این برندها با استفاده از طراحی لوگو با اسم توانسته‌اند در ذهن مشتری خود جای‌گیر شوند. توجه داشته باشید که عمده اطلاعات مورد نیاز که همان نام برند است می‌تواند توسط همان لوگوی اسم به ذهن مخاطب داده شود. در کلام بهتر شما می‌خواهید نام برند شما در ذهن مخاطب قرار بگیرد، پس چه بهتر این که این نام برند را خودتان بگویید و در طرح لوگو از آن استفاده کنید.

طراحی لوگو اسم با فتوشاپ

به طور کلی می‌توان گفت که طراحی لوگو تنها چیزی شبیه به طراحی لوگو اسم با فتوشاپ نیست! بلکه شما باید روانشناسی درستی از کسب و کار خودتان و گروه مشتریانتان داشته باشید. بنابراین قبل از هر اقدامی سعی کنید ببینید که قرار است چه گروه مشتری را تحت تأثیر قرار دهید. توجه کنید که در این مسئله ممکن است کمی رؤیا پردازانه عمل کنید. یعنی مشتریانی فراتر از چیزی که دارید یا خواهید داشت را تصور کنید.

در نظر داشته باشید که هر چقدر گروه مشتریان شما واقعی‌تر باشد، هدف تبلیغاتی شما مشخص‌تر است و احتمال این که تیر شما به هدف بخورد بسیار زیاد است. از این رو بر اساس تجربه خودتان یا کسانی که در کسب و کار شما با تجربه هستند، سعی کنید گروه مشتریان واضح‌تری را انتخاب کنید و به نوعی تا می‌توانید این گروه را کوچک‌تر و باریک‌تر کنید تا مشخصات دقیق‌تری داشته باشید و عملاً دریچه‌های بهتری پیدا کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *