بازاریابی شبکه های اجتماعی یک راه قدرتمند برای کسب و کارهای مختلف است تا مشتریان و مخاطبان را جذب کند. مشتریان شما در حال حاضر از شبکه های اجتماعی معروف و شناخته شدهای استفاده می کنند و در حال تعامل مستقیم با شما نیستند. چنانچه به دنبال استراتژی مشخصی نباشید، این مشتریان برای شما از دست رفته محسوب می شوند، یک بازاریابی عالی در شبکه های اجتماعی می تواند موفقیت های قابل توجهی برای کسب و کار شما ایجاد کند و طرفداران اختصاصی زیادی برای برند و فروش شما در برداشته باشند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟
بازاریابی شبکه های اجتماعی یک نوع از بازاریابی اینترنتی است که شامل تولید و به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی برای دستیابی به اهداف بازاریابی و تبلیغات است. این شیوه از بازاریابی شامل فعالیت هایی مانند نوشتن مطالب و متن های مفید، به روز رسانی تصاویر، فیلم ها و سایر محتواهایی است که مخاطبان را هدایت می کند و به خوبی به موضوعات آنها می پردازد.
در این بخش به ارائهی مقدماتی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی و بعضی از نکات بازاریابی رسانهای، راه اندازی و آموزش آن برای بهبود و افزایش حضور در کسب و کار خواهیم پرداخت. با استفاده از این راهنما امیدوار هستیم تا بتوانید به شیوهی بهتری بازاریابی خود را توسعه دهید و به یک برنامه ی منسجم دست پیدا کنید.
شبکه های اجتماعی و بازاریابی: شروع با یک برنامه
پیش از اینکه اقدام به آغاز بازاریابی شبکه های اجتماعی کنید، اهداف کسب و کار خود را به خوبی مشخص کنید. شروع یک کمپین بازاریابی بدون داشتن یک استراتژی جمعی در ذهن، مانند سرگردانی در اطراف یک جنگل ناشناخته بدون نقشه است، شما ممکن است از بودن در جنگل لذت ببرید، اما احتمالاً راهی برای برگشتن به ذهنتان نمی رسد.
در هنگام تعریف اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی، سؤالاتی مشابه زیر را برای خودتان مطرح کنید:
1- در بازاریابی شبکه های اجتماعی امیدوار به دستیابی چه نقطه ای از موفقیت هستید؟
2- در این شیوه ی بازاریابی، مخاطبان و کاربران شما چه کسانی هستند؟
3- مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و به چه طریق از رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند؟
4- از طریق بازاریابی قصد ارسال چه پیامهایی به مخاطبان و مشتریان خود دارید؟
نوع کسب و کاری که در نظر می گیرید، باید استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی را به شما ارائه و معرفی کند. به عنوان مثال یک تجارت الکترونیک و یا کسب و کار مربوط به توریسم و مسافرت، می تواند مقدار بسیار زیادی از عناصر بصری را در صفحات عمومی یا شبکه های اجتماعی محبوب و مرتبط به نمایش بگذارد. علاوه بر این دقت داشته باشید هر کسب و کاری می تواند با توجه به کارکردهای متفاوت شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
این شیوه از بازاریابی چگونه می تواند به شما در دستیابی به اهداف بازاریابیتان کمک کند؟
برخی از اهداف بازاریابی شبکه های اجتماعی
افزایش ترافیک وب سایت
ایجاد بحث و تبادلات مرتبط
بالا بردن آگاهی و شناخت از برند
ایجاد هویت مثبت از برند
بهبود ارتباطات و تعاملات با مخاطبان اصلی.
مخاطبان اصلی و بیشتر شما، در شبکه های اجتماعی همواره مشغول به فعالیت هستند، بنابراین هر اندازه برنامه مدون تری برای دستیابی به آنها در بازاریابی داشته باشید، رسیدن به آنها آسان تر خواهد بود.
برنامه ریزی محتوا برای شبکه های اجتماعی
ساختن یک برنامه ی بازاریابی رسانه های اجتماعی برای شروع امری ضروری است. در این زمینه تحقیقات کلیدی و مطالعات رقابتی را برای کمک به ایده های محرمانه ای که مخاطبان مورد علاقه ی شما را جذب می کند، در نظر بگیرید. اولین سؤالی که مطرح می شود، این است که در کسب و کار شما چه کارهایی برای درگیر شدن در ارتباط با شبکه های اجتماعی انجام می گیرد؟
محتوای اجتماعی مفید
مطابق با سایر زمینه های بازاریابی آنلاین، تولید محتوا هنگامی که به بازاریابی شبکه های اجتماعی روی می آورید، می تواند عالی و تأثیرگذار عمل کند. اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب اقدام به گذاشتن پست های مرتبط می کنید و اطلاعات ارزشمندی در آنها ارائه می دهید. این اطلاعات برای مشتریان ایده آل شما مفید و جالب توجه خواهد بود.
محتوایی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، می تواند شامل تصاویر، فیلم ها، اینفوگرافیک ها و سایر راهنماهای مورد نیاز باشد. این راهنماها با توجه به نیازهای کاربران، همواره به روزرسانی می شود و به شکلی انعطاف پذیر در اختیار کاربران قرار می گیرد.