مقالات آموزشی

نکاتی در باب آموزش تولید محتوای متنی و نگاهی به رقبا

مفید بود؟

نکاتی در مورد آموزش تولید محتوای متنی

 

نکات زیادی در باب آموزش تولید محتوای متنی در وب سایتهای مختلف وجود دارد. اما آیا همه اینها می توانند از شما یک نویسنده ی خوب و خلاق و موفق بسازند؟ جواب دقیقی شاید نتوان به این سوال داد اما اگر موضوع خلاقیت در تولید محتوا را در نظر بگیریم شاید به پاسخ دقیق تری برسیم. خلاقیت در تولید محتوا چیزی نیست که یک نویسنده آماتور تنها با خواندن چند وب سایت در مورد آموزش تولید محتوای متنی بتواند از خود یک نویسنده ی حرفه ای بسازد. البته که آموزش تولید محتوای متنی مهم و موثر است. هر کاری اصولی میخواهد و اصول تولید محتوا نیز آموزش های لازم خود را به همراه دارد.

 

تعیین هدف اولین مرحله در آموزش تولید محتوای متنی است

شما بدون اینکه بدانید چرا دارید محتوایی را تولید میکنید نمی توانید محتوای متنی خوبی بنویسید. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که اهداف خود را تعیین کنید. آیا به امید فروش محصول یا خدمات جدیدی دارید محتوای متنی می نویسید؟ آیا به دنبال جذب مشتریان بیشتر به سوی وب سایت هستید؟ آیا صرفاً دارید تلاش می کنید تا آگاهی از برند را افزایش دهید؟ آیا به دنبال تثبیت جایگاه خود به عنوان یک متخصص در حوزه ی کسب و کار هستید؟ اولین مرحله از آموزش تولید محتوای متنی را فراموش نکنید: انتخاب هدف.

قبل از تولید محتوا مطمئن شوید که از همان ابتدا هدف را به وضوح شناخته اید. این امر به شما کمک می کند تا اول محتوای خود را سازماندهی کرده و سپس آن را موقعیت یابی کنید.

دومین مرحله در آموزش تولید محتوای متنی شناخت مخاطب است.

دومین مرحله ی آموزش تولید محتوای متنی به شناخت مخاطب اختصاص دارد. بهتر است قبل از تولید محتوا، در مورد مخاطب تحقیق کنید. اینکه چه بنویسید و چگونه بنویسید به مخاطب شما بستگی دارد. قبل از نوشتن محتوا باید در مورد مخاطبان مسائل زیر را بدانید:

سطح تخصص آنها: مشخص کنید با مصرف کنندگان جدید سروکار دارید یا متخصصان حوزه ی کسب و کار؟ این امر روی زبانی که برای تولید محتوا استفاده می کنید و اصطلاحات تخصصی که به کار می‌برید، تأثیر مستقیم دارد.

آنچه مخاطب میخواهد بداند: دانستن آنچه مخاطب میخواهد بداند برای نوشتن محتوا ضروری است. اگر بتوانید به سؤالات مخاطبان پاسخ خوبی ارائه دهید، شانس بیشتری برای جلب نظر آنها خواهید داشت.

علایق مخاطب: دانستن اینکه مخاطبان به چه چیزی علاقه دارند، به شما کمک می کند تا بدانید چه عناصری را باید به محتوای خود اضافه کنید. این مساله باعث می شود تا مخاطب را با متن درگیر نگه دارید. آموزش تولید محتوای متنی مراحل زیادی دارد. خلاقیت در تولید محتوا در وهله اول احتیاج به آموزش صحیح تولید محتوا دارد.

آموزش تولید محتوای متنی و نگاهی به رقبا

آخرین کاری که در آموزش تولید محتوای متنی و قبل از نوشتن انجام می شود، این است که رقبا را بشناسید. با مقایسه کار خود با رقبا، می توانید دنیای متن و مخاطب را بهتر بشناسید. شناختن رقبا بر شیوه نوشتن متن تأثیر زیادی دارد.

دلایل شناخت رقبا برای تولید محتوای متنی:

خوانندگان محتوای شما، از وب سایت رقبا نیز بازدید می کنند. وقتی بدانید رقبا چگونه مخاطب را در تعامل با متن نگه می دارند متوجه خواهید شد که باید چه موضعی اتخاذ کنید. در این مرحله از آموزش تولید محتوای متنی با رقبا و کار آنها آشنا می شوید.

*. از همین رو ارتباط مخاطب با کسب و کار را خواهید شناخت

*. از داده های رقبا برای ارزیابی عملکرد خود استفاده می کنید

*. شناخت کار رقیب می تواند الهام بخش ایده های تولید محتوا برای موضوعات مختلف باشد

نوشتن را شروع کنید

نوشتن محتوای وب سایت در ابتدا کاری بسیار دشوار است. اگر در نوشتن تازه کار باشید باید حتما فرایند آموزش تولید محتوای متنی را دنبال کنید. در مرحله ی نوشتن مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که محتوای وب سایت با سایر محتواهای موجود متفاوت باشد. برای تولید محتوای متنی قوانین متفاوتی وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا خوانندگان را با متن و محتوا درگیر نگه دارید.

مواردی که هنگام تولید محتوا باید در نظر داشته باشید

از مدل هرم وارونه پیروی کنید

خوانندگان محتوای متنی دامنه توجه کوتاهی دارند. این مخاطبان در عرض چند ثانیه متوجه می شوند که آیا وب سایت شما اطلاعات مورد نیازشان را در خود دارد یا خیر. به همین دلیل است که باید محتوا را مانند یک هرم وارونه بنویسید. به عبارت دیگر، مهم ترین اطلاعات را در بالا قرار دهید، سپس به تدریج به جزییات بپردازید و به تولید محتوای متنی بپردازید.

جملات کوتاه و ساده بنویسید

جملات طولانی در نوشتن رمان کاربرد دارد. جملات کوتاه برای آن دسته از مخاطبان محتوای متنی است که دامنه توجه کوتاهی دارند. در حقیقت خوانندگان صفحات وب همه جزو این دسته هستند. این مخاطبان تنها با یک کتاب مواجه نیستند. مخاطبان محتوای متنی هر لحظه و با یک کلیک می توانند به صفحه دیگری رفته و محتوای دیگری را دنبال کنند.

سعی کنید هر جمله زیر 25 کلمه باشد. کمتر از قید و صفت استفاده کنید. به طور کلی، لازم است سطح درک متن را در حد یک دانش آموز کلاس هفتم، هشتم یا نهم حفظ کنید. می‌توانید از افراد مختلفی بخواهید که متن شما را بازخوانی کنند تا بدانید چقدر از محتوای شما درک می شود.

از افعال معلوم (غیر مجهول) استفاده کنید

افعال معلوم همیشه بهتر از افعال مجهول هستند. این افعال به خواننده کمک می کند تا بداند باید با چه چیزی روبرو شود. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید «شیشه شکسته شد»، بگویید «شیشه را شکستیم». توجه به دستور زبان یکی از مهمترین بخش های آموزش تولید محتوای متنی است.

 

برای تولید محتوای متنی سعی کنید کمتر حرف بزنید و بیشتر نشان بدهید.

هنگام تولید محتوای متنی نباید خودتان را به عبارات کلی محدود کنید. در عوض، برای هر چه که می گویید یک مثال از دنیای واقعی داشته باشید.

برای مثال فرض کنید دارید در مورد فواید ورزش یوگا حرف می زنید. به جای اینکه تنها بگویید: “یوگا یک ورزش مفید برای سلامت روان است!”، می توانید بگویید: یوگا به دلیل تقویت روح و روان و همچنین کاهش استرس، ورزشی محبوب است. بر حسب بررسی های پیشین، 24 زن روزانه به مدت سه ماه یوگا انجام دادند. پس از یک دوره سه ماهه، سطح کورتیزول، خستگی، اضطراب و همچنین افسردگی آنها به طور قابل توجهی کمتر شده بود.

همانگونه که می بینید، با یک مثال می توانید همه چیز را برجسته کنید. این امر به درک مطلب توسط مخاطبان کمک شایانی خواهد کرد. البته اگر مطالعات علمی دیگران استفاده می کنید حتما نام مقاله آنها را در متن ذکر کنید.

محتوای تولید شده را خوانا کنید

مهم نیست محتوای متنی شما چقدر عالی باشد. بسیاری از مخاطبان، متن شما را کلمه به کلمه نمی خوانند. بنابراین، علاوه بر قرار دادن مهمترین اطلاعات در بالای متن، سعی کنید بخش هایی از محتوا را بولد کنید تا خواننده اطلاعات مهم در میانه و آخر متن را از دست ندهد.

• یکی از موارد مهم در آموزش تولید محتوای متنی توجه به نوع، رنگ و اندازه ی فونت و متن است. قبل از هرچیزی با ابزاری که برای نوشتن انتخاب کرده اید، آشنا باشید.

• از نوشتن زیرعنوان غافل نشوید. زیرعنوان ها باید بولد شده و رنگی باشند. زیرعنوان هر متن می بایست با فونت بزرگتر و رنگی متفاوت ظاهر شود.

• پاراگراف ها را کوتاه نگه دارید. هر پاراگراف می بایست حدود چهار تا پنج جمله باشد. همچنین، تا جایی که می توانید از نقطه و گلوله یا به اصطلاح همان بولت استفاده کنید. خلاقیت در تولید محتوا تنها با نوشتن متن های تاثیرگذار نیست. متن خود را با عکس، ویدئو، تصاویر اینفوگرافی و غیره در هم بیامیزید. انجام همه این کارها باعث می شود هم متن بهتر درک شود و هم رتبه سئو افزایش یابد.

به کلمات دقت کنید

در آموزش تولید محتوای متنی همیشه گفته می شود که متن را برای همه افراد تولید کنید. محتوای تولیدی تنها مربوط به متخصصان و کارشناسان فنی در حوزه ی کسب و کار نیست. بنابراین مطمئن شوید که اطلاعات شما نباید تنها برای افراد تحصیل کرده قابل درک باشد. محتوای تولید شده توسط شما باید برای افراد غیرمتخصص نیز قابل درک باشد. کلمات اختصاری را در قسمت مرجع متن بنویسید. سعی کنید تا جایی که لازم است از زبان محاوره ای بپرهیزید. اصطلاحات پیچیده یا خاص را توضیح دهید. همچنین به مقالات دیگر لینک دهید تا خوانندگان بتوانند اطلاعات پس زمینه بیشتری را در مورد موضوع شما دریافت کنند.

برای مثال متن زیر را بخوانید:

“بیماری های کاردیووسکولار معمولاً با دپوی چربی توی آرتری ها که باعث آترواسکلروز میشه، ریسک لخته شدن خون رو هم به دنبال داره.”

در متن بالا می توان کلمه ی کاردیووسکولار را به قلبی عروقی تغییر داد. همچنین بجای دپو که به صورت مستقیم از کلمه ی deposit گرفته شده می توان از واژه ی تجمع استفاده کرد. بجای رگ نیز از واژه ی آرتری استفاده شده که معادل آن در زبان فارسی موجود است. همچنین استفاده از زبان محاوره ای برای محتوای تولید شده در علم پزشکی نه رایج و نه قابل قبول می باشد. همین متن می تواند به صورت زیر نوشته شده تا درک مخاطب از متن بیشتر شود.

بیماری های قلبی عروقی از تجمع چربی در رگها به وجود می آید. این مساله هم باعث ایجاد بیماری تصلب شرایین شده و هم لخته های خونی را به وجود می آورد.

 

آخرین مرحله آموزش تولید محتوای متنی: بررسی نهایی

به طور کلی نوشتن و تولید محتوای متنی کار سختی است. نوشتن محتوا برای وب سایت نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد. به یاد داشته باشید، لازم نیست حتما اولین بار متنی کامل و دقیق بنویسید! هنگامی که محتوای شما آماده و پیش روی مخاطبان قرار گرفت، می توانید ماهانه وب سایت را بررسی کنید تا عملکرد خود را نظارت و بهینه سازی کنید. با استفاده از این نکات، می توانید محتوای قابل قبولی تولید کنید. هیچگاه از مساله ی آموزش تولید محتوای متنی غافل نشوید. به یاد داشته باشید که مخاطبان برای خواندن متن شما باید وقت صرف کنند.

همچنین آموزش تولید محتوای متنی مربوط به یک مرحله نمی شود. بسیاری از اصول تولید محتوا را باید خودتان فرا بگیرید. ممکن است بعضی از اصول تولید محتوا پس از مدتی منسوخ شوند. برای همین باید همیشه به روز باشید و محتواهای دیگر را بررسی کنید. نیم نگاهی به دنیای به روز تولید محتوا در زبان های دیگر نیز داشته باشید. در حوزه ی کسب و کاری که فعالیت دارید باید محتوایی تولید کنید که جلوتر از رقبا باشد. برای همین دانستن زبانی دیگر می تواند به شما کمک کند تا در ارائه ی محتوای جدید بهتر از رقبا عمل کنید.

در حال حاضر رایامارکتینگ، نویسندگان زبردستی را در زمینه تولید محتوای متنی به کار گرفته است. این نویسندگان با گذراندن دوره های آموزش سئو شروع به فعالیت کرده و مشغول به تولید محتوا در زمینه های متنوعی هستند. از جمله خدمات ارزنده این مرکز تولید محتوا می توان به تحویل محتوا در کمترین زمان ممکن اشاره کرد. مجموعه رایامارکتینگ با کادری مجرب می تواند بالاترین کیفیت را در انواع روش های تولید محتوا اعم از تولید محتوا در اینستاگرام، طراحی موشن گرافی، تولید محتوای متنی، تولید محتوای صوتی و… را به شما عزیزان ارائه دهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.