مقالات آموزشی

نکاتی درباره طراحی لوگو متن، شیک و جذاب

مفید بود؟

طراحی لوگو متن، شیک و جذاب

برای صحبت از طراحی لوگو متن باید دو مفهوم طراحی لوگو و لوگوی متنی را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که می‌دانید طراحی لوگو امروزه تبدیل به یکی از پایه‌های اساسی هر کسب و کار و برندی شده است. امروزه هر کسب و کار و برندی هرچند ساده و کوچک هم باشد به دنبال داشتن لوگوی خاص خودش است. زیرا این کسب و کار به خوبی می‌داند برای این که بتواند در دنیای بی رحم تجارت و اقتصاد دوام کافی داشته باشد باید در ذهن مشتری به صورت خاص و مشخصی به ذهن سپرده شود.

در کسب و کارهای کوچک و محلی مانند سوپر مارکت سر کوچه اسم فروشنده به عنوان برند انتخاب می‌شود. این انتخاب منوط به گذر زمان است. یعنی رفته‌رفته سوپر مارکت محله به نام ” مغازه حسن ” معروف می‌شود. بنابراین حتی در موقعیت‌هایی هم که به نظر طراحی لوگو یا برند صورت نگرفته است، کسب و کارهایی توانستند ادامه حیات داشته باشند که نام خودشان یا صاحبشان به عنوان یک برند محلی در آن منطقه جای گرفته است.
اما به طور کلی می توان گفت که امروزه نمی‌توان چندان روی برندسازی سنتی سرمایه گذاری کرد. چرا که اولا امروزه کسب و کارها بسیار کوچک تر اما در تعداد بالا ایجاد شده‌اند. یعنی عملا شما امروزه سراغ هر نوع کسب و کاری که بروید خواسته یا ناخواسته با ده‌ها یا شاید هم صدها رقیب در منطقه خود مواجه خواهید بود. از طرف دیگر دنیای امروز دنیایی است که باید در آن ظرف مدت کوتاهی از تأسیس کسب و کار، شروع به سودآوری کنید و عملا نمی‌توانید مانند گذشته صبر کنید تا گذر زمان برای شما بهترین طراحی لوگو متن یا هر نوع طراحی برندی داشته باشد.

پس عملا باید خودتان دست به کار شوید و اگر می‌خواهید در دنیای بی رحم تجارت مخاطبان خاص خودتان را داشته باشید باید دست به طراحی برند و لوگو بزنید. اما مسئله‌ای که در این بین وجود دارد این است که طراحی لوگو چیست و اصولا چه فرقی با طراحی برند دارد؟

طراحی لوگو یا برند؟

مسئله بسیار مهم این جاست که بسیاری طراحی برند و طراحی لوگو را یک اتفاق مشترک می‌دانند و برایشان سخت است که بدانند لوگو و برند دو چیز کاملاً مختلف و متفاوت هستند. اگر بخواهیم با مثال این مسئله را توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که در همان روش برندسازی سنتی، ” مغازه حسن ” یک نوع برند محسوب می‌شود. اما آیا این مغازه دار از لوگویی برای این برند استفاده می‌کند؟ آیا بر اساس این برند طراحی شکل یا متنی صورت داده است؟ در واقع برند نام و نشانی است که مخاطب به واسطه آن با کسب و کار در ارتباط می‌شود. ذهن مخاطب دوست دارد سریع‌ترین و ساده‌ترین راه را پیدا کند.

در واقع مخاطب و به طور کلی ذهن انسان نمی‌خواهد مکالمه‌های طولانی داشته باشد. از این رو عملا به دنبال این است که مخفف‌های مختلفی برای خود بسازد. برند یکی از مهم‌ترین مخفف‌هایی است که در زندگی انسان‌ها وجود دارد. به طور مثال ذهن شما دوست ندارد هر روز این گونه صحبت کند ” مامان می‌خواهم بروم از مغازه سوپرمارکت سر کوچه خرید کنم” بلکه ذهن مخاطب می‌خواهد این گونه بگوید: ” مامان می‌روم از حسن خرید کنم”. برند در واقع این جا یک شخصیت برای خود دارد. شخصیت و کلمه‌ای مشترک میان خریداران و خود صاحب کسب و کار که شاید این موضوع را حاصل نیاز ذهن انسان به کوتاه‌سازی‌ها بتوان دانست.
اما لوگو یک مرحله بعد از برند است. لوگو به خاطر نیاز ذهنی انسان ایجاد نمی‌شود. بلکه به خاطر نیاز خود تجارت ساخته و پرداخته شده است. در کلام بهتر طراحی لوگو در واقع عاملی است که باعث می‌شود برند ایجاد شده وارد ذهن مخاطب شود. برای درک این موضوع کافی است نیم نگاهی به اطراف خود بیاندازید. شما به عنوان مخاطب در معرض ده‌ها و صدها برند قرار دارید. مسلما همه این برندها در ذهن شما نمی‌مانند.

از این رو صاحبان کسب و کارها برای این که بتوانند وارد ذهن شما شوند و در ذهن شما ماندگار شوند از طراحی لوگو استفاده می‌کنند. در واقع طراحی لوگو ابزار رقابت میان برندها برای جذب مخاطب است. پس به طور خلاصه اگر بخواهیم بیان کنیم، برندسازی بر اساس نیاز ذهنی مخاطب و طراحی لوگو بر اساس نیاز رقابتی تجارت ایجاد می‌شود.

طراحی لوگو متن یا تصویری؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، طراحی لوگو می‌تواند به شکل‌ها و صورت‌های مختلفی صورت بگیرد. در کلام بهتر، طراحی لوگو هیچ قانون خاصی ندارد و همین موضوع باعث شده است که از نظر خلاقیت دست طراحان در طراحی لوگو بسیار باز باشد. اما با این حال روش‌های مشخص و خاصی برای این طراحی وجود دارد. به طور کلی اگر بخواهیم دسته بندی برای طراحی لوگو داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که طراحی لوگو به دو صورت متنی و تصویری انجام می‌شود.
برای درک تفاوت این دو نوع طراحی کافی است برای طراحی لوگو تصویری، لوگوی برند اپل و برای طراحی لوگو با متن طراحی لوگوی برند سامسونگ را در نظر داشته باشید. آن چیزی که مشخص است این است که طراحی لوگو بر اساس این که نوشته یا محتوا (اصولا نام برند ) در آن به عنوان بیس طراحی قرار گرفته باشد یا نه می‌تواند دو نوع مختلف داشته باشد.
ما در اینجا کاری به طراحی شکلی و تصویری لوگو نداریم. آن چیزی که می‌خواهیم در ادامه بیشتر از آن صحبت کنیم، طراحی لوگو متن است. این طراحی از نظر و جهت‌های مختلفی می‌تواند برای ما قابل توجه باشد. مهم‌ترین چیزی که می توان در این نوع طراحی در نظر داشت این است که این طراحی به طور مستقیم و کاملاً واضح قرار است نام برند را به ذهن مخاطب منتقل کند.

یعنی برعکس روش طراحی تصویری ذهن مخاطب با یک معمای تصویری یا یک القای تصویری طرف نیست. بلکه کاملاً برعکس در طراحی لوگو متن ذهن انسان در مقابل نام برند قرار می‌گیرد و مجبور است که دقیقا همان چیزی را که می‌بیند بخواند و این بزرگ‌ترین فایده استفاده از طراحی لوگو متن در تجارت محسوب می‌شود. همین موضوع باعث شده است که برندهای معتبر و بزرگی مانند سامسونگ و نوکیا از این نوع طراحی استفاده کنند. در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر از این موضوع صحبت کنیم و بیشتر از فواید استفاده و نوع  طراحی لوگو متن برای شما بگوییم. با ما در ادامه همراه باشید.

چگونه طراحی لوگو متن داشته باشیم؟

به طور کلی می توان گفت که طراحی لوگو متن به خاطر القای مستقیم نام برند بسیار مورد توجه کسب و کارهای مختلف قرار می‌گیرد. در واقع شما در طراحی لوگو متن تمام نام برند خود و کسب و کار خود را به طور مستقیم وارد ذهن مخاطب می‌کنید. این موضوع باعث ایجاد سادگی در طراحی و مسلما کم شدن هزینه‌های آن می‌شود. اما مسئله مهم و سوال اساسی که وجود دارد این است که آیا این نوع طراحی می‌تواند برای ما مفید باشد؟ یعنی سادگی استفاده شده در این طراحی برای برند ما مفید خواهد بود؟
برای پاسخ به این سوال و پیدا کردن راه حل منطقی برای این که بدانید از کدام نوع طراحی استفاده کنید، این است که به کسب و کار خود نگاه کنید. در کلام بهتر شناخت شما از کسب و کارتان و نوع مشتریانی که دارید و البته هدفی که می‌خواهید به آن برسید می‌تواند شما را به سمت طراحی لوگوی مناسب راهنمایی کند.
در واقع مسئله مهمی که در طراحی لوگو وجود دارد که باعث شده است طراحی لوگو متن از اهمیت و توجه خاصی برخوردار شود این است که کاربر به طراحی شما بیش از چند ثانیه فرصت نمی‌دهد. یعنی حتی اگر طراحی شما بتواند نظر کاربر را به خود جلب کند، شما چند ثانیه بیشتر فرصت ندارید که اطلاعات مورد نظر خود را وارد ذهن مخاطب کنید. این زمان محدود ما را وادار می‌کند که بخواهیم اطلاعات اضافی را حذف کنیم و سعی کنیم که در ساده‌ترین شکل ممکن اطلاعات خود را به ذهن مخاطب ارسال کنیم. در کلام بهتر اگر بخواهیم با مثال مسئله گفته شده را توضیح دهیم.

می‌توانیم همان برند سامسونگ را مثال بزنیم. شما در این طراحی تقریبا هیچ چیز اضافی نمی‌بینید. استفاده از دو رنگ سفید و آبی و یک نوشته ساده بدون هیچ پیچیدگی تمام چیزی است که در این طراحی لوگو مشاهده می‌کنیم. اما این طراحی ساده امروزه توانست موفقیت‌های بسیاری برای برند خود داشته باشد. علت آن این است که در دل این طراحی ساده نکاتی نهفته است که در ذهن ناخودآگاه مخاطب تاثیر می گذارد. به طور مثال برداشتن خط افقی A، باعث می‌شود آن شبیه به موشک شود و عملا نشان از برتری برند نسبت به سایر برندهای دیگر دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله طراحی لوگو نستعلیق، اتفاقی نوین یا ابزاری سنتی را نیز بخوانید.

نتیجه سخن

همان‌طور که مشخص است، طراحی لوگو متن یک طراحی ساده است. اما ساده بودن این طراحی به این معنی نیست که در آن نمی‌توان از مسائل مختلف طراحی استفاده کرد، در کلام بهتر شما در طراحی لوگو متن در عین حالی که بسیار ساده نام برند و محصول را بیان می‌کنید، می‌تواند نکات بسیار ریز و البته مهم را به کاربر منتقل کنید که این نکات در طول زمان کم کم اثر خود را می گذارد. یکی از ایراداتی که به طراحی لوگو متن گرفته می‌شود این است که نکات مختلف و اساسی که در دل آن با نرم افزار طراحی لوگو متن یا هر نوع روش دیگر قرار می‌گیرد، وابسته به زمان است و بازدهی عموما طولانی مدت برای صاحب کسب و کار دارد. البته این ایراد می‌تواند بر اساس نوع دید شما به طراحی لوگو و برند متفاوت باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.