در بخش سوم، با تعداد جدیدی از سؤالات کاربران همراه و همگام شما هستیم. در این قسمت از “پرسش و پاسخ سئو، روی دور تند!” با چند پرسش جذاب دیگری در مورد حیطه سئو و تولید محتوا همراه شما هستیم؛ پرسشهایی که از سوی خود شما برای ما ارسال شدهاند.
در بخش سوم، با تعداد جدیدی از سؤالات کاربران همراه و همگام شما هستیم. در این قسمت از “پرسش و پاسخ سئو، روی دور تند!” با چند پرسش جذاب دیگری در مورد حیطه سئو و تولید محتوا همراه شما هستیم؛ پرسشهایی که از سوی خود شما برای ما ارسال شدهاند.
پرسش اول؛ مرگ یک الگوریتم کلیدی در رتبهبندی صفحات؟
چرا ” رتبهبندی پیج” یا همان (Page Rank) مرده است؟ به غیر از معیار مرجعیت دامنه (Domain Authority)، معیار دیگری برای قضاوت در مورد سایت، اعتبار دارد؟
این یک پرسش کوتاه اما بسیار کاربردی و مفید در حیطه سئو است که از سوی یکی از کاربران فعال ما مطرح شده است. پیش از ورود به پروسه پاسخگویی باید به طور اجمالی در مورد (PageRank) اطلاعاتی ارائه کنیم.
(Page Rank) یک الگوریتم خاص و مورد استفاده توسط موتور جستجوی گوگل برای رتبهبندی سایتها در صفحه نتایج است و از منظر سئو اهمیت زیادی دارد. این الگوریتم را لری پیج(Larry Page) ابداع کرده و نام آن استعارهای از نام خالق آن نیز میباشد.
اما نوبت پاسخ است:
سیستم رتبهبندی پیج نمرده است! همچنان زنده است و در کمال صحت و سلامت به عنوان یکی از الگوریتمهای هستهای گوگل مشغول به کار است. آن چیزی که مرده، نوار ابزار پیج رنک است. گوگل به صورت دورهای این نوار ابزار را آپدیت میکرد اما کاربرد آن “فقط برای سرگرمی” بود.
اما در مورد بخش دوم پرسش کاربر، باید گفت که بررسی سوابق بکلینکهای سایت، از نظر اصول و قواعد سئو و ارزیابی وضعیت سایتها، بهترین روش برای قضاوت در مورد اعتبار آن است. برای این منظور میتوانید از ابزارهای دیگری مانند (AHref)، (Moz) و (Majestic) کمک بگیرید.
پرسش دوم؛ اعتبار دامنه و اثر آن از منظر سئو و تولید محتوا
مرجعیت یا اعتبار دامنه(Domain Authority) تا چه حد اهمیت دارد و چرا؟
پاسخ این پرسش کاملاً به مقصود کاربر از اعتبار دامنه یا همان (Domain Authority) بستگی دارد. اگر مقصود او رتبه سایت باشد که با کیفیت و کمیت لینکها تعیین میشود، باید گفت بشدت برای گوگل مهم است و به عنوان یک ارزش محوری برای الگوریتم “پیج رنک” بسیار اهمیت دارد.
اما اگر مقصود کاربر از اعتبار دامنه، صرفاً سن(قدمت) آن باشد، باید گفت پاسخگویی کمی سخت خواهد شد. برخی متخصصان حیطه سئو و توسعه وب، از مرجعیت دامنه به عنوان یک موضوع محوری در توانایی رتبهبندی یاد میکنند اما واقعیت این است که سن(قدمت) دامنه به قدر سابقه آن مهم نیست.
اگر یک دامنه قدیمیتر، یک سابقه نامناسب در تولید هرزنامه و اسپم داشته باشد، قطعاً سن برای او یک نقطه ضعف خواهد بود!
اما اگر یک دامنه جدیدتر، سابقه میزبانی از یک سایت با محتواهای جذاب، پرطرفدار و پربازدید را داشته باشد، سن کم آن اصلاً اهمیتی نخواهد داشت.
اکنون به حالتی فکر کنید که در آن شما یک دامنه بسیار قدیمی با سابقه عالی در تولید محتوا و رعایت اصول سئو دارید؛ این ایدهآلترین اتفاق ممکن است زیرا گوگل قطعاً رویکرد بسیار مثبتی نسبت به این دامنه خواهد داشت. پس بهتر است سابقه و قدمت را به عنوان دو امر جدا از هم بررسی کنید.
پرسش سوم؛ تراکم کلمه کلیدی و اهمیت آن در تکنیکهای روز سئو
تراکم کلمه کلیدی در یک صفحه همچنان از منظر اصول سئو مهم است؟ حد مطلوب برای میزان چگالی کلمه کلیدی در یک صفحه چند درصد است؟
چگالی و تراکم کلمه کلیدی یک ایده و مفهوم خارج از رده و قدیمی است. در حال حاضر دیگر این موضوع اهمیتی نداشته و هیچ درصد ایدهآلی برای آن در نظر گرفته نشده است. از کلمه کلیدی دقیقاً به آن میزان که محتوا نیاز دارد استفاده کنید و از تولید محتوایی با چگالی بالای کلمات کلیدی اما تصنعی و نامفهوم پرهیز کنید.
همچنین در خاطر داشته باشید که گوگل این روزها بیشتر نسبت به ارتباط موضوعی علاقهمندی نشان داده و کمتر بر چگالی و تعداد کلمه کلیدی حساس است. هرچند بودن کلمه کلیدی در حد نرمال و در ارتباط محتوایی با سایر اجزا ایده بدی نیست اما سالهاست که در عمل هیچ الزام مشخصی نسبت به آن وجود نداشته و لزوماً یک اصل در سئو و تولید محتوا محسوب نمیشود.