مقالات آموزشی

نکاتی درباره استراتژی های رهبران موفق در برابر جبران شکست

مفید بود؟

رهبران موفق چطور شکست را جبران می کنند؟

هیچ کس دوست ندارد شکست بخورد. در کاری کوتاه آمدن یا مایوس کردنِ آدم های اطرافتان می تواند باعث احساس شرمساری، گناه و ناامیدی در شما شود که همچنین می تواند مانعی در راه هدف تان باشد. این یک احساس طبیعی است که می تواند به هر کسب و کار کوچکی و یا کارآفرینی جسور نیز ضربه برند. اما برای جبران شکست چه کاری می توان انجام داد؟
طبق آمار دفتر حقوقی طرفداری از کسب و کارهای کوچک در آمریکا، به طور معمول 80 درصد کسب و کارهای کوچک یک سال اول را می گذرانند و تنها نیمی از آن ها تا پنج سال بعد باقی می مانند و بقیه بعد از شکست از ادامه کار صرفنظر می کنند. اما در طی ده سال این شرکت های کوچک به یک سوم تقلیل می یابد.
جان آسارف مدیرعامل شرکت NeuroGym و نویسنده مشهور مجله نیویورک تایمز بیان می کند که ” تمام فرضیه های اولیه درباره شکست این است که هر فرد کار آفرین چندین بار شکست می خورد و یک بار موفق می شود….از شکست سکویی برای پرتاب استفاده کنید، نه علامتی برای متوقف کردن شما و کسب و کارتان. افراد شکست را چطور تعریف می کنند، بعد از شکست خوردن چه احساسی دارند؟ آیا آن ها به راه خود ادامه می دهند یا کار خود را برای همیشه رها می کنند؟”
زمانی که بدانید شکست بخشی از شروع یک کسب و کار جدید یا تبدیل شدن به یک کارآفرین است، چطور می خواهید جبران مافات کنید؟ اگر به عنوان مدیر یا رهبر اشتباهی مرتکب شوید، در اینجا چند روش را مطرح می کنیم تا بتوانید به جبران شکست بپردازید.

شکست را بپذیرید

هر چقدر شکست خوردن می تواند سخت تر از هر چیز دیگری باشد و هرچقدر بخواهیم از تمام هزینه های جانبی آن دوری کنیم اما فراموش نکنید، شکست می تواند یک تجربه آموزشی باشد. بر طبق گفته های آسارف: “شکست یا موفقیت مفهوم باینری (صفر و یک) ندارد، تا زمانی که شما یاد بگیرید شکست را از شخصیت و کسی که هستید جدا کنید.”
آسارف در ادامه بیان می کند: “وقتی شکست خوردید از خودتان بپرسید، سه درس بزرگی که از این شکست یاد گرفتید چیست و چه کاری را باید انجام دهید تا مطمئن باشد دوباره آن اشتباهات را تکرار نمی کنید؟ همچنین مهم است که به نشانه های هشداردهنده ایی که احتمالا به اندازه کافی به آن ها گوش نداده اید، فکر کنید.”
جودی گلدستاین، مدیر مسئول آزمایشگاه های نوآوری هاروارد، بیان می کند که یکی از مهم ترین درس هایی که به دانشجوهایش می تواند یاد دهند این است که چطور به طوری برازنده شکست بخورند. “اگر آن ها می خواهند کارآفرین موفق باشند، باید یاد بگیرند چطور سریعا شکست بخورند. ما آن ها را تشویق می کنیم تا سریعتر شکست بخورند. اغلب آن ها چیزی که از شکست ها لازم دارند را یاد می گیرند که چطور خلاق باشند.”
اجازه دهید کارمندان تان احساس اطمینان کنند که می توانند شکست بخورند. شکست فقط برای کسب و کارهای کوچک اتفاق نمی افتد. افرادی که شما استخدام می کنید ممکن است در برخی موارد اشتباهی انجام دهند و روی سود و زیان شما یا وجه عمومی شرکت شما تاثیر بگذارند.
بهترین مدیران مسئولیت شکست و خطای افرادشان را برعهده می گیرند، البته این بدان معنا نیست که به صورت ناعادلانه آن ها ملامت می شوند. در واقع، آنها به کارمندانشان اجازه می دهند مسئولیت اشتباه خود را بپذیرند و فرصتی برای جبران شکست به آنها می دهند. وقتی این گونه مشکلات رخ می دهد، آسارف باور دارد که مهم است یک مدیر تاثیرگذار باشد و به کارمندان خود کمک کند که چگونه از اشتباه شان بیاموزند.
آسارف می گوید: “وقتی کارمندان تان در طی یک شکست هدایت می کنید، باید به آن ها احساس اطمینان دهید که با شکست شغل شان در خطر نیست. مگر اینکه بارها و بارها شکست بخورند. همیشه نکات آموزشی را از شکست ها استنتاج کنید.”
پیشنهاد می کنیم مقاله بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا  و استراتژی تولید محتوا را نیز بخوانید.

 

سریعا عذرخواهی کنید

وقتی مصیبت ها به ناچار اتفاق می افتد. برای صاحبان کسب و کارهای کوچک مهم است تا از مشکلات پیش رو خارج شوند. یکی از بدترین کارهایی که در زمان رویارویی مشکل می توانید انجام دهید این است که به طور کلی مشکل را نادیده بگیرید. که می تواند باعث تردید و بلاتکلیفی کارمندان تان شود همچنان که مشتریان شما اعتماد خود را نسبت به شما از دست می دهند.
ران ادمنسون کشیش و موسس شرکت دانه های خردل بیان می کند که وقتی به حل مشکلی می پردازید، از مردم درستکار نمی توانید خیلی زود معذرت خواهی کنید. شما نیازی نیست به کل دنیا این موضوع را بگویید، ولی افرادی که نیاز است از آن ها معذرت خواهی کنید و تنها از شخص شما آن را بشنوند نه هیچکس دیگری.
اشتباهاتتان را تصحیح کنید. ادمنسون توصیه می کند اجازه ندهید شخص دیگری اشتباه شما را جبران کند. شما باید به تیم در حل و جبران شکست کمک کنید.
همچنین بیان می کند:”هرکاری که می توانید انجام دهید و از خسارات بیشتری که در حال وقوع است، جلوگیری کنید. اگر مساله در برگیرنده مشکلات مالی است، تمام سعی خود را کنید تا جایی که می توانید آن را جبران کنید. اگر آسیب به اعتبار و ارتباطات تان وارد شده، سریعا عذرخواهی کنید و دوباره اعتماد آن ها را بدست آورید.”

ادامه دهید و به جلو حرکت کنید

وقتی گرد و خاک ته نشین می شود و شما با موفقیت از میان طوفان عبور کردید، مهم است که دوباره تلاش کنید. در پایان آسارف درمورد حرکت به سمت جلو می گوید:”در واقع درس شما یادگیری هنر کنترل کردن تمرکز و احساسات است”
“احساس شکست و احساس کردن مانند یک بازنده، مراکز انگیزشی مغزتان را از کار می اندازد. بنابراین شما باید یاد بگیرید چطور از قالب شکست خارج شوید و شما را توانمند می کند. شما باید از شکست بیاموزید و ادامه دهید.”
اگر اوضاع توجیه ناپذیر و غیر قابل دفاع شد و نتایج کسب و کار ناموفق بود، به خاطر بسپارید این پایان دنیا نیست. در میان تاریخ بشر، مثال های بیشماری از افرادی که پیش از آنکه به موفقیت بزرگی برسند بارها شکست خوردند، وجود دارد. با تلاش فراوان و استمرار جبران شکست کردند.
آبراهم لینکلن شانزدهیمین رئیس جمهور آمریکا، در انتخابات ایالتی ایلینوی و سنای آمریکا شکست خورد و رای لازم را به دلیل مشکلات و کاستی های شخصی، تجاری و سیاسی بدست نیاورد. جی.کی رولینگ نویسنده بی نظیر بین المللی که همگان او را تحسین می کنند، قبل از نوشتن سری کتاب های هری پاتر، یک مادر مجرد تنها بود که از افسردگی و شرایط بد مالی و اقتصادی رنج می برد.
در تجارت شکست می تواند یک استارتاپ را از بین ببرد یا قدرتمند تر از قبل به پیش براند. واکنش در برابر شکست چیست و چطور شما در برابر قدم های اشتباه در نهایت واکنش می دهید که این امر تعیین می کند شما و تجارت تان از این چالش بالا می روید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.