صفر تا صد تهیه محتوا
در این مقاله قصد داریم صفر تا صد تهیه محتوا را با هم بررسی کنیم. بدین منظور در ابتدا باید بدانیم محتواسازی چیست؟ و به چه دردی میخورد؟ پس از آن میتوانیم به مراحل تهیه یک محتوای خوب و موثر اشاره کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تولید محتوا و محتواسازی با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم تعریف محتوا را با هم بررسی کنیم، باید بگوییم محتوا در واقع اصل مطلب است. همان چیزی است که ما هر روز با آن روبرو میشویم در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، در سایتهای مختلف که به دنبال مطالب مختلف در آنها هستیم. حتی ممکن است زمانی که در ایستگاه اتوبوس منتظر هستید و به پادکستهای صوتی مختلف گوش میکنید، ندانید که در حال شنیدن محتوا هستید و یا زمانی که کلیپهای مختلف آموزشی را مشاهده میکنید و از آنها چیزی یاد میگیرید باز هم در حال سر و کله زدن با محتوا هستید.
همچنین زمانی که شما قصد دارید محصولی خاص از برندی خاص را تهیه کنید، از قبل در مورد آن اطلاعاتی کسب خواهید کرد که باید گفت مطالبی را که شما در این زمینه میخوانید، نیز در مجموعه انواع محتواهای تولیدی قرار میگیرد. با این حال ممکن است شما خودتان در حالتهای قبل ندانید که در حال خواندن، شنیدن و یا دیدن محتواهای مختلف هستید. با توجه به این مثالها اگر بخواهیم تعریفی جامع برای تهیه محتوا ارائه دهیم. باید بگوییم محتوا هر چیز قابل درکی است که در انواع بسترها چه دیجیتال و چه غیر دیجیتال ارائه میشود ویا منتشر میشود. تولید محتوا اهداف مختلفی میتواند داشته باشد مانند اهدافی در راستای بازاریابی، اهداف علمی و آموزشی و یا نهایتا اهداف فرهنگی در زمینه فرهنگسازی موضوعات مختلف. اما مهمترین هدفی که برای آن میتوان در نظر گرفت، اهداف متناسب با بازاریابی است.
تهیه محتوا از زمانی که بسترهای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال گسترش پیدا کرد نیز پررنگتر شد و قدرت خود را به خوبی در زمینه تبلیغات دنیای نوین به نمایش گذاشت. اما اینکه اساسا چه چیزی باعث شد تا تهیه و تولید محتوا مطرح شود و جایگاه خود را به خوبی در میان سایر روشها بازکند، مطلبی است که در قسمتهای بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تهیه محتوا به چه دلیل شکل گرفت؟
در این قسمت میخواهیم بدانیم اساسا چرا تهیه محتوا شکل گرفت. تهیه و تولید محتوا نقش بسیار مهم و البته پر رنگی در تبلیغات امروزی دارد. در واقع تبلیغات در گذشته به شیوه سنتی بوده است و صاحبان کسب و کار از طریق تبلیغات سنتی مانند چاپ بنر، تراکت و … به معرفی کسب و کار خود مشغول میشدند. امروزه روشهای متفاوتی در نظر گرفته شده است که از جمله مهمترین و موثرترین آنها میتوان به تبلیغات همسان یا Native اشاره کرد. در این روش صاحبان کسب و کار از طریق ارتباط نزدیکی که با مخاطب برقرار میکنند،
میتوانند به آنها نزدیک شده و در ارتباط کامل با آنها باشند و از دغدغه و نیازهای آنها باخبر شوند. یکی از مثالهای بارز در این زمینه، وبلاگ است. معمولا افرادی که برای معرفی کسب و کار خود فرصت کافی دارند و به سود دراز مدت اعتقاد دارند، از این روش استفاده میکنند. همچنین نمونه دیگر این نوع تبلیغات در اینستاگرام است که معمولا افرادی با عنوان بلاگر پس از آنکه از طریق موضوعات روزمره به اندازه کافی به مخاطبان نزدیک شدند، با خیالی راحت به انواع تبلیغات میپردازند و یا اگر خود صاحب یک کسب و کار خاص باشند، پس از آنکه بلاگر با موضوعات روزمره به خوبی محتواسازی کردند،
به مخاطب نزدیک شده و با ایجاد امنیت روانی لازم در مخاطب از وی مشتریانی وفادار میسازند. این مشتریان معمولا به آن برند خاص وابسته شده و هر زمان که نیاز به خرید دارند تنها به دنبال آن برند میگردند. بله، این قدرت محتواسازی است! این نیاز از آنجایی احساس شد که صاحبان کسب و کار احساس کردند به خوبی نمیتوانند ارتباطی دوطرفه با مخاطبان برقرار کنند و تنها میتوانند مخاطبان رزا برای یک بار متقاعد به خرید کنند اما اگر بتوانند راهی پیدا کنند که به مخاطبان نزدیک شوند، قطعا خواهند توانست از آنها مشتریان وفادار بسازند. به همین دلیل است که محتوا را پادشاه دنیای دیجیتال و پایگاه اینترنت مینامند!
تهیه محتوا چه شرایطی دارد؟
در این قسمت میخواهیم به سراغ شرایط تهیه محتوا برویم.باید گفت تهیه محتوا دارای شرایط مختلفی است. گذشته از آن برای شروع محتواسازی، نیاز به دو پیش شرط اساسی داریم که بدون دانستن آنها نمیتوانیم کار خود را شروع کنیم. این دو پیش شرط همان موضوع اصلی تولید محتوا و هدف اصلی از تولید محتواست. برای مثال اگر شما بخواهید به عنوان صاحب یک کسب و کار درباره خدماتی که ارائه میدهید، اطلاعاتی ارائه دهید باید ابتدا بدانید درباره چه موضوعی قصد محتواسازی دارید؟
همچنین با دانستن هدف از تولید محتوا میتوانید راحتتر طیف مخاطبان خود را شناسایی کنید و بهتر عمل کنید. برای مثال اگر فردی درباره کلینیک ساختمانی و محصولات و خدماتی که در این کلینیک ارائه میشود، در راستای اهداف بازاریابی بخواهد صحبت کند، باید مخاطبان خود را به خوبی شناسایی کند و سعی کند بیشتر به معرفی محصولات خود بپردازد و از تخریب رقبا و سایر برندها جلوگیری کند. در واقع به نوعی به تبیین خدمات خود برای مشتریان یا مخاطبان بپردازد. در واقع مخاطب باید به نحوه کارکرد و فایده محصول تمایل پیدا کند تا به برند مورد نظر. پس از یک بار استفاده نیز میتواند به کیفیت محصول اعتماد پیدا کند.
اما در این قسمت شرایط تهیه محتوا با دانستن دو پیش فرض قبلی را با هم بررسی خواهیم کرد که عبارت است از:
- منطبق بر قوانین سئو: کلمه سئو که مخفف عبارت بهینهسازی موتورهای جستجو است، یکی از اصلیترین اصول در تولید محتوا است. این قوانین در رابطه با کلمه کلیدی مطرح است. این که با توجه به حجم متن،کلمه کلیدی چند بار در متن تکرار شود؟ اینکه کلمه کلیدی در کدام سطر و یا در کدام پاراگراف و یا چه تعداد پاراگراف حضور داشته باشد، همه و همه به قوانین سئو مربوط است.
- رعایت اصول نگارشی: در تهیه محتوا بهتر است اصول نگارشی را به درستی رعایت کنید. منظور از اصول نگارشی هم هر آنچه که به دستور زبان مربوطه مرتبط است، خواهد بود و هم آنچه به استفاده از علائم نگارشی مانند ویرگول، گیومه و … مربوط است. همچنین سعی کنید از داشتن غلط املایی پرهیز کنید تا از بدبین شدن مخاطب به خود جلوگیری کنید.
- استفاده از چاشنیهای مختلف در تهیه محتوا: منظور از چاشنیهای مختلف در تهیه محتوا، استفاده از رگههای طنز در محتوا است. همچنین در تهیه محتوا نیز خلاقیت به کار ببرید. خلاقیت میتواند حالتها و انواع مختلفی داشته باشد که اگر نمونه کارهای مختلف را در زمینه کاری خود را بررسی کنید، متوجه آن خواهید شد.
- پرهیز از جانبداری بی دلیل: در تهیه محتوا از جانبداری بی دلیل و یا غرض ورزی و اغراق خودداری کنید. سعی کنید خیلی صادقانه و شفاف با مخاطبان خود صحبت کنید تا اعتماد آنها را جذب کنید. ممکن است با دروغ گویی بتوانید یک بار مخاطب را جذب کنید اما برای دفعات بعدی به طور کامل اعتماد آنها را از دست خواهید داد.
برای تهیه محتوا به کجا مراجعه کنیم؟
در قسمت انتهایی مقاله به سراغ این خواهیم رفت که برای تهیه محتوا به کجا باید برویم؟ برای این کار باید به سراغ کارشناس تولید محتوا بروید. کارشناس تولید محتوا فردی است که با استفاده از مهارت و دانش خود به تهیه محتوا به صورت تخصصی میپردازد. همچنین تجربه در این زمینه بسیار کارگشاست. کارشناسان تولید محتوایی که در زمینههای مختلف فعالیت داشتهاند، میتوانند مهارت خود را به درستی در زمینه تولید محتوای جدید نیز به کار ببرند. برای اینکه به این افراد دسترسی داشته باشید، باید سراغ شرکتهای تولید کننده محتوا یا فروش تولید محتوا بروید. با یک جستجوی ساده در اینترنت، به راحتی اسامی این نوع شرکتها قابل دسترس است.
برای این کار میتوانید همین حالا البته پس از خواندن این مقاله! عبارت شرکتهای تولید کننده محتوا یا فروش تولید محتوا را در موتورهای جستجو مانند گوگل سرچ یا جستجو کنید. خواهید دید شرکتهای مختلفی همچون نوین، الو محتوا، رایا مارکتینگ و … اسامیشان برای شما نمایان خواهد شد. با ورود به وبسایت هر کدام از این شرکتها از انواع خدماتی که در آنها ارائه میشود، اطلاع پیدا خواهید کرد. برای مثال خدمات مختلفی نظیر تهیه محتوای صوتی، تصویری و متنی توسط بیشتر شرکتهایی که در این زمینه فعال هستند، قابل ارائه است. همچنین در بیشتر این شرکتها، نمونه کارهای قبلی در زمینههای مختلف در وبسایتشان موجود است.
همچنین برخی از این سایتها امکانات ویژهای مخصوص کاربران خود نیز قرار میدهند. برای مثال در وبسایت شرکت رایا مارکتینگ، امکان ثبت درخواست محتوای هدیه نیز وجود دارد. با این امکان میتوانید، علاوه بر مشاهده نمونه کارها در زمینه مورد نظر خود، درخواست محتوای رایگان هدیه بدهید. برای این کار فقط کافی است به صورت رایگان در سایت ثبت نام کنید و در صورتی که از کیفیت کار راضی بودید، میتوانید برای ثبت سفارش قطعی و نهایی اقدام کنید. همچنین با ورود به وبسایت سایر شرکتها میتوانید از قوانین سایر شرکتها نیز مطلع شوید. علاوه بر تمام موارد ذکر شده شما میتوانید با ورود به وبسایت سایر شرکتها از هزینههای تهیه محتوا در قالبهای مختلف مطمئن شوید. در بیشتر شرکتهای این چنینی، هزینه تهیه محتوا متنی با توجه به تعداد کلمات محاسبه میشود.