استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت، تکنیکی کاربردی و گامی مهم
استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید در هنگام طراحی و تولید سایت مد نظر قرار بگیرد. توجه داشته باشید که همیشه منظور از فضاهای خالی فضاهای از دست رفته نیست. استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت گوناگون و به ویژه سایت هایی که مدرن هستند، تاثیری بسیار به سزا و قابل توجه در جلب نظر بازدید کنندگان و انتقال پیام به آن ها دارد.
همان گونه که مطلع هستید، امروزه کاربران مراجعه کننده به سایت های مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهند. این دسته از کاربران همواره در پی آنند که در کوتاه ترین و سریع ترین زمان ممکن به بررسی صفحه پرداخته و در صورتی که مورد رضایت آن ها نیست، از آن خارج گردند. غالبا کاربرانی که وارد یک وب سایت می شوند، در گام اول ابتدا تا انتهای صفحه را اسکرول نموده و به تحلیل قسمت های مختلف آن می پردازند. به یاد داشته باشید در صورتی که صفحات سایت شلوغ بوده و متن های درج شده در آن فاصله کافی نداشته باشند، کاربر به خوبی قادر به درک محتوای موجود در سایت نخواهد شد و سریعا از آن خارج و به سایت دیگری مراجعه می کند.
استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت یکی از اصلی ترین روش های جلب نظر کاربران است. بنابراین استفاده درست از آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. حال شاید این سوال ذهن بسیاری از شما را به خود درگیر که باشد که منظور از فضاهای خالی در طراحی سایت که یکی از ترندهای طراحی سایت در سال 2020 می باشد، چیست؟ در ادامه به پاسخگویی به این سوال خواهیم پرداخت.
فضاهای خالی در طراحی سایت
شاید این گونه بیندیشید که فضای خالی به معنای بک گراند سفید می باشد. اما لازم است بدانید که لزوما این گونه نیست و فضاهای خالی را می توان با استفاده از هر طرح و رنگی در سایت پیاده سازی نمود. جالب است بدانید که استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت به معنای ایجاد فاصله مناسب بین عناصر موجود در صفحه می باشد. بدین ترتیب کاربر قادر خواهد بود که مرز بندی محتوای صفحه را به سادگی تشخیص داده و سریعا به محتوای مورد نظر خود دست یابد!
گفتنی است که تحقیقات بسیار زیادی در رابطه با استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت انجام شده است. جالب است بدانید که نتیجه کلیه این تحقیقات مشابه بوده و حاکی از آن است که در صورت عدم وجود فضای خالی میان عناصر موجود در صفحات مختلف سایت ذهن کاربر دچار تشویش شده و خود وی نیز سر در گم می گردد. بی شک این سر در گمی منجر به خروج زود هنگام وی از سایت مورد نظر خواهد شد.
شلوغ بودن صفحات سایت و عدم وجود فاصله مناسب میان المان ها باعث می شود که ذهن به طور ناخود آگاه حسی منفی را جذب نموده و از آنالیز مطالب عاجز بماند. که این امر در نهایت باعث خروج کاربر از سایت می شود.
علل ضرورت استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت
بی شک شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که بارها با دیکشنری های جیبی و یا دفتر تلفن های بزرگ و یا حتی صفحات آگهی روزنامه برخورد کرده اید. همان گونه که می دانید در چنین فضاهایی محتواهای درج شده غالبا سایزی کوچک داشته و به صورت فشرده درج می گردند. در نتیجه یافتن آن ها نیازمند وسیله ای همچون خودکار به منظور ردیابی مسیر پیموده شده توسط چشم و علامت زدن آن می باشد. مشکل از این ابزارها نیست، چرا که آن ها به گونه ای طراحی شده اند که قادر به بیشترین اطلاع رسانی در کمترین فضای موجود باشند. این در حالی است که هدف از طراحی وب سایت ها این است که پیام های مهم در کوتاه ترین زمان ممکن به بازدید کنندگان از وب سایت انتقال پیدا کنند.
قابلیت نمایش موضوعات مطرح شده در صفحات سایت
همان گونه که پیش تر اشاره کردیم، یکی از مهم ترین اهداف طراحی وب سایت تسریع انتقال پیام به مخاطبان می باشد. یکی از مهم ترین المان های موجود در این زمینه عنوان و یا هدینگ های مورد استفاده در صفحات وب سایت می باشد. بنابراین استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت در اطراف عناوین جدید به کار گرفته شده در صفحه زمینه ای را فراهم می سازد که بازدید کنندگان حین اسکرول سریع صفحه قدرت تشخیص مطالب عنوان شده را داشته باشند و در صورت نیاز در سایت بمانند.
دسترسی سریع به اطلاعات تماس سایت
اطلاعات کاربردی سایت مورد نظر نظیر شماره تماس و یا ایمیل جهت ارتباط در بخش هایی از سایت قرار داده می شوند تا کاربران بتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند. استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت و نیز در محل قرارگیری این اطلاعات می تواند زمینه ای را فراهم سازد که کاربران سریعا به این اطلاعات دست پیدا کرده و میزان خوانایی محتوا و دسترسی به آن افزایش چشمگیری پیدا کند.
دکمه های راهنما و یا پیام های تبلیغاتی
تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نحوه صحیح استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت و قرارگیری مناسب دکمه های راهنما نظیر دکمه خرید و یا دکمه مشاوره شانس کلیک کاربران بر روی این دکمه ها را تا 20 درصد بیشتر می کند. به کارگیری فضاهای خالی در اطراف این دکمه ها می تواند باعث القای پیامی معین به وی شده و او ر به کلیک ترغیب نماید. همچنین خالی بودن اطراف این دکمه ها موجب می شود که کاربران در حین لمس این دکمه ها به اشتباه بر روی سایر المان ها کلیک ننمایند. جالب است بدانید که در طراحی وب سایت های استانداردی که قابلیت نمایش در تلفن های همراه دارند، فاصله میان دو دکمه از یکدیگر باید حداقل 1.5 برابر عرض انگشت اشاره در نظر گرفته شود تا بدین ترتیب محتوا برای کاربران قابل درک بوده و دکمه های راهنما را سریعا تشخیص دهند.
به عنوان نکته ای مهم به یاد داشته باشید که استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت و نیز در اطراف المان های موجود در صفحه میزان اسکرول صفحه را تا حد چشمگیری افزایش داده و زمینه ای را فراهم می سازد که قسمتی از محتوا به بخش های پایین انتقال پیدا کند. نگران نباشید؛ موضوع مذکور در طراحی سایت های مدرن تداخلی با استانداردهای طراحی سایت ندارد. چرا که امروزه کاربران و بازدید کنندگان نحوه استفاده از محتواها و صفحات طولانی را فرا گرفته اند، بنابراین لزومی ندارد که کلیه مطالب موجود در سایت را در همان نگاه اول در اختیار کاربران قرار دهید.
استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت را در سایت های مختلف می توان به وضوح مشاهده کرد. یکی از این سایت ها apple.com می باشد. این سایت یکی از معروف ترین طراحی های مورد استفاده را داشته و تجربه کاربری بسیار مناسبی دارد. تکنیک استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت یکی از بارزترین ویژگی های این وب سایت پر بازدید می باشد. بنابراین استفاده از فضاهای خالی در طراحی سایت را می توان به عنوان گامی مهم و کاربردی در ساخت سایت معرفی نمود.
مطالب مرتبط:
آشنایی با بزرگنمایی المان ها در طراحی سایت
آشنایی با تقسیم بندی محتوایی در طراحی سایت