دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی درونگرا (Inbound marketing) در ابتدا ممکن است دو مفهوم یکسان به نظر برسند. هر دو آنها در یک بستر آنلاین با تولید متحوای دیجیتال رخ می دهند. هدف هر دو یافتن مشتریان در فضای دیجیتال است. پس تفاوت در کجاست؟
درباره بازایابی درونگرا
در ابتدا اجازه دهید به طور دقیق به مفهوم بازاریابی درونگرا بپردازیم. بازاریابی درونگرا یک شیوه کلی از بازاریابی است که بر اساس جذب مخاطبین و تبدیل آنها به مشتری به صورت آنلاین صورت می گیرد. تصمیم گیری برای فروش بر اساس اطلاعاتی که از نحوه رفتار اشخاص به دست آمده انجام می شود. بازاریابی درونگرا مخاطبین را بر اساس علاقمندی و سرگرمی های مورد علاقه شان جذب می کند، درست برعکس چیزی که در روش بازاریابی برونگرا باب است، تبلیغات ناخوانده! این روش منجر به ایجاد کیفیت بالا در روند بازاریابی و تولید ترافیک معتبر به سمت وبسایت کسب و کار شما می شود.
تفاوت بازاریابی درونگرا و دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ میان تکنیکهای جذب کردن و نمایش دادن در فضای بازاریابی تفاوتی قایل نیست. (چیزی که در حال حاضر در فضای دیجیتال تحت عنوان بازاریابی درونگرا و برونگرا از آن یاد می کنیم.) هر دو این مفاهیم در سایه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند. تکنیکهای دیجیتال برونگرا ، بر اساس نمایش مستقیم یک پیام بازاریابی در برابر تعداد هر چه بیشتر افراد در فضای آنلاین است. بدون توجه به مرتبط بودن افراد یا خوش آمدن آنها. به طور مثال بنرهای فلشی که بالای سر اغلب وبسایت ها می بینید، پیوسته در حال نمایش تبلیغاتی هستند که لزوما کاربر وبسایت آماده ی دریافت آنها نیست.
از طرف دیگر، بازاریابانی که تکنیکهای دیجیتال درونگرا را به خدمت می گیرند، محتوای آنلاین را برای جذب مخاطبان هدف خود با ارائه ی مطالبی در وبسایتشان که برای آنها مفید است، به کار می گیرند. هنوز هم یکی از ساده ترین و در عین حال قدرتمندترین دارایی ها در بازاریابی درونگرا داشتن وبلاگ و تولید محتوای هدفمند در جهت نیاز مشتریان هدف می باشد. داشتن وبلاگ اجازه می دهد در وبسایت خود روی شرایطی که مشتریان ایده ال شما دنبالش هستند، سرمایه گذاری کنید.
در نهایت، بازاریابی درونگرا روشی است که ابزار دیجیتال مارکتینگ را به کار می گیرد تا مشتریان را به صورت آنلاین جذب و نزدیک به کسب و کار خود کند. دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم کلی است به شکل چترگونه ای تمام تکنیکهای بازاریابی دیجیتال را اعم از درونگرا یا برونگرا در بر می گیرد.